AL: Päihteiden käyttäjät ovat myös ihmisiä, heidän pitää nähdä osana yhteiskuntaa eikä vain ongelmana.
Näin sanoo aamulehdessä Tampereen kaupungin riskienhallinta- ja turvallisuuspäällikkö. Keskustelu liittyy huumekauppaan tammerinpuistossa.
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vaikuttavat itse siihen miten heihin suhtaudutaan.
Nisti on itse valinnut huumeiden käytön: kukaan ei pakota. Heitä vihataan ja pelätään syystä.
On monilla muillakin traumoja ja mitä muuta nyt tarjoillaan selitykseksi sille, että joku rupeaa dokaamaan, narkkaamaan tai rikolliseksi. Monet kuitenkin pyrkivät ratkaisemaan asiansa järkevästi. Sitä voi sanoa vastuullisuudeksi ja itsekuriksi.
Kyse on juurikin siitä, että kaikki ei ulkoista vastuuta elämästään ja tunteistaan muille. Päihdeongelmiin kuuluu, että he ulkoistaa vastuun lähes kaikesta muille ja tietysti syy on aina jossain muualla kuin päihteissä, koska pitäähän olla syy, jolla päihteidenkäyttäjä selittää ja oikeuttaa päihteidenkäyttönsä. Jos päihteidenkäyttäjä huomaisi syyn päihteissä, ei se päihteidenkäyttö sujuisi yhtä kivuttomasti vaan siitä tulisi nistille/juop
Menisit yläkouluun valistamaan mieluummin, sen ikäisenä se käyttö aloitetaan nykyään eikä ne nuoret täällä pyöri
Poliisille pitäisi antaa oikeus lopettaa narkkieläin tavattaessa. Se on niille paras loppu.
Alko altistaa jokaisen asiakkaansa alkoholismille koska mikä tahansa määrä alkoholia toistuvasti käytettynä orjuuttaa käyttäjänsä ennemmin tai myöhemmin. Mietoja ja turvallisempia vaihtoehtoja päihtymiseen tarvittaisiin kipeästi.
Suomessa ymmärretään ja silitellään nistien päätä jo ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Päihteiden käyttäjät ovat jätettä jotka tuhoavat oman itsensä lisäksi läheistensä elämän. Katkaise välit tähän saastaan välittömästi. Ei ne ihmisiä ole.
Yksinkertainen persu, otaksun?
Vierailija kirjoitti:
Alko altistaa jokaisen asiakkaansa alkoholismille koska mikä tahansa määrä alkoholia toistuvasti käytettynä orjuuttaa käyttäjänsä ennemmin tai myöhemmin. Mietoja ja turvallisempia vaihtoehtoja päihtymiseen tarvittaisiin kipeästi.
Kanada laillisti erään sellaisen jo 2018.
Mua sieppaa Ylen kauhistelevat artikkelit VAARALLISISTA huumeista joihin suojaton nistiparka voi ihan kuolla... no niinhän se on että huumeisiin kuollaan.
Sitä ennen ehditään ikävä kyllä vahingoittaa muita. Arvostan joidenkin kaukoidän maiden tiukkaa huumepolitiikkaa. Suomikin saisi ottaa tiukan linjan. Vaikka koskas täällä sellaista olisi nähty?
Muistan kun luin joitain vuosia sitten jutun narkkihoitajasta joka oli kotihoidossa käynyt laittamassa sairaalle kommunikointikyvyttömälle lapselle morfiinia. Lapsella siis jotkut hirveät kivut mihin tarvitsi lääkkeen. No narkkis pisti lapseen jotain suolaliuosta tms. ja varasti lääkkeen. Vanhemmat oli ihmetelleet lapsen hankalaa oloa. Ja osa johtui tietysti vieroitusoireista ja osa niistä kivuista. En tosiaan tunne sääliä näitä kohtaan, traumoja, vaikeita kokemuksia, ahdistusta, kiusaamista mitä vaan on kaikilla elämänkokemuksina.
Muutaman Suomen parasta hoitotulosta tekevien päihdekuntoutuspaikkojen raitistumisprosentti (raittiina 1v ja 5v hoidon jälkeen) on n. 50%. Katkolla hoidetaan vain säilössä akuuteimmat vieroitusoireet. Kunnolliseen hoitoon on vain harvalla mahdollisuus. Nämä ihmisethän olisivat tarvinneet lähes aina lapsena ja nuorena sen että joku näkee heidän hätänsä ja välittää. Teininä
Höpö höpö, ei niitä yleensä voi auttaa jos eivät halua sitä itse. Vaikka kuinka saisit minkä tiimin siihen taakse psykologit, terapeutit, lääkärit jne niin et sä voi hoitaa jos potilas itse ei ole mukana 100%
Nyt puhut ihana mutua noiden prosenttien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanada laillisti erään sellaisen jo 2018.
Brittiläinen Kolumbia on Kanadan läntisin provinssi ja siellä on 5,6 miljoonaa asukkasta. Viime vuosina siellä on kärsitty vaikeasta huumeongelmasta lähinnä fentanyylin käyttöön liittyen. Viimeisen 8 vuoden aikana on kuollut 14 000.
Viime vuonna vapautettiin lainsäädäntöä entisestään jotta narkomaaneja saataisiin paremmin houkutultua hoitoon. Valitettavasti huumekuolemat nousivat edelleen ja vuonna 2023 yli 2 500 kuoli huumeiden käytön seurauksena.
Tällaiset lukemat voivat olla todellisuutta Suomessakin kun fentanyyli tänne jossain vaiheessa rantautuu ainakin jos poliisilla ei ole mahdollisuutta puuttua käyttöön kovalla kädellä.
Päihteiden käyttävät pitää pakottaa itärajalle vahtimaan ettei venäjä hyökkää. Sielä ne olisi hyödyksi itärajalla ja sitten loppuisi päihteiden käyttö ja tukirahojen väärinkäyttö.
Minä olen syntynyt aspergerina eikä minua huolita tähän yhteiskuntaan. Ei pidetä edes ihmisenä.
En käytä mitään päihteitä.
Sori, ei heru sympatiaa
Vierailija kirjoitti:
Muutaman Suomen parasta hoitotulosta tekevien päihdekuntoutuspaikkojen raitistumisprosentti (raittiina 1v ja 5v hoidon jälkeen) on n. 50%. Katkolla hoidetaan vain säilössä akuuteimmat vieroitusoireet. Kunnolliseen hoitoon on vain harvalla mahdollisuus. Nämä ihmisethän olisivat tarvinneet lähes aina lapsena ja nuorena sen että joku näkee heidän hätänsä ja välittää. Teininä
Höpö höpö, ei niitä yleensä voi auttaa jos eivät halua sitä itse. Vaikka kuinka saisit minkä tiimin siihen taakse psykologit, terapeutit, lääkärit jne niin et sä voi hoitaa jos potilas itse ei ole mukana 100%
Nyt puhut ihana mutua noiden prosenttien kanssa.
Keskimäärin päihdekuntoutus on hyvin tehotonta kun ei päihdepotilaalla ole halua parantua. Katkolla olleet saattavat kotimatkalla käydä Alkossa hakemassa juotavaa. Mikäs siellä laitoksessa on ollessa kun saa puhtaat vaatteet, ruokaa, lääkkeitä ja muutenkin pidetään huolta. Kunnat aikoinaan laittoivat tällaiseen toimintaan valtavasti rahaa ja taitaa katkolle vieläkin päästä mutta pitää varmaan mennä nykyään selvinpäin paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa. Suomalaisten on siis edelleenkin vaikea ymmärtää, että ruoka & viini, ei orjuuta käyttäjää. Voi juoda lasillisen, eikä edes tee mieli enempää.
En tajua muuten sitä logiikkaa että päihteiden käyttäjälle ei anneta rahaa mutta ostetaan ruokaa. Eikö tuolla tavoin juuri säästy rahaa päihteiden käyttöön?
Mikä olisi ratkaisu? Myyjät vankilaan tehovalvonnassa? Hallussapito kriminalisoidaan? Mahtuuko vankiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Mua sieppaa Ylen kauhistelevat artikkelit VAARALLISISTA huumeista joihin suojaton nistiparka voi ihan kuolla... no niinhän se on että huumeisiin kuollaan.
Sitä ennen ehditään ikävä kyllä vahingoittaa muita. Arvostan joidenkin kaukoidän maiden tiukkaa huumepolitiikkaa. Suomikin saisi ottaa tiukan linjan. Vaikka koskas täällä sellaista olisi nähty?
Oon ihan samaa ihmetellyt. YLE yrittää muokata suomalaisten mielipiteitä huume myönteisiksi. Outoa. Käyttöhuoneita puolusteltiin jatkuvasti. Muutenkin ohjelmia maksullista naisista ja päihteiden käyttäjistä jne. yhteiskunnan heikommista aineksista. EI KIINNOSTA, EN HYVÄKSY. ÄRSYTTÄÄ JO KOKO YLE JA PAKKO YLEVERO
Tämän takia nistit valuvat treelle kun voivat tehdä mitä vaan täällä. Itse jouduin muuttamaan hämeenpuistosta pois kun nistit siellä asuivat ja sekoilivat ja isännöitsijä oli vaan että voi voi.
"Vaikka mitä pskaa olisi elämässä tapahtunut lapsuudesta lähtien, ihminen voi vaikuttaa omiin tunteisiin ja olotiloihin sekä voi niitä oppia hallitsemaan myös terveillä tavoilla, esimerkiksi liikunnan avulla."
Minä olen yrittänyt tuota viimeiset saatanan 25 vuotta ja en ole vieläkään onnistunut. Mitä oikein teen väärin??
Käsittämätön kommentti viranomaiselta. Toisin sanoen kädet on nostettu pystyyn.