Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempien hyväksikäyttö

Vierailija
21.09.2024 |

Saattaapi mennä poistoon, mutta ei mahda mitään. Olen nyt sellaisessa tilanteessa, että joudun seuraamaan syrjästä, kun omia vanhempiani 70+ käytetään hyväksi nelikymppisen sisarukseni taholta. Mikään järkipuhe ei tehoa kumpaankaan osapuoleen, että syöpäsairaita vanhuksia ei käytetä ilmaisena hoitoapuna melkein 24/7.

Mitä voin enää tehdä? Kaikki *aska kaatuu lopulta aina niskaani ja olen itse Saatana, kun puutun asioihin jotka eivät minulle kuulemma kuulu. Annanko vain hyväksikäyttävän sisarukseni ajaa vanhempani hautaan? Taaperoita en syytä mistään. Mietin vain onko mitään tehtävissä.

Kommentit (288)

Vierailija
241/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia sitten joutunut puuttumaan tuohon.Inhottavaa,eihän tuo poistoon menevä aihe,suomessa ilmenee tätä ,jopa lyövät iäkästä lähisukulaistaan että saa rahaa yleensä.Onneksi äitini kertoi minulle.Pyörin yhden yön sängyssäni  ,soitin hklölle jotta tuo koski.Ei siinä kaikki kyllä äidilläni muutama muukin rahaa keplotteli.En itse ikinä ottanut mitään häneltä.Eikä lapsenikaan,vaikka pieniä olivat.Vein äidille vaatteita jne.Kesäisin yleensä nähtiin mutta soitettiin usein.Äiti kuoli v.2000.Liian hyvä äidiksi,terveiset sinne ylös ja toivotaan hyväksikäyttäjät edes katuvat.Antakaa mieluummin kuin otatte.Kysykää,nähkää mistä ihmisellä puute,älkää viekö.

Vierailija
242/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Se taitaa olla nykyajan trendi, että omat lapset hoidatetaan isovanhemmilla.

Parempi se isoäiti on hoitamaan lapsenlasta kuin päiväkoti, jossa kukaan muu ei puhu äidinkielenään suomea kuin oma lapsesi ja jossa välinpitämätön 20 v lastenhoitaja selailee kännykkäänsä ulkona ja leikkituokioissa.

Isoäidit hoitavat lapsenlapsiaan rakkaudella. Lukevat hanhiemon lipasta ja muita lorurunoja ja syöttävät isoäidin lihapullia muussilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Pikemminkin sanoisin, että aiemmat sukupolvet osallistuivat lastenlastensa hoitoon paljon aktiivisimmin, toki elämä oli muutenkin erilaista. Ei ollut tavatonta asua samassa osoitteessa tai lähekkäin, ja vanhukset itsekin halusivat olla avuksi perheelle. 

Vierailija
244/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Pikemminkin sanoisin, että aiemmat sukupolvet osallistuivat lastenlastensa hoitoon paljon aktiivisimmin, toki elämä oli muutenkin erilaista. Ei ollut tavatonta asua samassa osoitteessa tai lähekkäin, ja vanhukset itsekin halusivat olla avuksi perheelle. 

Ennen oli ihan hyväksyttyä ja yleistä laittaa lapset mummolaan maalle koko kesäksi ja loma-ajoiksi.

Vierailija
245/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mikä nykyajan trendi?

KAUTTA AIKOJEN isovanhemmat ovat hoitaneet lapsenlapsia. Tuo on ihan jopa monissa kulttuureissa sellainen juttu, että isovanhemmat ottavat töistään vapaata auttaakseen uusia vanhempia jne. 

Se on enemmänkin nykyajan trendi, ettei isovanhemmat auttaisi lasten hoidossa lainkaan.

Niin, monien teorioiden mukaan se on syy, miksi naiselta loppuvat kuukautiset kauan ennen eliniän päättymistä. Jotta olisi voimia edelleen auttaa lastenlasten kanssa, muttei olisi itse raskaana. 

Vierailija
246/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ennen oli ihan hyväksyttyä ja yleistä laittaa lapset mummolaan maalle koko kesäksi ja loma-ajoiksi.

Jep. On jännä seurata, kuinka nopeasti ajattelu on muuttunut. Itse olin vielä 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa isovanhemmillani usein hoidossa, samoin serkkuni. Ihan isovanhempieni aloitteesta.

Vierailija
247/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa kuviossa on se ongelma? Ap tarvitsisi enemmän apua?

Vierailija
248/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on kääntynyt siihen, että minä tarvitsisin apua? Minä autan jaksamiseni mukaan vanhempiani, jotka uupuvat liiallisesta lapsenlapsien hoidosta. Olen nyt lukenut täältä varmaan kaikki mahdolliset herjat ja syytökset ja epäilyt, että valehtelen. Tämä on yleinen keskustelupalsta. En voi kovin yksityiskohtaisesti kuvata tilannetta, koska en halua, että kukaan mahdollisesti tunnistaa. Se, että yritän asettaa rajoja, omia ja vanhempieni, johtaa aina vähintään isäni huutoon. Tämän vuoksi olen sopinut oman pitkäaikaisen terapeuttini kanssa, että nähdään yhdessä ja osapuolia yritetään kuunnella.

Jos lukijoista on viihdyttävää haukkua ja epäillä kertomaani, tämän saatte ihan vapaasti tehdä. Ei se minulta ole pois. Avasin aiheen, koska toivoin erilaisia näkökantoja ja jokunen fiksu ihminen onkin kirjoittanut puolesta ja vastaan. Näitä mielipiteitä voin pohtia ja miettiä omaa tilannettani. Kiitos teille fiksuille, jotka annoitte aikaanne ja jaoitte ajatuksianne.

Ap

Vierailija
249/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mikä nykyajan trendi?

KAUTTA AIKOJEN isovanhemmat ovat hoitaneet lapsenlapsia. Tuo on ihan jopa monissa kulttuureissa sellainen juttu, että isovanhemmat ottavat töistään vapaata auttaakseen uusia vanhempia jne. 

Se on enemmänkin nykyajan trendi, ettei isovanhemmat auttaisi lasten hoidossa lainkaan.

Niin, monien teorioiden mukaan se on syy, miksi naiselta loppuvat kuukautiset kauan ennen eliniän päättymistä. Jotta olisi voimia edelleen auttaa lastenlasten kanssa, muttei olisi itse raskaana. 

Nyt ollaan hektisessä työelämässä kuusvitosiksi tai yli, joka vetää kaikki voimat. Samaan aikaan  huolehditaan vanhenevista kasivitosista vanhemmista ja lastenlapsista. On siinä rasitetta kerrassaan vanhenevalle väsyneelle ja omiakin sairauksia ja kremppoja potevalle naiselle. Sääliksi käy juuri tämä ikäluokka, jota revitään kaikkeen. 

Vierailija
250/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä on kääntynyt siihen, että minä tarvitsisin apua? Minä autan jaksamiseni mukaan vanhempiani, jotka uupuvat liiallisesta lapsenlapsien hoidosta. Olen nyt lukenut täältä varmaan kaikki mahdolliset herjat ja syytökset ja epäilyt, että valehtelen. Tämä on yleinen keskustelupalsta. En voi kovin yksityiskohtaisesti kuvata tilannetta, koska en halua, että kukaan mahdollisesti tunnistaa. Se, että yritän asettaa rajoja, omia ja vanhempieni, johtaa aina vähintään isäni huutoon. Tämän vuoksi olen sopinut oman pitkäaikaisen terapeuttini kanssa, että nähdään yhdessä ja osapuolia yritetään kuunnella.

Jos lukijoista on viihdyttävää haukkua ja epäillä kertomaani, tämän saatte ihan vapaasti tehdä. Ei se minulta ole pois. Avasin aiheen, koska toivoin erilaisia näkökantoja ja jokunen fiksu ihminen onkin kirjoittanut puolesta ja vastaan. Näitä mielipiteitä voin pohtia ja miettiä omaa tilannettani. Kiitos teille fiksuille, jotka annoitte

Toivoit erilaisia näkökantoja mutta hyväksyt vain ne vähät jotka on samaa mieltä kanssasi???

