Elatusmaksun määrä liian iso
Nämä lasketaan nähtävästi niin, että eroava mies ei koskaan toivu taloudellisesti asiasta.
Tämä nyt suututtaa osan ihmisistä, tiedän. Ja suurin osa normaaleista ihmisistä varmasti käyttää rahat lapsiin ja elämiseen, mutta on niitäkin, jotka käyttävät kaikki etuudet ja maksut itseensä, lapset saavat lahjoituksina vaatteet ja syökööt koulussa ja isovanhemmilla.
Exälle ei sovi pienempi summa, hänellä tosin on elatusmaksujen myötä varaa lomailla hotelleissa eikä mene töihin, vaikka nuorin lapsi on 7. Saa asumistuet, lapsilisät korotettuna vaikka seurustelee, elatusmaksut ja työttömyysetuuden.
Kiva herätä aamulla töihin ja yrittää sopia, koska lapsia saa edes nähdä, kun ovat isovanhemmillaan jatkuvasti.
Ruotsin puolella asiat toimivat hieman kohtuullisemmin.
Kommentit (308)
Huoh. Mäpä en saa mitään elatusmaksua kahdesta lapsesta, koska mies huijasi tulonsa.. olen aivan rikki henkisesti. Kaikki elämässä mennyt pieleen minusta riippumattomista syistä ja en edes juurikaan käytä Alkoa tms. Kaksi erityislasta joiden kanssa joutuu juosta koko ajan milloin missäkin kuntoutuksessa,lääkärissä tai palaverissa. Oma työllistyminen on vaikeaa ja itseluottamusta miinus sata. Kyllä ex tuhosi elämäni ja moni muu "läheinen".
Luottamus ihmisiin nolla ja olen todella katkera ihminen. Itken lähes joka päivä kamalaa kohtaloani ja vain selviydyn päivästä toiseen. Ei kenenkään naisen ja varsinkaan äidin kuuluisi kokea elämässä näin paljon kaikkea pahaa ja kärsimystä niin kuin minä olen joutunut kokemaan. En voinut ennalta tietää, että lapseni voivat olla erityisiä ja en voinut ennalta tietää, että lasten isä on mulkku ja en voinut ennalta tietää, että minun lapset ja minä ollaan muiden mielestä yhteiskunnan alinta pohjasakkaa joita on lupa vihata ja tuhota. Että jos jaksan elossa seuraavaan päivään olen onnellinen ja vtuttaa lukea kaikkea tällaista pskaa netistä, missä miehet haukkuu naisia ja lastensa äitejä. Miehet ovat sairaita yksilöitä jotka haluavat tuhota lastensa äidin.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Mäpä en saa mitään elatusmaksua kahdesta lapsesta, koska mies huijasi tulonsa.. olen aivan rikki henkisesti. Kaikki elämässä mennyt pieleen minusta riippumattomista syistä ja en edes juurikaan käytä Alkoa tms. Kaksi erityislasta joiden kanssa joutuu juosta koko ajan milloin missäkin kuntoutuksessa,lääkärissä tai palaverissa. Oma työllistyminen on vaikeaa ja itseluottamusta miinus sata. Kyllä ex tuhosi elämäni ja moni muu "läheinen".
Luottamus ihmisiin nolla ja olen todella katkera ihminen. Itken lähes joka päivä kamalaa kohtaloani ja vain selviydyn päivästä toiseen. Ei kenenkään naisen ja varsinkaan äidin kuuluisi kokea elämässä näin paljon kaikkea pahaa ja kärsimystä niin kuin minä olen joutunut kokemaan. En voinut ennalta tietää, että lapseni voivat olla erityisiä ja en voinut ennalta tietää, että lasten isä on mulkku ja en voinut ennalta tietää, että minun lapset ja minä ollaan muiden mielestä yhteiskunnan ali
Ei tarvitse silti kokonaista sukupuolta haukkua. Kyllä Suomessa on paljon kelvollisia isiä, jotka maksavat kuluja napisematta tai eivät edes eroa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin menevän rahamäärän huomaa viimeistään sitten, kun lapset muuttavat pois kotoa. Meillä on kaksi lasta ja nyt kummankin muutettua pois on meidän kuukausittaiset menot alle puolet mitä silloin, kun lapset asuivat täällä. Esimerkiksi sähköä menee vain 40 % aikaisemmasta.
Täytyykin ajaa lapset lumihankeen talvella kun sähkönkulutus omakotitalossamme huipussaan. Säästää näköjään sähkölämmityksenkin osalta kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä taas laskelmaa. Oletetaan, että mies saa työstä normaalin 2500 euroa kuussa käteen. Maksaa tonnin elareita (ketjun linkistä poimittu summa kahdelta lapselta) ja lapsen tapaamiseen liittyviä kuluja 300 euroa kuussa.
Jäljelle jää 1200 euroa kuussa. Saman 1200 kuussa saa(tämän palstan viestistä poimittu summa) luukulta yksin asuva tekemättä töitä. Summa on kuulemma niin pieni ettei sillä oikein elä.
Höpö höpö, noilla tuloilla ei makseta tonnin elatusmaksuja kahdesta lapsesta. Tapaamiseen liittyviä kuluja ei ole, jos vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla. Eihän lapset voi olla hoidossa tai koulussa eri paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko sinä niitä elareita sitten makselet? Minun yksi hyvätuloinen tuttavani erosi ja hän jaksaa katkerana nurista joka ikinen kerta, kuinka ex ryösti hänet erossa. Itse muutti heti uuden naisystävän kanssa yhteen ja näkee lapsia vain joka toinen viikonloppu, vaikka exälle olisi sopinut myös viikko-viikko, jolloin elareita ei olisi tarvinnut maksella. Lapset ovat helkkarin kalliita ylläpidettäviä ja väitän että aika marginaalissa ovat tapaukset, jossa elarit nostavat exän elintasoa. Pääsääntöisesti kun erossa elintaso laskee ihan jokaisella, myös sillä exällä ja niillä lapsilla, jotka aina ryöstävät ja imevät kuiviin sen miesparan, joka on omasta mielestään eron ainoa häviäjä.
Kerropa mikä on mielestäsi sopiva elatuksen tarve 6-vuotiaalle, niin mä voin sit kertoa paljonko maksan verotonta tulonsiirtoa lähivanhemman tilille.
No minullapa sattuu olemaan 6 vuotias, jonka kulut seuraavat:
- harrastus 350€/kk, ei sisällä kuljetuksen kuluja
- iltapäiväkerho 100 €/kk
- vaatteet ja kengät pyöreästi 150€/kk (en tiedä riittääkö oikeasti, laskin tähän yhdet talvivaatteet, välikausivaatteet, talvikengät, välikausikengät, lenkkarit, yhdet juhlavaatteet, ja lisäksi pari kertaa vuodessa uudet vaatteet jostain peruskaupasta kuten. H&m tai vastaava, merkkivaatteisiin ei näillä hinnoilla pueta).
- "pakolliset" harrastusvälineet (esim kouluun) sukset, luistimet, fillari, kypärät, sisäpelikengät, sisäliikkavaatteet, juomapullo jne. Helposti 750€/vuosi, okei osa menee ehkä kaksi vuotta 6 vuotiaille, joten sanotaan keskimäärin 30€/kk.
- meillä lisäksi talveksi laskettelukamppeet, sukset menee ehkä pari kautta, samoin kypärä, mutta jalat kasvaa joka vuosi. Lisäksi on kausari lähikeskukseen noin 200 €, riippuen milloin ostaa. Sanoisin että noin 35€/kk jaettuna koko vuodelle.
- ruoka noin ehkä 200€/kk, koska silloin tällöin täytyy käydä ulkona syömässä
- asumisesta lapsen vesiennakko on 20€/kk, toki asumiskuluja on tosiasiassa enemmänkin, jos lasketaan että lapsen huone on 8 m2 ja neliöhinta 3500€/m2 maksaisi tämä noin 130 €/kk jos lapsi asuu huoneessa 18 vuotta.
- synttäreiden järjestäminen maksaa keskimäärin 300€/vuosi, joten näistäkin jää 25€/kk koko vuodelle jyvitettynä
- meillä ei ole kuin tapaturmavakuutus, joka ei ole kovin kallis, mutta laajemmista terveysvakuutuksista varmasti tulee äkkiä kuukaudessa isokin lasku
- näiden lisäksi tulee lapsista kaikenlaista extemporekulua pitkin vuotta ja varmasti jotain pysyviäkin kuluja tästä unohdin. Sanoisin myös, että jos ei ole viikko-viikko systeemi kelvannut, niin kyllä siitä exän ajastakin pitää jotain maksaa, jos ei vaivaudu lastaan itse hoitamaan. Yritäpä nimittäin palkata ulkopuolinen lapsenvahti kahdeksi viikoksi 24/7, niin se että lapset on eksällä onkin aika halpaa.
Äkkiseltään siis 6 vuotiaasta tulee reilu tonnin verran kuluja joka kuussa, toki riippuu paljon siitä mitä lapsen kanssa tehdään ja onko harrastuksia, mutta omasta 6 vuotiaasta on tuollaiset kulut. Laskin edellisen sivun laskurilla, että jos eroaisimme ja lapset olisi vain minulla, maksaisi eksäni 6 vuotiaasta noin 800 €/kk. Minusta ihan kohtuullinen, jos ei vaivautuisi edes näkemään lastaan kuin joka toinen viikonloppu.
Hahahaha
Kuka maksaa kahdesta lapsesta TONNIN kuussa muka lapsista?
Nyt valehtelette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin menevän rahamäärän huomaa viimeistään sitten, kun lapset muuttavat pois kotoa. Meillä on kaksi lasta ja nyt kummankin muutettua pois on meidän kuukausittaiset menot alle puolet mitä silloin, kun lapset asuivat täällä. Esimerkiksi sähköä menee vain 40 % aikaisemmasta.
Täytyykin ajaa lapset lumihankeen talvella kun sähkönkulutus omakotitalossamme huipussaan. Säästää näköjään sähkölämmityksenkin osalta kivasti.
Jos osaisit lukea, niin olisit tajunnut, että kerroin meidän tilanteesta. Me ei oltu niin hölmöjä, että oltaisiin ostettu sähkölämmitteinen omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ex-mies ei maksa lapsesta penniäkään. Hankki nollasopparin oikeudesta. Ei jaksa tehdä koodarin töitä, vaikka voisi, on mieluummin työttömänä ettei tarvitse elättää lasta. Toki 'masentunutkin' on mutta ei suostu terapiaan. Ei myöskään tapaa lasta koskaan.
Parempi niin, ettei tapaa. Pääsee lapses vähemmällä.
Uskomatonta. Jollain vielä sairaampaa kuin mulla. Tsemppiä! Miehet on kyllä sairaan itsekkäitä ja laskelmoivia omissa kostoissaan, vaikka tilanteet ovat päätyneet eroon juuri heidän oman käytöksensä johdosta. Välillä ei voi vain ymmärtää..
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä taas laskelmaa. Oletetaan, että mies saa työstä normaalin 2500 euroa kuussa käteen. Maksaa tonnin elareita (ketjun linkistä poimittu summa kahdelta lapselta) ja lapsen tapaamiseen liittyviä kuluja 300 euroa kuussa.
Jäljelle jää 1200 euroa kuussa. Saman 1200 kuussa saa(tämän palstan viestistä poimittu summa) luukulta yksin asuva tekemättä töitä. Summa on kuulemma niin pieni ettei sillä oikein elä.
Mistä linkistä sinä sen poimit? Unohditko jakaa sen näkemäsi summan kahdella vanhemmalla?
Tuolla laskurilla joutuisit maksamaan noilla tuloilla kahdelle lapselle elatusta 600e, jos äiti olisi työmarkkinatuella eli tulot olisivat n. 600e. Miten se äiti eläisi 1200 eurolla kahden lapsen kanssa, jos sinä et yksinkään?
Vierailija kirjoitti:
Harrastusvälineet tai harrastuksiin meneviä maksuja ei lasketa mihinkään elareihin. Se, että olet itse valinnut laittaa lapsesi harrastamaan kallista harrastusta on oma vika.
Toisekseen ei kenenkään lapsi käytä vuodessa 1800e vaatteisiin.
Olet ihan selkeästi vaan provo.
Kun hankkii lapsen, pitää varautua siihen, että maksaa puolet hänen kuluistaan. Eli elättää yhden ihmisen sijaan 1,5 ihmistä. Itsensä ja puolet lapsesta. Kolmasosa tuloista siis menee lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan elareita kahdesta noilla tuloilla noin 500 euroa yhteensä. Lisäksi maksamme yhdessä lapsiemme satunnaisia hankintoja. Toisaalta vaatii sopimiskykyä vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko sinä niitä elareita sitten makselet? Minun yksi hyvätuloinen tuttavani erosi ja hän jaksaa katkerana nurista joka ikinen kerta, kuinka ex ryösti hänet erossa. Itse muutti heti uuden naisystävän kanssa yhteen ja näkee lapsia vain joka toinen viikonloppu, vaikka exälle olisi sopinut myös viikko-viikko, jolloin elareita ei olisi tarvinnut maksella. Lapset ovat helkkarin kalliita ylläpidettäviä ja väitän että aika marginaalissa ovat tapaukset, jossa elarit nostavat exän elintasoa. Pääsääntöisesti kun erossa elintaso laskee ihan jokaisella, myös sillä exällä ja niillä lapsilla, jotka aina ryöstävät ja imevät kuiviin sen miesparan, joka on omasta mielestään eron ainoa häviäjä.
Kerropa mikä on mielestäsi sopiva elatuksen tarve 6-vuotiaalle, niin mä voin sit kertoa paljonko maksan verotonta tulonsiirtoa lähivanh
Meneepä paljon vaatteisiin. Lisäksi noista läheskään kaikki eivät ole sellaisia kuluja, jotka käräjille mentäessä laskettaisiin mukaan. Lapseen saa varmasti kulumaan minkä summan tahansa, se ei tarkoita sitä että tuo summa olisi tyypillinen 6-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä. Eivät nuo elatusmaksut nyt niin kalliita ole. Helposti menee se summa ja enemmänkin. Ja miksi eksäsi pitäisi siis elää kädestä suuhun?
Kaverilla menee 600€ kahteen lapseen reilusta parin tonnin netosta. Ei mene edes parisuhteessa noin paljoa lapsiin kuukaudessa ja äidilläkin on joku teoreettinen elatusvelvollisuus sekä saa lapsilisät. Viikonloppuisin lapset nukkuu isällään sohvalla ja patjalla pienessä yksiössä. Tässäkö ajatellaan lapsen etua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastusvälineet tai harrastuksiin meneviä maksuja ei lasketa mihinkään elareihin. Se, että olet itse valinnut laittaa lapsesi harrastamaan kallista harrastusta on oma vika.
Toisekseen ei kenenkään lapsi käytä vuodessa 1800e vaatteisiin.
Olet ihan selkeästi vaan provo.
Maksetaan harrastuskustannuksistakin jotain, mutta ei sentään noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä. Eivät nuo elatusmaksut nyt niin kalliita ole. Helposti menee se summa ja enemmänkin. Ja miksi eksäsi pitäisi siis elää kädestä suuhun?
Kaverilla menee 600€ kahteen lapseen reilusta parin tonnin netosta. Ei mene edes parisuhteessa noin paljoa lapsiin kuukaudessa ja äidilläkin on joku teoreettinen elatusvelvollisuus sekä saa lapsilisät. Viikonloppuisin lapset nukkuu isällään sohvalla ja patjalla pienessä yksiössä. Tässäkö ajatellaan lapsen etua?
Jos sinun mielestä äiti ja kaksi lasta voivat helposti elää 1200e kuussa, niin miksi ei siten yksin elävä isä voi?
6-vuotiaan harrastusmaksu 350 euroa kuukaudessa? No kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
6-vuotiaan harrastusmaksu 350 euroa kuukaudessa? No kukin tavallaan.
Vielä siihen päälle hoitomaksut ja kausikorttimaksut ja...
Olisi nyt vielä laittanut, että kuljetusmaksut 400e kuukausi, koska ei aikaa viedä lapsia harrastuksiin niin käyttää privaattitaksia :(
6-vuotiaan yleiset kustannukset elareissa on ohjeen mukaan 250e/kk et aika kallista jos harrastukset jo on 350...
Niin? Lapsiin kuluu rahaa.