HS: "Tekoäly nakertaa vauhdilla keskiluokan ammatteja" Uskotko että sinun ammattisi on vaarassa?
"KUKA olisi arvannut vielä hetki sitten, että hillitön pula koodareista vaihtuukin tilanteeseen, jossa pulaa ei ole olemassa ja koodarit jäävät vaille työtä?"
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnossapito-asentaja tehtaassa, mun hommia ei tekoäly syö. Toimistohommat, paperinpyörittelijät sekä byrokraattien kumileimasimet helppo korvata AI:lla!
Paitsi kun tehdas rakennetaan niin, että asentajan työt hoitaa kunnossapitorobotti tekoälyn tekemien hälytysten mukaan. Tekee töitä yötäpäivää.
Tämä on vielä haaveilua pitkälti. Haasteita on jo siinä, että robotti yrittää poistaa tuorantolinjalta syntyneen tavarasuman, kun on tullut häiriö.
-Automaatioinsinööri
Kaivonkone vapautti paljon lapiomiehiä muihin töihin. Työttömäksi jäi vain ne jotka ei pystyneet tekemään mitään muuta kuin lapiohommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnossapito-asentaja tehtaassa, mun hommia ei tekoäly syö. Toimistohommat, paperinpyörittelijät sekä byrokraattien kumileimasimet helppo korvata AI:lla!
Paitsi kun tehdas rakennetaan niin, että asentajan työt hoitaa kunnossapitorobotti tekoälyn tekemien hälytysten mukaan. Tekee töitä yötäpäivää.
Tämä on vielä haaveilua pitkälti. Haasteita on jo siinä, että robotti yrittää poistaa tuorantolinjalta syntyneen tavarasuman, kun on tullut häiriö.
-Automaatioinsinööri
Se on visiointia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tekoälyä saa sitten millään oikeisiin töihin.
Lähikaupassa robottisiivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näin kaivurobotin. Tartteehan sekin tosin ohjaajan, mutta kyllä se kaivoi nopeammin kuin lapioukko, joten korvannee useita lapioukkoja.
Minä myyn it-ratkaisuja, joten luultavasti ihan heti ei mene hommat alta.
Vierailija kirjoitti:
Kaivonkone vapautti paljon lapiomiehiä muihin töihin. Työttömäksi jäi vain ne jotka ei pystyneet tekemään mitään muuta kuin lapiohommaa.
Eikä missään muualla ole koneita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näin kaivurobotin. Tartteehan sekin tosin ohjaajan, mutta kyllä se kaivoi nopeammin kuin lapioukko, joten korvannee useita lapioukkoja.
Ja kuinka monta metsuria korvaa metsäkone? Monta. Sama tässä käy monelle työlle 40 vuoden sisään. Ehkä siksi pää pois pensaasta. Kehitys kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Jossakin määrin kyllä uhkaa. Mutta jään mielelläni pois työelämästä jos tekoäly hoitaa työni. Aikainen eläke kyllä kelpaa.
Kuka sinulle maksaa aikaisen eläkkeen ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossakin määrin kyllä uhkaa. Mutta jään mielelläni pois työelämästä jos tekoäly hoitaa työni. Aikainen eläke kyllä kelpaa.
Kansalaispalkka vois olla ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuva yhteikunta kai(eri)
Ollaankohan me oikeasti niin söötanan tyhmiä, että vielä silloinkin kun tekoäly hoitaa enimmän osan töistä, puhisevat kansalaiset impivaaralaisen työmoraalinsa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ATK vei työpaikat jo 1980-luvulla ja silti meillä edelleen Suomessakin on yli 3 000 000 työtä tekevää ihmistä. Jokaisen uudistuksen kerrotaan vievän työpaikat ja uusia syntyy samaa tahtia kuin vanhoja katoaa. Oliko meillä 1960-luvulla koodareita? Tai HR-koordinaattoreita? Tai logistiikkainsinöörejä? Dronelennättäjiä? Ruokalähettejä?
Ainakin meillä oli hyvä terveydenhoitojärjestelmä, koulujärjestelmä ja yleensäkin tarpeeksi ihmisiä yhden työpaikan sisällä niin että hommat tuli hoidettua hyvin
En usko että kukaan syöpäpotilas haluaisi palata sen aikaisen "hyvän" terveydenhuollon piiriin.
Melkoisia luddiitteja on tämäkin palsa täynnä. Olisiko se sitten joku unelmien täyttymys jos me nykyäänkin pääosin tehtäisiin käsipelillä ja hevosvedolla peltotöitä? Riittäisi kyllä hommia.
No, siinä kohtaa sanon, että pitäkääpä tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun työ katoa, se muuttuu. Saa keskittyä tärkeämpiin asioihin kui tekstien tuottamiseen. Ja käännökset tulee jo nyt kätevästi. Faktoja pitää kyllä edelleen tekoälyn jäljiltä tarkastaa, jostain syystä tekee paljon virheitä. Graafikoilta, koodareilta ja kääntäjiltä varmaan viekin työtä ja talouspuolelta.
Vai pitää faktoja tarkistaa tekoälyn jäljiltä -))? Muistetaan et se on vasta 3 vuotiaan tasolla. Joka kuukausi tulee uusi tekoäly joka on 100000000x viisaampi kuin edellinen.....
Voi ehkä avustaa työssäni joissain tehtävissä. Tuskin korvaa, koska lakisääteisiä määräyksiä ei voi ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi ehkä avustaa työssäni joissain tehtävissä. Tuskin korvaa, koska lakisääteisiä määräyksiä ei voi ohittaa.
Onhan noita lakejakin muutettu.
Melkein kaikki valkokaulustyöt on vaarassa. Siis ne missä istutaan koneella toimistolla. Sen minkä ihminen osaa koneelle naputella tekee kone itse paljon tehokkaammin. Se ihminen on vain hidaste.
Vähiten vaarassa ovat fyysiset työt kuten talojen rakentaminen ja laitteiden korjaus. Ja palvelut kuten siivous ja kampaaja.
On ihmisiä, jotka puhuvat ja ajattelevat 10 vuoden sisällä tapahtuvista asioista ja sitten ihmisiä, jotka osaavat ajatella jo 30 vuoden päähän. Ja osa pyörii vielä 80-luvulla. Ei ehkä vie mun työtä, mutta voi viedä juuri nyt valmistuvan.