Isovanhempien hyväksikäyttö
Saattaapi mennä poistoon, mutta ei mahda mitään. Olen nyt sellaisessa tilanteessa, että joudun seuraamaan syrjästä, kun omia vanhempiani 70+ käytetään hyväksi nelikymppisen sisarukseni taholta. Mikään järkipuhe ei tehoa kumpaankaan osapuoleen, että syöpäsairaita vanhuksia ei käytetä ilmaisena hoitoapuna melkein 24/7.
Mitä voin enää tehdä? Kaikki *aska kaatuu lopulta aina niskaani ja olen itse Saatana, kun puutun asioihin jotka eivät minulle kuulemma kuulu. Annanko vain hyväksikäyttävän sisarukseni ajaa vanhempani hautaan? Taaperoita en syytä mistään. Mietin vain onko mitään tehtävissä.
Kommentit (288)
Aikuiset ihmiset saa tehdä mitä lystää.
Jos vanhemmat ovat vielä järjissään niin saavat tehdä mitä huvittaa. Heillä ei ole enää paljoa aikaa viettää perheen kanssa joten anna olla. Älä puutu, menee välit.
Sulla ei sitten varmaan ole niitä lapsia joita veisit hoitoon? No hyvä, helpotat vanhempien elämää jo sillä.
Ihan itsekin olen menossa sinne terapiaan vanhempieni kanssa eli ei ole varattu keneltäkään salaa tai lupaa kysymättä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En jaksa aihetta enempää kommentoida, mutta ketjussa kaksi usein toistuvaa mielipidettä ovat minusta aika huvittavia.
Ensimmäinen näistä on "vanhemmat ovat aikuisia ihmisiä, jotka osaavat itse sanoa ei". Nokun sehän se onkin, että kaikki eivät osaa, varsinkin jos kysyjä on rakas ihminen ja mukana on kaikenlaista syyllistämistä! Miten ne kaikki palstan röyhkeimmät ja huvittavimmat lokkeilutarinat muka onnistuisivat, jos kaikki ihmiset osaisivat yhtä hyvin sanoa ei? Ja jos sitä taitoa ei ole 70-vuotiaana vielä oppinut, melko todennäköisesti sitä ei koskaan opikaan.
Toinen, vieläkin huvittavampi, on sitten "jos vanhemmat eivät pärjää, pitää tehdä huoli-ilmoitus ja hankkia vanhemmille edunvalvoja". Jopa muistisairailla on vaikeuksia saada apua, vaikka eivät enää pärjää kotona ja ovat jatkuvasti riski itselleen ja joskus muillekin. Pelkkä ikääntyminen sivuvaikutuksineen ei ole mikään huoli-ilmoituksen aihe. Ja miettikää nyt to
Ne isovanhemmat ovat ihan itse vastuussa omasta käytöksestään.
Hyvä ap, sanoisin että anna olla. Elä omaa elämääsi. Vanhempasi ovat itse asiansa hoitaneet. Kyllä ne itse huomaavat jos asiat muuttuvat. Tsemppiä syksyyn
Vierailija kirjoitti:
"Ja sen lisäksi yli 70v eivät voi enää turvallisuussyistä työskennellä esim. päiväkodissa tai terv.hoidossa, koska se katsotaan vaarantavan lasten ja potilas turvallisuutta".
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Yli 70 vuotiaita on paljon vielä sijaisina töissä sekä sairaaloissa, hoitokodeissa että päiväkodeissa. Ihmisen terveydentilastahan se riippuu; on paljon yli 70 v, jotka ovat vielä täysin terveitä.
Itse ( 70+ )hoidan paljon lastenlapsiani (taaperoita ja leikki-ikäisiä ) ja saan siitä itse paljon iloa.
Hieno kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin minkä sortin terapeutti edes varaa aikaa ihmisille jotka eivät ole itse aikaa varanneet, ei taida ihan oikea terapeutti olla ainakaan laillinen.
Koska AP ei ole kyennyt vastaamaan, että minkä alan tai terapiamuodon terapeutti on kyseessä, niin luulen että kyseessä on oikeasti sitä samaa keskusteluapua, mitä saa esimerkiksi mielenterveydenhoidon puolelta. Eli mennään lähihoitajan/sairaanhoitajan kanssa juttelemaan miten on mennyt. Sinne saa viedä myös omat vanhemmat jos haluaa ja tehdä sellasia ryhmäjutteluita. Ei ne kuitenkaan mitään terapeutteja ole, eikä se terapiaa ole, vaan nimenomaan keskusteluapua.
Ei kukaan oikea psykoterapeutti ota ihmisiä yhdeksi kerraksi vastaanotolle ihan huvikseen välejä selvittelemään. Muutenkin 3+ ihmisen vastaanottaminen maksaisi varmaan vähän enemmän kuin pelkästään yhden.
Tällaista toimintaa puolustavat ainoastaan lokkivanhemmat ja lapsettomat.
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä sellaiset, joiden mielestä vanhemmat saavat päättää itse mitä elämällään tekevät, eikä se ole AP:n oikeus alkaa heidän elämästään määräillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa aihetta enempää kommentoida, mutta ketjussa kaksi usein toistuvaa mielipidettä ovat minusta aika huvittavia.
Ensimmäinen näistä on "vanhemmat ovat aikuisia ihmisiä, jotka osaavat itse sanoa ei". Nokun sehän se onkin, että kaikki eivät osaa, varsinkin jos kysyjä on rakas ihminen ja mukana on kaikenlaista syyllistämistä! Miten ne kaikki palstan röyhkeimmät ja huvittavimmat lokkeilutarinat muka onnistuisivat, jos kaikki ihmiset osaisivat yhtä hyvin sanoa ei? Ja jos sitä taitoa ei ole 70-vuotiaana vielä oppinut, melko todennäköisesti sitä ei koskaan opikaan.
Toinen, vieläkin huvittavampi, on sitten "jos vanhemmat eivät pärjää, pitää tehdä huoli-ilmoitus ja hankkia vanhemmille edunvalvoja". Jopa muistisairailla on vaikeuksia saada apua, vaikka eivät enää pärjää kotona ja ovat jatkuvasti riski itselleen ja joskus muillekin. Pelkkä ikääntyminen sivuvaikutuksineen ei ole mi
Totta kai jokainen on vastuussa itsestään. Mutta se, että on vässykkä jolla on vaikeuksia sanoa ei, ei ole mitään sellaista "käytöstä" jota pitäisi pahoitella. Muillakin on vastuu olla hyväksikäyttämättä kilttejä ihmisiä.
AP ei ole täällä valoittanut millaisista syövistä on kyse. Omilla appivanhemmillani on ollut syövät ja syöpien aikana ovat hoitaneet lapsenlapsiaan ja ihan normaalia elämää eläneet hoitojen välissä. Leikattu on molemmat ja nyt siis terveet. Syöpiä on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset saa tehdä mitä lystää.
Jos vanhemmat ovat vielä järjissään niin saavat tehdä mitä huvittaa. Heillä ei ole enää paljoa aikaa viettää perheen kanssa joten anna olla. Älä puutu, menee välit.
Sulla ei sitten varmaan ole niitä lapsia joita veisit hoitoon? No hyvä, helpotat vanhempien elämää jo sillä.
Sul on se yks aikuinen vahinkopanotytär. Ei teil oo kuin muodolliset välit. Ei mitään. Et ole ollut isä etkä kasvattanut.
Etkä sä oikea mies ole muutenkaan. 😂
Vierailija kirjoitti:
AP ei ole täällä valoittanut millaisista syövistä on kyse. Omilla appivanhemmillani on ollut syövät ja syöpien aikana ovat hoitaneet lapsenlapsiaan ja ihan normaalia elämää eläneet hoitojen välissä. Leikattu on molemmat ja nyt siis terveet. Syöpiä on erilaisia.
Hoituvatko he päiväkausia vauvaa ja kaksivuotiasta?
Totta kai jokainen on vastuussa itsestään. Mutta se, että on vässykkä jolla on vaikeuksia sanoa ei, ei ole mitään sellaista "käytöstä" jota pitäisi pahoitella. Muillakin on vastuu olla hyväksikäyttämättä kilttejä ihmisiä.
Ap kitisee, miten ne isovanhemmat ei auta häntä...
Ja mitään kilttiähän ei tuollaisessa passiivisaggressiivisessa manipuloivassa marisevassa marttyyrissä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä sellaiset, joiden mielestä vanhemmat saavat päättää itse mitä elämällään tekevät, eikä se ole AP:n oikeus alkaa heidän elämästään määräillä.
On törkeää hyväksikäyttää sairaita kilttejä vanhuksia. Jokainen vanhempi tietää, että kahden pienen lapsen hoitaminen on todella rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On törkeää hyväksikäyttää sairaita kilttejä vanhuksia. Jokainen vanhempi tietää, että kahden pienen lapsen hoitaminen on todella rankkaa.
A. Jos ne isovanhemmat on edessäpäin maireita, mutta takanapäin haukkuvat, ei ne vanhemmat tiedä siitä.
B. Emme me edes tiedä, mikä tai onko mikään tuosta totta. Minun anoppini auttoi KERRAN viisivuotiaamme kanssa, kun jouduin yhtäkkiä pienemmän sisaruksen kanssa sairaalaan. Hän oli marisnnut tutut ja tuntemattomat tästä "hyväksikäytöstä" .Erittäin tyypillisät käytöstä näille ns. kilteille vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A. Jos ne isovanhemmat on edessäpäin maireita, mutta takanapäin haukkuvat, ei ne vanhemmat tiedä siitä.
B. Emme me edes tiedä, mikä tai onko mikään tuosta totta. Minun anoppini auttoi KERRAN viisivuotiaamme kanssa, kun jouduin yhtäkkiä pienemmän sisaruksen kanssa sairaalaan. Hän oli marisnnut tutut ja tuntemattomat tästä
Vanhempien pitäisi itse tajuta, että tuollainen on jo aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B. Emme me edes tiedä, mikä tai onko mikään tuosta totta. Minun anoppini auttoi KERRAN viisivuotiaamme kanssa, kun jouduin yhtäkkiä pienemmän sisaruksen kanssa sairaalaa
Ai että vanhempien pitää lähteä siitä, että aikuinen oikeustoimikelpoinen ihminen onkin päästään vialla ja valehtelee?
Ja mitä se auttaa, että tajuaa, jos se vanhus yksinkertaisesti valehtelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B. Emme me edes tiedä, mikä tai onko mikään tuosta totta. Minun anoppini auttoi KERRAN viisivuotiaamme kanssa, kun jouduin yhtäkkiä pienemmän sisaruksen kanssa sairaalaa
Ai se että hätätilanteessa pyytää yhdeksi yöksi apua?
Puhuuko AP itse edes totta? Pelkästään tuo terapiaan meno kuulostaa valheelta, koska harvoin mihinkään terapiaan pääsee yhdeksi kerraksi.
Toinen, vieläkin huvittavampi, on sitten "jos vanhemmat eivät pärjää, pitää tehdä huoli-ilmoitus ja hankkia vanhemmille edunvalvoja". Jopa muistisairailla on vaikeuksia saada apua, vaikka eivät enää pärjää kotona ja ovat jatkuvasti riski itselleen ja joskus muillekin. Pelkkä ikääntyminen sivuvaikutuksineen ei ole mikään huoli-ilmoituksen aihe. Ja miettikää nyt tosissanne, että joku yrittäisi hankkia vanhemmilleen jotain hemmetin EDUNVALVOJAA siksi että nämä väsyvät helposti lääkityksensä takia, ovat iän myötä muuttuneet kömpelömmiksi ja huononäköisiksi, ja ovat liian vässyköitä sanomaan ei kun heitä pyydetään lastenhoitoavuksi. Arvaa vaan, naurettaisiinko ap ulos.