Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarista tulee koko ajan kritiikkiä lapsesta

Vierailija
18.09.2024 |

Kuuluuko tämän mennä näin? Lapsi siirtyi perhepäivähoitajalta esikouluun tänä syksynä ja nyt eskarista tulee melkein joka päivä jotain kritiikkiä lapsesta. Ei niinkään hänen käytöksestä vaan siitä että ei osaa sitä ja tätä. Tai ei ole ymmärtänyt jotain käskyä tms. Raskasta kuulla näitä koko ajan. Minusta hän kuitenkin osaa paljon asioita ja perhepäivähoitajalta ei tullut kritiikkiä. Ja mitä minun pitäisi tehdä sille ettei ymmärtänyt jotain heidän käskyä? En minä ole siellä mukana vaan töissä. Käskekää selkeämmin. Tai jos ei osaa jotain niin opettakaa. Onko muilla samanlaista? Osaisiko joku sanoa mikä tuon jokapäiväisen kritiikin tarkoitus oikein on? Etenkin kun se annetaan aina lapsen kuullen ja lapsi sitten kotona kyselee ja ihmettelee miksi ne sanoi noin.

Kommentit (212)

Vierailija
81/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama homma, poikani ollut jo 4vuotta samassa päiväkodissa, aina oli kaikki hyvin kunnes nyt alotti eskarin ja aikuiset muuttui..joka päivä saan kuulla negatiivista asiaa,ja on tulossa jo toiminta terapiaa, puheterapiaa,pien ryhmää..pikkasen kyllä tuli puskista mulle nää! Ja kohta vasta 2kk menty eskaria! Sanoin vain että kyllä te varmaan ammattilaisena sitten näette jotain mitä minä en nää,mitä muuta kaanon voin sanoa?ja ihmettelen kun ei ole ikinä aikasemmin mitään sanottu!

Tää jäi vaivaan. Missäpäin Suomea on noin hyvä tilanne terapioiden saatavuuden suhteen?

T. Erityislapsen äiti jonka pitää taistella saadaakseen jokainen terapia 

Olen eri, mutta esim varsinais-suomessa voi saada nopeastikin. Neuvolasta me saatiin lähete ensin lääkärille, ja siltä sitten l

Kiitos kun vastasit. Me asutaan pirkanmaalla ja munkin lapsella on useampi diagnoosi ja selkeät vammat. Täällä kaupunki on ns nostanut kädet pystyyn että heillä ei ole resursseja ja ollaan kelan varassa.

Vierailija
82/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin vanhemmilla on koko ajan tuntosarvet ojossa kuulostellen ja tarkkaillen kaikkea mitä sanotaan tai miten katsotaan. Ylitulkitaan, tulkitaan väärin. Hyvää tarkoittavistakin asioista, jopa kehuista, löydetään se arvostelun siemen. Juu ja en ole päiväkodissa töissä. Kyllä ne parhaansa yrittää. Miettikää nyt; joku valittaa kun ei ollut villasukkia vaikka oli viileä, toisella olisi pitänyt olla tai ei olisi pitänyt olla kurahaalarit, joku ei saisi nukkua päiväunia, jonkun mielestä on ihan oikein että hänen eskarilaisensa saa "perseillä" ryhmässä miten sattuu, loukkaannutaan kun yrität kertoa miten päivä on mennyt. Koetaan arvosteluksi. Onko se niin ettei voi antaa mitään kritiikkiä kun vanhempi ottaa sen niin itseensä että nyt häntä pidetään huonona vanhempana?

Tuo yliajattelu on tullut somen myötä. Täällähän kaikesta valitetaan ja riidellään, normaali keskustelu on ihan mahdotonta. Kyllä se ajatusmaailma tarttuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta ne on sellaisia, että syö liian hitaasti ja menee jonoon liian hitaasti tai yrittää lähteä välipalalta pois liian nopeasti jne. En minä tiedä mitä tehdä niille asioille. Ap"

Eli tekeekö muuta kun pitäisi keskittyä syömiseen, puhuu ja pyörii ja leikkii ruoalla? Vai onko tuo muka sitä että kiltisti istuu syömässä, mutta liikkeet ovat hitaat, pureskelee kaiken laskien sataan jne.

