Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eskarista tulee koko ajan kritiikkiä lapsesta

Vierailija
18.09.2024 |

Kuuluuko tämän mennä näin? Lapsi siirtyi perhepäivähoitajalta esikouluun tänä syksynä ja nyt eskarista tulee melkein joka päivä jotain kritiikkiä lapsesta. Ei niinkään hänen käytöksestä vaan siitä että ei osaa sitä ja tätä. Tai ei ole ymmärtänyt jotain käskyä tms. Raskasta kuulla näitä koko ajan. Minusta hän kuitenkin osaa paljon asioita ja perhepäivähoitajalta ei tullut kritiikkiä. Ja mitä minun pitäisi tehdä sille ettei ymmärtänyt jotain heidän käskyä? En minä ole siellä mukana vaan töissä. Käskekää selkeämmin. Tai jos ei osaa jotain niin opettakaa. Onko muilla samanlaista? Osaisiko joku sanoa mikä tuon jokapäiväisen kritiikin tarkoitus oikein on? Etenkin kun se annetaan aina lapsen kuullen ja lapsi sitten kotona kyselee ja ihmettelee miksi ne sanoi noin.

Kommentit (212)

Vierailija
101/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sain kuulla pojastani joka päivä päiväkodissa. Tehnyt sitä sun tätä. No, oli hyvin vilkas ja ehtivä poika. Koulussa menestyy erinomaisesti, joten en olisi heti huolissani. Keskustelkaa ja palaveeratkaa henkilökunnan kanssa ja olkaa aktiivisia. Kukaan muu ei todennäköisesti puolusta lastanne kuin te vanhemmat. Kaikkiin tulkintoihin ei kannata lähteä mukaan. 

Vierailija
102/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He siis kertoo minulle aina hakiessa päivän kuulumiset. Ja siinä tuo kaikki kritiikki tulee. Että tämäkin päivä meni taas niin, että lapsesi oli tässä liian hidas, tässä liian nopea, tätä ei osannut, tätä ei ymmärtänyt, tässä oli tällä tavalla vääränlainen ja tuossa tuolla tavalla vääränlainen. Ja lisäksi hän oli tänään liian sitä ja liian tätä eikä tässäkään toiminut niin kuin meidän mielestä piti toimia. Hyviä kuulumisia ei juuri tule. Mutta aina hakiessa lapseni on siellä ihan mukavasti ja tyytyväisenä enkä itse ole koskaan nähnyt mitään ongelmia tai ettei sujuisi. Jos ongelmia olisi paljon niin eikö niiden pitäisi näkyä minulle jotenkin? Ymmärrän, että hän ei heti osaa olla eskarissa eskarin sääntöjen mukaan kun ei niitä tiedä, koska pph:lla oli eri säännöt. Mutta eikö he voi opettaa sitten? Lapseni on ihan normaalin oppimiskykyinen, jos joku vain siellä vaivaituisi opettamaan ne säännöt hänelle. Ap

Joskus päiväkotia kannattaa vaihtaa. Niissä on eroja. Vika ei aina ole lapsessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Voi olla näitä kaikkia paitsi ei ehkä hammaskipuja, hampaat on kunnossa. Mutta edelleen, minkä minä niille voin? Ap"

Että oot avuton. 🤦 Mitäköhän pitäisi tehdä jos lapsella ei ole nälkä ruoka-aikaan...

No en kyllä tiedä mitä minun pitäisi tehdä sille, että jos lapsella ei ole nälkä siihen kellonaikaan kun eskarissa on lounas ja välipala. Ap

No sano sinne eskariin, että olkoon syömättä, kun ei ole nälkä ja saman kerrot lapsellesi. MUTTA SITTEN EI LAPSI,  ETKÄ SINÄ SAA MARISTA, kun nälkä tulee tunnin kuluttua, eikä ole ruoka-aika. 

Vierailija
104/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eskarissa tai koulussa anneta lapsille ruokaa just silloin ,kun jollakin sattuu olemaan nälkä. Haloo , mieti mitä nyt teet ap.

Vierailija
105/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te muut oikein tekisitte, jos saisitte joka päivä lasta hakiessa kuulla, että taas se söi liian hitaasti? En käsitä mitä minun pitäisi siihen edes vastata. Tiedän lapseni olevan hidas syödä, olen itsekin ja isänsä on. Minusta on terveellistä syödä hitaasti. Mutta minusta heidän tehtävä on opettaa sitten syömään jossain tarkassa aikataulussa jos kerran sellaista vaaditaan. Ap

Minä ainakin sanoisin joka päivä vaan että niin, hän tosiaan on hidas syömään, kannattaa varmaan antaa hänen ottaa ruoka ekana. 

Ei todellakaan ole fiksua eikä reilua se, että yksi lapsi on aina ekana. 

Vierailija
106/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut kritiikkiä eskarista. Epäilen, että pph ei ole pystynyt vastaamaan kaikkiin odotuksiin. Meillä lapsi aloitti päiväkodin vajaa 2-vuotiaana.

Itse olin aikoinani pph:ssa ja oman lapseni halusin päiväkotiin juuri opetuksen ja isoon ryhmään sopeutumisen vuoksi. Itselläni oli haastavaa sopeutua koulun isoihin ryhmiin. 

Vierailija
107/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarista johtuvaa. Mulla on paljon lapsia ja lähes kaikki heistä joutuivat eskarissa jatkuvaan tarkkailuun jostakin. Ei sovi ilmeisesti johonkin muottiin ,että on hiljainen lapsi tai liian puhelias jne. 

Eskarin tädit saivat lopulta toiminnastaan varoitukset. 

Eli eskarissa on ympäri Suomea ongelmia, jotka ovat liialliset vaatimukset siitä minkälainen lapsen kuuluu olla, aiheuttaneet. 

Tutuissa perheissä oli aikanaan samoja ongelmia eskarissa eri paikkakunnilla. 

Vierailija
108/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei eskarissa tai koulussa anneta lapsille ruokaa just silloin ,kun jollakin sattuu olemaan nälkä. Haloo , mieti mitä nyt teet ap.

Mitä minä nyt tässä olen tehnyt väärin? En minä ole vaatinut lapselle mitään erityiskohtelua. Siellä on lounas ja välipala silloin kun on ja sillä hyvä. Nehän minulle valittaa lapsestani. En minä valita niille mistään. Ap

Vierailija
109/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi kyselet, mitä sinä voit lapsesi asioille? Sinähän olet lapsen vanhempi. Normaali täysjärkinen vanhempi käy niitä asioita lapsensa kanssa kotona läpi ja opettaa tätä eikä ihmettele ymmällään, mitä tehdä. Oletko ap tosi nuori? Hae apua vaikka sosiaalipalveluista, jos kasvatusasiat ovat hämärän peitossa.

Vierailija
110/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa, jos menny pph jlk eskariin. Yritä löytää rakentava puheyhteys lton kanssa ja kysy suoraan, että luuleeko hän että johtuu siitä ettei ole ollut isommassa ryhmässä vai mitä? Nimittäin voi olla, että lapsellasi voi olla autismin piirteitä, tulevia oppimisvaikeuksia ja hoitajat eivät tiedä miten ottaa asia puheeksi.

Kysy myös kannattaisiko tehdä psykologin tutkimukset? 

Vierailija
111/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodilta voi vaatia, että etenevät rakentavasti ja luopuvat joka päiväisestä negatiivisesta kritiikistä.

Yhteys johtajaan. 

Vierailija
112/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriö. 

Vierailija
113/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi kyselet, mitä sinä voit lapsesi asioille? Sinähän olet lapsen vanhempi. Normaali täysjärkinen vanhempi käy niitä asioita lapsensa kanssa kotona läpi ja opettaa tätä eikä ihmettele ymmällään, mitä tehdä. Oletko ap tosi nuori? Hae apua vaikka sosiaalipalveluista, jos kasvatusasiat ovat hämärän peitossa.

Kotona asiat sujuu hyvin. Ja lapsi on pärjää kotona hyvin. Samoin siellä perhepäivähoitajalla. En minä osaa käydä eskarin asioita lapsen kanssa läpi kun en minä tiedä niitä. En minä tiedä kuinka nopeasti siellä pitää mikäkin ruoka syödä, kuinka nopeasti tai hitaasti liikkua jossain jonossa tai mitä käskyjä ne siellä antaa (joita lapseni ei kuulemma ymmärrä). Kas kun kotona hän ymmärtää käskyt ja pph:lla. Eikö se ole eskarin työntekijöiden työ opettaa lapsille ne heidän säännöt ja nopeudet? Vai otanko minä töistä viikon vapaata ja menen sinne opettamaan lastani jos ne opettajat siellä ei kerran osaa? En minä silti silloinkaan tiedä mitä heidän käskyjä ja nopeuksia minun siellä pitäisi lapselleni opettaa. Ap

Vierailija
114/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paha sanoa, jos menny pph jlk eskariin. Yritä löytää rakentava puheyhteys lton kanssa ja kysy suoraan, että luuleeko hän että johtuu siitä ettei ole ollut isommassa ryhmässä vai mitä? Nimittäin voi olla, että lapsellasi voi olla autismin piirteitä, tulevia oppimisvaikeuksia ja hoitajat eivät tiedä miten ottaa asia puheeksi.

Kysy myös kannattaisiko tehdä psykologin tutkimukset? 

Saa minun puolesta eskari tehdä vaikka mitä tutkimuksia jos katsoo tarpeelliseksi. Mutta ei ole katsonut tarpeelliseksi. Ja kun kysyin että tarvitseeko lapseni heidän mielestä sitten jotain erityistä tukea, niin vastaus oli ei. Ap

Vierailija
115/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahmotushäiriö. 

Ei niitä tutkita kuin vasta joskus kolmannella luokalla. 

Vierailija
116/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kommenttiesi perusteella olet ehkä jotenkin liian vaativa, kokematon tai joustamaton. Hae itsellesi keskusteluapua. Liikahtamattomasta asenteestasi tulee jo mieleen, että tämä koko juttu on provo. Jos ei, niin asenteeseesi todennäköisesti reagoidaan ainakin tiedostamattamasti siellä eskarissa, ja vuorovaikutus jää yksipuoliseksi ja kireäksi. Olen ihan oikeasti tämän alueen akateemisen tutkinnon suorittanut asiantuntija. Se, että et ota ketjun kommentteja vastaan, kertoo joko siitä, että aloitus on provo tai siitä, että et jostain syystä kykene siihen. Mieti tilannetta lapsesi parhaan kannalta.

Vierailija
117/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kommenttiesi perusteella olet ehkä jotenkin liian vaativa, kokematon tai joustamaton. Hae itsellesi keskusteluapua. Liikahtamattomasta asenteestasi tulee jo mieleen, että tämä koko juttu on provo. Jos ei, niin asenteeseesi todennäköisesti reagoidaan ainakin tiedostamattamasti siellä eskarissa, ja vuorovaikutus jää yksipuoliseksi ja kireäksi. Olen ihan oikeasti tämän alueen akateemisen tutkinnon suorittanut asiantuntija. Se, että et ota ketjun kommentteja vastaan, kertoo joko siitä, että aloitus on provo tai siitä, että et jostain syystä kykene siihen. Mieti tilannetta lapsesi parhaan kannalta.

No ohhoh. En ole kyllä ennen kuullut olevani joustamaton. Vai että olet tämän alueen akateemisen tutkinnon suorittanut asiantuntija. Mikä se tämä alue tarkalleen ottaen on? Sen verran oikeista asiantuntijoista tiedän, että he ei kyllä ala tuolla tavalla tuntemattomia analysoimaan eivätkö kirjoita noin väheksyvään sävyyn. Lisään vielä, että olen kyllä mielestäni ottanut tämän ketjun kommentteja vastaan. Ihan samoin kun otan myös eskarin opettajan kritiikkiä vastaan. Ap

Vierailija
118/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle sanoi lastentarhan ope että mulla on fiksu lapsi

Vierailija
119/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon eskari aikaan taitaa tällä hetkellä liittyä vähän sellaista ylitarkkailuakin nykyisten varhaiskasvatusvaatimusten vuoksi. Siksi niin moni varmaan kokee saavansa lapsesta niin paljon palautetta, joka välillä vaikuttaa myös täysin turhalta.

Vierailija
120/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomataan jotain häikkää lapsessa niin eltot ja keltot vierailee, seurataan lasta ammatillisesti ja sitten esim on toimintaterapiaa jossain jne