Eskarista tulee koko ajan kritiikkiä lapsesta
Kuuluuko tämän mennä näin? Lapsi siirtyi perhepäivähoitajalta esikouluun tänä syksynä ja nyt eskarista tulee melkein joka päivä jotain kritiikkiä lapsesta. Ei niinkään hänen käytöksestä vaan siitä että ei osaa sitä ja tätä. Tai ei ole ymmärtänyt jotain käskyä tms. Raskasta kuulla näitä koko ajan. Minusta hän kuitenkin osaa paljon asioita ja perhepäivähoitajalta ei tullut kritiikkiä. Ja mitä minun pitäisi tehdä sille ettei ymmärtänyt jotain heidän käskyä? En minä ole siellä mukana vaan töissä. Käskekää selkeämmin. Tai jos ei osaa jotain niin opettakaa. Onko muilla samanlaista? Osaisiko joku sanoa mikä tuon jokapäiväisen kritiikin tarkoitus oikein on? Etenkin kun se annetaan aina lapsen kuullen ja lapsi sitten kotona kyselee ja ihmettelee miksi ne sanoi noin.
Kommentit (212)
Minusta kannattaa seuraavalla kerralla sanoa suoraan, että että haluat palautteen keskustelun muodossa, et päivittäisenä arvosteluna lapsen kuullen.
Tiedän hyvin, miltä sinusta tuntuu. Meillä oli päiväkodissa yhdessä ryhmässä tuollaista. Jo etukäteen ärsytti lasta kotiin hakemaan mennessä, että kohta haukutaan jostain ihmeellisestä asiasta. Missään muualla vastaavaa ei ole ollut.
Nyt harmittaa vain, etten pitänyt paremmin puolia ja jaksoin jatkuvaa kielteisyyttä hakutilanteissa. Lapsikin on nykyään jo täysi-ikäinen fiksu ja menestyvä nuori aikuinen.
Kuulostaa aika ikävältä. Vähän kuin itse saisi jokaisen työpäivän päätteeksi pomolta ryöpytyksen, että olit tänään taas tässä liian hidas, tuossa liian nopea, lisäksi et osannut tätä työtehtävää ja kaikenkukkuraksi et tänäänkään ymmärtänyt sitä ohjetta! Että pieleen meni taas tämä työpäivä! Mukavaa kotimatkaa, huomiseen!
Vierailija kirjoitti:
On aika herätä ja katsoa peiliin.
Mutta kenen?
Minun lapsi on vasta viskarissa, mutta hänestäkin joka päivä hakiessa valittavat, että lapsi ei taaskaan syönyt kunnolla (riittävästi) eikä nukkunut kunnolla (siis vaipunut uneen vaan pysyi hereillä). Joka iltapäivä sama laulu, sama valitus. En minäkään tiedä mitä minun pitäisi noille asioille tehdä. Enkä ymmärrä miksi niistä minulle valittavat.
Vierailija kirjoitti:
On aika herätä ja katsoa peiliin.
Kyllä. Vakaopeilla tosiaan on peiliinkatsomisen paikka, jos eivät osaa antaa ymmärrettäviä käskyjä tai opettaa lapselle asioita. Heille kuitenkin maksetaan palkkaa siitä opettamisesta, ei narisemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsi on vasta viskarissa, mutta hänestäkin joka päivä hakiessa valittavat, että lapsi ei taaskaan syönyt kunnolla (riittävästi) eikä nukkunut kunnolla (siis vaipunut uneen vaan pysyi hereillä). Joka iltapäivä sama laulu, sama valitus. En minäkään tiedä mitä minun pitäisi noille asioille tehdä. Enkä ymmärrä miksi niistä minulle valittavat.
Täti: "Isla-Veeti ei syönyt kunnolla"
Sinä: "Miten reagoitte syömättömyyteen?"
Aloita vaikka noin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tilanne helpottui, kun äitini meni viikoksi seuraamaan ryhmän toimintaa. Hän on psykologi, nyt jo eläkkeellä eli aikaa oli. Hän istui nurkassa hiljaa, ei mennyt mukaan ryhmän toimintaan, kunhan kirjasi vikoja ja puutteita ja lopulta ilmoitti päiväkodin johtajalle jo kolmantena päivänä, että nyt riitti. Jos eskariope ei osaa ohjata, niin vika ei ole lapsissa, joille ensin sanotaan, että nyt lähdetään ulos, menkää pukemaan, ja seuraavaksi huomataankin, että siellä sataa, mennään piirtämään, mutta ei ohjata lapsia, että ei puetakaan. Kun osa ohjeista "jätetään ilmaan" on lapsille epäselvää, mitä tulee tehdä.
Lapsiin saa parhaiten kontaktin menemällä fyysisesti heidän tasolleen, sitä tuolla eskarissa ei osattu lainkaan toisin kuin pienempien puolella.
Joka tapauksessa täysin viallinen lapsi alkoi vähitellen kelvata ja eskarin tuplaamisen sijaan hän lähti kouluun, nyt jo lukiossa yli 9 keskiarvolla eli ei tuo kovin ep
Me varhaiskasvattajat emme saa tehdä diagnooseja lapsesta.
Muistan kun olin itse ekalla, niin osa meidän luokkalaisista ei osannut vielä kynäotetta. Siis koulussa. Ja kyllä opettaja heille sitä opetti, paljonkin. Eikä valittanut vain koteihin, että teidän lapsi ei osaa. Eihän eskarissa vielä edes tarvitse osata kaikkea kun samat asiat kerrataan ekalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyisin, että mitä ne hoitajat siellä tekevät kaiket päivät, jos lapsia ei saada syömään ja nukkumaan. Lisäksi kysyisin, mitä he haluavat minun tekevä asialle päiväkotipäivän aikana. Tulenko kenties töistä syöttämään lapseni vai mikä tuon valituksen pointti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tilanne helpottui, kun äitini meni viikoksi seuraamaan ryhmän toimintaa. Hän on psykologi, nyt jo eläkkeellä eli aikaa oli. Hän istui nurkassa hiljaa, ei mennyt mukaan ryhmän toimintaan, kunhan kirjasi vikoja ja puutteita ja lopulta ilmoitti päiväkodin johtajalle jo kolmantena päivänä, että nyt riitti. Jos eskariope ei osaa ohjata, niin vika ei ole lapsissa, joille ensin sanotaan, että nyt lähdetään ulos, menkää pukemaan, ja seuraavaksi huomataankin, että siellä sataa, mennään piirtämään, mutta ei ohjata lapsia, että ei puetakaan. Kun osa ohjeista "jätetään ilmaan" on lapsille epäselvää, mitä tulee tehdä.
Lapsiin saa parhaiten kontaktin menemällä fyysisesti heidän tasolleen, sitä tuolla eskarissa ei osattu lainkaan toisin kuin pienempien puolella.
Joka tapauksessa täysin viallinen lapsi alkoi vähitellen kelvata ja eskarin tuplaamisen sijaan hän lähti kouluun, ny
Osa teistä siitä huolimatta tekee.
Kyllä meillä päiväkodissa 5v jo teki viskarijuttuja. Kun siirtyivät eskariin, oli jo tietyt taidot valmiiksi. Meidän lapsen eskarissa moni oppi lukemaan. Nyt kun siirtyivät kouluun, hämmästyin kun näin aapisen. Siellä oli jo parin viikon jälkeen lauseita, joita piti lukea. Hurjaa..itse kun menin kouluun aikoinaan, niin aloitettiin aakkoset vasta ekalla. Nyt ne samat käydään viskarissa ja eskarissa. Myös eskari oli lapsille jo yllättävän koulumaista, vaikka välillä oli vähän rennompia päiviä. Mutta tuntuu, että kaikkea oppimista on aikaistettu vuodella tai kahdella.
