Miksi naisten raudanpuutetta ei oteta tosissaan?
Takana vuosikausien väsymys ja aivosumu. Fyysiset voimat on loppu, en esim. palaudu liikuntasuorituksista vaan olen ihan puhki monta päivää. Iho, hiukset on kuivia kuin korppu. Huimaus, korkea leposyke. Runsaat kuukautiset.
Lääkäri määräsi labrat, ferritiini 24. Viimeksi se oli 28. Ja taas sain vain vastaukseksi että ei mitään poikkeavaa. Siis, ei edes ohjausta että ota rautaa purkista (joo, osaan ottaa itsekin mutta ihmettelenpä vaan). Vatsa vaan ei meinaa rautalisää kestää, kai mä olen sit loppuikäni tälläinen uupunut möykky vaan. Työt, lapset ym pitäis kuitenkin jaksaa hoitaa.
Kommentit (148)
Raskausaikana vouhkahtiin molemmilla kerroilla enemmän kuin tarpeeksi, mutta niiden ulkopuolella ketään ei ole kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää naiset ruokaa, eikä ruuan korvikkeita.
Typerää valittaa puutoksista, kun ei halua syödä sitä, mitä elimistö tarvii.
Ap myös haluaa lääkäriltä jonkun "pillerin" eikä oikea ravinto kiinnosta.
Niin, joskus olis kiva kun lääkäriltä saisi ohjeita mm ruokavalioon tai siihen rautavalmisteen valintaan. Joo löytyyhän niihin vinkkejä googlettamalla mutta miksi sitten käydä lääkärissä jos ei tutkita, hoideta eikä auteta edes rautavalmisteen valinnassa, kaikenhan voi googlettaa ja tehdä itse diagnoosin.
No siis tää 👍 Nyttenkin menin kun tutut oli että mee ihmeessä lääkäriin. No miksi mennä, kun ei siellä mitään hoideta. Lääkärin vastauksen asiaan sain tekstarilla, hoitajan ohjeet oli copy pastettu suoraan netistä (olin itse lukenut sen sivun monta kertaa aiemmin). Minusta naurettavaa, kyllä mä tosiaan osaan ihan itsekin ne perusasiat googlata.
Vierailija kirjoitti:
Imeytyykö rauta syömällä? Ala lappaa vaan, ihan reiluja annoksia. Käy sitten välillä mittaamassa, ettei nouse liian korkeaksi. Jos suolistossa ei ole vikaa, pitäisi tämän auttaa.
No kuule kun ei auta.
Maitotuotteet hankaloittavat raudan imeytymistä merkittävästi. Ongelma voi olla paljon laajempi kuin pelkkä rauta. Varmista, että syöt rautapitoista ruokaa tai rautalisää lähes päivittäin C-vitamiinin lähteen kanssa. Ei maitotuotteita samaan aikaan!
Huolehdi myös B-vitamiinien ja D3-vitamiinin saannista. Kaikkea ei tarvita purkista, mutta jos ruoasta ei saa niin sitten pillereillä. Huomaa, että myös lääkitykset voivat vaikuttaa ravintoaineiden ihmeytymiseen, esim. vatsasuojalääke heikentää B12-vitamiinin ja magnesiumin imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, joskus olis kiva kun lääkäriltä saisi ohjeita mm ruokavalioon tai siihen rautavalmisteen valintaan. Joo löytyyhän niihin vinkkejä googlettamalla mutta miksi sitten käydä lääkärissä jos ei tutkita, hoideta eikä auteta edes rautavalmisteen valinnassa, kaikenhan voi googlettaa ja tehdä itse diagnoosin.
Lääkäreillä ei ole ravintokoulutusta. Mikään ei estä ketään hankkimaan itse tietoa ihmiselle sopivasta ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imeytyykö rauta syömällä? Ala lappaa vaan, ihan reiluja annoksia. Käy sitten välillä mittaamassa, ettei nouse liian korkeaksi. Jos suolistossa ei ole vikaa, pitäisi tämän auttaa.
No kuule kun ei auta.
Minkälaisia annoksia rautaa olet vetänyt?
Vierailija kirjoitti:
Syytä eli runsaita kuukautisia pitäisi hoitaa. Ja jos esim. hormonaalisesta ehkäisystä, jota usein tuohon vaivaan käytetään tulee paljon sivuvaikutuksia, niin ikävää mutta sitä samaa se on monen muunkin vaivan kanssa (eli on joko koitettava sinnitellä varsinaisen sairauden tai sitten lääkkeiden sivuvaikutusten kanssa.)
Kohdunpoisto olisi monelle toimiva ratkaisu, mutta sitä ei suotuta tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule kun ei auta.
Minkälaisia annoksia rautaa olet vetänyt?
Ja lisäksi, syötkö jotakin, joka haittaa mahdollisesti raudan imeytymistä, kuten maitotaloustuotteita, paljon.
Älä syö sitä rautaa päivittäin, imeytyy paremmin joka toinen pv otettuna ja vatsasikaan ei ärry niin pahasti! Aina ruoan kanssa tabletit tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä ei ole ravintokoulutusta. Mikään ei estä ketään hankkimaan itse tietoa ihmiselle sopivasta ravinnosta.
Lääkäri vois ohjata vaikka sinne ravintoterapeutille, mitä nyt toivoin. Mutta ei. Kaikki ok ja hoitajan copy paste-ohjeet kantaan. Kiitos ja hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä eli runsaita kuukautisia pitäisi hoitaa. Ja jos esim. hormonaalisesta ehkäisystä, jota usein tuohon vaivaan käytetään tulee paljon sivuvaikutuksia, niin ikävää mutta sitä samaa se on monen muunkin vaivan kanssa (eli on joko koitettava sinnitellä varsinaisen sairauden tai sitten lääkkeiden sivuvaikutusten kanssa.)
Kohdunpoisto olisi monelle toimiva ratkaisu, mutta sitä ei suotuta tekemään.
Tämä Ongelma poistuisi rautainfuusiolla tai kohdunpoistolla, mutta kumpaakaan hoitoa ei nainen tässä maassa meinaa saada. Olisin tosiaan nyt ollut tyytyväinen jos edes ravintoterapeutille olis päässyt juttelee ruokavalion viilauksesta/ rautavalmisteista. Mut ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri vois ohjata vaikka sinne ravintoterapeutille, mitä nyt to
Mikä ihme sua estää hankkia tietoa ihan itse. Mä en keksi muuta syytä kuin laiskuus. Mikä sun syy on?
Vierailija kirjoitti:
Älä syö sitä rautaa päivittäin, imeytyy paremmin joka toinen pv otettuna ja vatsasikaan ei ärry niin pahasti! Aina ruoan kanssa tabletit tietenkin.
Kokeiltu. Ei auta siihen että ferritiini nousis.
No mitä nyt jossain arvauskeskuksessa otettaisiin tosissaan. 😅
Vierailija kirjoitti:
Raskausaikana vouhkahtiin molemmilla kerroilla enemmän kuin tarpeeksi, mutta niiden ulkopuolella ketään ei ole kiinnostanut.
Nainen on arvokas lääketieteen silmissä vain kun on raskaana.
Koettu on. Ferritiini nyt 12 ja maha ei kestä rautalisää. Ei toivoakaan, että pääsisi rautainfusioon. Työkyky on olematon, koska jatkuvasti huimaa ja aivot eivät toimi.
Tiedän, että väsyneelle ihmiselle tää voi kuulostaa kettuilulta, mutta miten liikut? Kärsin aikanaan raudanpuuteanemiasta pitkääneikä arvot tahtoneet nousta. Muutos tähän tapahtui kun lisäsin liikuntaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Hemoglobiiniarvoni olivat nousseet ennätyskorkealle reilusti yli alarajan sen jälkeen, kun olin tehnyt voimaharjoittelua 2kk ajan. Ei ole helppoa liikkua, jos väsyttää, mutta mulla se on pitänyt arvot jo pitkään hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Naisten ongelmiin on niin vaikeaa samaistua miehen näkökulmasta. Jos miehellä olisi raudanpuutetta, hän korjaisi ruokavaliotaan tai söisi rautalisää ja asia olisi sillä korjattu. Nainen vain ruikuttaa vuodesta toiseen samasta asiasta ja uhriutuu. Miten tuohonkin nyt pitäisi suhtautua, kun vaikuttaa siltä, ettei nainen edes halua ratkaista ongelmaa.
Ongelmahan ei siis ole siinä että edelleen, vuonna 2024 ei edelleenkään naisten sairauksia ja oireita oteta huomioon kunnolla. Miehet saa hoitoa helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten ongelmiin on niin vaikeaa samaistua miehen näkökulmasta. Jos miehellä olisi raudanpuutetta, hän korjaisi ruokavaliotaan tai söisi rautalisää ja asia olisi sillä korjattu. Nainen vain ruikuttaa vuodesta toiseen samasta asiasta ja uhriutuu. Miten tuohonkin nyt pitäisi suhtautua, kun vaikuttaa siltä, ettei nainen edes halua ratkaista ongelmaa.
Harmi, kun miehillä ei ole kuukautisia.
Näinhän se on. Itse luovutan verta pari kertaa vuodessa tuon takia, koska rauta-arvot ovat koholla. En ulise ja uhriudu palstoilla tästä asiasta ja keksi tekosyitä sille miksen voi asialle mitään, vaan ratkaisen ongelman. Näin miehet toimivat.
Naiset luovuttaa verta vähintään 12 kertaa vuodessa. Eikä riitä puolituntinen kerrallaan. Tulee kipuja, turvotusta ja suolistovaivoja lisäksi. Oikeasti saattaa invalidisoida viikoksi. Ei puhuta samasta asiasta alkuunkaan.
Jos rauta ei ravinnosta imeydy, pitäisi varmaan tutkia vatsa ja suoli. Jos ongelmaa ei julkisella hoideta, kannattanee käydä yksityisellä.
On todella harvinaista, että rauta ei imeytyisi terveellä ihmisellä. Naisilla toki sitä menee, mutta kyllä sitä syömällä pitäisi tulla lisää.
Eipä siihen ole oikein muuta hoitoa, joten kannattaisi varmaan mättää sitä rautaa ihan reilusti kokeeksi.