AL: Päihteiden käyttäjät ovat myös ihmisiä, heidän pitää nähdä osana yhteiskuntaa eikä vain ongelmana.
Näin sanoo aamulehdessä Tampereen kaupungin riskienhallinta- ja turvallisuuspäällikkö. Keskustelu liittyy huumekauppaan tammerinpuistossa.
Kommentit (260)
Treella on peli menetetty, mm. keskusta ollut jo vuosia zombieland, kun katiska-keissin aineet rantautuivat paikkaan ja houkuttelivat koko Suomen nistit paikalle. Oli juttuakin lehdessä kuinka nistejä saapui pohjoista myöten apajille, aineita saa eikä ole mitään valvontaa.
Erityisen outoa etteivät kaupungin päättäjät edes yritä tehdä mitään asialle, saati kommentoi mitenkään, vaan asiasta ollaan hyshys. Hiljaisuus jatkunut jo vuosia. Kai pelkäävät että kaupungin maine menee ja grynderien ja muiden sijoitukset kärsii, jos ongelman laajuus myönnettäisiin. Nyt työnnetään vaan pää pensaaseen ja toivotaan että ongelma poistuisi itsestään. Ja kadut senkun villiintyy ja rikokset lisääntyy.
Vihaan narkkeja ja en halua olla heidän kanssaan samassa yhteiskunnassa. Ne voisi lähettää jollekin saarelle tai johonkin jenkkighettoon nauttimaan kansainvälisyydestä, rikkaudesta ja multimultimultikaikesta.
Kuinkakohan moni on itse kokenut vakavan riippuvuuden?
Päihdeongelma on sairaus, riippuvuus sairaus. Kyllä päihdeongelmaiset keskimäärin tietävät hyvin oman alennustilansa ilman ulkopuolisten moralisointiakin.
Monilla on vain se tilanne, että päihteiden käytön avulla on paettu elämän muita ongelmia ja vaikeuksia, kuten traumoja ja turvattomuutta, rikkinäistä kotia, epäonnistumisia ja virheitä, mielenterveysongelmia, oppimis-ja keskittymisvaikeuksia, kognitiivisia haasteita, talousmurheita, yksinäisyyttä ja niin edelleen. Yleensä siellä päihdeongelman takana lymyääkin kokonainen kimppu muita ongelmia.
Nämä ongelmat ovat yhä olemassa, vaikka päihteiden käyttö lopetettaisiinkin, joten astuminen ulos oravanpyörästä, olkoonkin, että se voi jo itsessään tietää useamman kuukauden helvettiä, on äärimmäisen vaikeaa. Vielä vaikeammaksi sen tekee se, että sosiaaliset sillat on usein poltettu, eikä yhteiskunnankaan osalta ole välttämättä saatavilla riittävästi tukiverkkoja. Jos on elänyt vaikka ikävuodet 15-30 päihdemaailmassa, ulkona "normaalista" yhteiskunnasta, jo pelkästään arkielämän uudelleen oppiminen, kuten normaalin vuorokausi rytmin omaksuminen, verkkolaskujen maksaminen tai asioiminen kelan sivuilla voi tuntua ylitsepääsemättömän hankalalta. Siihen päälle sitten nämä muut ratkaisemattomat ongelmat.
Päihteiden käyttäjä on ihminen siinä missä muutkin, virheistäänkin huolimatta. Jokaiselle moralisoijalle sanoisin: keskity vain itseesi ja arvostele muita vasta sitten kun olet itse tullut täydelliseksi. Ne ihmiset jotka ovat vieneet ihmisyytensä korkeimmalle tasolle, eivät koskaan alennu arvostelemaan, saati halveksimaan ja tuomitsemaan muita.
Kiinnittäisin huomion mieluummin tämän ilmiön juuriin: mikä aiheuttaa pahoinvointia, rikkinäisiä koteja, köyhyyttä ja kurjuutta, mikä tässä yhteiskunnassa on vialla, sillä ihanne yhteiskunnassahan ei kukaan voi pahoin.
Toisekseen keskittyisin siihen, millaisia resursseja näiden ihmisten auttamiseen on käytettävissä, onko niitä riittävästi. Onko hoitoon pääsy tehty riittävän helpoksi? Onko päihdeongelmaisille riittävästi päihteellisiä tiloja, joissa he voisivat oleskella vapaasti ilman leimatuksi tulemista ja häiritsemättä muita? Voisiko päihteiden käyttäjiä auttaa enemmän, ettei heidän tarvitsisi varastaa rahoittaakseen käyttöään (korvaushoito on jo hyvä askel oikeaan suuntaan)?