Vierailija
251/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lukijoista on viihdyttävää haukkua ja epäillä kertomaani, tämän saatte ihan vapaasti tehdä. Ei se minulta ole pois. Avasin aiheen, koska toivoin erilaisia näkökantoja ja jokunen fiksu ihminen onkin kirjoittanut puolesta ja vastaan. Näitä mielipiteitä voin pohtia ja miettiä omaa tilannettani. Kiitos teille fiksuille, jotka annoitte

Miksi mahdollistat tilanteen jos olet kerran sitä mieltä että vanhempasi väsyvät kohtuuttomasti? Kyllä pätevä terapeutti kehottaisi sinua lopettamaan ensin sen, koska terapiassa ei voida hoitaa kuin sitä joka siellä säännöllisesti käy, ja vain omaan käyttäytymiseen voi vaikuttaa. Muutenkin olisi parempi, ettei terapeutti olisi sinun terapeuttisi, vaan uusi henkilö. 

Mikäli olet oikeasti huolissasi vanhempiesi jaksamisesta ja terveydentilasta sekä kyvystä päättää itse, tee huoli-ilmoitus. Muuten tämä kuulostaa epäilyttävältä. Jos vanhempasi eivät enää kykene päättämään omista asioistaan, ei siinä mikään keskustelu auta. 

Vierailija
252/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Tuskinpa silloinkaan katsottiin hyvällä, jos veit lapsesi hoitoon syöpäsairaan vanhukselle.

Vierailija
253/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuviohan loppuu itsestään jos jätät omalta osaltasi siihen osallistumisen.

Jos siis mikään tuosta on oikeasti totta.

Vierailija
254/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mikä nykyajan trendi?

Nyt ollaan hektisessä työelämässä kuusvitosiksi tai yli, joka vetää kaikki voimat. Samaan aikaan  huolehditaan vanhenevista kasivitosista v

Kukaan ei sinua pakota noihin asioihin, paitsi ehkä työntekoon. Totta on, että moni nainen ei koskaan opi sanomaan ei. 

Vierailija
255/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se, että yritän asettaa rajoja, omia ja vanhempieni, johtaa aina vähintään isäni huutoon."

No eikö tämä riitä kertomaan, että puutut liikaa? Anna olla.

Vierailija
256/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Tuskinpa silloinkaan katsottiin hyvällä, jos veit lapsesi hoitoon syöpäsairaan vanhukselle.

Miksei? Syöpiä on tosi erilaisia, ihmiset potevat niitä eri tavalla, eikä syöpäsairaus tarkoita sitä ettei kykene enää ajattelemaan tai ettei halua viettää aikaa läheistensä kanssa. Syöpien diagnosointikin on tehostunut, todennäköisesti täällä vaikka kuka on ollut joskus vähintään syövän esiastetta sairastavan hoidossa. 

Vierailija
257/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Miksei? Syöpiä on tosi erilaisia, ihmiset potevat niitä eri tavalla, eikä syöpäsairaus tarkoita sitä ettei kykene enää ajattelemaan tai ettei halua viettää aikaa läheistensä kanssa. Syöpien diagnosointikin on tehostunut, todennäköisesti täällä vaikka kuka on ollut joskus vähintään syövän esiastetta sairastavan hoidossa.

Oli se syöpä millainen tahansa, järkihän sen jo sanoo, ettei yli 70-vuotias jaksa hoitaa vauvaa ja taaperoa.

Vierailija
258/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeni on 74 ja valmistui just maisteriksi yliopistosta, tekee osa-aikaisesti töitä ja auttaa aktiivisesti poikansa perhettä pienten lasten kanssa

Vierailija
259/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

se syöpä millainen tahansa, järkihän sen jo sanoo, ettei yli 70-vuotias jaksa hoitaa vauvaa ja taaperoa.

Äsken se oli syöpä, nyt se on ikä. Maalitaulusi muuttuu koko ajan. Ilmeisesti järki myös sanoo, ettei 70-vuotiaalla enää järkikään voi leikata?

Vierailija
260/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota muuten kuin ehkä työntekoon, opettele sanomaan ei... 

Juurihan täällä taas tivataan sitä hoitoapua lapsenlapsille.

Ja omat vanhemmat pitäisi hoitaa kans. 

Huoh.