HS: "Tekoäly nakertaa vauhdilla keskiluokan ammatteja" Uskotko että sinun ammattisi on vaarassa?
"KUKA olisi arvannut vielä hetki sitten, että hillitön pula koodareista vaihtuukin tilanteeseen, jossa pulaa ei ole olemassa ja koodarit jäävät vaille työtä?"
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Maalaan ja rappaan, hyvin vaikea kuvitella että elinikäni aikana näin tapahtuisi.
Maalaat ja rappaat niitä keskiluokan taloja niin kauan, kun keskiluokalla on varaa maksaa siitä.
Saanko tiedustella tarkennuksena, olisiko esimerkkiä minkä työn tekoäly jo osaa?
Olen itse koodari, ja tekoälyn tuottama koodi ja neuvot ovat varsin epäluotettavia.
Vierailija kirjoitti:
ATK vei työpaikat jo 1980-luvulla ja silti meillä edelleen Suomessakin on yli 3 000 000 työtä tekevää ihmistä. Jokaisen uudistuksen kerrotaan vievän työpaikat ja uusia syntyy samaa tahtia kuin vanhoja katoaa. Oliko meillä 1960-luvulla koodareita? Tai HR-koordinaattoreita? Tai logistiikkainsinöörejä? Dronelennättäjiä? Ruokalähettejä?
Ainakin meillä oli hyvä terveydenhoitojärjestelmä, koulujärjestelmä ja yleensäkin tarpeeksi ihmisiä yhden työpaikan sisällä niin että hommat tuli hoidettua hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun työ katoa, se muuttuu. Saa keskittyä tärkeämpiin asioihin kui tekstien tuottamiseen. Ja käännökset tulee jo nyt kätevästi. Faktoja pitää kyllä edelleen tekoälyn jäljiltä tarkastaa, jostain syystä tekee paljon virheitä. Graafikoilta, koodareilta ja kääntäjiltä varmaan viekin työtä ja talouspuolelta.
Tekoäly tekee edelleen täysin idioottimaisia virheitä talouspuolella, joten eiköhän meille tule uusia tehtäviä tekoälyn tekemisten tarkastuksessa.
Kyllä. Se tekee paljon virheitä kaikessa. Mutta kyllä se kehittyy, kun sitä opettaa. Mutta rutiinihommia se voi jo tehdä ja sitten pienempi porukka käy läpi hälytyksiä ja poikkeamia.
Vierailija kirjoitti:
Saanko tiedustella tarkennuksena, olisiko esimerkkiä minkä työn tekoäly jo osaa?
Olen itse koodari, ja tekoälyn tuottama koodi ja neuvot ovat varsin epäluotettavia.
Osaa tehdä luotettavampia diagnooseja kuin lääkäri.
Tekoälyssä on se vika että se oppii paitsi loistavasta koodista niin myös umpisurkeasta koodista. Eikä se oikeasti ole edes älykäs ja ei ymmärrä todellisuudessa konteksteja kunnolla.
Eli tuollaisen tuottama koodi on huomattu monesti suuremmaksi päänsäryksi kuin mitä siinä säästyy aikaa kirjoittamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaan ja rappaan, hyvin vaikea kuvitella että elinikäni aikana näin tapahtuisi.
"Maalari maalaa ja rahaa saa, viinaa ostaa ja oksentaa..."
Näihän se ilmeisesti meni vuosikymmeniä sitten. Nykyään maalarit varsin reipasta porukkaa, osa jopa täysin raittiita.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mainostoimisto toteutti koko kampanjan tekoälyllä. Eli kait se vie töitä ainakin copyiltä ja ad:lta. Videoita ja kuvia voi tehdä. Laatukin paranee. Ja koodia oppii tekemään, kun opetetaan. Myös laskutusta ja kirjanpitoa. Lakineuvontaa. Tiedon keruuta, koontia ja raportointia. Suunnittelussa ja idoinnissa voi käyttää. Käännökset tekee hetkessä mille kielelle vain. Kirjoittaa tiedotteet, puheet, ja hoitaa kalenterimerkinnät jne. Eli sopisi hyvin esimerkiksi avustajien ja sihteerien työn tekoon. Myös aspana toimii. Ja ehkäpä tekee jatkossa myös insinöörien työt, suunnittelee, laskee ja piirtää.
Mutta sehän kehittyy koko ajan. Tämän päivän tekoäly ei ole sama kuin huomisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun työ katoa, se muuttuu. Saa keskittyä tärkeämpiin asioihin kui tekstien tuottamiseen. Ja käännökset tulee jo nyt kätevästi. Faktoja pitää kyllä edelleen tekoälyn jäljiltä tarkastaa, jostain syystä tekee paljon virheitä. Graafikoilta, koodareilta ja kääntäjiltä varmaan viekin työtä ja talouspuolelta.
Tekoäly tekee edelleen täysin idioottimaisia virheitä talouspuolella, joten eiköhän meille tule uusia tehtäviä tekoälyn tekemisten tarkastuksessa.
Kyllä. Se tekee paljon virheitä kaikessa. Mutta kyllä se kehittyy, kun sitä opettaa. Mutta rutiinihommia se voi jo tehdä ja sitten pienempi porukka käy läpi hälytyksiä ja poikkeamia.
Mutta sen opettamiseen tarvitaan aika lailla paljon väkeä ja kun esim. lainsäädäntö muuttuu, pitää opettaa lisää. Meille siis syntyy uudenlaisia työtehtäviä! Yksi uusi tehtävä tulee olemaan tekoälyn poisoppimisen ohjaaminen, toinen tekoälyn väärinoppimisen korjaaja jne.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyssä on se vika että se oppii paitsi loistavasta koodista niin myös umpisurkeasta koodista. Eikä se oikeasti ole edes älykäs ja ei ymmärrä todellisuudessa konteksteja kunnolla.
Eli tuollaisen tuottama koodi on huomattu monesti suuremmaksi päänsäryksi kuin mitä siinä säästyy aikaa kirjoittamisessa.
Varmasti tulee jatkossa tuotteita, jotka toimivat tekoälyllä. Esim. tuote joka koodaa tietynlaiset nettisivut nopeasti tai tietynlaisen pelin tai tietynlaisen ohjelman. Eli tekoäly opetetaan tekemään tietty tuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tekoäly sun työpaikkaa ole viemässä, vaan sellainen ihminen, joka osaa sitä tekoälyä käyttää.
Meinaatko että niitä tarvitaan yhtä paljon? Ehei. 50 koodaria pois ja yks tekoälyn "ohjalija" tilalle.
Ollaan tosi kaukana tästä. Sen sijaan kielimallit mahdollistavat nk. tehokkuusloikan prototyyppien tekemisessä minimaalisella tiimillä.
Tekstin tuottamiseen perustuville ammateille ja työtehtäville tulee käymään siten, kuin tuossa artikkelissa kerrotaan. Lisäksi juridiikka saattaa kadota kokonaan.
Tekoäly ei tunnista, mikä on totta ja mikä valhetta, joten jos joku botti ujuttaa "juuritietoon" riittävän paljon väärää dataa, niin tekoäly ryhtyy toimimaan sen pohjalta väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaat ja rappaat niitä keskiluokan taloja niin kauan, kun keskiluokalla on varaa maksaa siitä.
No joo voi olla. Toisaalta kohteet kyllä vaihtelee taloyhtiöiden huoltomaalauksista uudisrakentamiseen ja kaikenlaiseen remppaan, joten eiköhän sitä hommaa piisaa vielä. Korona-ajan ja viime vuosien rakennusalan ahdingon ajan on töitä myös riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sen opettamiseen tarvitaan aika lailla paljon väkeä ja kun esim. lain
Kyllä. Näistähän on jo ollut puhetta. Tekoälyohjaaja. Ohjaa ja opettaa tekoälyä sekä korjaa virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mainostoimisto toteutti koko kampanjan tekoälyllä. Eli kait se vie töitä ainakin copyiltä ja ad:lta. Videoita ja kuvia voi tehdä. Laatukin paranee. Ja koodia oppii tekemään, kun opetetaan. Myös laskutusta ja kirjanpitoa. Lakineuvontaa. Tiedon keruuta, koontia ja raportointia. Suunnittelussa ja idoinnissa voi käyttää. Käännökset tekee hetkessä mille kielelle vain. Kirjoittaa tiedotteet, puheet, ja hoitaa kalenterimerkinnät jne. Eli sopisi hyvin esimerkiksi avustajien ja sihteerien työn tekoon. Myös aspana toimii. Ja ehkäpä tekee jatkossa myös insinöörien työt, suunnittelee, laskee ja piirtää.
Mutta sehän kehittyy koko ajan. Tämän päivän tekoäly ei ole sama kuin huomisen
Vastauksesi on puhdasta idealismia. En usko alkuunkaan tuota että tekoäly osaisi "toteuttaa koko kampanjaa". Tekoäly korkeintaan tekee kuvan tai videon syötteestä. Kampanjoiden teko on ja pysyy ihmisten työnä.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei tunnista, mikä on totta ja mikä valhetta, joten jos joku botti ujuttaa "juuritietoon" riittävän paljon väärää dataa, niin tekoäly ryhtyy toimimaan sen pohjalta väärin.
Siksi rakennetaan virheen ja poikkeaman tunnistusta, joka tekee hälyjä.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia meillä kaikilla on velvollisuus saastuttaa turhaan kerättyä tietoa väärällä tiedolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaappa tähän ihan rehellisesti: oletko lopettanut lääkärissä käynnin ja kysyt jatkossa lääkäriasiat tekoälyltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaappa tähän ihan rehellisesti: oletko lopettanut lääkärissä käynnin ja kysyt jatkossa lääkäriasiat tekoälyltä?
En, koska lainsäädäntö.