Isovanhempien hyväksikäyttö
Saattaapi mennä poistoon, mutta ei mahda mitään. Olen nyt sellaisessa tilanteessa, että joudun seuraamaan syrjästä, kun omia vanhempiani 70+ käytetään hyväksi nelikymppisen sisarukseni taholta. Mikään järkipuhe ei tehoa kumpaankaan osapuoleen, että syöpäsairaita vanhuksia ei käytetä ilmaisena hoitoapuna melkein 24/7.
Mitä voin enää tehdä? Kaikki *aska kaatuu lopulta aina niskaani ja olen itse Saatana, kun puutun asioihin jotka eivät minulle kuulemma kuulu. Annanko vain hyväksikäyttävän sisarukseni ajaa vanhempani hautaan? Taaperoita en syytä mistään. Mietin vain onko mitään tehtävissä.
Kommentit (288)
Kaikki tuntemani syöpäsairaat vanhukset ovat eläneet syöpänsä kanssa ihan normaalisti ja hoitaneet lapsenlapsiaan ihan samoin kuin ennen syöpäänsä. Eli tunnen 3 oman ydinperheeni isovanhempaa, yhden työkaverini (joka oli isovanhempi, menehtyi lopulta syöoäänsä) ja 2 sukulaismiestä (isoisä, eturauhassyövän).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko siis vanhempasi valittaneet tuosta? Mieheni täti nimenomaan halusi hoitaa lastenlapsia sairastuttuaan, koska ei tiennyt kuinka paljon hänellä on aikaa jäljellä.
Minkä ikäisistä lapsista oli kyse? Tässä aloituksessa puhutaan alle vuoden ikäisestä vauvasta ja 2-vuotiaasta. Kouluikäinen lapsi on ihan eri asia.
Useampia lastenlapsia (ei toki hoitanut kaikkia samaan aikaan). Nuorin oli silloin vauva, vanhin jossain ala- ja yläkoulun välimaastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jokainen on vastuussa itsestään. Mutta se, että on vässykkä jolla on vaikeuksia sanoa ei, ei ole mitään sellaista "käytöstä" jota pitäisi pahoitella. Muillakin on vastuu olla hyväksikäyttämättä kilttejä ihmisiä.
Ap kitisee, miten ne isovanhemmat ei auta häntä...
Ja mitään kilttiähän ei tuollaisessa passiivisaggressiivisessa manipuloivassa marisevassa marttyyrissä ei ole.
Missä vaiheessa ap on kitissyt, etteivät he auta häntä? Aiemmin mainitsi, että itse auttaa näitä vanhempiaan, kun heillä jaksaminen loppuu, mutta ei oman sairautensa takia jaksaisi. Pikemminkin tuntuu siis menevän niin, että isovanhemmat hoitavat pikkulapset ja ap hoitaa nämä isovanhemmat (on se sitten siivousapua tai kaupassa käymistä tai mitä vaan), mutta pikkulasten vanhemmat eivät auta ketään, vaikka ovat ilmeisesti terveitä.
Moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Puhuuko AP itse edes totta? Pelkästään tuo terapiaan meno kuulostaa valheelta, koska harvoin mihinkään terapiaan pääsee yhdeksi kerraksi.
No eihän tällä palstalla voi muuta tehdä kuin vastata sen aloituksen kertomuksen mukaan. Kaikki aloitukset voivat olla täysin keksittyjä juttuja. Ihan kaikki.
(Minä kyllä kävin terapiassa yhden kerran, eikä kukaan vaatinut sitoutumaan enempään. Ihan vain varasin ajan ja kävin. En tosin ottanut ketään muita mukaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jokainen on vastuussa itsestään. Mutta se, että on vässykkä jolla on vaikeuksia sanoa ei, ei ole mitään sellaista "käytöstä" jota pitäisi pahoitella. Muillakin on vastuu olla hyväksikäyttämättä kilttejä ihmisiä.
Ja mitään kilttiähän ei tuollaisessa passiivisaggressiivisessa manipuloivassa marisevassa marttyyrissä ei ole.
Missä vaiheessa ap on kitissyt, etteivät he auta häntä? Aiemmin mainitsi, että itse auttaa näitä vanhempiaan, kun heillä jaksaminen loppuu, mutta ei oman sairautensa takia jaksaisi. Pikemminkin tuntuu siis menevän niin, että isovanhemmat hoitavat pikkulapset ja ap hoitaa nämä isovanhemmat (on se sitten siivousapua tai kaupassa käymistä tai mitä vaan), mutta pikkulasten vanhemmat eivät auta ketään, vaikka ovat ilmeisesti terveitä.
Mistä tässä kuviossa tietää, uhriutuuko AP?. Tullut auttamaan. Miksi?
Lasten vanhemmat käyvät töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa ap on kitissyt, etteivät he auta häntä? Aiemmin mainitsi, että itse auttaa näitä vanhempiaan, kun heillä jaksaminen loppuu, mutta ei oman sairautensa takia jaksaisi. Pikemminkin tuntuu siis menevän niin, että isovanhemmat hoitavat pikkulapset ja ap hoitaa nämä isovanhemmat (on se sitten siivousapua tai kaupassa käymistä tai mitä vaan), mutta pikkulasten vanhemmat eivät auta ketään, vai
No kerrohan ne viestien numerot sitten, joissa ap kitisi ettei saa apua isovanhemmiltaan? Minulta meni ihan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa ap on kitissyt, etteivät he auta häntä? Aiemmin mainitsi, että itse auttaa näitä vanhempiaan, kun heillä jaksaminen loppuu, mutta ei oman sairautensa takia jaksaisi. Pikemminkin tuntuu siis menevän niin, että isovanhemmat hoitavat pikkulapset ja ap hoitaa nämä isovanhemmat (on se sitten siivousapua tai kaupassa käymistä tai mitä vaan), m
(siis vanhemmiltaan, tarkoitin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa ap on kitissyt, etteivät he auta häntä? Aiemmin mainitsi, että itse auttaa näitä vanhempiaan, kun heillä jaksaminen loppuu, mutta ei oman sairautensa takia jaksaisi. Pikemminkin tuntuu siis menevän niin, että isovanhemmat hoitavat pikkulapset ja ap hoitaa nämä isovanhemmat (on se sitten siivousapua tai kaupassa käymistä tai mitä vaan), m
Se taas ei ole minun vastuullani. Etsi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oleellisten tietojen pitäisi muutenkin olla aloituksessa jo. Muuten herää epäilys, että keksitään asioita ja selitetään ne sen mukaan mikä herättää eniten empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole auttamista vastaan, mutta siinä vaiheessa, kun se alkaa käymään vanhojen terveyden päälle, sitä olisi hyvä rajoittaa. Mikä järki siinä oravanpyörässä on, että he uuvuttavat itsensä ja sitten minä uuvun, kun autan heitä. Ainoat jotka kuviosta hyötyvät ovat hyväksikäyttäjät. Mutta tätä asiaa ja kuviota on selkeästi mahdoton alkaa Vauvalla purkamaan, jos sitä ei ole itse kokenut. Olisin kuvitellut, että kaikkien etu on hyvinvoivat isovanhemmat sairauksistaan huolimatta, mutta nähtävästi olen väärässä. Eikä siinä mitään. Olen usein ollut väärässä. Hyvä puoli on se, että olen raahamassa osapuolia terapiaan kanssani, jotta keskustelu ei menisi riitelyksi ja syyttelyksi. Tämä palaute oli hyväksi, koska nyt tiedän mitä on mahdollisesti odotettavissa. Kiitos mielipiteistänne.
Ap
No minun mielestäni tuo kuvio on väärin. Jotenkin ne isovanhemmat pitäisi saada asettamaan rajat, muu ei varmaan auta jos kerta sisarukset puolisoineen ei usko järkipuhetta.
Onko apn vanhemmat pyytäneet apua ap ltä? Vai onko AP mennyt "auttamaan" vanhempiaan, muuttanut heidän luokseen ja "puuttumaan" tilanteeseen, vaatimalla mm. Vanhempiaan pakkoterapiaan?
Aphän ei itse jaksaisi auttaa. Kuka uhriutuu nyt tässä??
Se taitaa olla nykyajan trendi, että omat lapset hoidatetaan isovanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole auttamista vastaan, mutta siinä vaiheessa, kun se alkaa käymään vanhojen terveyden päälle, sitä olisi hyvä rajoittaa. Mikä järki siinä oravanpyörässä on, että he uuvuttavat itsensä ja sitten minä uuvun, kun autan heitä. Ainoat jotka kuviosta hyötyvät ovat hyväksikäyttäjät. Mutta tätä asiaa ja kuviota on selkeästi mahdoton alkaa Vauvalla purkamaan, jos sitä ei ole itse kokenut. Olisin kuvitellut, että kaikkien etu on hyvinvoivat isovanhemmat sairauksistaan huolimatta, mutta nähtävästi olen väärässä. Eikä siinä mitään. Olen usein ollut väärässä. Hyvä puoli on se, että olen raahamassa osapuolia terapiaan kanssani, jotta keskustelu ei menisi riitelyksi ja syyttelyksi. Tämä palaute oli hyväksi, koska nyt tiedän mitä on mahdollisesti odotettavissa. Kiitos mielipiteistänne.
Ap
No minun mielestäni tuo kuvio on väärin. Jotenkin ne isovanhemmat p
Tai sitten lakkaa uhriutumasta ja mahdollistamasta tuota kuviota, eikä riennä enää auttamaan kun k*kka lentää tuulettimeen. Siitä puheesta ei ole hyötyä, jos jatkaa kuitenkin omaa toimintaansa samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa ap on kitissyt, etteivät he auta häntä? Aiemmin mainitsi, että itse auttaa näitä vanhempiaan, kun heillä jaksaminen loppuu, mutta ei oman sairautensa takia jaksaisi. Pikemminkin tuntuu siis menevän niin, että isovanhemmat hoitavat pikkulapset ja ap hoitaa nämä isovanhemmat (on se sitten siivousapua tai kaupassa käymistä tai mitä vaan), mutta pikkulasten vanhemmat eivät auta ketään, vai
No mitä järkeä sitten on keskustella mistään, kun eihän ikinä voi tietää, valehtelevatko kirjoittajat täällä?
Hassua vain että kirjoittajat täällä väittävät pokkana, ettei isovanhempia tai muita sukulaisia ikinä hyväksikäytetä. Itsekin olen sivusta nähnyt useampia tapauksia. Myös sellaisen, missä muistisairasta isoisoäitiä (!) käytettiin jatkuvasti lastenhoitajana. (Kyseinen isoisoäiti oli vain 80, mutta puhui ihan pehmeitä, unohteli helloja päälle, jne. Ei kylläkään itse kärsinyt hoitoapuna olemisesta, mutta itse en olisi antanut hänen vastuulleen edes kultakalaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko itse syöpäsairaana viettää elämäsi hetket lapsenlapsen kanssa vai yksin sairastaen ja kuolemaa odottaen?
Haluaisin viettää ne siten, että niiden lasten vanhemmat ovat mukana.
Se ei välttämättä työssäkäyville ole mahdollista, ellei muuteta väliaikaisesti saman katon alle
Tuskinpa molemmat vanhemmat ovat töissä 24/7. Vapaa-aikana voi mennä lasten kanssa viettämään aikaa isovanhemmille.
Meillä on siihen ehkä aikaa kerran kuussa, jos haluaa useammin niin pitää ottaa hoitoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen kroonisesti sairas ja joutunut järjestämään elämäni sen mukaan. Tasan ei käy nallekarkit. Mutta asia on tällä selvä. Suomalaisen mentaliteetin mukaan jokainen huolehtikoon itsestään ja haudatkoon itsensä myös. Tunnekylmyys kunniaan! Ja lykkyä kaikille itsekkäille sitten, kun se heikko hetki koittaa. Minä mukaan lukien.
Ap
Sinähän tässä olet se, joka haluaa etteivät isovanhemmat auta sisarustasi. Haloo?
Haloo itsellesi. On ihan oikein yrittää suojella vanhempiaan.
Miltä? Läheisiltä suhteilta lapsenlapsiinsa ennen kuolemaansa?
Täällä näköjään on useampi sairaiden vanhempiensa hyväksikäyttäjä kun defenssit on noin korkealla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaita ehdottomasti hyväksikäytetään, ja on todella väärin ettei hoitopaikkoja ole heille tarpeeksi. Tässä nyt ei kuitenkaan ollut kyse muistisairaista ihmisistä, ellei sekin tarina sitten muutu.
Christiiina kirjoitti:
Se taitaa olla nykyajan trendi, että omat lapset hoidatetaan isovanhemmilla.
Mikä nykyajan trendi?
KAUTTA AIKOJEN isovanhemmat ovat hoitaneet lapsenlapsia. Tuo on ihan jopa monissa kulttuureissa sellainen juttu, että isovanhemmat ottavat töistään vapaata auttaakseen uusia vanhempia jne.
Se on enemmänkin nykyajan trendi, ettei isovanhemmat auttaisi lasten hoidossa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuolle oikein mitään voi. Meillä on samanlainen kuvio, isovanhemmat hyysäävät yhtä lokkia. Lapsenlapset olivat juuri isovanhemmilla viikon pötköön vanhempien loman takia, ja sitten 3-vuotias jätettiin sinne vielä viikoksi, kun niin hyvin siellä mummulassa viihtyy. Isovanhemmat ovat hoitaneet myös esimerkiksi neuvolakäynnit. Meille valittelevat, että voi kun ei ehdi itsestä huolehtia. Nii-iiin, mutta onhan se heidän oma vika, kun eivät osaa rajoja vetää.
Ei ole väärin saada apua lasten kanssa, mutta tässä tapauksessa kyllä vanhemmuus on ulkoistettu isovanhemmille. Se ei ole OK, mutta tosiaan, minkäs ulkopuolelta teet.
Niin, rajojen asettaminen on asia mikä monen ihmisen pitäisi opetella. Itsekin vielä opettelen näin kolmikymppisenä.