Ei ilmeisesti puhu ja pyöri vaan kyllä keskittyy ruokaansa mutta syö vain hyvin hitaasti. Ap

Voisiko olla että ei vaan ole tullut kunnon nälkää ennen ruoka-aikaa? Tai on hammaskipuja? Herkkä kakomisrefleksi?  

Vierailija
84/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te muut oikein tekisitte, jos saisitte joka päivä lasta hakiessa kuulla, että taas se söi liian hitaasti? En käsitä mitä minun pitäisi siihen edes vastata. Tiedän lapseni olevan hidas syödä, olen itsekin ja isänsä on. Minusta on terveellistä syödä hitaasti. Mutta minusta heidän tehtävä on opettaa sitten syömään jossain tarkassa aikataulussa jos kerran sellaista vaaditaan. Ap

Minä ainakin sanoisin joka päivä vaan että niin, hän tosiaan on hidas syömään, kannattaa varmaan antaa hänen ottaa ruoka ekana. 

Kaveri taatusti alkaa kiusaamaan, jos yksi saa ottaa ruokaa aina ekana. Ei tuo toimi. Kotona vaan alkaa harjoittelemaan nopeampaa syömistä. Elämä on.

Kaverit voi vaikka opetella suvaitsevaisuutta ja sitä ettei kaikki aina toimi samalla tavalla. Kiusaamista ei eskarissa esiinny jos aikuiset on tehtävänsä tasalla. Koulu on vähän eri asia kun siellä ei enää yhtä paljon olla valvovan silmän alla. 

Vierailija
85/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

He siis kertoo minulle aina hakiessa päivän kuulumiset. Ja siinä tuo kaikki kritiikki tulee. Että tämäkin päivä meni taas niin, että lapsesi oli tässä liian hidas, tässä liian nopea, tätä ei osannut, tätä ei ymmärtänyt, tässä oli tällä tavalla vääränlainen ja tuossa tuolla tavalla vääränlainen. Ja lisäksi hän oli tänään liian sitä ja liian tätä eikä tässäkään toiminut niin kuin meidän mielestä piti toimia. Hyviä kuulumisia ei juuri tule. Mutta aina hakiessa lapseni on siellä ihan mukavasti ja tyytyväisenä enkä itse ole koskaan nähnyt mitään ongelmia tai ettei sujuisi. Jos ongelmia olisi paljon niin eikö niiden pitäisi näkyä minulle jotenkin? Ymmärrän, että hän ei heti osaa olla eskarissa eskarin sääntöjen mukaan kun ei niitä tiedä, koska pph:lla oli eri säännöt. Mutta eikö he voi opettaa sitten? Lapseni on ihan normaalin oppimiskykyinen, jos joku vain siellä vaivaituisi opettamaan ne säännöt hänelle. Ap

Vierailija
86/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta ne on sellaisia, että syö liian hitaasti ja menee jonoon liian hitaasti tai yrittää lähteä välipalalta pois liian nopeasti jne. En minä tiedä mitä tehdä niille asioille. Ap"

Eli tekeekö muuta kun pitäisi keskittyä syömiseen, puhuu ja pyörii ja leikkii ruoalla? Vai onko tuo muka sitä että kiltisti istuu syömässä, mutta liikkeet ovat hitaat, pureskelee kaiken laskien sataan jne.

Ei ilmeisesti puhu ja pyöri vaan kyllä keskittyy ruokaansa mutta syö vain hyvin hitaasti. Ap

Voisiko olla että ei vaan ole tullut kunnon nälkää ennen ruoka-aikaa? Tai on hammaskipuja? Herkkä kakomisrefleksi?  

Voi olla näitä kaikkia paitsi ei ehkä hammaskipuja, hampaat on kunnossa. Mutta edelleen, minkä minä niille voin? Ap

Vierailija
87/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te muut oikein tekisitte, jos saisitte joka päivä lasta hakiessa kuulla, että taas se söi liian hitaasti? En käsitä mitä minun pitäisi siihen edes vastata. Tiedän lapseni olevan hidas syödä, olen itsekin ja isänsä on. Minusta on terveellistä syödä hitaasti. Mutta minusta heidän tehtävä on opettaa sitten syömään jossain tarkassa aikataulussa jos kerran sellaista vaaditaan. Ap

Minä olen saanut kummastakin lapsestani palautetta liian hitaasta syömisestä. Juttelivat liikaa pöydässä, jolloin ruokailu hidastui. Olen itse samanlainen. Mutta palaute tuli aina niissä aikuisten kesken käydyissä keskusteluissa, missä täytettiin jotain lomakkeita. En ikinä saanut tuollaista palautetta lasten kuullen. Ovat ihan lahjakkaita ja elämässään pärjääviä aikuisia nykyään. Koulussakin söivät ja pukivat hitaammin, kuin muut. Jutustelu syynä silloinkin. Ovat olleet 9-10 oppilaita, koko kouluajan, joten kyse ei ole älyllisestä hitaudesta.

Vierailija
88/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, päivän kuulumiset 😅 . Tuollaista se oli meilläkin. Epäpätevät sijaiset kertoi miten päivä mennyt.  Ja yhtä riepottelua ongelmista. Kuitenkin sitten koulussa lapsi pärjäsi hyvin!

Vierailija
89/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He siis kertoo minulle aina hakiessa päivän kuulumiset. Ja siinä tuo kaikki kritiikki tulee. Että tämäkin päivä meni taas niin, että lapsesi oli tässä liian hidas, tässä liian nopea, tätä ei osannut, tätä ei ymmärtänyt, tässä oli tällä tavalla vääränlainen ja tuossa tuolla tavalla vääränlainen. Ja lisäksi hän oli tänään liian sitä ja liian tätä eikä tässäkään toiminut niin kuin meidän mielestä piti toimia. Hyviä kuulumisia ei juuri tule. Mutta aina hakiessa lapseni on siellä ihan mukavasti ja tyytyväisenä enkä itse ole koskaan nähnyt mitään ongelmia tai ettei sujuisi. Jos ongelmia olisi paljon niin eikö niiden pitäisi näkyä minulle jotenkin? Ymmärrän, että hän ei heti osaa olla eskarissa eskarin sääntöjen mukaan kun ei niitä tiedä, koska pph:lla oli eri säännöt. Mutta eikö he voi opettaa sitten? Lapseni on ihan normaalin oppimiskykyinen, jos joku vain siellä vaivaituisi opettamaan ne säännöt hänelle. Ap

No voisitko sinä myös kauniisti kotona opettaa niitä sääntöjä, kun kaikki ongelmat ovat tiedossa palaverin jälkeen. Yhteispelillä se sujuu!

Vierailija
90/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikutat aika herkältä ja neuvottomalta eskarin kommenttien suhteen. Odotatko ehkä liikaa koulutusjärjestelmältä, ja onko perhepäivähoidossa suhtauduttu erittäin joustavasti lasten yksilöllisiin taipumuksiin ja tapoihin, tulee mieleen. Mitään pahaa siellä eskarissa ei tarkoiteta, mutta ehkä et ole ennen tottunut kuulemaan juuri mitään arvioita lapsesi toiminnasta. Jos perheessänne on toinen vanhempi, olisi hyvä kuulla hänenkin kokemustaan lapsen eskaripalautteesta. Lapsella voi olla kehityksellisesti kaikki aivan kunnossa, mutta hän ei vain ole vielä kohdannut tuon tyyppisiä odotuksia, joita nyt on tullut eteen. Oletan, että hän on ainoa tai vanhin lapsesi. Lukuvuosi on vasta alussa, ja lapsi oppii uutta nopeasti. Odota loppusyksyyn. Jos tämä tilanne rasittaa sinua kovasti, varaa itsellesi aika psykologilta neuvolasta tai yksityissektorilta.

