Miksi naisten raudanpuutetta ei oteta tosissaan?
Takana vuosikausien väsymys ja aivosumu. Fyysiset voimat on loppu, en esim. palaudu liikuntasuorituksista vaan olen ihan puhki monta päivää. Iho, hiukset on kuivia kuin korppu. Huimaus, korkea leposyke. Runsaat kuukautiset.
Lääkäri määräsi labrat, ferritiini 24. Viimeksi se oli 28. Ja taas sain vain vastaukseksi että ei mitään poikkeavaa. Siis, ei edes ohjausta että ota rautaa purkista (joo, osaan ottaa itsekin mutta ihmettelenpä vaan). Vatsa vaan ei meinaa rautalisää kestää, kai mä olen sit loppuikäni tälläinen uupunut möykky vaan. Työt, lapset ym pitäis kuitenkin jaksaa hoitaa.
Kommentit (148)
Miten matala ferritiiniarvon täytyy olla että se näkyy jaksamisessa? Viiteväli on niin iso, 15-125.
Mulla on leukemia, mutta ferritiiniarvoja on mitattu vain kahdesti, ja viime syksynä lukema oli 38. Keväällä se oli noussut 40:ään, eikä sitä edes mitata joka kerta, vaikka käyn verikokeissa kahden viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa todellisuuteen. Naisen arvostus ei todellakaan ole sitä luokkaa länsimaissakaan, että vaivauduttaisiin tekemään lääketieteellisiä tutkimuksia niin, että ne olisi naistenkin kohdalla päteviä, saati hoitaa naisia niin, että olisivat terveitä oikeasti.
Tietenkään naisilla ei tule mieleen itse lähteä korjaamaan tätä ongelmaa? Naiset, teitä on enemmän kuin miehiä. Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja itsestä puhumisen sijaan niitä rakenteita muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskausaikana vouhkahtiin molemmilla kerroilla enemmän kuin tarpeeksi, mutta niiden ulkopuolella ketään ei ole kiinnostanut.
Nainen on arvokas lääketieteen silmissä vain kun on raskaana.
Koettu on. Ferritiini nyt 12 ja maha ei kestä rautalisää. Ei toivoakaan, että pääsisi rautainfusioon. Työkyky on olematon, koska jatkuvasti huimaa ja aivot eivät toimi.
Naisiin käytetään valtaosa lääkettieteen resursseista. Tarvitseeko aina uhriutia naiseudesta?
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini ollut matala vuosia ja syöty monenmoisia rautakuureja, mutta niistä ei ole pitkäkestoista apua, koska syöty rauta valuu kuukautisten mukana pois.
Eihän minkään suusta sisään menevän ja pyllystä ulos tulevan aineen nauttiminen lopu koskaan. Useilla meistä rautakuuri on elinikäinen riesa. Voi siihen suhtautua jotkut niinkin, että välillä ottavat enemmän ja välillä pitävät taukoa.
Itselläni on näin. Ihanaa olla mies.
On omituista että rauta pitää saada apteekista kun ihminen on saanut raudan luonnollisesti ravinnosta vuosituhansia. netistä löytää tietoo. sitten vielä se kun ei viitsitä ottaa asioista selvää.
Yhä odotellaan tietoa AP:n rautakuurin laadusta ja määrästä. Miksihän sitä ei voi kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Yhä odotellaan tietoa AP:n rautakuurin laadusta ja määrästä. Miksihän sitä ei voi kertoa?
Siksi, kun aloitus on yhtä totta kuin raamattu.
Vierailija kirjoitti:
On omituista että rauta pitää saada apteekista kun ihminen on saanut raudan luonnollisesti ravinnosta vuosituhansia. netistä löytää tietoo. sitten vielä se kun ei viitsitä ottaa asioista selvää.
Siinä ei ole mitään omituista. Rauta ei kaikilla imeydy niin hyvin, että sitä saisi ravinnosta riittävästi. Toisilla taas rautaa poistuu nopeammin kuin sitä saa syömällä korvattua. Ilman rautalisää jotkut kuolisivat.
Vierailija kirjoitti:
Miten matala ferritiiniarvon täytyy olla että se näkyy jaksamisessa? Viiteväli on niin iso, 15-125.
Mulla on leukemia, mutta ferritiiniarvoja on mitattu vain kahdesti, ja viime syksynä lukema oli 38. Keväällä se oli noussut 40:ään, eikä sitä edes mitata joka kerta, vaikka käyn verikokeissa kahden viikon välein.
Ihan yksilöllistä miten näkyy vai näkyykö. Mulla oli kolme ja urheilin neljä kertaa viikossa töiden ja lastenhoidon lisäksi. Hemoglobiinikin oli alle 100. Ferritiiniä mitataan yleensä kerran pari vuodessa, jos on anemia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin tehtävänä ei ole yrittää ymmärtää huolia vaan parantaa. Siksi yksinäisyyttä valittavia mummeleitakaan ei TK:een kaivata. Jos AP kaipaa vain huomiota vaivoilleen, se kannattaisi mainita postauksessa.
Täällä on ehdotettu toimivat keinot asian parantamiseksi. Jos ne eivät auta, mitään ei voi tehdä. Elämä on sellaista, joidenkin vaivojen kanssa pitää vaan elää. Ystäville voi valittaa, he saattavat jaksaa kuunnella. Ei kannata olettaa, ettei heillä ole omia ongelmia, vaikka eivät niitä valittaisi.
Ai ei. Päivystykset on täynnä näitä mummeleita. Viimeksikin kun olin Peijaksessa kuulin kun yhdelle näistä mummeleista sanottiin, että "rouvan virtsaviljelyn tulos on normaali"... Sitten minulle tiuskittiin, syyllistettiin ja pääsin sisään päivystykseen vasta toisella kerralla vaikka minulla oli sama vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin tehtävänä ei ole yrittää ymmärtää huolia vaan parantaa. Siksi yksinäisyyttä valittavia mummeleitakaan ei TK:een kaivata. Jos AP kaipaa vain huomiota vaivoilleen, se kannattaisi mainita postauksessa.
Täällä on ehdotettu toimivat keinot asian parantamiseksi. Jos ne eivät auta, mitään ei voi tehdä. Elämä on sellaista, joidenkin vaivojen kanssa pitää vaan elää. Ystäville voi valittaa, he saattavat jaksaa kuunnella. Ei kannata olettaa, ettei heillä ole omia ongelmia, vaikka eivät niitä valittaisi.
Ai ei. Päivystykset on täynnä näitä mummeleita. Viimeksikin kun olin Peijaksessa kuulin kun yhdelle näistä mummeleista sanottiin, että "rouvan virtsaviljelyn tulos on normaali"... Sitten minulle tiuskittiin, syyllistettiin ja pääsin sisään päivystykseen vasta toisella kerralla vaikka minulla oli sama vaiva.
Niinhän ne on, mutta ei niitä sinne kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää naiset ruokaa, eikä ruuan korvikkeita.
Typerää valittaa puutoksista, kun ei halua syödä sitä, mitä elimistö tarvii.
Ap myös haluaa lääkäriltä jonkun "pillerin" eikä oikea ravinto kiinnosta.
Niin, joskus olis kiva kun lääkäriltä saisi ohjeita mm ruokavalioon tai siihen rautavalmisteen valintaan. Joo löytyyhän niihin vinkkejä googlettamalla mutta miksi sitten käydä lääkärissä jos ei tutkita, hoideta eikä auteta edes rautavalmisteen valinnassa, kaikenhan voi googlettaa ja tehdä itse diagnoosin.
Raudan syöminen sokkona on vähän turhaa. Veriarvoja pitäisi myös tarkkailla, jotta saisi tietää, toimiiko se rauta vai ei, ja pitääkö annosta nostaa tai jopa laskea. Tähän tarvitaan se lääkäri, joka voi ne verikokeet määrätä.
Minä miehenä kun ferritiini arvo oli alhainen sain pussinrautaa sairaalassa. Maksaa n. 600euroa , joten ei sitä kaikille anneta. Katsotaan onko järkevää antaa ja minulle kun olen mies oli järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskausaikana vouhkahtiin molemmilla kerroilla enemmän kuin tarpeeksi, mutta niiden ulkopuolella ketään ei ole kiinnostanut.
Nainen on arvokas lääketieteen silmissä vain kun on raskaana.
Koettu on. Ferritiini nyt 12 ja maha ei kestä rautalisää. Ei toivoakaan, että pääsisi rautainfusioon. Työkyky on olematon, koska jatkuvasti huimaa ja aivot eivät toimi.
Naisiin käytetään valtaosa lääkettieteen resursseista. Tarvitseeko aina uhriutia naiseudesta?
Ja 60% lääkäreistä on naisia, esim terveyskeskuslääkäreistä kaksi kolmasosaa on naisia. Naistentautien lääkäreistä 78% on naisia.
menitkö lääkäriin valittaen raudanpuutteen oireita vai menitkö sinne valittamaan liian runsaita kuukautisia
jos et tehnyt jälkimmäistä, otan osaa, sillä runsaat kuukautiset on yksi syy ohjata potilas erikoissairaanhoitoon, koska kohdussa voi olla kasvaimia, jotka runsastuttavat vuotoa. Lisäksi, jos on ylittänyt tietyn iän (en myt muita oliko se 40 vai 45) otetaan limakalvonäyte
kysyin gyneltä kerran, että pitäisikö tässä alkaa syömään rautaa purkista ja jos, niin minkälaista, niin gyne sanoi ettei näe mitään hyötyä siitä, että syö rautaa ja vuotaa toisesta päästä ne ulos. saa vian sivuvaikutukset mutta ei hyötyjä. sanoi, että lähdetään nyt hillitsemään ensin vuotoja.
