AL: Päihteiden käyttäjät ovat myös ihmisiä, heidän pitää nähdä osana yhteiskuntaa eikä vain ongelmana.
Näin sanoo aamulehdessä Tampereen kaupungin riskienhallinta- ja turvallisuuspäällikkö. Keskustelu liittyy huumekauppaan tammerinpuistossa.
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka mitä pskaa olisi elämässä tapahtunut lapsuudesta lähtien, ihminen voi vaikuttaa omiin tunteisiin ja olotiloihin sekä voi niitä oppia hallitsemaan myös terveillä tavoilla, esimerkiksi liikunnan avulla."
Minä olen yrittänyt tuota viimeiset saatanan 25 vuotta ja en ole vieläkään onnistunut. Mitä oikein teen väärin??
Et varmaan mitään. Mä olen kokenut elämässäni vaikka mitä p*skaa ja liikunta ei ole kuulunut selviytymisrutiineihin, vaan jostain aina tuleva positiivinen elämän pohjavire ja sisu.
Tässähän se on ongelman ydin: hyysääminen ja paapominen. Ihan itse ne ovat sen ensimmäisen piikin pistäneet.
Joudun kulkemaan sellaisesta paikasta missä nämä narkit piikittävät itseään ja olen saanut aivan tarpeekseni siitä jatkuvasta uhasta, että joku tulee ryöstämään tai muuta. Tämä myös Tampereella.
Kaikki päihteidenkäyttäjät eivät ole työttömiä rapanistejä, suuri osa on ulkoisesti tonttinsa hoitavia työssäkäyviä. Perustan väitteeni jätevesitutkimuksiin: tänä kesänä kokaiini ohitti ensimmäistä kertaa amfetamiinin. Kun kokaiini maksaa 130-160e gramma, työttömällä ei ole varaa sitä käyttää.
Kyllä, ongelmakäyttöä esiintyy ja aineesta riippumatta jotkut jäävät koukkuun. Haitatonta päihdettä ei ole, mutta ikävää väittää että kaikki päihteidenkäyttäjät olisivat ongelmakäyttäjiä.
Jos joku haluaa heidän kanssaan sosialisoida siitä vaan. Itse liikun tervepäisissä piireissä, enkä hyväksy edes humalaisia lähipiiriini.
Päihteiden käyttö nähdään ongelmana silloinkin kun se ei ole ongelma. Satunainen kannabiksen viihdekäyttö on ensinnäkin käyttörikos. Toiseksi sitä pidetään usein ongelmana oli se käyttö harvoin tai usein tapahtuvaa. Vain reseptillä saa käyttää paljon ja joka päivä niin silloin se ei ole ongelma käyttöä. Tuo on vähintään hämmentävää.
Viihdekäyttäjiä on aivan turha väittää ongelmakäyttäjiksi. Suomessa on niin paljon oikeita ongelmakäyttäjiä että niistä ei kaikki haluavat pääse vieroitukseen kun paikkoja ei yksinkertaisesti ole. Näille sitä apua pitää tarjota eikä väkisin yrittää vääntää viihdekäyttäjistä sitä ongelmaa.
Useat varakkaat vetää huumeita ja viinaa.
Ne tarttis kuskata jonnekin saareen pakkovieroitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ne tarttis kuskata jonnekin saareen pakkovieroitukseen.
Just näin, sama juttu kuin spitaalisten kanssa aikoinaan, eläkööt paratiisisaarellaan ja tehkööt oman pirtulaitoksen sinne helpottamaan tuskaa. Näin itseasiassa oli aikoinaan Seilin saarella... Oliko siellä kaikki seilissä...
Vierailija kirjoitti:
Mua sieppaa Ylen kauhistelevat artikkelit VAARALLISISTA huumeista joihin suojaton nistiparka voi ihan kuolla... no niinhän se on että huumeisiin kuollaan.
Sitä ennen ehditään ikävä kyllä vahingoittaa muita. Arvostan joidenkin kaukoidän maiden tiukkaa huumepolitiikkaa. Suomikin saisi ottaa tiukan linjan. Vaikka koskas täällä sellaista olisi nähty?
Parempi se on, että se nisti kuolee eikä joku ulkopuolinen, jolta nisti on jotain varastamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua sieppaa Ylen kauhistelevat artikkelit VAARALLISISTA huumeista joihin suojaton nistiparka voi ihan kuolla... no niinhän se on että huumeisiin kuollaan.
Sitä ennen ehditään ikävä kyllä vahingoittaa muita. Arvostan joidenkin kaukoidän maiden tiukkaa huumepolitiikkaa. Suomikin saisi ottaa tiukan linjan. Vaikka koskas täällä sellaista olisi nähty?
Parempi se on, että se nisti kuolee eikä joku ulkopuolinen, jolta nisti on jotain varastamassa.
Kohdista tuo vihasi mielummin vaikkapa murhaajiin, raiskaajiin, pedofiileihin.
Vierailija kirjoitti:
Useat varakkaat vetää huumeita ja viinaa.
Eipä ne köyhät käytä kokaiinia. Mitenkähän rikkaiden puolueiden edustajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdista tuo vihasi mielummin vaikkapa murhaajiin, raiskaajiin, pedofiileihin.
Tai vaikkapa venäläisiin. Mikä paskakasa "kansaksi."
Vierailija kirjoitti:
Kaikki päihteidenkäyttäjät eivät ole työttömiä rapanistejä, suuri osa on ulkoisesti tonttinsa hoitavia työssäkäyviä. Perustan väitteeni jätevesitutkimuksiin: tänä kesänä kokaiini ohitti ensimmäistä kertaa amfetamiinin. Kun kokaiini maksaa 130-160e gramma, työttömällä ei ole varaa sitä käyttää.
Kyllä, ongelmakäyttöä esiintyy ja aineesta riippumatta jotkut jäävät koukkuun. Haitatonta päihdettä ei ole, mutta ikävää väittää että kaikki päihteidenkäyttäjät olisivat ongelmakäyttäjiä.
Justhan Hesarissa oli juttu kolmekymppisestä, korkeakoulutetusta työelämässä olevasta subunististä. Hän oli myös diilannut kyseistä ainetta ja ollut hämmästynyt asiakaskunnastaan, paljon hänenlaistaan "bättre folkilta" vaikuttavaa ihmistä oli nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa enää näitä Tampereella pyöriviä nistejä sääliä, koska oon niin monta vuotta niitä täällä joutunut katselemaan. Kauppaa käyvät ihan avoimesti, pitävät meteliä, varastelevat. Tunnen tosin myötätuntoa heidän läheisiään kohtaan. Ei ole helppoa, kun omainen on mitä on. Ja aivan kamalalta tuntuu, kun osa näistä on lisääntynyt.
Jos toisesta katkaisuhoidosta ei ole hyötyä, niin enää kolmatta ei yhteiskunnan tulisi kustantaa. Suurin osa tuntuu olevan menetettyjä tapauksia.
Muutaman Suomen parasta hoitotulosta tekevien päihdekuntoutuspaikkojen raitistumisprosentti (raittiina 1v ja 5v hoidon jälkeen) on n. 50%. Katkolla hoidetaan vain säilössä akuuteimmat vieroitusoireet. Kunnolliseen hoitoon on vain harvalla mahdollisuus. Nämä ihmisethän olisivat tarvinneet lähes aina lapsena ja nuorena sen että joku näkee heidän hätänsä ja välittää. Teininä
Teininä on menty seuraan, joka kiinnostaa. Koulu tai oma perhe ei kiinnosta, koska ne rajoittaa ja yrittää neuvoa kaikkitietävää kakaraa. Nämä eivät edes tajua, että tosiasiassa heitä käytetään hävyttömästi hyväksi. Teini kuulee vain ne asiat, mitä hän haluaa kuulla. Sellaisen pää on helppo käännellä mieleiseen suuntaan. Nämä eivät edes ymmärrä, että puhtoiset luottotiedot ovat se, mikä kiinnostaa. Ja toki se perinteinen alapää.
Päihteettömyysohjelma toimii ainoastaan silloin, kun siihen haluaa sitoutua. Se edellyttää mm. niistä vanhoista kavereista luopumista 100% ja uusien, tylsien ja asiansa hoitavien normaalien ihmisten seuran arvostamisen. Joskus pitää myös ottaa pesäero omaan lapsuuden perheeseen. Harvalla nämä onnistuu, koska tiettyyn putkeen on niin helppo jäädä.
Noita lukuja kannattaa tulkita esim. 10 vuotta hoidon päättymisen jälkeen. Hoito on onnistunut, milli ihminen on päässyt osaksi yhteiskuntaa ja päihteettömyyden lisäksi tekee jotain työtä, vaikka sitten vapaaehtoistyötä. Mutta osallistuu omalla panoksellaan yhteiskuntaan.
Koomista kun jotkut syrjäytyneet palstamammat ovat taas ratkaisemassa Suomen päihde- ja mielenterveyskriisiä. :') Kyllä mamma tietää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vaikuttavat itse siihen miten heihin suhtaudutaan.
Nisti on itse valinnut huumeiden käytön: kukaan ei pakota. Heitä vihataan ja pelätään syystä.
On monilla muillakin traumoja ja mitä muuta nyt tarjoillaan selitykseksi sille, että joku rupeaa dokaamaan, narkkaamaan tai rikolliseksi. Monet kuitenkin pyrkivät ratkaisemaan asiansa järkevästi. Sitä voi sanoa vastuullisuudeksi ja itsekuriksi.
Itsekuri on housussasi. Minä en ole narkki tai päihdeongelmainen, mutta en ikinä kehuskelisi että siihen on syynä joku itsekuri.
Aika reppana olet jos joudut käyttämään yhtään itsekuriasi ette vaan tässä nyt tänään ryhdy narkiksi =D
Vierailija kirjoitti:
Koomista kun jotkut syrjäytyneet palstamammat ovat taas ratkaisemassa Suomen päihde- ja mielenterveyskriisiä. :') Kyllä mamma tietää.
Joo kyllä mamma tietää. Pitää olla katsos itsekuria niin kuin mammalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi ratkaisu? Myyjät vankilaan tehovalvonnassa? Hallussapito kriminalisoidaan? Mahtuuko vankiloihin.
Hyvä kysymys. Rajavalvonta takaisin. Ma mut kotimaihinsa. Tullille resursseja valvontaan. Kovat rangaistukset. Ratsioita ravintoloihin yms. Viisi vuota näillä eväillä ja ongelma olisi entisellä tasolla Suomessa.
Ehdottomasti pitäisi saada katukuva siistimmäksi. Olin syvästi järkyttynyt, kun kävelin useamman vuoden tauon jälkeen Tampereen Hämeenkatua. Järkyttävää, keskellä kirkasta päivää!
Nämä palautukset on oikeasti hankalia asioita. Joillakin on perhe - no, hajotetaanko se perhe? Lähetetäänkö esim. nuori maahan, missä hän on ehkä syntynyt ja on maan kansalainen, mutta ei muista sieltä yhtään mitään. Tullut siis vauvana. Ja samalla erotetaan perheestään. Lisäksi on ihmisiä, jotka haluavat auttaa näitä ikuisia lohduttomina tarinoiden kertojia menemällä naimisiin. Ja pulla uuniin, että on ns. pakko saada olla täällä jne.
Uusien tulijoiden kohdalla voi hanat vetää kiinni helpommin. Mutta nämä jo olemassa olevat pitäisi saada asettumaan suomalaisen yhteiskuntaan ja arvostamaan suomalaista kulttuuria. Toki helpoiten se lähtisi siitä, että suomalaiset alkuun arvostaisivat omaa kulttuuriaan, eikä olisi kaikkea - vaikka nyt suvivirttä, heittämässä ikkunasta pihalle, ettei se vain loukkaa ketään. Suomea ei tarvitse opetella, koska suomalaiset voivat sensijaan opetella englantia jne.
Tosiasiassa olen - niin feministi kuin olenkin ollut, alkanut miettimään, että hommat alkoivat mennä pieneen, kun sossu-tädit eli naiset alkoivat näitä asioita hoitaa ja päättää. Noloa myöntää, mutta ehkä miehet olisi olleet realistisempia, eikä suomalaista yhteiskuntaa olisi ihan vitsinä pidetty.
Hyvä kysymys. Rajavalvonta takaisin. Ma mut kotimaihinsa. Tullille resursseja valvontaan. Kovat rangaistukset. Ratsioita ravintoloihin yms. Viisi vuota näillä eväillä ja ongelma olisi entisellä tasolla Suomessa.
Ehdottomasti pitäisi saada katukuva siistimmäksi. Olin syvästi järkyttynyt, kun kävelin useamman vuoden tauon jälkeen Tampereen Hämeenkatua. Järkyttävää, keskellä kirkasta päivää!