Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naisten raudanpuutetta ei oteta tosissaan?

Vierailija
23.09.2024 |

Takana vuosikausien väsymys ja aivosumu. Fyysiset voimat on loppu, en esim. palaudu liikuntasuorituksista vaan olen ihan puhki monta päivää. Iho, hiukset on kuivia kuin korppu. Huimaus, korkea leposyke. Runsaat kuukautiset. 

Lääkäri määräsi labrat, ferritiini 24. Viimeksi se oli 28. Ja taas sain vain vastaukseksi että ei mitään poikkeavaa. Siis, ei edes ohjausta että ota rautaa purkista (joo, osaan ottaa itsekin mutta ihmettelenpä vaan). Vatsa vaan ei meinaa rautalisää kestää, kai mä olen sit loppuikäni tälläinen uupunut möykky vaan. Työt, lapset ym pitäis kuitenkin jaksaa hoitaa. 

Kommentit (148)

Vierailija
141/148 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt rautalisää pari vuotta, mutta näköjään arvot taas laskusuunnassa. Hemoglobiini 110, ferritiini 6 yms. Monenlaista rautalisää kokeiltu, ei vain tahdo mennä alas enää. Tämä myös lääkärin ohjeistus. Tätä Sideralia(?) en ole kokeillut vielä. 

Vierailija
142/148 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös raudanpuutetta, keväällä ferritiini 12. Lääkäri määräsi rautalisää ja myöskin Cyklokapron-nimistä lääkettä, joka vähentää kuukautisvuotoa. Toimiva lääke, enkä huomannut mitään sivuoireita. Muutamien kuukautisten aikana kerkesin käyttää, mutta kyseistä lääkettä ei saa tällä hetkellä mistään Suomen apteekista :D

Onneksi on ensi viikolla lääkärille soittoaika, niin voin kysyä, olisiko jotain vastaavaa lääkettä, jota saisi apteekista... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/148 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös raudanpuutetta, keväällä ferritiini 12. Lääkäri määräsi rautalisää ja myöskin Cyklokapron-nimistä lääkettä, joka vähentää kuukautisvuotoa. Toimiva lääke, enkä huomannut mitään sivuoireita. Muutamien kuukautisten aikana kerkesin käyttää, mutta kyseistä lääkettä ei saa tällä hetkellä mistään Suomen apteekista :D

Onneksi on ensi viikolla lääkärille soittoaika, niin voin kysyä, olisiko jotain vastaavaa lääkettä, jota saisi apteekista... 

On. Caprilonia vissiin saa. Kannattaa ehkä ostaa maksimi, koska tässä vuoden aikana olen oppinut, että ensin on toinen loppu ties kuinka kauan ja sitten loppuu toinen.

Vierailija
144/148 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten ongelmiin on niin vaikeaa samaistua miehen näkökulmasta. Jos miehellä olisi raudanpuutetta, hän korjaisi ruokavaliotaan tai söisi rautalisää ja asia olisi sillä korjattu. Nainen vain ruikuttaa vuodesta toiseen samasta asiasta ja uhriutuu. Miten tuohonkin nyt pitäisi suhtautua, kun vaikuttaa siltä, ettei nainen edes halua ratkaista ongelmaa.

öhö öhö, miten korjata, kun vuotaa ne korjaukset pihalle?

Naisten raudanpuute on lähes yksinomaan kuukautisten syytä. Enempi tai vähempi. Itselläni vasta vaihdevuodet pelasti/korjasi tilanten. Olin kans siellä raudat/

ferritiini noin 20 sakissa

Vierailija
145/148 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittajan runsaisiin kuukautisiin tutkittu syytä?

Minä menin 1,5 v sitten lääkäriin huimauksen ja hiustenlähdön vuoksi. Verikokeissa selvisi paha anemia, hb vain 75 ja ferritiini 2. Pahat vuodot oli kestäneet ihan lapsesta saakka, mutta ennestään pahentuneet. Syyksi paljastui myoomat eli hyvänlaatuiset kasvaimet kohdussa. Kierukkaa en halunnut vaikka kovasti sitä yritettiin tyrkyttää. Kohtu poistettiin tasan vuosi sitten ja sain elämäni takaisin. Päivääkään en ole katunut, että lähdin siihen operaatioon. Ferritiini oli viime mittauksessa 189. 

Vierailija
146/148 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini 13 viimeksi kun kävin mittaamassa. En silti tiedä onko raudan syöminen purkista järkevää kun se ei korjaa ongelmaa lopullisesti eikä tee hyvää vatsalle ainakaan pitemmän päälle.

Vierailija
147/148 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti ferritiinit kovaan nousuun, kun menkat loppuivat. Ei edes ollut mitkään runsaat kuukautiset vaan varmaan ihan normit. Viimeksi ferritiini oli jopa 275, mutta ei lääkäri ollut huolissaan. 

Vierailija
148/148 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten ongelmiin on niin vaikeaa samaistua miehen näkökulmasta. Jos miehellä olisi raudanpuutetta, hän korjaisi ruokavaliotaan tai söisi rautalisää ja asia olisi sillä korjattu. Nainen vain ruikuttaa vuodesta toiseen samasta asiasta ja uhriutuu. Miten tuohonkin nyt pitäisi suhtautua, kun vaikuttaa siltä, ettei nainen edes halua ratkaista ongelmaa.

Naiset haluavat lääkäriin selvittämään raudanpuutteen syytä. Se voi olla vaikka suolistosyöpä.

Mulla oli diagnoosina vuosiakausia kilpirauhasen vajaatoiminta. Vahingossa löytyi alhainen ferritiini, ja kun ferritiiniarvot saatiin kuntoon, katosi mystisesti se vajaatoimintakin. Eli väärä oli diagnoosi alunperin.

Sillä millä perusteella se vajaatoiminta sitten tehtiin? Mulla ei ole vajaatoiminta kadonnut mihinkään vaikka on hyvät ferritiiniarvot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän