Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempien hyväksikäyttö

Vierailija
21.09.2024 |

Saattaapi mennä poistoon, mutta ei mahda mitään. Olen nyt sellaisessa tilanteessa, että joudun seuraamaan syrjästä, kun omia vanhempiani 70+ käytetään hyväksi nelikymppisen sisarukseni taholta. Mikään järkipuhe ei tehoa kumpaankaan osapuoleen, että syöpäsairaita vanhuksia ei käytetä ilmaisena hoitoapuna melkein 24/7.

Mitä voin enää tehdä? Kaikki *aska kaatuu lopulta aina niskaani ja olen itse Saatana, kun puutun asioihin jotka eivät minulle kuulemma kuulu. Annanko vain hyväksikäyttävän sisarukseni ajaa vanhempani hautaan? Taaperoita en syytä mistään. Mietin vain onko mitään tehtävissä.

Kommentit (288)

Vierailija
261/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se syöpä millainen tahansa, järkihän sen jo sanoo, ettei yli 70-vuotias jaksa hoitaa vauvaa ja taaperoa.

Äsken se oli syöpä, nyt se on ikä. Maalitaulusi muuttuu koko ajan. Ilmeisesti järki myös sanoo, ettei 70-vuotiaalla enää järkikään voi leikata?

Ei vaan 70v+syöpäsairas ei jaksa. Koira jo tajuta ja hoidata ne lapsesi muualla.

Vierailija
262/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut vierestä, kun aikuinen iltatähti kuormittaa omaa, lähes kasikymppistä, dementiaa sairastavaa äitiään mm. työntämällä pienen koululaisen tälle kuukaudeksi hoitoon kesällä (lapsi oli sentään viikonloput kotonaan). Lapsi on koulussa häirikkö ja riehuu kotonakin tosi paljon. Tämä hoitoapuna käytettävä mummeli sitten salaa voivottelee lapsensa selän takana, kun ei jaksaisi ja miten kauhukakara tuo hoidettava lapsenlapsi on.

Yritin itse kysellä mummelilta, eikö lapsi voisi edes joku päivä kesällä olla kaverilla, mutta ei kuulemma voisi(??!) Tämä mummelin aikuinen iltatähti vaan jyrää tämän aivan totaalisesti ja kuppaa myös rahaa viemällä mummelin muka hyvää hyvyyttään kauppaan, mutta mummelin tiliä valvovat sukulaiset näkevät, että noilla kauppareissulla menee ihan hirveitä summia, kun iltatähti ostattaa suurperheelleen kaikkea mummelin rahoilla.

Näiden tiliä valvovien sukulaisten on pakko pistää stoppi tuolle hyväksikäytölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se syöpä millainen tahansa, järkihän sen jo sanoo, ettei yli 70-vuotias jaksa hoitaa vauvaa ja taaperoa.

Äsken se oli syöpä, nyt se on ikä. Maalitaulusi muuttuu koko ajan. Ilmeisesti järki myös sanoo, ettei 70-vuotiaalla enää järkikään voi leikata?

Ei vaan 70v+syöpäsairas ei jaksa. Koira jo tajuta ja hoidata ne lapsesi muualla.

Ap vain lopettaa sen oman marttyrointinsa jolloin vanhempiensa on pakko miettiä ajankäyttönsä uusiksi, jos siinä on puutteita, ja koko ongelma poistuu. 

Vierailija
264/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat todella itsekkäinä aina ottamassa vastaan isovanhemmilta ylenmäärin apua ja harva isovanhempi raaskii kieltäytyä. Rakkaus lapsiin ja lapsenlapsiin mahdollistaa tuollaisen riistämisen.

Vierailija
265/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat todella itsekkäinä aina ottamassa vastaan isovanhemmilta ylenmäärin apua ja harva isovanhempi raaskii kieltäytyä. Rakkaus lapsiin ja lapsenlapsiin mahdollistaa tuollaisen riistämisen.

Minulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus. Lastenlapsia kinutaan hoitoon ja suututaan, kun ei anneta. Tämän siis kokenut sekä itse että nähnyt lähipiirissä. 

Vierailija
266/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelisin, että Ap:n lähtöperheen dynamiikka on ollut vinksallaan jo kauan, ehkä aina. Jotenkin on onnuttu eteenpäin, mutta jossain kohtaa homma alkaa hyytymään. 

Usein ne kohdat, kun sairas dynamiikka tulee näkyväksi ainakin jollekin perheestä, ovat nämä sairastumiset, uupumiset, vanhempien kasvava avuntarve ikääntyessä jne.

