Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AL: Päihteiden käyttäjät ovat myös ihmisiä, heidän pitää nähdä osana yhteiskuntaa eikä vain ongelmana.

Vierailija
19.09.2024 |

Näin sanoo aamulehdessä Tampereen kaupungin riskienhallinta- ja turvallisuuspäällikkö. Keskustelu liittyy huumekauppaan tammerinpuistossa. 

Kommentit (260)

Vierailija
1/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tänään muutin oman suhtautuminen nisteihin ihan täysin. Jokseenkin olen heidät kohdannut ihmisinä, mutta jatkossa aion sivuuttaa 100% täysin. 

Nimittäin kun joku sellainen lurjus on mennyt varastamaan köyhiltä, vaikka ei se uutta ole. Jos nisti varastelee heikoimmassa asemassa olevilta, joilla ehkä jopa on vähemmän rahaa kuin sillä nistillä, niin mulla ei kyllä ole mitään syytä katsoa ystävällisesti silmiin sellaisia ihmisiä. 

Muutin suhtautumista. Jatkossa ajattelen, että nistin tauti leviää lähiympäristöön huonoina vaikutuksina ja aiheuttaa kärsimyksiä viattomille, joten nisti pitää aina sivuuttaa. Aina. 

Vierailija
2/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tänään muutin oman suhtautuminen nisteihin ihan täysin. Jokseenkin olen heidät kohdannut ihmisinä, mutta jatkossa aion sivuuttaa 100% täysin. 

Nimittäin kun joku sellainen lurjus on mennyt varastamaan köyhiltä, vaikka ei se uutta ole. Jos nisti varastelee heikoimmassa asemassa olevilta, joilla ehkä jopa on vähemmän rahaa kuin sillä nistillä, niin mulla ei kyllä ole mitään syytä katsoa ystävällisesti silmiin sellaisia ihmisiä. 

Muutin suhtautumista. Jatkossa ajattelen, että nistin tauti leviää lähiympäristöön huonoina vaikutuksina ja aiheuttaa kärsimyksiä viattomille, joten nisti pitää aina sivuuttaa. Aina. 

Tuossa tympii, että ihminen jolla on varaa huumeisiin, varastaa ihmisiltä, joilla ei ole varaa huumeisiin. Joten ei tipu enää ikinä myötätuntoa nisteille. Ei yhdellekään. Nisti on tauti, joka pitää välttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yhteiskunnan osaset ylläpidä/rakenna yhteiskuntaa? Nisti ei anna yhtään mitään, on vain ottamassa.

Vierailija
4/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun perheenjäsen on koukussa päihteisiin, mä näen itse sen henkilökohtasesti niin että siinä vaan roikutaan oikeasti ihan väärissä porukoissa ja paetaan jotain mitä ei pystytä itse kohtaamaan. Se on tosi paskamainen tilanne koska tää henkilö ite ei nää sitä ollenkaan, hän näkee asian niin että koko muu maailma on tehnyt hänelle pahaa ja hän on uhri. 

Koitappa siinä alkaa muuttaa tätä ajattelumallia, jokainen sen tajuaa että se on ihan mahdotonta. 

Eli siis Suomeksi, se hyysääminen ei auta mihinkää, niiden pitää ite kasvaa ja tajuta et ne on se ongelma ite. Ei kukaan muu, ei päihteet eikä maailma eikä vanhemmat eikä kukaan. Niiden on ite otettava itteeään pillistä kiinni ja tajuttava asioita.

Vierailija
5/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa enää näitä Tampereella pyöriviä nistejä sääliä, koska oon niin monta vuotta niitä täällä joutunut katselemaan. Kauppaa käyvät ihan avoimesti, pitävät meteliä, varastelevat. Tunnen tosin myötätuntoa heidän läheisiään kohtaan. Ei ole helppoa, kun omainen on mitä on. Ja aivan kamalalta tuntuu, kun osa näistä on lisääntynyt.

Jos toisesta katkaisuhoidosta ei ole hyötyä, niin enää kolmatta ei yhteiskunnan tulisi kustantaa. Suurin osa tuntuu olevan menetettyjä tapauksia.

Vierailija
6/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa enää näitä Tampereella pyöriviä nistejä sääliä, koska oon niin monta vuotta niitä täällä joutunut katselemaan. Kauppaa käyvät ihan avoimesti, pitävät meteliä, varastelevat. Tunnen tosin myötätuntoa heidän läheisiään kohtaan. Ei ole helppoa, kun omainen on mitä on. Ja aivan kamalalta tuntuu, kun osa näistä on lisääntynyt.

