Miksi naisten raudanpuutetta ei oteta tosissaan?
Takana vuosikausien väsymys ja aivosumu. Fyysiset voimat on loppu, en esim. palaudu liikuntasuorituksista vaan olen ihan puhki monta päivää. Iho, hiukset on kuivia kuin korppu. Huimaus, korkea leposyke. Runsaat kuukautiset.
Lääkäri määräsi labrat, ferritiini 24. Viimeksi se oli 28. Ja taas sain vain vastaukseksi että ei mitään poikkeavaa. Siis, ei edes ohjausta että ota rautaa purkista (joo, osaan ottaa itsekin mutta ihmettelenpä vaan). Vatsa vaan ei meinaa rautalisää kestää, kai mä olen sit loppuikäni tälläinen uupunut möykky vaan. Työt, lapset ym pitäis kuitenkin jaksaa hoitaa.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin tehtävänä ei ole yrittää ymmärtää huolia vaan parantaa. Siksi yksinäisyyttä valittavia mummeleitakaan ei TK:een kaivata. Jos AP kaipaa vain huomiota vaivoilleen, se kannattaisi mainita postauksessa.
Täällä on ehdotettu toimivat keinot asian parantamiseksi. Jos ne eivät auta, mitään ei voi tehdä. Elämä on sellaista, joidenkin vaivojen kanssa pitää vaan elää. Ystäville voi valittaa, he saattavat jaksaa kuunnella. Ei kannata olettaa, ettei heillä ole omia ongelmia, vaikka eivät niitä valittaisi.
Toimiva keino olisi kohdunpoisto, mutta sitä ei saa.
Älkää juoko kahvia. Poistaa raudan. Kofeiini.
Ja ottakaa rauta tyhjään mahaan. Mä otan öisin kun käyn vessassa. Tuo edellä mainittu Just for women imeskelytabletti esim sopii hyvin. Ei ärsytä yhtään.
Odottelemma AP:n vastausta kysymykseen, minkälaista rautaa ja kuinka paljon on tullut otettua tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä eli runsaita kuukautisia pitäisi hoitaa. Ja jos esim. hormonaalisesta ehkäisystä, jota usein tuohon vaivaan käytetään tulee paljon sivuvaikutuksia, niin ikävää mutta sitä samaa se on monen muunkin vaivan kanssa (eli on joko koitettava sinnitellä varsinaisen sairauden tai sitten lääkkeiden sivuvaikutusten kanssa.)
Kohdunpoisto olisi monelle toimiva ratkaisu, mutta sitä ei suotuta tekemään.
Tätä oon ihmettelyt, vaikka toisilla kuukautiset aiheuttaa niin kovia kipuja että joutuu niiden takia sairaalaan. Niin silti kohtua ei edes harkita poistaa. Mun mielestä pitäis olla jokaisen naisen oikeus itse päättää asiasta.
Maksaa vitus-ti ja on riskialtis operaatio. Siksi ei tehdä, jos ei ole pakko. Yksityisellä voi käydä pois
Ei sen riskialttiimpi kuin mikä muu päiväkirurginen tähystysleikkaus.
"Ei sen riskialttiimpi kuin mikä muu päiväkirurginen tähystysleikkaus."
Joista jokaisen riskit ja tarpeet arvioidaan, sekä potilaat priorisoidaan kiireellisyyden mukaan.
Aneemikon kohdun poistossa riskien suhde hyötyyn on huono. AP:lla vielä tukostaipumus lisää operaatioiden riskejä.
Elimien poisto romuttaa lantionseudun rakenteen. Sitte valuu eritteet omia aikojaan ym. Riskejä on. Iso leikkaus!
Älkää nyt kohdunpoistosta haaveilko matalan ferritiinin korjaamiseksi! Kohdunpoisto laukaisee vaihdevuodet ja altistaa rintasyövälle.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt kohdunpoistosta haaveilko matalan ferritiinin korjaamiseksi! Kohdunpoisto laukaisee vaihdevuodet ja altistaa rintasyövälle.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Elimien poisto romuttaa lantionseudun rakenteen. Sitte valuu eritteet omia aikojaan ym. Riskejä on. Iso leikkaus!
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Mulla todettiin alkukesästä ferritiini 9 ja kaikki muut rauta-arvot oli myös alle viitearvojen.
Oireina, ettei aivot toimi yhtään, ei jaksa liikuntaa ja muisti pätkii, hiukset lähtee päästä jne. kaikkea kivaa. Todella runsaat kuukautiset syynä. Ikää yli 40
Mutta lihaa et suostu syömään???
Vierailija kirjoitti:
Älkää juoko kahvia. Poistaa raudan. Kofeiini.
Ja ottakaa rauta tyhjään mahaan. Mä otan öisin kun käyn vessassa. Tuo edellä mainittu Just for women imeskelytabletti esim sopii hyvin. Ei ärsytä yhtään.
Tämä! Myös moni muu ruoka vaikuttaa, joten kofeiini pois ja tyhjään mahaan. Poronliha myös hyvä.
Tiesittehän et rauta tarvitsee sekä c-vitamiinia että foolihappoa imeytyäkseen.
Vali vali. Kalliita tutkimuksiako pitäisi sinulle tehdä kun rautaa saa ostaa ihan siitä lähikaupasta purkin alle kympillä. Jos yleisestä paljosta informaatiosta huolimatta et ymmärrä niin ei ole tarviskaan.
Ferritiini ollut matala vuosia ja syöty monenmoisia rautakuureja, mutta niistä ei ole pitkäkestoista apua, koska syöty rauta valuu kuukautisten mukana pois.
Nyt laitatin viimein hormonikierukan, kun se oli kuulemma ainoa toimiva keino ratkoa raudanpuute omalta osaltani. (Asenne oli, että oma syy, jos et ota hoitoa vastaan.) Kierukka on ollut nyt reilun vuoden ja vuodot ovat vaan kasvaneet ja lisäksi tullut kamalat kivut, joita ei ennen kierukkaa ollut lainkaan. Että voinkin olla näin epäonninen.
Siinä oli ne hoidot omalta osaltani, seuraavaksi tarjottiin erilaisia yhdistelmäpillereitä, joita voisi kokeilla. En vaan jaksa enää, kaikki hormonit menee sekaisin kun kokeilet aina pari kuukautta yhtä pilleriä, joka ei toimi ja sitten seuraavaa jne.
Ihanaa olla nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin tehtävänä ei ole yrittää ymmärtää huolia vaan parantaa. Siksi yksinäisyyttä valittavia mummeleitakaan ei TK:een kaivata. Jos AP kaipaa vain huomiota vaivoilleen, se kannattaisi mainita postauksessa.
Täällä on ehdotettu toimivat keinot asian parantamiseksi. Jos ne eivät auta, mitään ei voi tehdä. Elämä on sellaista, joidenkin vaivojen kanssa pitää vaan elää. Ystäville voi valittaa, he saattavat jaksaa kuunnella. Ei kannata olettaa, ettei heillä ole omia ongelmia, vaikka eivät niitä valittaisi.
Kohtua ei leikata pois vain sen vuoksi, että joku sitä pyytää.
Tervetuloa todellisuuteen. Naisen arvostus ei todellakaan ole sitä luokkaa länsimaissakaan, että vaivauduttaisiin tekemään lääketieteellisiä tutkimuksia niin, että ne olisi naistenkin kohdalla päteviä, saati hoitaa naisia niin, että olisivat terveitä oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vali vali. Kalliita tutkimuksiako pitäisi sinulle tehdä kun rautaa saa ostaa ihan siitä lähikaupasta purkin alle kympillä. Jos yleisestä paljosta informaatiosta huolimatta et ymmärrä niin ei ole tarviskaan.
Mikään yksittäinen pilleripurkki ei poista ongelmaa jos elämäntavat on päin persettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtua ei leikata pois vain sen vuoksi, että joku sitä pyytää.
Eihän siitä olekaan kyse vaan sairauden hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ravinnon puutteesta tai laadusta nyt kyse. Syön niin laadukasta, mitä rahoillani kykenen ostamaan. Ferritiiniarvoa 24 ei vaan millään ruokavaliolla nosteta, kun purkistakin otettuna siihen voi mennä puolesta vuodesta vuoteen eikä silti välttämättä nouse.
Kiurukka ei käy, eikä mitkään hormonaaliset ehkäisyt koska on perinnöllinen tukostaipumus. Kuparikierrukka tekee menkoista vaan entistä runsaammat.
Pyydä Cyklokapronia, minulla auttoi hillitsemään vuotoa tehokkaasti.
Maksaa vitus-ti ja on riskialtis operaatio. Siksi ei tehdä, jos ei ole pakko. Yksityisellä voi käydä poistattamassa kohdun omilla rahoillaan.