Kai toi jokapäiväinen valitus hoitajilta on vaan osa sitä eskarikokemusta. Tähän tulokseen minä tulin aikoinaan.
On paljon asioita, joita pitäisi osata ja oppia, mutta jos te eikä me osata tätä lasta ohjata eikä lapselle ole resursseja tarjota yksilöllisempää ohjausta, niin aika ohuella molemmissa leireissä mennään, vaikka kaikki tekisivätkin parhaansa.
Vasta tokan luokan jälkeen perheneuvolasta irtosi lapselle apua.
Vaikka ymmärrän niitä eskariopettajiakin, jotka joutuvat kuulemaan ihme ryöpytystä milloin kenenkin vanhemmalta, kun jonkun lapsi on käyttäytynyt huonosti hänen lastaan kohtaan tjsp.
Lapseni eskariryhmässä eskariopettaja ei ole koskaan antamassa päivän kuulumisia iltapäivällä vaan on vetäytynyt joihinkin kirjallisiin töihin tai lähtenyt kotiin. Lastenhoitajat (myös naapuriryhmän lastenhoitajat) on ne, jotka sanoo miten päivä on mennyt. Ja kyllähän sieltä välillä aikamoisia sammakoita suusta tulee ja lähinnä vain negatiivista. Otin tämän puheeksi ryhmän opettajan kanssa ja kysyin mikä juttu. Ja hän hän oli lähinnä kauhistunut mitä päivän kuulumisia meille on sanottu ja sanoi että asiat eivät lapsemme kohdalla ole noin. Lupasi puuttua asiaan ja sen jälkeen sammakot ja valitus onkin loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa kritiikkiä ja on olemassa ns rakentavaa kritiikkiä ja kasvattajien tulisi se asia osata ja hoitaa ammatillisesti eikä KOSKAAN lapsen yli ja kuullen. MUTTA eskarissa myös odotetaan, että lapselle on tietyt taidot hallinnassa, esim.kynäote ja kynäkäyttö, saksien käyttö, tietyt sosiaaliset taidot, käytöstavat jne.jne ja jos ei ole niin on syytäkin sanoa ja jossain tilanteessa ehkä myös huolenaihetta. Et avannut tarkemmin mistä kyse, mutta ihan en suoralta kädeltä tyrmäisi heidänkään viestejään sinulle, vanhemmalle, kotiin. Ja ap, vanhemmalla on myös ja ensisijaisesti vastuu, hänhän on sen lapsen vanhempi, kaikkea ei yksinkertaisesti voi ulkoistaa varhaiskasvatukseen, me olemme lapsen ja perheen tuki, emme ensisijainen kasvattaja tai opettajataho.
T. Eo-ryhmästä
Kynäote ja saksien käyttö ovat asioita, joita voitte eskassa harjoitella numeroa tekemättä.
Eska?
Vierailija kirjoitti:
Tuo vaan kertoo siitä, että perhepäivähoitajanne on ammattitaidoton.
Tuomkertoomvain , että hoitopaikan / eskari henkilökunta on ammattitaidoton . Noin ei toimita.
Ja on todella surullista että keskitetään isoihin kouluihin oppilaat, ruoka-ajat ovat tiukilla ja lapsille jää jonottamisen jälkeen 10-15min aikaa syödä.
Aikuisillakin on ruokatauko vähintään 30min, yleensä tunti.
Varhaiskasvatuksessa ja kouluissakin on epäpätevää ja pätevää porukkaa. Meillä valitetaan JOKA PÄIVÄ varavaatteista eli reppu on kuulemma turha, samoin retkireppu. Hermot alkaa olla mennyt tohon ininään ja vittuiluun. Piti pyytää vasuun tai mikä lie se keskustelu on mies myös jospa vähän vähemmän valittaisivat hänen kuullen.