AL: Päihteiden käyttäjät ovat myös ihmisiä, heidän pitää nähdä osana yhteiskuntaa eikä vain ongelmana.
Näin sanoo aamulehdessä Tampereen kaupungin riskienhallinta- ja turvallisuuspäällikkö. Keskustelu liittyy huumekauppaan tammerinpuistossa.
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Joku nisti täällä alapeukuttamassa jokaisen normaali ihmisen viestin missä ei pidetä nisteistä :) Mikäköhän puolue haluaa rajattoman anarkian maahan? Siitä seuraa saastan ja mädänneisyyden leviäminen eli nistit, hoorat, ulkkisjengit, sarjatumputtajat jne valtaavat normaalikansalaisten alueet.
ps: En edes äänestä peeässää ;)
Miksi et äänestäisi?
Olen asunut köyhällä alueella nistien kanssa.
Varastosta varastettiin kaikki omaisuus. Myös polkypyörä vietiin.
He myös huutavat ja häiriköivät yömyöhään. Bileitä, riitoja ja jopa m*rha tapahtunut siellä missä asuin.
Vaikea nähdä ihmisinä, kun eivät he halua käyttäytyä kuin ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhteiskunnan osaset ylläpidä/rakenna yhteiskuntaa? Nisti ei anna yhtään mitään, on vain ottamassa.
Jep. Ja näille vielä pitäisi kustantaa jotain käyttöhuoneita ja palvelijat sinne.
Ne käyttöhuoneet vähentäis näitä ongelmia, mistä tässä ketjussa valitetaan. Mutta kun ei kelpaa.
Luuletko että nistejä kiinnostaa missä piikittävät? Niitä vessapiikittäjiä olisi edelleen ja ei se kaman käyttö siitä lopu, se vaan luultavasti lisääntyisi koska niin ihanan helppoa.
Ne käyttöhuoneet TUTKITUSTI vähentää noita lieveilmiöitä. Tää asia tiedetään. Kaikki asiantuntijat suosittelee niitä. Ei tää oo mikään mielipidekysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella lapsiperheet ja muutkinnvälttelevät ko. puistoa koska nostit omineet sen. Poliisien lisääminen ei kuulemma auta. Valvontakameroita lisätään. Just.
Olen miettinyt, miksi viranomaiset ei halua eikä yritä puuttua. Nehän tietää kuolemistilastot. Jos ne jatkuvasti roudaa ruumiita ... Onhan siinä silloin aina yks pois Kelan tai poliisin tilastoista, kun peittelevät multiin ruumisarkun.
Ainakin aikuisen ihmisen tulee ymmärtää, että kun alkaa kokeilla ja käyttää huumeita, niin lopputulos on selvä. Siitä ei voi syyttää, hallitusta eikä yhteiskuntaa, Jokaisen oma valinta, elääkö vai haluaako tulla haudatuksi multiin. En tunne yhtään sääliä näitä kohtaan. Joutavat pois pilaamasta muiden elämää.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhteiskunnan osaset ylläpidä/rakenna yhteiskuntaa? Nisti ei anna yhtään mitään, on vain ottamassa.
Jep. Ja näille vielä pitäisi kustantaa jotain käyttöhuoneita ja palvelijat sinne.
Halvemmaksi se tulee yhteiskunnalle. Käyttöhuoneethan on tarkoitettu lähinnä asunnottomille narkomaaneille.
Kaffebulla kirjoitti:
Mulla sama. Jos näen tiedottoman nistin kadulla, en jää auttamaan. Valinnoilla on seuraukset, eipä voi mitään.
Itselläni on sama alkoholistien suhteen. Jos vaikka joku juoppo nytkyttää sekavana kukkapenkissä eikä pääse ylös, en tosiaan mene auttamaan. Ei ole minun asiani.
Vierailija kirjoitti:
Joku nisti täällä alapeukuttamassa jokaisen normaali ihmisen viestin missä ei pidetä nisteistä :) Mikäköhän puolue haluaa rajattoman anarkian maahan? Siitä seuraa saastan ja mädänneisyyden leviäminen eli nistit, hoorat, ulkkisjengit, sarjatumputtajat jne valtaavat normaalikansalaisten alueet.
ps: En edes äänestä peeässää ;)
Alapeukuttaja vastaa: tulin lukemaan ketjua ja järkytyin näistä viesteistä täällä. Ihmisten kylmyys ja empatiakyvyttömyys on yhteiskuntamme suurin ongelma ja yksi syy sille, miksi jotkut heikoimmat ajautuvat väärille poluille. Kun on kerran koukussa, ei siitä pois pääse etenkään kun kaikki "normaalit" vihaavat ja ovat valmiita vaikka lopettamaan narkit.
Olen katsonut paljon youtubesta amerikan narkkien haastatteluja (esim. Lost in Phoenix) ja siellä on todella surullisia kohtaloita ja ihmisraunioita. Joillakin huumeidenkäyttö on alkanut liikenneonnettomuuden jälkeen lääkärin määräämästä kipulääkkeestä. Siellä on 14-vuotiaita raskaana olevia tyttöjä yksin kadulla. Osa on vaan menettänyt työpaikkansa ja joutuneet kadulle asumaan ja lopulta luovuttaneet ja alkaneet käyttää huumeita. Paljon herkkiä ihmisiä jotka eivät vaan pärjänneet normaalissa yhteiskunnassa. Heitteillejätettyjä mielenterveysongelmaisia. On siellä myös selviytymistarinoita, mutta useimmiten palaavat takaisin "kotiin", oman "perheensä" luo eli kadulle.
Tämä on meilläkin tulevaisuutta, joissakin paikoissa jo nyt todellisuutta. En tiedä mikä ratkaisu olisi, mutta en usko vihan ja syyllistämisen auttavan heitä mihinkään suuntaan. Kuka heille myy huumeita ja miksi sitä ei saada loppumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tänään muutin oman suhtautuminen nisteihin ihan täysin. Jokseenkin olen heidät kohdannut ihmisinä, mutta jatkossa aion sivuuttaa 100% täysin.
Nimittäin kun joku sellainen lurjus on mennyt varastamaan köyhiltä, vaikka ei se uutta ole. Jos nisti varastelee heikoimmassa asemassa olevilta, joilla ehkä jopa on vähemmän rahaa kuin sillä nistillä, niin mulla ei kyllä ole mitään syytä katsoa ystävällisesti silmiin sellaisia ihmisiä.
Muutin suhtautumista. Jatkossa ajattelen, että nistin tauti leviää lähiympäristöön huonoina vaikutuksina ja aiheuttaa kärsimyksiä viattomille, joten nisti pitää aina sivuuttaa. Aina.
Tuossa tympii, että ihminen jolla on varaa huumeisiin, varastaa ihmisiltä, joilla ei ole varaa huumeisiin. Joten ei tipu enää ikinä myötätuntoa nisteille. Ei yhdellekään. Nisti on tauti, joka pitää välttää.
Ei niillä ihmisillä, jotka varastaa ja tekee rikoksia saadakseen huumeita, ole "varaa huumeisiin". Huumeen nälkä voi olla kovempi kuin ruuan nälkä, ja sitä tuskaa on vaikeampi tyydyttää pyytämällä apua seurakunnalta tai hyväntahtoisilta ihmisiltä.
Jotenkin enemmän sympatiaa riittäisi, jos he eivät oireilisi sitä niin paljon. Pyöriä rupeaa katoamaan ja varastoihin murtaudutaan? 90% tapauksista narkki kyseessä. Kun heidät joskus yllättää itse teosta alkaa ulina "En se minä ole vaan ne aineet". Ihme pellejä.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut köyhällä alueella nistien kanssa.
Varastosta varastettiin kaikki omaisuus. Myös polkypyörä vietiin.
He myös huutavat ja häiriköivät yömyöhään. Bileitä, riitoja ja jopa m*rha tapahtunut siellä missä asuin.
Vaikea nähdä ihmisinä, kun eivät he halua käyttäytyä kuin ihmiset.
Tai siis sinä et käyttäytynyt kuin ihminen. Elit kuin jumala ja katsoit yli normaalin kansan algorytmit.
Minä olen elänyt pikkulapsesta asti työväenluokan kortteleiden meluisissa kätköissä ja nähnyt ihan samat normaalit asiat. Se on ihmisyyttä ja elämää.
Ihmiset tappeli perjantaisin parkkipaikalla ja osa nai kaikkien nähden. Se on elämää.
Sinä et ole elänyt elämää hyvä ystäväin.
Alapeukuttaja vastaa: tulin lukemaan ketjua ja järkytyin näistä viesteistä täällä. Ihmisten kylmyys ja empatiakyvyttömyys on yhteiskuntamme suurin ongelma ja yksi syy sille, miksi jotkut heikoimmat ajautuvat väärille poluille. Kun on kerran koukussa, ei siitä pois pääse etenkään kun kaikki "normaalit" vihaavat ja ovat valmiita vaikka lopettamaan narkit.