Hei! Montako vuotta Irti Huumeista ry:n perustajan skitsofreeninen poika asui ulkomailla teltassa paossa väkivaltaista isäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Hei! Montako vuotta Irti Huumeista ry:n perustajan skitsofreeninen poika asui ulkomailla teltassa paossa väkivaltaista isäänsä?
Saitte tänään käsityksen Raakkunan faijasta, Joka on aina mua sortanut, mun teini iästä asti. Kun ei edes hyvästä yrityksestäni huolimatta, voinut ÄIJÄ koskaan olla asiallinen ja mukava. Vaan koitti mun omia ajatuksia muuttaa omiensa kaltaiseksi, ja valtaansa aina mun yli pommittaa. Sitä on kestänyt pojat kuulkaa näihin päiviin asti, vaikka ikää on mulla about 50v. Ja lopulta se tais tajuta, minkälainen HÖLMÖ se on asenteessaan ollutkaan. Kun ainoaa Esikois poikaa on ainoastaan valtansa alle sovittaa. Vai voinko iloita tästäkään. Sillä vähän käy sääliks jo äijää, vaikka vieläkin se nyrkit pystyssä mun edessä heristelee, ja olis tosi tyytyväinen jos poliisit sai syyn mut pidättää. SAASTA!
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun luin joitain vuosia sitten jutun narkkihoitajasta joka oli kotihoidossa käynyt laittamassa sairaalle kommunikointikyvyttömälle lapselle morfiinia. Lapsella siis jotkut hirveät kivut mihin tarvitsi lääkkeen. No narkkis pisti lapseen jotain suolaliuosta tms. ja varasti lääkkeen. Vanhemmat oli ihmetelleet lapsen hankalaa oloa. Ja osa johtui tietysti vieroitusoireista ja osa niistä kivuista. En tosiaan tunne sääliä näitä kohtaan, traumoja, vaikeita kokemuksia, ahdistusta, kiusaamista mitä vaan on kaikilla elämänkokemuksina.
Ei kannata muodostaa yleistyksiä yksittäistapauksista. Ei kaikki narkomaanit varasta tai aiheuta muutakaan haittaa, puhumattakaan että veisivät lääkkeet sairailta tai pahoinpitelisivät sukulaisiaan. En kiellä, etteikö näinkin joskus tapahtuisi, mutta se ei ole ilmiön kokonaiskuva, ei edes sen valtavirtaa.
Moni alkoholin suurkuluttaja tappaa tai pahoinpitelee, silti emme ajattele, että jokainen alkoholin suurkuluttaja tekisi niin, ei edes useimmat. Alkoholi tosin onkin osa perinnäis kulttuuriamme ja sosiaalisesti hyväksytympää.
Vierailija kirjoitti:
Yli kolme vuotta. Kyseessä on lähinnä vakavasti mielisairaan ihmisen heitteillejättö.
Isähän tuumasi lapsestaan, että "kuolema ei ole pahin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alko altistaa jokaisen asiakkaansa alkoholismille koska mikä tahansa määrä alkoholia toistuvasti käytettynä orjuuttaa käyttäjänsä ennemmin tai myöhemmin. Mietoja ja turvallisempia vaihtoehtoja päihtymiseen tarvittaisiin kipeästi.
Hoh hoijaa. Suomalaisten on siis edelleenkin vaikea ymmärtää, että ruoka & viini, ei orjuuta käyttäjää. Voi juoda lasillisen, eikä edes tee mieli enempää.
Periaatteessa myös viikottainen viini ja herkuttelu on riippuvuus, jos ne on pakko saada tai alkaa kiristämään. Toki kauaksihan ne jää vaikeammasta riippuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun perheenjäsen on koukussa päihteisiin, mä näen itse sen henkilökohtasesti niin että siinä vaan roikutaan oikeasti ihan väärissä porukoissa ja paetaan jotain mitä ei pystytä itse kohtaamaan. Se on tosi paskamainen tilanne koska tää henkilö ite ei nää sitä ollenkaan, hän näkee asian niin että koko muu maailma on tehnyt hänelle pahaa ja hän on uhri.
Koitappa siinä alkaa muuttaa tätä ajattelumallia, jokainen sen tajuaa että se on ihan mahdotonta.
