Aikuisia vammaistuen saajia? Kysymys
Ilmeisesti todella vaikea saada edes alinta tasoa. Nyt sellainen tilanne, että kaksi pysyväisvammaa (yksi synnynnäinen ja toinen aikuisiällä tullut), jotka vaikuttaa arkeen, mutta pystyn kuitenkin toimimaan itsenäisesti täysin, käydä töissä ym. Nämä vammat ovat laadultaan sellaisia, että vaikeuttaa kuitenkin normaalia arkea aika paljon.
Mietin, että pitäisikö kokeilla vammaistuen saamista jo ihan senkin takia, että joudun luultvasti alkaa tekemään lyhennettyä työaikaa näiden vaivojen takia. Onko ihan mahdotan saada ja miten olette saaneet? Lääkäriltä pitää ilmeisesti pyytää lääkärinlausunto, se mietityttää myös, että nauraako päin naamaa jos kerron, että aion hakea vammaistukea.
Jollekin sopeutumiskurssillekin ilmeisesti olisin voinut hakea, mutta koskaan sellaisesta ei ole puhuttu. Eikä ole jatkuvaa seurantaa missään, on vain lyöty laitteet kehiin ja potkasta erikoissairaanhoidosta pois.
Kommentit (11)
Onnistui hyvin kun avovaimoni on työterveyspsykologi
Vierailija kirjoitti:
Onnistui hyvin kun avovaimoni on työterveyspsykologi
Helppo elämä ja aikaa passata rakasta naistani
Sitä on oikeasti todella vaikea saada. Itse olen liikuntarajoitteinen sairaseläkeläinen,joka ei pärjää arjessa ilman apua. Lääkekuluni ovat ainakin tonnin vuodessa ja lähes samainen menee lääkärikäynteihin. Joudun välillä käyttämään myös taksia. Käytän apuvälineitä. Ja nyt useamman vuoden hakemisen jälkeen sain sen minimisumman. Sinä et tule nykytilanteessa saamaan sitä ollenkaan, valitettavasti.
Vammaistukea myönnetään lähinnä lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Sitä on oikeasti todella vaikea saada. Itse olen liikuntarajoitteinen sairaseläkeläinen,joka ei pärjää arjessa ilman apua. Lääkekuluni ovat ainakin tonnin vuodessa ja lähes samainen menee lääkärikäynteihin. Joudun välillä käyttämään myös taksia. Käytän apuvälineitä. Ja nyt useamman vuoden hakemisen jälkeen sain sen minimisumman. Sinä et tule nykytilanteessa saamaan sitä ollenkaan, valitettavasti.
Kiitos vastauksesta, näin ajattelenkin olevan. En taida vaivautua edes kokeilemaan kun pystyn edelleen työelämässäkin olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla varmaankin kyseessä eläkkeensaajan hoitotuki? Tuki silloin euroissa vammaistukea pienempi.
Kannattaa ainakin hakea ja yrittää perustella mahdollisimman hyvin. Ei sitten jälkeen päin harmita, että olis sittenkin pitänyt hakea kun tuo naapurin Ellukin sai:)
Ainakin lapsille on kohtalaisen helppo saada, miksei aikuisillekin? Lapset voi saada allergioihin, astmaan jne.
Sain vaikean näkövamman takia, on muitakin rajoitteita. En pärjää itsenäisesti ja minut potkittiin työelämästä pois, sitä tuki ei missään nimessä kata, muutamia kymppejä.
Yli 16-vuotiaat voivat saada vammaistukea jos tarvitsevat päivittäisessä arjessa toisen ihmisen apua itsestä huolehtimiseen liittyvissä asioissa (pukeutuminen, hygieniasta huolehtiminen yms.), kodinhoitoon tms. päivittäisiin asioihin liittyvä avuntarve ei yksin riitä. Avuntarpeen pitää olla pitkäkestoista.
Lasten vammaistuessa on eri kriteerit.
up