Kivaahan olisi, jos kaikki perheessä kokisivat oivalluksia ja kommunikoisivat niistä rakentavasti. Sellaista taitaa tapahtua vain amerikkalaisissa nyyhkyleffoissa. Oikeasti tuppaa käymään niin, että se joka herää tilanteeseen tai kärsii tilanteesta eniten, joutuu tekemään hankalia päätöksiä ja ratkaisuja. 

Totta on myös se, että muiden toimintaan ei voi valtavasti vaikuttaa, vain omaansa. Voi kohteliaasti avata keskustelua ja esittää pyyntöjä. Oma kokemukseni vaikeasta lapsuuden perheestä oli kuitenkin sellainen, ettei mikään määrä keskustelua tai pyyntöjä auttanut. Fiksuilta ja järkeviltä ei ihmisiltä ei tarvitse pyytää perusasioita tai selittää heille perusasioita, asiat toimivat heidän kanssaan fiksusti ja järkevästi muutenkin.  

Vierailija
267/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut vierestä, kun aikuinen iltatähti kuormittaa omaa, lähes kasikymppistä, dementiaa sairastavaa äitiään mm. työntämällä pienen koululaisen tälle kuukaudeksi hoitoon kesällä (lapsi oli sentään viikonloput kotonaan). Lapsi on koulussa häirikkö ja riehuu kotonakin tosi paljon. Tämä hoitoapuna käytettävä mummeli sitten salaa voivottelee lapsensa selän takana, kun ei jaksaisi ja miten kauhukakara tuo hoidettava lapsenlapsi on.

Yritin itse kysellä mummelilta, eikö lapsi voisi edes joku päivä kesällä olla kaverilla, mutta ei kuulemma voisi(??!) Tämä mummelin aikuinen iltatähti vaan jyrää tämän aivan totaalisesti ja kuppaa myös rahaa viemällä mummelin muka hyvää hyvyyttään kauppaan, mutta mummelin tiliä valvovat sukulaiset näkevät, että noilla kauppareissulla menee ihan hirveitä summia, kun iltatähti ostattaa suurperheelleen kaikkea mummelin rahoilla.

Näiden tiliä valvovien sukulaisten on pakko pistää stop

Hohhoijjakkaa. Päivän sana on huoli-ilmoitus. Ja kyllä, niitä joutuu usein tekemään monta. Eihän sille muistisairaalta aleta mitään kyselemään, jos oikeasti epäillään rikosta. 

Vierailija
268/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pyrit laittamaan vanhempiasi lapsen tasolle henkisesti?

Kyllä vanhempasi osaavat sanoa ei. He ovat sinua puolta vanhempia ja jos tuossa iässä ei ole oppinut sanomaan ei, niin se on sitten heidän oma vika. 

Ja opettele sinäkin sanomaan välillä ei sille auttamiselle. Kuulostaa siltä, että teille on sellanen koko suvun oleva oravanpyörä opetettu, ettei koskaan saa sanoa ei ja aina vaan pitää auttaa, jos joku pyytää. 

Joten sen sijaan että holhoat samalla tavalla vanhempiasi kun vanhempasi siskoasi, niin opettele sanomaan ei.

En ole Ap, mutta omien vanhempieni kohdalla olen todennut muutaman asian. Tämä ei tietenkään koske kaikkia, mutta

Moni ikäkäs höpäröityy vanhemmiten( mitä iäkkkäämpi sen varmemmin) eli hahmoitus kyky heikkenee, omien voimien arviointi heikkenee, Ajantaju voi kadota hetkittäin. Tätä voi tapahtua yleensä 80+ vuotiaille.

Ikäänkuin iäkkäästä olisi tullut uudestaan holhottava lapsi. 

Vierailija
269/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä on kääntynyt siihen, että minä tarvitsisin apua? Minä autan jaksamiseni mukaan vanhempiani, jotka uupuvat liiallisesta lapsenlapsien hoidosta. Olen nyt lukenut täältä varmaan kaikki mahdolliset herjat ja syytökset ja epäilyt, että valehtelen. Tämä on yleinen keskustelupalsta. En voi kovin yksityiskohtaisesti kuvata tilannetta, koska en halua, että kukaan mahdollisesti tunnistaa. Se, että yritän asettaa rajoja, omia ja vanhempieni, johtaa aina vähintään isäni huutoon. Tämän vuoksi olen sopinut oman pitkäaikaisen terapeuttini kanssa, että nähdään yhdessä ja osapuolia yritetään kuunnella.

Jos lukijoista on viihdyttävää haukkua ja epäillä kertomaani, tämän saatte ihan vapaasti tehdä. Ei se minulta ole pois. Avasin aiheen, koska toivoin erilaisia näkökantoja ja jokunen fiksu ihminen onkin kirjoittanut puolesta ja vastaan. Näitä mielipiteitä voin pohtia ja miettiä omaa tilannettani. Kiitos teille fiksuille, jotka annoitte

Aika yksipuolista on olla kertomatta mikä syöpä on. Kuten on todettu, eri syövissä on eroja. 

Vierailija
270/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkistä väkivaltaa AP aiheuttaa isälleen ainakin. Jos isä ihan huutaa ap lle vastaan.

Syöpösairas voi AP kuolla, kun kiihdytät häntä noin.

Vierailija
271/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhempasi saavat sydänkohtauksen kun viet heidät vastentahtoisesti terapiaasi.

Vierailija
272/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaisen käytöksen aapinen sanoo, ettei syöpäsairaita viedä enää terapiaan. Terapia repii haavoja auki. Ei syöpäsairaat kestä sitä.

Tässä on nyt AP, joka uhriutuu ja auttaa vanhempiaan omasta mielestään apn käytös aiheuttaa syöpäsairaassa vanhus isässä raivon tunnepurkauksia. AP ei osaa tulkita niitä, eikä ymmärrä, että ainoa oikea apu vanhemmille olisi, että hän jättäisi vanhempansa rauhaan.

Vierailija
273/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on syöpä ja voimat loppu, niin tee huoli-ilmotus sosiaalitoimistoon. Ja muutenkin, jos ei siskos selviä arjestaan itse, voi saada sieltä apua tai tukea.Tekisin oikeestaan lasun. Syöpäsairaan käyttäminen lastenhoitoapuna ei ole oikein, toki jos vanhempasi itse haluaa oleskella heidän kanssa, kyläillen, se on eri asia, mutta he voisi auttaa nyt häntä. 

Oon nähnyt IHAN samaa tapahtuvan sivusta, ap.

Pidähhän huoli ettei vanhempasi tililtä lypsetä myös niitä syöpähoitoihin tarkoitettuja tukirahoja, meillä teki näin, muiden selän takana  se joka käytti myös lastenhoito piikana aina kun halusi itse huvittelemaan. Nämä paljastui vasta liian myöhään. Itsekin kun ensin sanoin kauniisti, ei vaikutusta, lopulta meni päin naamaa sanomiseksi, eipä näille narskuille sekään heilauta mihinkään suuntaan, koska ovat ite sössineet jo elämänsä. Ei yks siskon huutelu hetkauta mitään. Vie Poliisi asiaksi jos on rahaa lypsetty.

Vierailija
274/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että AP llä on vakituinen terapiasuhde, että voi purkaa omia vanhempien "tottelemattomuus" ongelmia terapeutilleen. Että vanhemmat eivät tottele häntä! Sehän on ihan järkyttävää! Että isä huutaa! Että AP ei saa määrätä heidän viimeisen vuosien kulkua! Aivan järkyttävää!!???!

Vierailija
275/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisille voi tehdä ilmoituksen naapurit, kun talosta kuuluu isän huutoa. Että talossa on aikuinen AP joka kiusaa isäänsä, vanhaa syöpäsairasta vanhusta.

Vierailija
276/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sisaresi olisi aika tehdä sinusta ilmoitus poliisille. Lopultakin.

Vierailija
277/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syöpä joku melanooma, joka on onnistuneesti raaputettu pois? Onko isoisän syöpä eturauhassyöpä, ei aggressiivinen, joka ei "kehity mihinkään suuntaan 20 v" aikana? Ehkä vanhempasi ovat terveempiä kuin uskotkaan? Ja nauttivat täydestä elämästä lastenlastensa kanssa.

Siinä tapauksessa ala sinäkin nauttia. Olet täti ja tärkeä sisaresi lapsille.

Vierailija
278/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus. Lastenlapsia kinutaan hoitoon ja suututaan, kun ei anneta. Tämän siis kokenut sekä itse että nähnyt lähipiirissä. 

Nimenomaan. Kinutaan enemmän kuin annetaan.

Vanhempi on aina viime kädessä vastuussa kenelle antaa lapsensa hoitoon.

Vierailija
279/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat kinunneet että koska niitä lapsenlapsia tulee kun haluaisi päästä hoitamaan

En muutes tiennyt että 70 v on vanhus

Vierailija
280/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin se on ihan eri asia, jos on keuhkosyöpä tai vaikka rintasyöpä levinnyt jo maksaan ja muihin elimiin, tai saattohoitovaiheen syöpä.

Että tähän ei oikeastaan voi kommentoida mitään, aiheesta syöpäsairas, ennenkuin tietää syövän laadun, ennusteen ja hoitoprosessin. Syöpiä ja syövässä olevia hoitovaiheita kun on niin monia/monta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi