Mikä niissä sähköautoissa niin pelottaa?
Onhan niissä ärhäkästi tehoa joo, mutta sitä pystyy ihan hallitsemaan sillä oikeanpuoleisella pedaalilla. Ja vaikka aina sanotaan, että ilmaisia lounaita ei ole, niin sähköautolla ajaminen on ihan oikeasti halpaa. Ei ole mitään koukkuja tuossa.
Vai onko siitä tullut jotenkin turvallinen rutiini, että pitää ajaa säässä kuin säässä huoltoasemalle tankkaamaan? Onko se nyt niin kiva räntäsateessa siellä seistä ja pitää jostain likaisesta letkusta kiinni? Voin luvata, että kotona yön aikana "tankkautuva" auto voittaa tuon toiminnan ihan 100 - 0.
Eiköhän siis unohdeta turhat pelot ja ennakkoluulot ja vaihdeta kaikki ne saastuttavat ja ulkomaisia öljy-yhtiöitä rikastuttavat muinaismenopelit moderneihin sähköautoihin. Make Car Driving Great Again!
Kommentit (1573)
Auton korkean ostohinnan lisäksi tuo lataus on jonkinlainen ongelma, en ole varma, saisiko yhtiöön tolpan muutoksen ja millä rahalla. Tuntuisi jotenkin oudolta lähteä etätyöstä erikseen autoa lataamaan jonnekin kauppakeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Siksi koska sitä tuetaan ja ohjaillaan veroilla, päästökaupalla ja suoralla tuella
Kiina rakentaa joka kuukausi uuden hiilivoimalan, että länsimaihin saadaan myytyä uusia paneeleita. Luulis nyt Suomessa asuvan henkilön tajuavan ilman asiantuntijoiden apua kuinka typerä ajatus aurinkopaneeli Suomessa on talvella, kun sitä sähköä todella tarvitaan "
Et nyt oikein vastannut miksi Kiina ITSE rakentaa valtavasti tuuli- ja aurinkovoimaloita jos ne ovat niin typerä ajatus.
On niillä paikkansa täydentämässä energiamixiä, mutta perusvoima tuotetaan muulla
Akustoilla ne muuttuvat perusvoimaksi.
Ei varaa, ei ostella velaksi autoja, ei taida 4000 e saada minkä nykyinen auto maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha Teppo alkoi taas oksentaa jotain kopypasteoksennuksiaan.
ja tämä oli hyvin argumentoitu kommentti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Siksi koska sitä tuetaan ja ohjaillaan veroilla, päästökaupalla ja suoralla tuella
Kiina rakentaa joka kuukausi uuden hiilivoimalan, että länsimaihin saadaan myytyä uusia paneeleita. Luulis nyt Suomessa asuvan henkilön tajuavan ilman asiantuntijoiden apua kuinka typerä ajatus aurinkopaneeli Suomessa on talvella, kun sitä sähköä todella tarvitaan "
Et nyt oikein vastannut miksi Kiina ITSE rakentaa valtavasti tuuli- ja aurinkovoimaloita jos ne ovat niin typerä ajatus.
On niillä paikkansa täydentämässä energiamixiä, mutta perusvoima tuotetaan muulla
Akustoilla ne muuttuvat perusvoimaksi.
Ainoastaan hyvin pienessä mittakaavassa, gridin tasolla ei koskaan
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vähän miettiä Suomen maantiedettä ja välimatkoja kehä 3 ulkopuolella.
No minäpä näin varsinais-suomalaisena mietin. Sähköautoja on Turussa vaikka kui pal, ympäristökunnissa myös. Myös meillä, ja sopii kuin nenä päähän. Maallahan se paremmin toimii kun omakotitalon seinästä tai omassa tallissa saa autoaan ladata. Taloyhtiöissä tai katuparkissa voi olla vaikeampaa.
Mitä tämän mietinnön pitäisi nyt antaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot ovat periaatteessa ihan kivoja, mutta minulla on 2tn traileri ja ei sitä sähkövatkaimella vedellä. Nyt on alla MB GLC neliveto hybridi, jolla saa vetää 2,5tn.
Kia EV9, BMW iX, Audi Q6, Tesla X, Polestar 3, Volvo EV90, Audi A6, BMW i5 ...
Ja 100 km välein joudun irroittamaan trailerin, jotta saan auton ladattua. Ei kiitos.
Meinaat että kulutus olisi lähemmäs 1kWh/km? Ota traileristasi käsijarru pois päältä.
Esimerkiksi kuormattu kärry ilman kuomua kulutti 100km/h:n ajonopeudella 32,6 kWh sadan kilometrin matkalla.
Aika tiivisti taitaisi tarvita latailla. Ottaen huomioon ettei latauspaikkoja ole ihan joka nurkassa ja vara
Minun vene/traileri yhdistelmä painaa noin 2 tonnia ja korkeutta sillä on paljon enemmän kuin autolla ja ilmanvastus on melkoinen. Polttoaineen kulutus kaksinkertaistuu kun vedän sitä. Siirrän venettä trailerilla Helsingistä maalle ja takaisin useamman kerran kesässä ja säilytän venettä trailerilla ja lasken sen aina tarvittaessa veteen. Taidan pysyä lataushybridissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua pelota. Hintabudjettini autolle on vain kymppitonni. Ja ei, en halua nelinkertaisesti velkaa jotta voin ajaa hetken halvemmalla. Lisäksi tapanani on ajaa auto koko lailla loppuun, edellisella autollani ajoin 15 vuotta, nykyinen ajossa seitsemättä vuotta ja ajokilsoja tuolle moottorille olisi vielä 200000 jäljellä ainakin. On 100% varmaa että sähköautoilun kuluja tullaan nostamaan tavalla tai toisella. Mitäs sitten teen, käsissä monen kymmenen tuhannen rahoituslaina JA kovat käyttökulut.
Käyn kyllä töissä mutta nykyään ei voi luottaa siihenkään että aina on töitä jolla lainansa maksaa.
Tämä on monen duunarin todellisuus ja arkipäivä, siinä ei naureskelijoiden mikä pelottaa höhhöhhöö nönnönnöö- huutelut auta.
No nämä perustelut on ihan järkeviä. Tuskin kukaan naureskelee. Hölmöjä on nämä räjähtää palaa sulaa asfaltista läpi -jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muutamalla tonnilla saa käytetyn premiumtasoisen-audin bensakoneella, jolla ajaa helposti 10 - 15 vuotta.
Onnea matkaan sen muutaman tonnin premiumaudin kanssa. Sähköautoista pelätään matkalle jäämistä, sitten joku ehdottaa vanhaa Audia?
Jep, paradoksaalista. Kumpihan se todennäköisemmin tielle leviää.
Siksi koska sitä tuetaan ja ohjaillaan veroilla, päästökaupalla ja suoralla tuella.
Hiilivoimalat ovat saaneet puhaltaa päästöt hengitysilmaan vuosisatoja. Ihan ilman seurauksia/verotusta. Ja sen terveysseurauksia ei ole laskutettu. Melkoinen tuki ja ohjaus sekin. Mutta sitähän et varmaan huomioi?
Toisaalta Kiinassakin hiilen käyttö on vähenemässä, koska hiilivoimalat eivät käy 24/7. Jos hiili olisi halvin energialähde,niin ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muutamalla tonnilla saa käytetyn premiumtasoisen-audin bensakoneella, jolla ajaa helposti 10 - 15 vuotta.
Onnea matkaan sen muutaman tonnin premiumaudin kanssa. Sähköautoista pelätään matkalle jäämistä, sitten joku ehdottaa vanhaa Audia?
Jep, paradoksaalista. Kumpihan se todennäköisemmin tielle leviää.
Harvemminhan nämä Skootien Tsi+DSG härpäkkeet on hajoilleet.😬
Vierailija kirjoitti:
Harvemminhan nämä Skootien Tsi+DSG härpäkkeet on hajoilleet.😬
Eihän ne kovin usein hajoakaan, ainoastaan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska sitä tuetaan ja ohjaillaan veroilla, päästökaupalla ja suoralla tuella.
Hiilivoimalat ovat saaneet puhaltaa päästöt hengitysilmaan vuosisatoja. Ihan ilman seurauksia/verotusta. Ja sen terveysseurauksia ei ole laskutettu. Melkoinen tuki ja ohjaus sekin. Mutta sitähän et varmaan huomioi?
Toisaalta Kiinassakin hiilen käyttö on vähenemässä, koska hiilivoimalat eivät käy 24/7. Jos hiili olisi halvin energialähde,niin ei olisi.
Kiinassa rakennetaan koko ajan uusia hiilivoimaloita. Mikä ihmeen kiinan kumartelu teillä vihreillä tässä ilmastoasiassa on käynnissä. Intia ja Kiina rakentavat koko ajan uusia hiilivoimaloita. Syy siihen on eurooppalaisten hiilihumppa ja hiilihumpan tarvitsema materiaali
Arvo alenee kuulemma hetkessä ja ne jättää tielle keskellä ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Auton korkean ostohinnan lisäksi tuo lataus on jonkinlainen ongelma, en ole varma, saisiko yhtiöön tolpan muutoksen ja millä rahalla. Tuntuisi jotenkin oudolta lähteä etätyöstä erikseen autoa lataamaan jonnekin kauppakeskukseen.
Olen ajanut useamman vuoden sähköautolla, eikä minulla ole kotona kunnollista laturia. Eikä se johdu siitä, etteikö talon sähköjen puolesta sitä voisi laittaa, vaan siksi etten ole kokenut tarvitsevani vielä sellaista. Okei, minulla on työpaikalla laturit ja lataan siellä noin puolet käyttämästäni auto-sähköstä. Loput lataan yleensä nimenomaan kaupan tms. pihassa sillä aikaa, kun käyn asioilla.
Kotilatauksesta tunnutaan kohkaavan paljon, mutta jostain syystä koko aihe on minulle outo enkä vieläkään, useamman vuoden kokemuksella, koe tarvetta latailla juurikaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
"
Ei rakenna, vaan hiilivoimaloita. Siellä ei panosteta aurinko- tai tuulivoimaan ollenkaan, koska sille ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Kiinalla on oikeus kasvattaa päästöjään vuoteen 35 saakka ja niin se tekee senkun ehtii. Sen jälkeen vähentäminen onkin paljon helpompaa, kuin surkean Suomen joka vapaaehtoisesti on tehnyt maailman kunnianhimoisinta ilmastopolitiikkaa
Kiina hyväksyi viime vuonna 106 gigawattia uusia hiilivoimaloita, mikä tekee keskimäärin kaksi voimalapäätöstä per viikko. Rakenteilla viime vuonna oli jo 50 gigawattia. Maan alueet päättivät investointien suurista linjoista jo vuonna 2021 energiapulan takia.
Vierailija kirjoitti:
Raju arvon pudotus !
Ota leasing, niin ei tarvitse hikikarpaloita vuodattaa tulevaisuuden arvon muutoksista. Mikä fiksaatio suomalaisilla on ylipäätään pakonomaiseen omistamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut useamman vuoden sähköautolla, eikä minulla ole kotona kunnollista laturia. Eikä se johdu siitä, etteikö talon sähköjen puolesta sitä voisi laittaa, vaan siksi etten ole kokenut tarvitsevani vielä sellaista. Okei, minulla on työpaikalla laturit ja lataan siellä noin puolet käyttämästäni auto-sähköstä. Loput lataan yleensä nimenomaan kaupan tms. pihassa sillä aikaa, kun käyn asioilla.
Kotilatauksesta tunnutaan kohkaavan paljon, mutta jostain syystä koko aihe on minulle outo enkä vieläkään, useamman vuoden kokemuksella, koe tarvetta latailla juurik
Kotilatauksesta puhutaan, koska harvalla on mahdollisuus työpaikalla ladata työaikana. Ymmärrätkö, vai oletko hiukan yksinkertainen
Isojen datakeskusten sähkönkulutus on gigawatti-luokkaa