Olen katsonut paljon youtubesta amerikan narkkien haastatteluja (esim. Lost in Phoenix) ja siellä on todella surullisia kohtaloita ja ihmisraunioita. Joillakin huumeidenkäyttö on alkanut liikenneonnettomuuden jälkeen lääkärin määräämästä kipulääkkeestä. Siellä on 14-vuotiaita raskaana olevia tyttöjä yksin kadulla. Osa on vaan menettänyt työpaikkansa ja joutuneet kadulle asumaan ja lopulta luovuttaneet ja alkaneet käyttää huumeita. Paljon herkkiä ihmisiä jotka eivät vaan pärjänneet normaalissa yhteiskunnassa. Heitteillejätettyjä mielenterveysongelmaisia. On siellä myös selviytymistarinoita, mutta useimmiten palaavat takaisin "kotiin", oman "perheensä" luo eli kadulle.
Tämä on meilläkin tulevaisuutta, joissakin paikoissa jo nyt todellisuutta. En tiedä mikä ratkaisu olisi, mutta en usko vihan ja syyllistämisen auttavan heitä mihinkään suuntaan. Kuka heille myy huumeita ja miksi sitä ei saada loppumaan?
Varmasti jotkut ovat kuvailemiasi yhteiskunnan uhreja joiden pää ei kestänyt täällä mutta iso osa on narsistisia, omia halujaan ajattelevia, hedonistisia ympäristöään ja läheisiään tuhoavia tapauksia. Suuri osa käyttää huumeita koska voivat ja HALUAVAT SITÄ. Moni ei halua lopettaa vaikka mahdollisuuksiakin olisi. He rakastavat "nistielämää" ja paskat välittävät mitä se aiheuttaa muille ja esim asunnolle. Ja turha antaa kuvaa että olisivat jotain herkkiä uhreja, moni on väkivaltainen ja esim narkkinaiset mur haavat lapsiaan armottomasti. Ikävä fakta.
Täällä ihme tiuhtit tulevat vapisemaan kuinka nyyh, murjotuista nisteistä ei saisi puhua pahasti. Samaan aikaan nämä sankarit murtautuvat ihmisten asuntoihin ja lah taavat viattomia. Moni nistipoika mur haa äitinsä, ja vielä julmalla tavalla. Näitä voi lukea esim minfossa. Ja joku vielä taputtelee näiden päitä??
Alapeukuttava urpo. Fakta ei muutu vaikka kuinka hakkaisit sitä alapeukkua.
Aamulehti unohti perustella asian.
inb4 se on perustelu että on ihminen
AL: Syöpä on osa ihmistä, se pitää nähdä osana kehoa eikä vain ongelmana.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihme tiuhtit tulevat vapisemaan kuinka nyyh, murjotuista nisteistä ei saisi puhua pahasti. Samaan aikaan nämä sankarit murtautuvat ihmisten asuntoihin ja lah taavat viattomia. Moni nistipoika mur haa äitinsä, ja vielä julmalla tavalla. Näitä voi lukea esim minfossa. Ja joku vielä taputtelee näiden päitä??
Persut täälläkin vain henkirikoksilla mässäilevät, eivät rauhalliset tolkun ihmiset.
Miksi ulkomailla Euroopassa ei ollenkaan näy narkomaaneja katukuvassa, mutta Suomessa näkyy aivan yleisesti?
Hoidetaanko ulkomailla huumeongelmia niin paljon paremmin, ja vastaavasti Suomessa ei hoidettaisi, koska se ei ole "tuottavaa taloutta" tms.?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ulkomailla Euroopassa ei ollenkaan näy narkomaaneja katukuvassa, mutta Suomessa näkyy aivan yleisesti?
Johtuu pitkälti siitä, että Suomessa kovia huumeita käytetään eniten maailmassa ja niihin myös kuollaan eniten maailmassa. Päihdepolitiikkamme on todellakin onnistunutta, jos tavoitteena on ollut aikaansaada laajoja päihdeongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu pitkälti siitä, että Suomessa kovia huumeita käytetään eniten maailmassa ja niihin myös kuollaan eniten maailmassa. Päihdepolitiikkamme on todellakin onnistunutta, jos tavoitteena on ollut aikaansaada laajoja päihdeongelmia
.
Aidatut keskustan puistot portsareineen kuulostaa hyvältä. Siis esim tampererlla koko laaja koskipuisto, ei mitään koirapuistotyyliä. Ulkomailla taitaa olla heti vartijat tms paikalla siivoamassa nistit pois mutta Tampereella ainakin kävelevät ohi jos ei aiheuta harmia muille.
Päihteidenkäyttäjiä ja mt-haasteisia pitkälti sossussa asiakkaina. Kun Alkossa paljon käyty tai veikkaukseen upotettu toistuvasti kuukaudessa turha ihmetellä miksi vuokra ei varaa maksaa
No silleen, että mä oon alapeukuttanut jokaisen tuollaisen kauhean viestin, enkä tosiaan ole mikään nisti.