Jos toisesta katkaisuhoidosta ei ole hyötyä, niin enää kolmatta ei yhteiskunnan tulisi kustantaa. Suurin osa tuntuu olevan menetettyjä tapauksia.

Mulle on ihan sama mitä ne keskenään tekee, mutta 1) Toisia ei tarvitse häiritä 2) Toisilta ei tarvitse varastaa, ei köyhiltä, ei kauppiailta. Tuo köyhimmiltä varastaminen on sellainen, ettei sitä kannata tehdä mun silmien nähden, nimittäin siitä jos mistä menee kuppi nurin ja saa varmaan pidätellä, ettei nisti saa selkäsaunaa. 

Vierailija
7/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella lapsiperheet ja muutkinnvälttelevät ko. puistoa koska nostit omineet sen. Poliisien lisääminen ei kuulemma auta. Valvontakameroita lisätään. Just. 

Vierailija
8/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kunhan lapsia ei sekoiteta tähän tai riehuta asein, niin sitten ok. Tai ei mene riskipaikkaan töihin. Harva haluaisi asioida täysissä huumeissa olevan gynekologin kanssa tms. Myös naapurustossa ei ole hyvä pitää bileitä ja ei saa jättää hellaa päälle. Mini ok-talo sopisi monelle ja turvasysteemit siihen.

Vierailija
9/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella lapsiperheet ja muutkinnvälttelevät ko. puistoa koska nostit omineet sen. Poliisien lisääminen ei kuulemma auta. Valvontakameroita lisätään. Just. 

Olen miettinyt, miksi viranomaiset ei halua eikä yritä puuttua. Nehän tietää kuolemistilastot. Jos ne jatkuvasti roudaa ruumiita ... Onhan siinä silloin aina yks pois Kelan tai poliisin tilastoista, kun peittelevät multiin ruumisarkun. 

Vierailija
10/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman Suomen parasta hoitotulosta tekevien päihdekuntoutuspaikkojen raitistumisprosentti (raittiina 1v ja 5v hoidon jälkeen) on n. 50%. Katkolla hoidetaan vain säilössä akuuteimmat vieroitusoireet. Kunnolliseen hoitoon on vain harvalla mahdollisuus. Nämä ihmisethän olisivat tarvinneet lähes aina lapsena ja nuorena sen että joku näkee heidän hätänsä ja välittää. Teininä on alettu turruttaa oloa päihteillä.

Vierailija
11/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kunhan lapsia ei sekoiteta tähän tai riehuta asein, niin sitten ok. Tai ei mene riskipaikkaan töihin. Harva haluaisi asioida täysissä huumeissa olevan gynekologin kanssa tms. Myös naapurustossa ei ole hyvä pitää bileitä ja ei saa jättää hellaa päälle. Mini ok-talo sopisi monelle ja turvasysteemit siihen.

Nistit ja juopot yleensä käy töissä melko pitkään, koska ne tarttee rahaa. Yks oli töissä ala-asteella opettajana. Kyllä se lopetti huumeidenkäytön, koska halusi jatkaa elämää opettajana. Eräs toinen oli töissä psykologian parissa. Siitä tuli rapanisti ja sillä meni työt alta, kun meni työkyky ja normaali elämä. 

Vierailija
12/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vaikuttavat itse siihen miten heihin suhtaudutaan. 

Nisti on itse valinnut huumeiden käytön: kukaan ei pakota. Heitä vihataan ja pelätään syystä. 

On monilla muillakin traumoja ja mitä muuta nyt tarjoillaan selitykseksi sille, että joku rupeaa dokaamaan, narkkaamaan tai rikolliseksi. Monet kuitenkin pyrkivät ratkaisemaan asiansa järkevästi. Sitä voi sanoa vastuullisuudeksi ja itsekuriksi.

Vierailija
13/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen itse tajuaa ongelmansa ja yrittää saada elämäänsä kuntoon, sen vielä ymmärrän. Mutta se että vedetään kamaa ja syytetään kaikkia muita ja varastetaan, pahimmillaan muilta ihmisiltä, menee yli ymmärryksen. Näkeehän tuolla baareissakin päiväjuoppoja jotka ovat aivan harmittomia. 

Vierailija
14/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku on nisti. Sitä piti ihmisenä kunnes se hakkasi äitinsä sairaalaan (ei antanut työttömyyskorvaustaan huumeisiin) ja se yritti varastaa mummomme rahat. Sitä se ei sentään hakannut.