Vierailija
91/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikutat aika herkältä ja neuvottomalta eskarin kommenttien suhteen. Odotatko ehkä liikaa koulutusjärjestelmältä, ja onko perhepäivähoidossa suhtauduttu erittäin joustavasti lasten yksilöllisiin taipumuksiin ja tapoihin, tulee mieleen. Mitään pahaa siellä eskarissa ei tarkoiteta, mutta ehkä et ole ennen tottunut kuulemaan juuri mitään arvioita lapsesi toiminnasta. Jos perheessänne on toinen vanhempi, olisi hyvä kuulla hänenkin kokemustaan lapsen eskaripalautteesta. Lapsella voi olla kehityksellisesti kaikki aivan kunnossa, mutta hän ei vain ole vielä kohdannut tuon tyyppisiä odotuksia, joita nyt on tullut eteen. Oletan, että hän on ainoa tai vanhin lapsesi. Lukuvuosi on vasta alussa, ja lapsi oppii uutta nopeasti. Odota loppusyksyyn. Jos tämä tilanne rasittaa sinua kovasti, varaa itsellesi aika psykologilta neuvolasta tai yksityissektorilta.

Ei tilanne minua varsinaisesti rasita, ainoastaan ihmetyttää. Että mitä minun pitäisi sillä kaikella kritiikillä tehdä. Ja miten selitän sen kotona lapselle joka kotona kysyy miksi he sanoo kaiken menneen huonosti ja olenko minä huono. Ap

Vierailija
92/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen avustajana eskariryhmässä, jossa 20 lasta. Eskari on  koulun yhteydessä ja meillä on tietty aika käyttää esim. ruokailuihin. Liikuntasalin, musiikkitilan ym käyttö on myös tiukkaan aikataulutettu. Kun ryhmässä on useita hitaita haaveksijoita ja erityistuen tarpeen lapsia, ovat siirtymät haastavia. Tuntuu välillä, että suurin osa ajasta menee siirtymien ennakointiin ja ohjeistamiseen ja itse siirtymiin. Itse toimintaan jäävä aika (ruokailu, jumppa, musisointi...) supistuu aika pieneen. Tämän vuoksi on välillä turhauttavaa, kun lapset, joilla ei pitäisi olla erityisiä vaikeuksia ymmärtää annettuja ohjeita, eivät toimi niiden mukaan. Uskon, että ap:n tapauksessa eskarin aikuiset haluavat viestittää kotiin, että panostaisivat lapsen toiminnan ohjaukseen myös siellä kotona. Ja puhuisivat myös, kuinka tärkeää isossa ryhmässä on, että toimii ohjeiden mukaan eikä suotta hidastele. Siitä kärsii koko ryhmä. Mutta joo, voisivat tehdä sen hiukan diplomaattisemmin.

Vierailija
93/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi olla näitä kaikkia paitsi ei ehkä hammaskipuja, hampaat on kunnossa. Mutta edelleen, minkä minä niille voin? Ap"

Että oot avuton. 🤦 Mitäköhän pitäisi tehdä jos lapsella ei ole nälkä ruoka-aikaan...

Vierailija
94/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vähän yksityiskohtaisemmin niin arvioidaan tätä kritiikin asiallisuutta.

