Eskarista tulee koko ajan kritiikkiä lapsesta
Kuuluuko tämän mennä näin? Lapsi siirtyi perhepäivähoitajalta esikouluun tänä syksynä ja nyt eskarista tulee melkein joka päivä jotain kritiikkiä lapsesta. Ei niinkään hänen käytöksestä vaan siitä että ei osaa sitä ja tätä. Tai ei ole ymmärtänyt jotain käskyä tms. Raskasta kuulla näitä koko ajan. Minusta hän kuitenkin osaa paljon asioita ja perhepäivähoitajalta ei tullut kritiikkiä. Ja mitä minun pitäisi tehdä sille ettei ymmärtänyt jotain heidän käskyä? En minä ole siellä mukana vaan töissä. Käskekää selkeämmin. Tai jos ei osaa jotain niin opettakaa. Onko muilla samanlaista? Osaisiko joku sanoa mikä tuon jokapäiväisen kritiikin tarkoitus oikein on? Etenkin kun se annetaan aina lapsen kuullen ja lapsi sitten kotona kyselee ja ihmettelee miksi ne sanoi noin.
Kommentit (212)
Minä en kyllä ymmärrä miten hitaalle syöjälle voi kotona opettaa nopeaa syömistä. Olen nimittäin yrittänyt. On kokeiltu kannustamiset, palkinnot, aikarajat, tiimalasit, mouse timerit ja vaikka mitkä. Ei vain syö yhtään nopeammin. Ja tulee itku (jos ja kun) ruoka kerätään pois kun aika loppui kun ei ollut ehtinyt syödä.
Millainen päivä teillä tänään oli ap. Mukavaa viikonvaihdetta.
Meillä päiväkodin kritiikki kohdistui vain ja ainoastaan minuun eikä ikinä lapseen. Lapsi jäi iloisena päiväkotiin ja lähti iloisena kotiin, osaa käyttäytyä ja omaa hyvät kaveri taidot joten mitään ongelmaa ei ollut, mutta päiväkodin mielestä minä tein silti kaiken koko ajan väärin, jossain seuranta keskustelussa totesivat että lapsella on kaikki hyvin mutta haluamme tehdä sinusta lasun kun olet mielestämme väsynyt ja myöhemmin tekivät lasun jossa vain luettelivat asioita joista eivät minussa pitäneet plus ihan täysiä valheita ja lisäksi vääristelty lapsen sanoja ja lapsesta ei siis ollut mitään mainintaa vaan ainoastaan minusta ja sw todettiin lastensuojelussa aiheettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kommenttiesi perusteella olet ehkä jotenkin liian vaativa, kokematon tai joustamaton. Hae itsellesi keskusteluapua. Liikahtamattomasta asenteestasi tulee jo mieleen, että tämä koko juttu on provo. Jos ei, niin asenteeseesi todennäköisesti reagoidaan ainakin tiedostamattamasti siellä eskarissa, ja vuorovaikutus jää yksipuoliseksi ja kireäksi. Olen ihan oikeasti tämän alueen akateemisen tutkinnon suorittanut asiantuntija. Se, että et ota ketjun kommentteja vastaan, kertoo joko siitä, että aloitus on provo tai siitä, että et jostain syystä kykene siihen. Mieti tilannetta lapsesi parhaan kannalta.
No et varmasti ole mikään asiantuntija! Ja jos oikeasti olet, niin umpisurkea sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan vanhemmuus on karseaa.
Niin on!
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä ymmärrä miten hitaalle syöjälle voi kotona opettaa nopeaa syömistä. Olen nimittäin yrittänyt. On kokeiltu kannustamiset, palkinnot, aikarajat, tiimalasit, mouse timerit ja vaikka mitkä. Ei vain syö yhtään nopeammin. Ja tulee itku (jos ja kun) ruoka kerätään pois kun aika loppui kun ei ollut ehtinyt syödä.
Treenataan suun motoriikkaa tietysti. Hitaasti syövä lapsi jää koulussa nälkäiseksi, jos hän ei pysty syömään ruokailuun varatussa ajassa.
Jos lapsi pukee väärät saappaat, niin silloin tietysti opetellaan kotona omien saappaiden tunnistamista. En voi ymmärtää, miten nykyään niin suuri osa lapsista ei tunnista omia tavaroita omikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikään noista tekniikoistasi ei paranna suun motoriikkaa. Siksi ruokailu ei ole nopeutunut.
Eipä ole ap sopinut palaveriaikaa open kanssa. Taitaa vihdoinkin ymmärtää , että kyllä se on vanhempien tehtävä, ottaa lusikka kauniisti käteen niinsanotusta ja alkaa opettamaan lasta ryhmäkelpoiseksi.
Ei elämää voi ulkoistaa.Vastuu on myös vanhemmilla, että lapsella menee mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ap sopinut palaveriaikaa open kanssa. Taitaa vihdoinkin ymmärtää , että kyllä se on vanhempien tehtävä, ottaa lusikka kauniisti käteen niinsanotusta ja alkaa opettamaan lasta ryhmäkelpoiseksi.
Ei elämää voi ulkoistaa.Vastuu on myös vanhemmilla, että lapsella menee mukavasti.
Mistä sinä tiedät ettei se ole sopinut? Kuvittelet vain ja huutelet täällä kuvitelmiasi.
Eihän tuo ole mikään ongelma kotona, jossa jokainen saa syödä omaan tahtiinsa. Mutta päiväkodissa ja koulussa se on ongelma. Siellä ei ole resursseja järjestää kahdellekymmenelle lapselle jokaiselle omaa aikataulua, koska siellä tehdään asioita isossa ryhmässä ja henkilökuntakin on paikalla vain tietyn ajan.