Että joo, pitäisi silitellä sit vai? Et kyllä maailma nyt kohtelee kurjasti. Pitää ymmärtää...

Vierailija
15/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun perheenjäsen on koukussa päihteisiin, mä näen itse sen henkilökohtasesti niin että siinä vaan roikutaan oikeasti ihan väärissä porukoissa ja paetaan jotain mitä ei pystytä itse kohtaamaan. Se on tosi paskamainen tilanne koska tää henkilö ite ei nää sitä ollenkaan, hän näkee asian niin että koko muu maailma on tehnyt hänelle pahaa ja hän on uhri. 

Koitappa siinä alkaa muuttaa tätä ajattelumallia, jokainen sen tajuaa että se on ihan mahdotonta. 

Eli siis Suomeksi, se hyysääminen ei auta mihinkää, niiden pitää ite kasvaa ja tajuta et ne on se ongelma ite. Ei kukaan muu, ei päihteet eikä maailma eikä vanhemmat eikä kukaan. Niiden on ite otettava itteeään pillistä kiinni ja tajuttava asioita.

Tämä oli rohkea ja oikeudenmukainen puheenvuoro sinulta. Arvostan sitä.

Olen kyllästynyt lätinään kaveripiirin paineista ja huonoon seuraan joutumisesta. Miksei kukaan koskaan sano, että mun poika tai tytär on huonoa seuraa?

Kenenkään ei tartte suostua kavereiden painostukseen (mitä kavereita semmoset edes on?). Oman järjen käyttö!

Vierailija
16/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten monen asema on näin heikko, jos heidät halutaan nähdä osana yhteiskuntaa. Esimerkiksi voi olla tuet poistettu ja käyvät jossain orjapajalla uupuneena. Mutta itse ongelmaan ei ole tullut vieroitusohjeet vaikka yksityiseltä vai onko sitä haluttu.

Vierailija
17/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nisti on itse valinnut huumeiden käytön: kukaan ei pakota. Heitä vihataan ja pelätään syystä. 

On monilla muillakin traumoja ja mitä muuta nyt tarjoillaan selitykseksi sille, että joku rupeaa dokaamaan, narkkaamaan tai rikolliseksi. Monet kuitenkin pyrkivät ratkaisemaan asiansa järkevästi. Sitä voi sanoa vastuullisuudeksi ja itsekuriksi.

Kyse on juurikin siitä, että kaikki ei ulkoista vastuuta elämästään ja tunteistaan muille. Päihdeongelmiin kuuluu, että he ulkoistaa vastuun lähes kaikesta muille ja tietysti syy on aina jossain muualla kuin päihteissä, koska pitäähän olla syy, jolla päihteidenkäyttäjä selittää ja oikeuttaa päihteidenkäyttönsä. Jos päihteidenkäyttäjä huomaisi syyn päihteissä, ei se päihteidenkäyttö sujuisi yhtä kivuttomasti vaan siitä tulisi nistille/juopolle itselleenkin ongelma, josta pitäisi päästä eroon. Yleensä siinä vaiheessa, kun päihdeongelmainen yhdistää ongelmat niihin päihteisiin, voi alkaa päästä päihteistä eroon. Kuitenkin siihen riippuvuuden luonteeseen yleensä kuuluu, että päihteidenkäyttäjän ajatusmaailmassa syy kaikkeen on aina jossakin muualla kuin päihteidenkäytössä tai omassa itsessä. Vaikka mitä pskaa olisi elämässä tapahtunut lapsuudesta lähtien, ihminen voi vaikuttaa omiin tunteisiin ja olotiloihin sekä voi niitä oppia hallitsemaan myös terveillä tavoilla, esimerkiksi liikunnan avulla. 

Vierailija
18/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun elämässä vaan tapahtui, nyyh nyyh... siksi varastan fillareita, murtaudun kerrostalovarastoihin ja revin sieltä joka esineen jonka voin kirppiksellä myydä, sotken samalla kaiken. En maksa vuokraa, enkä muuta pois, tai jos muutan niin vetelen tussilla seinät ja parketin ja jätän lemmikkini nääntymään.

Vierailija
19/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan hyvä että on narkkareita, voin heidän ansiostaan kokea olevani parempi ihminen edes jossain asiassa

Vierailija
20/260 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihteiden käyttäjät ovat jätettä jotka tuhoavat oman itsensä lisäksi läheistensä elämän. Katkaise välit tähän saastaan välittömästi. Ei ne ihmisiä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi