Ällöttää kodit, joissa ei ole käsisaippuaa keittiössä
Miten oikein huolehditte ruuanlaittohygieniasta? Pelkkä käsien huuhtaisu vedellä ei riitä poistamaan bakteereja käsistä. Kädet pitäisi myös pestä esim. lihojen ja kasvisten käsittelyn välissäkin. Vessassa voi toki pestä, mutta ällöttää sekin, että kuivataan kädet siihen vessapyyhkeeseen ja sitten tullaan käsittelemään ruokia. Itselläni on saippuapullo sekä vessassa että keittiössä.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Eihän käsiä voi tiskialtaassa pestä. Olen pessyt joskus, kun kylppärin lavuaari on jostakin syystä ollut pois käytöstä , mutta se on hankalaa. Siinä kastelee itsensä, kun vesi roiskuu päälle. Ei sitä tiskiallasta ja sen hanaa ole suunniteltu käsien pesemiseen.
Olisko noita keittiön lavuaareja ja hanoja aika monenlaisia. Ei meillä ainakaan vesi minnekään roisku.
Vierailija kirjoitti:
Eihän käsiä voi tiskialtaassa pestä. Olen pessyt joskus, kun kylppärin lavuaari on jostakin syystä ollut pois käytöstä , mutta se on hankalaa. Siinä kastelee itsensä, kun vesi roiskuu päälle. Ei sitä tiskiallasta ja sen hanaa ole suunniteltu käsien pesemiseen.
Joissain yleisissä vessoissa on tuo sama ongelma, vaikka niiden lavuaarien pitäisi olla käsien pesuun tarkoitettuja...
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kohdannut ko ongelmaa. Ei se käsien pesu mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Et kai ole tosissasi?
Minulla ei ole fairy keittiössä näkyvillä, tarkoittaako tämä sitä, etten tiskaa astioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko noita keittiön lavuaareja ja hanoja aika monenlaisia. Ei meillä ainakaan vesi minnekään roisku.
Ei varmaan aina, mutta usein keittiön hana on erilainen kuin kylppärin pesualtaan hana. Vesi tulee siitä erilaisella paineella yms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen aina ihmetellyt miksi joillain on käsienpesuaine keittiössä, kun Fairy on paljon parempi käsien pesuun.
Mä pesen päivän mittaan keittiössä kädet ehkä kymmenen kertaa. Ei mun käsien iho ainakaan kestä noin järeää ainetta.
Fairy vielä sisältää todella allergisoivaa säilöntäainetta ja ärsyttää voimakkaasti silmiä, joten sitä ei kannattaisi laittaa iholle ollenkaan. Jotkut hullut ovat pesseet hiuksiaankin Fairylla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen aina ihmetellyt miksi joillain on käsienpesuaine keittiössä, kun Fairy on paljon parempi käsien pesuun.
Mä pesen päivän mittaan keittiössä kädet ehkä kymmenen kertaa. Ei mun käsien iho ainakaan kestä noin järeää ainetta.
Fairy vielä sisältää todella allergisoivaa säilöntäainetta ja ärsyttää voimakkaasti silmiä, joten sitä ei kannattaisi laittaa iholle ollenkaan. Jotkut hullut ovat pesseet hiuksiaankin Fairylla!
En pese silmiä fairylla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai ole tosissasi?
Valitettavasti tämä on empiirinen kokemus. En tajunnut sitä itsekään ennen kuin kokeilin.
No hyi helvetti sentään! Ne kädet pestään Kylpyhuoneen Lavuaarissa tai vastaavassa paikassa ei koskaan keittiössä . Keittiö, josta löytyy se saippua käsille tai muutenkaan saippua, on hygieniasta mitään ymmärtämättömän keittiö . Keittiössä ja ruokaa laittaessa ollaan jo puhtailla käsillä ja ne on taatusti pesty jossain muualla kuin keittiössä . Pienikin lapsi on tämän jo oppinut. Keittiö on puhdas paikka ja altaaseen ei todellakaan mennä siellä pesemään käsiä. Ruokaa laittaessa ei näpidä hiuksia tai kosketella mitään muutakaan niillä jo hyvin jossain muualla kuin keittiössä pestyäillä käsillä. En todellakaan suostuisi syömään yhtään mitään jos näkisin jonkun Pes evän käsiään keittiön altaaseen. Yök! Ja sitten vielä ihmetellään miksi ne pöpöt tarttuvat ja on taas maha kipeänä ja niin edelleen .
Vierailija kirjoitti:
Saippua ei ole desinfiointiaine.
Saippua on tehokkaampi kuin käsidesi. Saippua pesee liat, virukset ja bakteerit pois iholta ja kuivaus paperiin tai pyyhkeeseen poistaa mekaanisesti loputkin liat.
Käsidesin hieromisen jälkeen sama lika on ihon pinnalla kuin ennen hieromista. Bakteereita on vain vaurioitettu elinkelvottomiksi, mutta osa viruksista ja mikrobeista ei edes vaurioidu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kohdannut ko ongelmaa. Ei se käsien pesu mitään rakettitiedettä ole.
Ehkä olet sen tyyppinen ihminen, jota ei häiritse pieni veden ja saippuan roiskuminen. Etkä noteeraa sitä lainkaan. Jonkun toisen mielestä voi olla inhottavaa saada edes vähäisiä roiskeita päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eri ihmisillä on erilaisia tapoja pestä kädet. Jos pesee hitaasti eikä liikuta käsiä paljon, vesi roiskuu vähemmän, vaikka veden paine olisi kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eri ihmisillä on erilaisia tapoja pestä kädet. Jos pesee hitaasti eikä liikuta käsiä paljon, vesi roiskuu vähemmän, vaikka veden paine olisi kova.
Eihän käsiä edes pestä siellä vesihanan alla, huuhdellaan vaan saippuat pois. Ei silloin roisku mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta kovin tehokkaalta pesulta jos ei paljon liikuta käsiä. Niitähän pitäisi hieroa vastakkain.
Jaa, kun ei ole bakteerikammoa. Olen sitä koulukuntaa, että ruoka kannattaa liata ennen syömistä, jotta immuunijärjestelmä saisi harjoitusta. Tuntuu toimivan, sillä viimeksi olen ollut sairaslomalla 2011 ja edellinen antibioottikuuri oli 1993.
Allergiatkin lievenivät heti, kun muutin pois lapsuudenkodin siivousneurootikon ylläpitämästä siisteystasosta omaan kämppään ja aloin asua likaisemmassa ympäristössä kuin ennen.
Riskissä olisin, jos pesisin käsiä useammin kuin niitä jo nyt pitää ulkomaailmassa liikkuessa pestä, atooppinen iho menisi ruvelle aika helposti, eli sitten olisi käsissä avohaavoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet sen tyyppinen ihminen, jota ei häiritse pieni veden ja saippuan roiskuminen. Etkä noteeraa sitä lainkaan. Jonkun toisen mielestä voi olla inhottavaa saada edes vähäisiä roiskeita päälleen.
En ole. Osaan vain säätää veden tulemaan sopivalla voimakkuudella enkä roiski kuin jossain vesipuistossa.
Ei riitä ennen ruoanlaittoa pesu. Kädet pitää pestä uudestaan jos välillä kuorii juureksia tai koskee raakaa lihaa tai puhelinta (suurimman osan käytössä likaisia!).
ps. Myös puhelimen voi puhdistaa päivittäin.
Onkohan ap sama jonka mielestä leivinpelti joka on viety kylppäriin pesua varten pitää heittää pois koska se on ollut kylppärissä joka on YÖK?