Mistä voisin vielä säästää?
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, joten turha huudella töihin menemisestä.
Ruokaan menee 240 €/kk. Minulla ei ole autoa. En käytä suoratoistopalveluja, äänikirjoja tai mitään maksullisia digipalveluja. Ainoat laskut, joita minulle tulee ovat sähkö-, puhelin-, vakuutus- ja vuokra-. Satunnaisesti terveyskeskusmaksuja tai vastaavia. Lääkkeisiin menee 50 €/kk. Ostan kaiken mahdollisen kirpputorilta, mm. vaatteet. Kerään marjoja ja sieniä omiksi tarpeiksi. Voimat eivät riitä kerätä myyntiin asti. Tölkit kerään, mutta eipä niitä täältä syrjäkyliltä juuri löydy.
Mistä voin vielä säästää?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Pakastin vie sähköä hirveästi. Eikö kaupoissa ole pakastimet. Yritä ostaa tuoretta paitsi tietysti pakastekala. Kasvikset peruna sipuli kestää viikon kyllä teet hyviä keittoja. Jätät käsipaperin ostamatta ja pidät pyyhettä minkä peset joka viikko.
Etkö tollo tajua että pakastin on tarpeellinen pientuloiselle.
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa sinulla menee 240 euroa ruokaan kuukaudessa? Sisäfilettäkö syöt? Tällä palstalla on pitkä ketju, jossa kerrotaan, miten syödään hyvin 100 eurolla kuukaudessa.
Häivy nyt trolli helvettiin.
Aloittaja ilmeisesti kaipaa vinkkejä mistä voisi muutaman euron saada?Jos kykenet sieni- ja marjametsään, niin jaksat ehkä toimia esim. kouluikäisten lasten hoitajana muutaman tunnin viikossa? Tai pitää seurana ihmisten lemmikkejä, koiria ja kissoja? Näillä voisi hyvinkin tienata kymppejä viikossa.
Eipä tuossa paljon säästellä. Lähinnä nyt kympin pari voi yrittää ruoka menoista nipistää. Niin siten saa vuodessa kasaan 120-240 euroa johonkin extraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et mistään. Mutta voit miettiä esim soluasumista tai ottaa kaltaisesi eläkkeellä oleva puoliso.
Niin, miesystäväni ei ole eläkkeellä ja jos asuisimme yhdessä, niin en saisi asumistukea ja maksaisin kuitenkin puolet juoksevista menoista, jolloin mulle ei jäisi yhtään enempää rahaa käyttöön, ehkä jopa vähemmän.
Tilanteesi on vapaaehtoinen. Haluat elää yksin. Silloin ei kannata valittaa pienistä tuloista.
Öö... kun rahatilanteeni ei parantuisi, vaikka muuttaisin miesystäväni kanssa saman katon alle. Hänellä on omistusasunto ja hän tuskin on halukas siitä pois muuttamaan. Jos muuttaisin hänen luokseen, maksaisin puolet vastikkeesta, vedestä ja sähköstä, mutta en saisi enää asumistukea, jolloin tilanne olisi kannalta
No kuitenkin jakaisitte vakuutus-, sähkö- ja ruokakulut. Yksin asuminen nyt vaan on kalliimpaa per henki kuin kahdestaan.
Voithan sä myydä ne sienet ja marjat, jos se raha on parempi vaihtoehto kun ne sienet ja marjat itse.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisen leveästi vaikutti aloittaja elelevän. Ruokaankin oli vara mättää satasia.
Sinäkö pärjäät satasella kun kaikki hinnat ovat nousseet?
Ap. Miksi et kykene tekemään mitään työtä, mutta kykenet palstailemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa sinulla menee 240 euroa ruokaan kuukaudessa? Sisäfilettäkö syöt? Tällä palstalla on pitkä ketju, jossa kerrotaan, miten syödään hyvin 100 eurolla kuukaudessa.
Häivy nyt trolli helvettiin.
Aloittaja ilmeisesti kaipaa vinkkejä mistä voisi muutaman euron saada?Jos kykenet sieni- ja marjametsään, niin jaksat ehkä toimia esim. kouluikäisten lasten hoitajana muutaman tunnin viikossa? Tai pitää seurana ihmisten lemmikkejä, koiria ja kissoja? Näillä voisi hyvinkin tienata kymppejä viikossa.
Ihan asiaahan hän puhui. Ei ole homma eikä mikään säästää noista ruokakuluista sitä muutamaa kymppiä. Tai enemmänkin.
Ruuasta varmaan. 240 euroa on aika paljon yhden ihmisen ruokaan, kun et edes tee raskasta työtä.
Elät jo niin niukalla käyttövaralla, että siitä on vaikea säästää. Ainoat säästökohteet kulutuksesta olisivat ehkä vakuutukset (esim. suurempi omavastuu pienentää vakuutusmaksua), ja jos sinulla on puhelimen lisäksi toinen nettiyhteys, niin siitä luopuminen. Ruokakuluissa pystyisit ehkä säästämään myös jokusen kympin, ainakin itselläni ruokakauppakulutus pyörii noin 200€ tienoilla sisältäen myös vessapaperit ja muut hygieniatarvikkeet.
Pieniä keinoja kerätä hiukan lisärahaa ovat oman kokemukseni mukaan kuluttajakyselyihin vastaaminen (esim. Suomitutkasta saan itse 10-25€/kk), ja pantillisten palautustölkkien haaliminen niiltä, jotka eivät itse viitsi tai jaksa niitä palauttaa. Yksi jätesäkillinen on noin 20€ arvoinen, joten jos on onnistuu iskemään kultasuoneen ja saamaan joltain kerralla parikin säkillistä, se kannattaa melkein hakea ja viedä automaattiin isommallakin vaivannäöllä. Näitä olen löytänyt paikallisista fb-ryhmistä ihan kysymällä. Usein ihmiset joko auttavat mielellään antamalla itselleen ei-elintärkeät tölkkikassit enemmän tarvitsevalle, tai eivät saa aikaiseksi viedä niitä palautuspisteeseen. Tsemppiä sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Kauppamenoistasi voit säästää.
Sähkö-, puhelin-, vakuutus- ja vuokramenoista et kerro mitään. Eli todennäköisesti sielläkin on säästökohteita. Kilpailuta sopimukset ja vaihda mahdollisesti myös edullisempaa vuokra-asuntoon.
Sinäkään et näemmä osaa lukea, on kilpailuttanut liittymät.
Trolli tai vaan avuton. Asuu liian kalliisti jos rahat ei riitä. Syrjäkylillä yksiön vuokra on jotain 300€
Vierailija kirjoitti:
Käy onkimassa ruokaa( kaloja).
Meinaat että joka paikassa on järvi, joki tai meri kävelymatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin. Asun yksin, ruokakulut alle 100€/ kk. Liikun rollaattorin kanssa, ystäväni käy minulle kerran viikossa kaupassa. Hyvin pärjään 1100€ /kk eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulle jää n.580e/kk elämiseen joka on vuokran, veden, sähkön, kotivakuutuksen sekä terveydenhuoltomenojen jälkeen se minimissään käteenjäävä osuus. Mikä ongelma? Noilla samoilla tuloilla ja menoilla saan itse 150-200e/kk säästöön ja olen pelkällä toimeentulotuella. Oletko hakenut sitä eläkkeen lisäksi vai mikä tuossa oikein mättää?
Miks et saa muita tukia ?
En tarvitse muita tukia.
Et niin,koska on toinen maksamassa kulut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jo menisit töihin niin saisit rahaa eikä tarvitsisi elää tukien varassa toisten rahoilla.
ETKÖ OSAA LUKEA VAI ETKÖ YMMÄRRÄ LUKEMAASI! SIELLÄHÄN SE ALUSSA LUKEE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et mistään. Mutta voit miettiä esim soluasumista tai ottaa kaltaisesi eläkkeellä oleva puoliso.
Muita typeriä ehdotuksia? Olet ääliö.
Itse tein noin.
Jos se sulle sopi niin ok, kaikille ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppamenoistasi voit säästää.
Sähkö-, puhelin-, vakuutus- ja vuokramenoista et kerro mitään. Eli todennäköisesti sielläkin on säästökohteita. Kilpailuta sopimukset ja vaihda mahdollisesti myös edullisempaa vuokra-asuntoon.
Sinäkään et näemmä osaa lukea, on kilpailuttanut liittymät.
Ei kyllä ole aloituksessa sanaakaan mistään kilpailuttamisesta, ääliö.
Mutta 240e ruokaan kuussa on todella paljon! Itselläni ei mene edes kahta sataa vaikka ei tarvitse hintojen katsella tai euroja laskeskella, vaan ostan mitä mieli tekee. Tämän on pakko olla trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy onkimassa ruokaa( kaloja).
Meinaat että joka paikassa on järvi, joki tai meri kävelymatkan päässä.
Aika monessa paikassa on. Joki käy myös ja joissain tapauksissa ihan ojakin riittää.
Ei minullakaan ole rahaa käyttää vapaa-aikaan ja harrastuksiin vaikka käyn töissä. Olen pienituloinen ja maksan poikieni jääkiekkoharrastuksen, ja siihen uppoaa ne ns ylimääräiset rahat.