Raudanpuutteen syyt: runsaat kk-vuodot,kasvisruokavalio tai muu yksipuolinen dieetti;rankka liikunta, keliakia ja aktiiviset suolistosairaudet,joissa vuotoa.kk-vuotoja voi hoitaa: hormonit, cyclokapron,kohdun limakalvon lämpökäsittely( gynen arvio),poisto yleensä jos isot myoomat tai syöpä.Toistuva rautainfuusio läpi hedelmällisen iän ei ole ratkaisu.
Kuukautisiin liittyvä raudanpuutteen hoito on syyn hoitamista. Vuoto minimiin, saanti maksimiin ruokavaliolla ja joidenkin kohdalla pysyvällä tai lähes pysyvällä rautalääkityksellä.
Tulehduskipulääke naprometiini ja traneksaamihappo runsaimpina vuotopäivinä jopa puolittaa vuodon määrän. E-pillereitä voi käyttää 3 kk putkina, kuukautiset siis 3 kk välein. Tukostaipumus ei ole este käyttää hormonikierukkaa. Jos lapset on tehtynä, voi pyytää kohdun limakalvokäsittelyä tai jopa kohdunpoiston.
Ongelmana monilla on myös ravintoaineköyhä ruokavalio ja sen liika energiamäärä. Ylipainoisilla rauta imeytyy huonommin. Kaikkia ei kerta kaikkiaan voi lähettää ravitsemusterapeutille. Perusasiat pitäisi pystyä itsekin selvittämään, Itämeren tai Välimeren ruokavaliosta voi aloittaa, kasviksia kilo päivässä, punaista lihaa pari kertaa viikossa ja lisäksi veriletut ja maksalaatikko kerran tai pari kuukaudessa.
Rautavalmisteista yleensä jokin sopii. Ei tule mitään jos testaa vain yhtä tai kahta ja lopettaa heti parin viikon sisällä ensimmäisiin nipistelyihin tai ripulipuuskaan. Kun sitkeästi kokeilee ainakin kuukauden aamulla, illalla, tyhjään vatsaan tai tarvittaessa jopa aterialla, löytyy kyllä sopiva. Ferritiinin nosto vie ainakin 6 kk, aneemisella pitempään. Jos pahat vatsavaivat, joka toinen päivä ottaminen voi auttaa siihen.
Jos sairaanhoidon resurssit käytetään siihen, että tankataan vaikkapa Helsingissä 10 000 naiselle vuodessa suonensisäisesti rautaa, siihen uppoaa poliklinikkakuluineen jo 10 miljoonaa. Minun verorahani saa käyttää järkevämmin.
Hb 128, ferritiini 15, jaksaminen erinomaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä eli runsaita kuukautisia pitäisi hoitaa. Ja jos esim. hormonaalisesta ehkäisystä, jota usein tuohon vaivaan käytetään tulee paljon sivuvaikutuksia, niin ikävää mutta sitä samaa se on monen muunkin vaivan kanssa (eli on joko koitettava sinnitellä varsinaisen sairauden tai sitten lääkkeiden sivuvaikutusten kanssa.)
Kohdunpoisto olisi monelle toimiva ratkaisu, mutta sitä ei suotuta tekemään.
tekevät niitäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää naiset ruokaa, eikä ruuan korvikkeita.
Typerää valittaa puutoksista, kun ei halua syödä sitä, mitä elimistö tarvii.
Ap myös haluaa lääkäriltä jonkun "pillerin" eikä oikea ravinto kiinnosta.
Niin, joskus olis kiva kun lääkäriltä saisi ohjeita mm ruokavalioon tai siihen rautavalmisteen valintaan. Joo löytyyhän niihin vinkkejä googlettamalla mutta miksi sitten käydä lääkärissä jos ei tutkita, hoideta eikä auteta edes rautavalmisteen valinnassa, kaikenhan voi googlettaa ja tehdä itse diagnoosin.
Lääkäreillä ei ole ravintokoulutusta. Mikään ei estä ketään hankkimaan itse tietoa ihmiselle sopivasta ravinnosta.
Lääkäri vois ohjata vaikka sinne ravintoterapeutille, mitä nyt to
meillä potilas voi ihan itse varata ajan ravintoterapeutille hyvinvointielueen sivujen kautta. kannattaa tutustua kunnolla ja huolellisesti oman hyvinvointialueen sivuihin.
Lääkärit ne minuakin on hoitanut. Sattumalta todettiin vaikea anemia. Sanoin heti, että syynä varmaan runsaat kuukautiset. Lähete gynelle ja gynen kanssa mietittiin hoitovaihtoehdot. Yleislääkäri seuraa nyt vuosittain veriarvoja. Apteekki auttoi rautavalmisteen kanssa. Netistä olen etsinyt tietoa ja aina lääkäriltä sitten kysellyt lisää. Itse pitää olla aktiivinen, jos hoitoa ja tietoa haluaa. Ei se ehkä oikein ole, mutta sama homma se on joka sairaudessa. Minulle kohdunpoisto ja infuusio on ne vikat hoitomuodot, joita koitan nyt vain välttää.