Mistä voisin vielä säästää?
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, joten turha huudella töihin menemisestä.
Ruokaan menee 240 €/kk. Minulla ei ole autoa. En käytä suoratoistopalveluja, äänikirjoja tai mitään maksullisia digipalveluja. Ainoat laskut, joita minulle tulee ovat sähkö-, puhelin-, vakuutus- ja vuokra-. Satunnaisesti terveyskeskusmaksuja tai vastaavia. Lääkkeisiin menee 50 €/kk. Ostan kaiken mahdollisen kirpputorilta, mm. vaatteet. Kerään marjoja ja sieniä omiksi tarpeiksi. Voimat eivät riitä kerätä myyntiin asti. Tölkit kerään, mutta eipä niitä täältä syrjäkyliltä juuri löydy.
Mistä voin vielä säästää?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli tai vaan avuton. Asuu liian kalliisti jos rahat ei riitä. Syrjäkylillä yksiön vuokra on jotain 300€
Meidän tuppukylällä halvin yksiö on 500e/kk.
Luetaanko teillä yli 100 m2 kämpät yksiöiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herrajumala mitä märinää nyt taas - AP:lle on jo kerrottu, että satasella ostaa yhden ihmisen ruoat. Säästö 140/kk.
Jos haluat lisätienestiä, rupea chatmoderaattoriksi, mielellään CloudWorkersille. Näpyttelet viestejä jaksamisesi mukaan, 0,14 senttiä per viesti. Jos uskallat, saat palkan suoraan tilillesi ilman että verottaja tietää. Helposti nappaat 300-400 kuussa, vaikket montaa tuntia päivässä tuota tekisi. Tai voit maksaa verot ennakkona. Ihan miten rouvalle nyt vaan passaa.
Ei kestä kiittää. Vaan tokihan on sulla syy valmiina, ettet voi kevyttä päätetyötä tehdä.
Voiko sitä tehdä puhelimella? Mulla ei ole toimintavarmaa tietokonetta. Tuo vanha kuumuu ja sammuilee itsekseen.
Eli löytyi heti se tekosyy. Ei, et voi te
Hei pissipää, itse muutin pk-seudulta landelle halvan asumisen perässä, työttömänä nyt kaksi vuotta. Ei ole kukaan mitään avustanut, ihan itse on pitänyt elämä järjestää. Tietokoneineen kaikkineen. Sinulla työkyvyttömyyseläke sallii ihan toisella tavalla lisäansioiden hankkimista - voit tosiaan tienata melkein tonnin kuussa ilman, että kukaan TE-toimistosta tai Kelasta rupeaa kyselemään. Oma tilanteeni se, että työmarkkinatukea tulee se vajaa 600 euroa kuussa ja mitään en saa sen päälle tienata ilman että tuesta napataan about saman verran pois. Kova paikka, jos yhden keikkatyön takia sitten viranomaiset määrittelevät yrittäjäksi. Sulla ei tätä pelkoa ole, joten voisitko lopettaa aivottoman ininäsi. Jos pystyt täällä rääkymään, pystyt tekemään sitä chatissa vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
AP, olet vaan laiska. Työkkärillä SAA ansaita ilman että se etuus vähenee.
"Työskentelyä työkyvyttömyyseläkkeellä siis rajoittaa ansaintaraja, joka määrittää ansioiden enimmäismäärän. Sallittu työansioiden määrä per kuukausi on kullekin yksilöllinen ja se määräytyy eläkettä edeltävien vuosien keskiansioista.
Mikäli edeltävää työhistoriaa on vähän ja ansaintaraja sen vuoksi jää pieneksi, saa työkyvyttömyyseläkkeellä aina ansaita 976,59 euroa kuukaudessa (vuoden 2024 taso)."
Eli nyt vaan chatti-moderaattoriksi näppistä hakkaamaan. Saat vallan hyvän elintason.
Tykkääkö ne siellä, jos on vakavia mt-ongelmia? Esimerkiksi vainoharhaisuutta, jota itselläni ilmenee hyvin nopeasti, jos paineistun vähänkään?
Tupakoinnin lopettamalla säästää kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa sinulla menee 240 euroa ruokaan kuukaudessa? Sisäfilettäkö syöt? Tällä palstalla on pitkä ketju, jossa kerrotaan, miten syödään hyvin 100 eurolla kuukaudessa.
Samaa ihmettelin. Asun yksin, ruokakulut alle 100€/ kk. Liikun rollaattorin kanssa, ystäväni käy minulle kerran viikossa kaupassa. Hyvin pärjään 1100€ /kk eläkkeellä.
Laita lista mitä syöt jos alle satasella syöt kuukauden.-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastin vie sähköä hirveästi. Eikö kaupoissa ole pakastimet. Yritä ostaa tuoretta paitsi tietysti pakastekala. Kasvikset peruna sipuli kestää viikon kyllä teet hyviä keittoja. Jätät käsipaperin ostamatta ja pidät pyyhettä minkä peset joka viikko.
Etkö tollo tajua että pakastin on tarpeellinen pientuloiselle.
Miksi tollottelet vieraita ihmisiä, rumaa käytöstä?
Jääkaappi ja pakastin ovat tarpeellisia kaikille. Talvella voi jäähdyttää ruuan parvekkeella tai pihalla. Entisaikaan, kun ei ollut jääkaappeja, ruokia säilytettiin ikkunan ulkopuolella tai kylmäkellareissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jo menisit töihin niin saisit rahaa eikä tarvitsisi elää tukien varassa toisten rahoilla.
Vaikuttaa siltä, että yhteiskunnallisesti olisi parempi, jos poistaisit itsesi tästä elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap on vuokrasi?
550, kolmio. Pienempää ja halvempaan muuttaminen vähentää asumistukea suorassa suhteessa, joten käyttööni ei jäisi yhtään enempää rahaa. Nyt voin ottaa opiskelevat lapseni tänne välillä. Yksiöön en voisi, joten mulla ei ole mitään syytä hankkia halvempaa asuntoa.
Ei saatana sentään. Ymmärrätkö että siksi et saa enempää tukia, koska kaltaisesi toimii kaikki samoin!! Sinä saat nyt asumistukea enemmän mitä saisit halvempaan asuntoon ja se on muilta pois. Ja kun kysyt, missä voit säästää, voit säästää asunnossa. Että mua sieppaa valitus että ei ole rahaa ja sitten yksi ihminen asuu kolmiossa. Valitetaan ilmastonmuutoksesta ja täällä kylmässä asuu yksi ihminen kolmiossa tukirahoilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppamenoistasi voit säästää.
Sähkö-, puhelin-, vakuutus- ja vuokramenoista et kerro mitään. Eli todennäköisesti sielläkin on säästökohteita. Kilpailuta sopimukset ja vaihda mahdollisesti myös edullisempaa vuokra-asuntoon.
Sinäkään et näemmä osaa lukea, on kilpailuttanut liittymät.
Ei kyllä ole aloituksessa sanaakaan mistään kilpailuttamisesta, ääliö.
Mutta 240e ruokaan kuussa on todella paljon! Itselläni ei mene edes kahta sataa vaikka ei tarvitse hintojen katsella tai euroja laskeskella, vaan ostan mitä mieli tekee. Tämän on pakko olla trolli.
Lue koko ketju niin löydät ko tiedon. 50e/vkk ostat mitä mieli tekee? Just joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, olet vaan laiska. Työkkärillä SAA ansaita ilman että se etuus vähenee.
"Työskentelyä työkyvyttömyyseläkkeellä siis rajoittaa ansaintaraja, joka määrittää ansioiden enimmäismäärän. Sallittu työansioiden määrä per kuukausi on kullekin yksilöllinen ja se määräytyy eläkettä edeltävien vuosien keskiansioista.
Mikäli edeltävää työhistoriaa on vähän ja ansaintaraja sen vuoksi jää pieneksi, saa työkyvyttömyyseläkkeellä aina ansaita 976,59 euroa kuukaudessa (vuoden 2024 taso)."
Eli nyt vaan chatti-moderaattoriksi näppistä hakkaamaan. Saat vallan hyvän elintason.
Tykkääkö ne siellä, jos on vakavia mt-ongelmia? Esimerkiksi vainoharhaisuutta, jota itselläni ilmenee hyvin nopeasti, jos paineistun vähänkään?
Ei niitä kiinnosta, kunhan vastailet viesteihin, ihan sama mitä. No ehkä tap*pouhkaukset kannattaa jättää väliin. Mitä enemmän saat väriä viesteihin, sen parempi. Eli suomeksi sanottuna - sulle erittäin otollinen työympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on siis katto pään päällä, saat ostettua lääkkeet, ruokaa ja muuta tarvittavaa. Ei tuo hassummalta kuulosta kun suhteuttaa sen vapaa-ajan määrään.
Niin. Ymmärrän työssäkäyvän näkökulmasta tuon, että vapaa-aika on se, mitä moni tahtoisi. Mutta mulla ei ole rahaa tehdä mitään sillä vapaa-ajallani. Tällä hetkellä ei ole rahaa edes bussilippuun, että pääsisin johonkin täältä ja mikään maksuton ei oikeastaan houkuttele. Luontoa mulla on tässä ympärillä koko ajan, sen takia ei tarvitse lähteä mihinkään. Käytännössä voin kävellä ja sitä teenkin.
Ei minullakaan ole rahaa käyttää vapaa-aikaan ja harrastuksiin vaikka käyn töissä. Olen pienituloinen ja maksan poikieni jääkiekkoharrastuksen, ja siihen uppoaa ne ns ylimääräi
Näköjään sinunkin elämäsi on oma valinta. Meidän ero on se etten minä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt kolmen ihmisen edestä, syöt ihan liikaa tai liian kallista ruokaa.
Laitahan kuukauden ruokavinkit jos on 80e ( kolmelle 240e, yhdelle 80e) ruokaan rahaa, kiinnostaa vaikka mun ei tarvitsekaan pihistellä.
Katso palstan lanka 100€ ruokaan/kk ja sovella hieman sitä.
Mikä ihmeen chatti se on missä voi tienata satasia muutamissa tunneissa? Kertokaa nyt ihmeessä lisää, en tiedä noista asioista mitään , koska olen ollut ihan suorittavassa työssä, ikinä en ole tietokonetta työssäni käyttänyt. Pääseekö sinne kuka vaan ja mitä siellä täytyy tehdä?
Mitä tulee siihen, että eläkeläinen saa tienata melko paljonkin eläkkeen päälle, niin olen siitä tietoinen kyllä ja tiedostan etuoikeutetun asemani työttömään nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy onkimassa ruokaa( kaloja).
Meinaat että joka paikassa on järvi, joki tai meri kävelymatkan päässä.
Aika monessa paikassa on. Joki käy myös ja joissain tapauksissa ihan ojakin riittää.
Tuossa luki joki, ja mitäköhän kaloja ojissa mahtaa olla? Meillä ei ole mitään noista lähimaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulle jää n.580e/kk elämiseen joka on vuokran, veden, sähkön, kotivakuutuksen sekä terveydenhuoltomenojen jälkeen se minimissään käteenjäävä osuus. Mikä ongelma? Noilla samoilla tuloilla ja menoilla saan itse 150-200e/kk säästöön ja olen pelkällä toimeentulotuella. Oletko hakenut sitä eläkkeen lisäksi vai mikä tuossa oikein mättää?
Miten toimeentulotuki voi olla noin suuri, että siitä jää säästöön sataskaupalla? Ja sitten kansa valittaa joistain tuota pienemmistä leikka7msista!
Vierailija kirjoitti:
Tuskin voit säästää mistään. Onko sinulla mitään erityistä taitoa jota voisit käyttää lisätulojen saamiseen? Esim. osaatko kutoa villasukkia? Entä onko sinulla sellaista omaisuutta jota et enää itse tarvitse ja jonka voisit myydä?
Nämä neuvot saavat minut aina näkemään punaista.
Itselläni on kädentaitoja, mutta nykyään kukaan ei osta mitään ylimääräistä. Edes materiaalikuluja ei saa peittoon.
Ja mistä hitosta köyhällä olisi ylimääräistä roinaa myytäväksi? Mulla ei ainakaan ole koskaan ollut varaa ostaa tavaraa kuin tarpeeseen ja senkin on joutunut katsomaan halvinta tai käyttämään kaatopaikkakuntoon.
Ja ap, en kyllä tiedä, mistä voisit vielä nipistää. Siitä ruuasta kai sitten juoksemalla tarjoisten perässä, jos paikkakunnallasi on useampi marketti ja jaksat rampata hakemassa yhden tuotteen sieltä, toisen täältä. Eihän tuossa mitään muuta ole, mistä voisi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen chatti se on missä voi tienata satasia muutamissa tunneissa? Kertokaa nyt ihmeessä lisää, en tiedä noista asioista mitään , koska olen ollut ihan suorittavassa työssä, ikinä en ole tietokonetta työssäni käyttänyt. Pääseekö sinne kuka vaan ja mitä siellä täytyy tehdä?
Mitä tulee siihen, että eläkeläinen saa tienata melko paljonkin eläkkeen päälle, niin olen siitä tietoinen kyllä ja tiedostan etuoikeutetun asemani työttömään nähden.
Haha :) Haista nyt v*ttu, jos olet noin kädetön ja tyhmä. Google? Ota selvää? Osaatko? Vai pitäisikö sinun olla jossakin vammaislaitoksessa, kun ei mitättöminkään tiedonjyvä näytä menevän perille?
Suosittelen hankkimaan lisätienestin tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap on vuokrasi?
550, kolmio. Pienempää ja halvempaan muuttaminen vähentää asumistukea suorassa suhteessa, joten käyttööni ei jäisi yhtään enempää rahaa. Nyt voin ottaa opiskelevat lapseni tänne välillä. Yksiöön en voisi, joten mulla ei ole mitään syytä hankkia halvempaa asuntoa.
Ei saatana sentään. Ymmärrätkö että siksi et saa enempää tukia, koska kaltaisesi toimii kaikki samoin!! Sinä saat nyt asumistukea enemmän mitä saisit halvempaan asuntoon ja se on muilta pois. Ja kun kysyt, missä voit säästää, voit säästää asunnossa. Että mua sieppaa valitus että ei ole rahaa ja sitten yksi ihminen asuu kolmiossa. Valitetaan ilmastonmuutoksesta ja täällä kylmässä asuu yksi ihminen kolmiossa tukirahoilla!
Ei se mun päätökseni ole. Voin valita näin, koska se on mahdollista ja en kai mä nyt asu ahtaasti huvikseni, jos ei ole pakko. Itse asiassa voisin vuokrata isommankin asunnon, koska eläkkeensaajan asumistukea maksetaan tässä kunnassa aina 712 euroon asti täysimääräisenä.
Oma valinta. Mun lapset harrastivat kerran viikossa tanssia ilmaiseksi koululla, se poikakin. Molemmat opiskelevat nyt yliopistossa, että ei se tanssi huonoa tehnyt.