Eli siis Suomeksi, se hyysääminen ei auta mihinkää, niiden pitää ite kasvaa ja tajuta et ne on se ongelma ite. Ei kukaan muu, ei päihteet eikä maailma eikä vanhemmat eikä kukaan. Niiden on ite otettava itteeään pillistä kiinni ja tajuttava asioita.
Kaikki narkkarit ja alkkikset on narsisteja, mutta kaikki narsistit ei ole päihdeongelmaisia
"Teininä on menty seuraan, joka kiinnostaa. Koulu tai oma perhe ei kiinnosta, koska ne rajoittaa ja yrittää neuvoa kaikkitietävää kakaraa. Nämä eivät edes tajua, että tosiasiassa heitä käytetään hävyttömästi hyväksi. Teini kuulee vain ne asiat, mitä hän haluaa kuulla. Sellaisen pää on helppo käännellä mieleiseen suuntaan. Nämä eivät edes ymmärrä, että puhtoiset luottotiedot ovat se, mikä kiinnostaa. Ja toki se perinteinen alapää. "
Tässä jää juuri huomioimatta se, että kaikilla lapsilla ja nuorilla EI ole onnellista ja turvallista kotia. Joissain kodeissa vanhemmilla on aivan samoja päihdeongelmia, joten onko ihmekään jos oma perhe ei kiinnosta, mutta mallioppimisen kautta päädytään kuitenkin toistamaan samoja virheitä?
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tänään muutin oman suhtautuminen nisteihin ihan täysin. Jokseenkin olen heidät kohdannut ihmisinä, mutta jatkossa aion sivuuttaa 100% täysin.
Nimittäin kun joku sellainen lurjus on mennyt varastamaan köyhiltä, vaikka ei se uutta ole. Jos nisti varastelee heikoimmassa asemassa olevilta, joilla ehkä jopa on vähemmän rahaa kuin sillä nistillä, niin mulla ei kyllä ole mitään syytä katsoa ystävällisesti silmiin sellaisia ihmisiä.
Muutin suhtautumista. Jatkossa ajattelen, että nistin tauti leviää lähiympäristöön huonoina vaikutuksina ja aiheuttaa kärsimyksiä viattomille, joten nisti pitää aina sivuuttaa. Aina.
Mulla sama. Jos näen tiedottoman nistin kadulla, en jää auttamaan. Valinnoilla on seuraukset, eipä voi mitään.
Niin, valinnoilla on seuraukset...
Hei ovat ikään kuin "poissa pelistä" yhteiskunnallisessa menossa narkkausvuotensa. He ovat tavallaan pieniä hoivattavia lapsia, joilla kuitenkin on aikuisen kehot ja kyky toimia tietyissä asioissa aikuisen kaltaisesti. He ovat kuitenkin jäädyttäneet todellisen aikuisuutensa uinumaan ja odottamaan sitä, että aikuisuus pääsee mahdollisesti jossain vaiheessa esiin. Käänne voi tulla ymmärryksenä omasta vastuusta ja usein se tuleen sitä kautta, että ympäristön ihmiset eivät ole antaneet periksi siinä, että ovat "houkutelleen vastuullista aikuista esiin" sieltä lapsikäytöksen sisältä. On meillä muitakin näitä, kuten vakavalla tasolla persoonallisuushäiriöiset, jotka pystyvät naamioimaan pärjäävyyttään paljon narkkaria paremmalla tavalla. Jos persoonallisuushäiriö ja narkomania liittyvät yhteen, en usko parantumisen mahdollisuuteen. Monissa muissa tapauksissa toipuminen voi olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun perheenjäsen on koukussa päihteisiin, mä näen itse sen henkilökohtasesti niin että siinä vaan roikutaan oikeasti ihan väärissä porukoissa ja paetaan jotain mitä ei pystytä itse kohtaamaan. Se on tosi paskamainen tilanne koska tää henkilö ite ei nää sitä ollenkaan, hän näkee asian niin että koko muu maailma on tehnyt hänelle pahaa ja hän on uhri.
Koitappa siinä alkaa muuttaa tätä ajattelumallia, jokainen sen tajuaa että se on ihan mahdotonta.
Eli siis Suomeksi, se hyysääminen ei auta mihinkää, niiden pitää ite kasvaa ja tajuta et ne on se ongelma ite. Ei kukaan muu, ei päihteet eikä maailma eikä vanhemmat eikä kukaan. Niiden on ite otettava itteeään pillistä kiinni ja tajuttava asioita.
Kaikki narkkarit ja alkkikset on narsisteja, mutta kaikki narsistit ei ole päihdeongelmaisia
Löytyykö jostain faktaa, joka todistaa väitteesi? Tutkimus tai jotain sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Yli kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ulkomailla Euroopassa ei ollenkaan näy narkomaaneja katukuvassa, mutta Suomessa näkyy aivan yleisesti?
Hoidetaanko ulkomailla huumeongelmia niin paljon paremmin, ja vastaavasti Suomessa ei hoidettaisi, koska se ei ole "tuottavaa taloutta" tms.?
Suomessa veronmaksajat maksavat nistien elämän ja paapomisen, ulkomailla joko tiukemmat lait tai nistit kuolevat koska valtio ei syydä niille rahaa ja hoitoja. Täällä yritetään loputtomasti ymmärtää vaikka haittaa koituu sivullisillekin ja mikä onkaan tulos - entistä enemmän nistejä :D
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut köyhällä alueella nistien kanssa.
Varastosta varastettiin kaikki omaisuus. Myös polkypyörä vietiin.
He myös huutavat ja häiriköivät yömyöhään. Bileitä, riitoja ja jopa m*rha tapahtunut siellä missä asuin.
Vaikea nähdä ihmisinä, kun eivät he halua käyttäytyä kuin ihmiset.
Olen minäkin asunut samassa talossa, mutten silti ihmisarvoa keneltäkään riistä. Sitä paitsi, kyllä riitoja ja bileitä esiintyy paremmissakin postiosoitteissa, murhia myös. Jos katsellaan viime aikojen murhia, niin aikalailla hyvin toimeentulevaa väkeä ovat monet olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ulkomailla Euroopassa ei ollenkaan näy narkomaaneja katukuvassa, mutta Suomessa näkyy aivan yleisesti?
Hoidetaanko ulkomailla huumeongelmia niin paljon paremmin, ja vastaavasti Suomessa ei hoidettaisi, koska se ei ole "tuottavaa taloutta" tms.?Suomessa veronmaksajat maksavat nistien elämän ja paapomisen.
Eli asia ei eroa millään tavalla siitä että veronmaksajat maksavat alkoholistien päivittäisen ryyppäämisen ja paapomisen.
Vierailija kirjoitti:
Miten muut ovat "porukka" ja oma läheinen yksilö, vaikka on vaan vetelys?
"Alapeukuttaja vastaa: tulin lukemaan ketjua ja järkytyin näistä viesteistä täällä. Ihmisten kylmyys ja empatiakyvyttömyys on yhteiskuntamme suurin ongelma ja yksi syy sille, miksi jotkut heikoimmat ajautuvat väärille poluille. Kun on kerran koukussa, ei siitä pois pääse etenkään kun kaikki "normaalit" vihaavat ja ovat valmiita vaikka lopettamaan narkit."
Mikä ihana ihmisyyden ääni sieltä kantautuikaan, tuo on musiikkia korvilleni.
Olet tunnistanut ongelman erään ilmeisen juurisyyn.
Jos päihdeongelmaisia leimataan, halveksitaan, haukutaan, vähätellään, vierastetaan ja syrjitään, kuka edes tahtoo nousta pois päihdehelvetistä. Eikö sellaiselle ihmiselle "tavallisten" ihmisten elämä ala näyttäytyä vähintäänkin yhtä mielenvikaiselta?
Huumepolitiikan paradoksi. Kaikki näkee että huumeongelma on räjähtänyt käsiin mutta poliitikot kieltäytyy tekemästä mitään muutoksia huumepolitiikkaan. Koska muutoksia ei tehdä niin tietenkin ongelmat jatkavat kasvamistaan. Ihan toive ajattelua kuvitella muuta. Siksihän kansalaisparlamentissa on kaksi aihetta huumeista kun poliitikot eivät uskalla puhua asiasta. En ihmettele kun nähtiin miten vihreitä kohdeltiin ehdotuksesta laillistaa kannabis. Sekin on nähty miten laiton kannabiksen myynti toimii ja hyvinhän se toimii. Sehän on myös kansanedustajille vaikea asia kun alkoholi täyttää enemmän huumeen määritelmiä kuin kannabis. Ei niillä kestä pää tuota faktaa.