Miksi naisten raudanpuutetta ei oteta tosissaan?
Takana vuosikausien väsymys ja aivosumu. Fyysiset voimat on loppu, en esim. palaudu liikuntasuorituksista vaan olen ihan puhki monta päivää. Iho, hiukset on kuivia kuin korppu. Huimaus, korkea leposyke. Runsaat kuukautiset.
Lääkäri määräsi labrat, ferritiini 24. Viimeksi se oli 28. Ja taas sain vain vastaukseksi että ei mitään poikkeavaa. Siis, ei edes ohjausta että ota rautaa purkista (joo, osaan ottaa itsekin mutta ihmettelenpä vaan). Vatsa vaan ei meinaa rautalisää kestää, kai mä olen sit loppuikäni tälläinen uupunut möykky vaan. Työt, lapset ym pitäis kuitenkin jaksaa hoitaa.
Kommentit (148)
Niin siis vastaus otsikon kysymykseenhän on: no kun asialle ei paljon mitään voi tehdä. Mitään muuta kuin mättää sitä rautaa sisään.
Toki voi varmasti poistaa lisääntymiselimet, mutta se olisi aika radikaali ja riskialtis ratkaisu ongelmaan, ja se on oma päätöksesi. Ei lääkäri voi moista edes ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää naiset ruokaa, eikä ruuan korvikkeita.
Typerää valittaa puutoksista, kun ei halua syödä sitä, mitä elimistö tarvii.
Ap myös haluaa lääkäriltä jonkun "pillerin" eikä oikea ravinto kiinnosta.
Niin, joskus olis kiva kun lääkäriltä saisi ohjeita mm ruokavalioon tai siihen rautavalmisteen valintaan. Joo löytyyhän niihin vinkkejä googlettamalla mutta miksi sitten käydä lääkärissä jos ei tutkita, hoideta eikä auteta edes rautavalmisteen valinnassa, kaikenhan voi googlettaa ja tehdä itse diagnoosin.
Lääkäreillä ei ole ravintokoulutusta. Mikään ei estä ketään hankkimaan itse tietoa ihmiselle sopivasta ravinnosta.
Tämäpä se onkin suurin vika lääkäreissä. Netti on väärällään ravitsemustietoa ja jokainen "terapeutti" uskoo omaan tapaansa ainoana oikeana. Voi mennä vuosia että löytää oman toimivan ruokavalion omien sairauksiensa tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, joskus olis kiva kun lääkäriltä saisi ohjeita mm ruokavalioon tai siihen rautavalmisteen valintaan. Joo löytyyhän niihin vinkkejä googlettamalla mutta miksi sitten käydä lääkärissä jos ei tutkita, hoideta eikä auteta edes rautavalmisteen valinnassa, kaikenhan voi googlettaa ja tehdä itse diagnoosin.
Lääkäreillä ei ole ravintokoulutusta. Mikään ei estä ketään hankkimaan itse tietoa ihmiselle sopivasta ravinnosta.
Lääkäri vois ohjata vaikka sinne ravintoterapeutille, mitä nyt to
Mikä sua estää hakea itse tietoa? Mä sanon: laiskuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä syö sitä rautaa päivittäin, imeytyy paremmin joka toinen pv otettuna ja vatsasikaan ei ärry niin pahasti! Aina ruoan kanssa tabletit tietenkin.
Kokeiltu. Ei auta siihen että ferritiini nousis.
No miksi sitten syöt joka päivä kun se tarkoittaa joka tapauksessa huonompaa imeytymistä ja enemmän vatsavaivoja? Ei oikein nyt logiikkaa näissä sun jutuissa
Siten se ferritiini on noussut edes vähän. Tiedän että joidenkin tutkimusten mukaan joillain se imeytyy paremmin joka toinen päivä otettuna. No, mulla se ei oikeen vatsaankaan vaikuta ja arvoihin sit vielä vähemmän, jos otan vaan joka toinen. Siksi otan nyt joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että väsyneelle ihmiselle tää voi kuulostaa kettuilulta, mutta miten liikut? Kärsin aikanaan raudanpuuteanemiasta pitkääneikä arvot tahtoneet nousta. Muutos tähän tapahtui kun lisäsin liikuntaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Hemoglobiiniarvoni olivat nousseet ennätyskorkealle reilusti yli alarajan sen jälkeen, kun olin tehnyt voimaharjoittelua 2kk ajan. Ei ole helppoa liikkua, jos väsyttää, mutta mulla se on pitänyt arvot jo pitkään hyvänä.
Eikö jokin tulehduskin nosta ferritiiniä reilusti. Itselläni oli pitkästi yli 200 ja puolessa vuodessa tippui 90:een kun tulehdus rauhoittui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä se onkin suurin vika lääkäreissä. Netti on väärällä
Laiskoilla riittää näitä selityksiä.
Osta erilaista rautaa. Niitä on montaa eri sorttia, esim. rauta(II)bisglysinaattia, ferroglukonaattia ja ferrofumaraattia. Syö esim. 200mg joka toinen päivä, voit kokeilla enemmänkin ottaa. Apteekkihenkilökunnalta voi kysellä eri vaihtoehdoista.
Mä lupaan vastedes ottaa tosissaan. Yhtään en kyllä tiedä mitä se auttaa tai mitä mun asialle pitäisi tehdä, mutta tosissaan otan.
T. Mies
Jos hemoglobiini on normaali, niin lääkärit harvoin puuttuu asiaan. Infuusiota ei myöskään anneta helpolla, koska siihen liittyy omat riskinsä eikä sekään ole ratkaisu, jos syytä ei hoideta.
Jos on runsaat kuukautiset, niin tärkeintä olisi miettiä mitä niille tehdään. Siinä sitten punnitaan asioita ja tehdään välillä kompromisseja. Esim. kierukassa hormonipitoisuus on pienempi kuin minipillereissä tai kapselissa. Suoraan ei voi sanoa ettei hormonit sovi ellei lääkäri sitä.ehdottomasti kiellä. Muitakin hoitoja runsaisiin kuukautisiin on kuin hormonit.
Rautavalmisteita on vaikka kuinka paljon. Osa voi sopia. Ei auta kuin etsiä itselle paras vaihtoehto. Rautaa voi myös ottaa joka toinen päivä ja osa lääkäreistä jopa sitä suosittelee. Ravinto-ohjeet löytyy netistä eikä siihen tarvita mitään ravintoterapeuttia.
Vierailija kirjoitti:
No siis mitä apua tarvit? Olet vapaa menemään apteekkiin ostamaan rautalisää tai syömään verilettuja.........
Ja sitten olemaan työkyvytön jatkuvan ripulin ja kovien vatsakipujen takia? Nostaminen voi kestää vuosia. Eli eläkkeellekö siis? Entä se lasten hoito, jos on niin kipeä, ettei pysty edes jalkeilla olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos hemoglobiini on normaali, niin lääkärit harvoin puuttuu asiaan. Infuusiota ei myöskään anneta helpolla, koska siihen liittyy omat riskinsä eikä sekään ole ratkaisu, jos syytä ei hoideta.
Jos on runsaat kuukautiset, niin tärkeintä olisi miettiä mitä niille tehdään. Siinä sitten punnitaan asioita ja tehdään välillä kompromisseja. Esim. kierukassa hormonipitoisuus on pienempi kuin minipillereissä tai kapselissa. Suoraan ei voi sanoa ettei hormonit sovi ellei lääkäri sitä.ehdottomasti kiellä. Muitakin hoitoja runsaisiin kuukautisiin on kuin hormonit.
Rautavalmisteita on vaikka kuinka paljon. Osa voi sopia. Ei auta kuin etsiä itselle paras vaihtoehto. Rautaa voi myös ottaa joka toinen päivä ja osa lääkäreistä jopa sitä suosittelee. Ravinto-ohjeet löytyy netistä eikä siihen tarvita mitään ravintoterapeuttia.
Harvoin lääkärit ovat näin objektiivisia ja laaja-alaisia. Ehkä 1/10 lääkäristä on näin järkevä. Ainakaan he eivät selitä asiaa potilaalle. He eivät kerro hyödyistä eikä riskeistä vaan tiuskivat ja sanovat olet terve, ulos. Tai he ovat subjektiivisia, ja esim. He he usein hoitavat ongelmaa x toisella lääkkeellä, josta tulee ongelma jotai hoidetaan kolmannella lääkkeellä. Kärjistäen .......
lihaa naamariin, ei se niin vaikeaa ole
Vierailija kirjoitti:
Mä lupaan vastedes ottaa tosissaan. Yhtään en kyllä tiedä mitä se auttaa tai mitä mun asialle pitäisi tehdä, mutta tosissaan otan.
T. Mies
Erittäin kannatettava ajatus, olen täysillä mukana. Count me in.
Rakenteellisen naisvihan takia, palstaulimiehet varsinkaan eivät ymmärrä naisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä eli runsaita kuukautisia pitäisi hoitaa. Ja jos esim. hormonaalisesta ehkäisystä, jota usein tuohon vaivaan käytetään tulee paljon sivuvaikutuksia, niin ikävää mutta sitä samaa se on monen muunkin vaivan kanssa (eli on joko koitettava sinnitellä varsinaisen sairauden tai sitten lääkkeiden sivuvaikutusten kanssa.)
Kohdunpoisto olisi monelle toimiva ratkaisu, mutta sitä ei suotuta tekemään.
Tätä oon ihmettelyt, vaikka toisilla kuukautiset aiheuttaa niin kovia kipuja että joutuu niiden takia sairaalaan. Niin silti kohtua ei edes harkita poistaa. Mun mielestä pitäis olla jokaisen naisen oikeus itse päättää asiasta.
Niin miksi niitä runsaita menkkoja eli syytä ei ole hoidettu?
Ruohonjuuresta Just for women imeskelytabletteja kestää joka vatsa!
Mutta samaa mieltä: naisten tauteja ei oteta tosissaan. Vieläkin moni luulee että kuukautiskivut "kuuluu asiaan". Näitä ei tutkita!
Lääkärin tehtävänä ei ole yrittää ymmärtää huolia vaan parantaa. Siksi yksinäisyyttä valittavia mummeleitakaan ei TK:een kaivata. Jos AP kaipaa vain huomiota vaivoilleen, se kannattaisi mainita postauksessa.
Täällä on ehdotettu toimivat keinot asian parantamiseksi. Jos ne eivät auta, mitään ei voi tehdä. Elämä on sellaista, joidenkin vaivojen kanssa pitää vaan elää. Ystäville voi valittaa, he saattavat jaksaa kuunnella. Ei kannata olettaa, ettei heillä ole omia ongelmia, vaikka eivät niitä valittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi niitä runsaita menkkoja eli syytä ei ole hoidettu?
No kun sitä kohdunpoistoa ei saa.
No miksi sitten syöt joka päivä kun se tarkoittaa joka tapauksessa huonompaa imeytymistä ja enemmän vatsavaivoja? Ei oikein nyt logiikkaa näissä sun jutuissa