No kritiikki on sellaista vähän epämääräistä. Milloin lapseni on liian nopea, milloin liian hidas, ei kuitenkaan ilmeisesti juuri oikeannopeuksinen heidän mielestä missään. Milloin ei osaa heidän mielestä jotain asiaa (vaikka kotona ja poh:lla sen on hyvin osannut jo pitkään). Milloin ei ole ymmärtänyt sitä ja milloin tätä (vaikka minusta kotona hän ymmärtää kaiken hyvin, ja samaa sanoi pph). Milloin hän on liian sitä ja milloin liian tätä. Jotenkin siis vääränlainen niihin heidän tekemisiin ja ohjelmiin. Vaikka käyttäytyy ihan hyvin. Ap

Pyydä palaveri henkilökunnan kanssa ja kysy tarkemmin, mistä kiikastaa. Lapsesi ei ilmeisesti ole "laumautunut" kun on ollut pienessä päivähoitopaikassa, mutta kai se sama ongelma on kotona hoidetuilla. 

Kysy, miksi pitää olla yhtenä päivänä nopeampi, toisena hitaampi ja miksi eskarilaisen pitää heti kaikki ymmärtää. Syy voi olla yksinkertaisesti puhetyylistä ja murteesta, mutta ei tietenkään ole haitaksi tutkia lapsen kuulo. Voi olla, että hän ei kuule kunnolla ja siksi ei "ymmärrä":

Vierailija
95/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tilanne minua varsinaisesti rasit

Sinä vastaat lapselle, että et ole huono. Kerrot hänelle, että eskarissa toimitaan eri tavalla kuin päivähoidossa, kun siellä ollaan jo "isoja".

Ensimmäiseksi kuitenkin hyvin suorasanaisesti ilmoitat KOKO henkilökunnalle, että ei yhtään kritiikkiä enää lasten kuullen. Kaikki vaan kirjallisesti. Laita lapselle reissuvihko mukaan.

Vierailija
96/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tilanne minua varsinaisesti rasit

Ei kannata takertua sanojen sävyihin kuten rasittaa-sanaan, jos ymmärrät sen tietyllä tavalla. Onko tämä esimerkki siitä, että sinulla on taipumusta kiinnittyä yksityiskohtiin, ja se ilmenee nyt myös tässä lapsesi eskariasiassa? Tuntuu siltä, että tarvitset suhtautumisapua tavalla tai toisella. Soita vaikka eskarin vastaavalle opettajalle/johtajalle tilanteesta.

Vierailija
97/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voi olla näitä kaikkia paitsi ei ehkä hammaskipuja, hampaat on kunnossa. Mutta edelleen, minkä minä niille voin? Ap"

Että oot avuton. 🤦 Mitäköhän pitäisi tehdä jos lapsella ei ole nälkä ruoka-aikaan...

No en kyllä tiedä mitä minun pitäisi tehdä sille, että jos lapsella ei ole nälkä siihen kellonaikaan kun eskarissa on lounas ja välipala. Ap

Vierailija
98/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen pitää pitää lasta kotona nälässä eikä saa antaa kotona ruokaa, niin sillä on sitten eskarissa kova nälkä ja syö nopeasti. Eipähän enää tule valitusta eskarista ja kaikki on hyvin, etenkin lapsella!

Vierailija
99/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata se pentus noudattamaan aikuisten käskyjä, ei voi koko ryhmä kärsiä yhden lumihiutaleen takia!

Vierailija
100/212 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niin epämääräistä selittelyä, että todella vaikea ymmärtää, onko kyseessä todellinen huoli vai väsyneet ja turhautuneet hoitajat.

Jos lapsi on todella ikätasostaan jäljessä, ei ymmärrä ohjeita eikä osaa käyttäytyä, niin silloin on syytä huoleen ja kannattaa varata aikaa esimerkiksi syvällisempään keskusteluun opettajan kanssa. Tällaiset asiat voi hyvinkin mennä ohi perhepäivähoidossa, jossa ei ole samalla tavalla silmiä tai pedagogisia vaatimuksia, kuin päiväkodissa.

Jos taas lapsi suoriutuu ikätasoisesti tehtävistä ja käytöksessä ei ole huolta voi kyseessä olla väsyneet ja turhautuneet kasvattajat, resurssipula, entistä vaativampi työ jne kuluttaa loppuun. Tällöin on syytä olla yhteydessä johtajaan ja keskustella asia läpi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi