Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksun määrä liian iso

Vierailija
17.09.2024 |

Nämä lasketaan nähtävästi niin, että eroava mies ei koskaan toivu taloudellisesti asiasta.

Tämä nyt suututtaa osan ihmisistä, tiedän. Ja suurin osa normaaleista ihmisistä varmasti käyttää rahat lapsiin ja elämiseen, mutta on niitäkin, jotka käyttävät kaikki etuudet ja maksut itseensä, lapset saavat lahjoituksina vaatteet ja syökööt koulussa ja isovanhemmilla.

Exälle ei sovi pienempi summa, hänellä tosin on elatusmaksujen myötä varaa lomailla hotelleissa eikä mene töihin, vaikka nuorin lapsi on 7. Saa asumistuet, lapsilisät korotettuna vaikka seurustelee, elatusmaksut ja työttömyysetuuden. 

Kiva herätä aamulla töihin ja yrittää sopia, koska lapsia saa edes nähdä, kun ovat isovanhemmillaan jatkuvasti.

Ruotsin puolella asiat toimivat hieman kohtuullisemmin. 

Kommentit (308)

Vierailija
101/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani en koe että elatusmaksu olisi mitenkään liian suuri. Lapsen menot ovat edelleen olemassa yhtä lailla vaikka me vanhemmat emme asu enää yhdessä. Toisaalta meillä ei ole raha-asioista ole koskaan ollut riitaa siltä osin vaan voimme puhua keskenämme ja sopia asioita. On kuukausia jolloin lapselle isompia hankintoja tuleekin ja maksamme niitä ja silloin se elatusmaksun määrä esimerkiksi itseltäni ei tietenkään itseltäni riitä. Eron jälkeenkin lapsi on minun ja entisen puolisoni ja raha on vain sivuseikka. Miksi ihmeessä rankaisisin elämäni tärkeintä ihmistä yrittämällä jokaista euroa pitää itselläni enkä huolehtia että hänellä tarvitsemansa? 

Kuulostat juuri näiden tarinoiden isältä, joka ei lopulta maksa oikeastaan juuri mitään.

Paitsi että olen nainen. 

Vierailija
102/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No paljonko sinä niitä elareita sitten makselet? Minun yksi hyvätuloinen tuttavani erosi ja hän jaksaa katkerana nurista joka ikinen kerta, kuinka ex ryösti hänet erossa. Itse muutti heti uuden naisystävän kanssa yhteen ja näkee lapsia vain joka toinen viikonloppu, vaikka exälle olisi sopinut myös viikko-viikko, jolloin elareita ei olisi tarvinnut maksella. Lapset ovat helkkarin kalliita ylläpidettäviä ja väitän että aika marginaalissa ovat tapaukset, jossa elarit nostavat exän elintasoa. Pääsääntöisesti kun erossa elintaso laskee ihan jokaisella, myös sillä exällä ja niillä lapsilla, jotka aina ryöstävät ja imevät kuiviin sen miesparan, joka on omasta mielestään eron ainoa häviäjä.

Kerropa mikä on mielestäsi sopiva elatuksen tarve 6-vuotiaalle, niin mä voin sit kertoa paljonko maksan verotonta tulonsiirtoa lähivanhemman tilille.

Minilex:

Ohjeessa on siis määritelty kiinteät rahamäärät eri ikäluokille seuraavasti (rahamäärät voimassa 1.1.2024 alkaen): 06-vuotiaat lapset: 359 euroa kuukaudessa712-vuotiaat lapset: 418 euroa kuukaudessa1317-vuotiaat lapset: 563 euroa kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta meikatut naiset, eikä virolaiset tai venäläiset. Eiköhän se ole vain se yksi "isot tissit" -jankkaaja, joka niin ajattelee. Ei meikit tee naisesta naisellista, vaan käytös. Huutava raivotar ei ole kovin hottis.

Vierailija
104/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani en koe että elatusmaksu olisi mitenkään liian suuri. Lapsen menot ovat edelleen olemassa yhtä lailla vaikka me vanhemmat emme asu enää yhdessä. Toisaalta meillä ei ole raha-asioista ole koskaan ollut riitaa siltä osin vaan voimme puhua keskenämme ja sopia asioita. On kuukausia jolloin lapselle isompia hankintoja tuleekin ja maksamme niitä ja silloin se elatusmaksun määrä esimerkiksi itseltäni ei tietenkään itseltäni riitä. Eron jälkeenkin lapsi on minun ja entisen puolisoni ja raha on vain sivuseikka. Miksi ihmeessä rankaisisin elämäni tärkeintä ihmistä yrittämällä jokaista euroa pitää itselläni enkä huolehtia että hänellä tarvitsemansa? 

Kuulostat juuri näiden tarinoiden isältä, joka ei lopulta maksa oikeastaan juuri mitään.

Paitsi että olen nainen. 

No sehän selittää asian. Miehet tulevat aina toimeen exiensä kanssa, jos vain nainen siihen kykenee. Yleensä ei kykene, koska riitelemällä ja lasta käyttämällä saa enempi etuoikeuksia.

Vierailija
105/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Sairasta, miten Suomi antaa synnyttäjien käyttää lasta aseenaan vieraannuttamisessa ja rahastuksessa. Kyllä synnyttäjän pitäisi kyetä osoittamaan todiste jokaisesta eurosta, että se menee lapsille. Valitettavasti suuri osa tämän maan synnyttäjistä vihaa lapsiaan ja heidän isäänsä.

älkää tehkö lapsia suomalaisen naisen kanssa

Älkää tehkö lapsia suomalaisen miehen kanssa. Jos tulee ero, se yrittää hankkiutua eroon kaikista velvollisuuksistaan omia lapsiaan kohtaan ja laittaa ne toisten miesten tai valtion elätettäväksi. 

Hyvä vitsi, jos pari kallua tekee näin. Sulla ei ole todellisuudesta hajukaan.

Kolmasosa isistä hylkää la

Nyt en löydä sitä juttua lehdestä, mutta siinä sanottiin että miesten ei pidä muuttaa erotilanteessa mihinkään niin kauan kuin huoltajuus asiat ovat virallisesti selvitetty....menee muuten naiselle se huoltajuus.

Vierailija
106/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No paljonko sinä niitä elareita sitten makselet? Minun yksi hyvätuloinen tuttavani erosi ja hän jaksaa katkerana nurista joka ikinen kerta, kuinka ex ryösti hänet erossa. Itse muutti heti uuden naisystävän kanssa yhteen ja näkee lapsia vain joka toinen viikonloppu, vaikka exälle olisi sopinut myös viikko-viikko, jolloin elareita ei olisi tarvinnut maksella. Lapset ovat helkkarin kalliita ylläpidettäviä ja väitän että aika marginaalissa ovat tapaukset, jossa elarit nostavat exän elintasoa. Pääsääntöisesti kun erossa elintaso laskee ihan jokaisella, myös sillä exällä ja niillä lapsilla, jotka aina ryöstävät ja imevät kuiviin sen miesparan, joka on omasta mielestään eron ainoa häviäjä.

Kerropa mikä on mielestäsi sopiva elatuksen tarve 6-vuotiaalle, niin mä voin sit kertoa paljonko maksan verotonta tulonsiirtoa lähivanh

Ja tässä todellisuus:

THL:n tilaston (Tilastoraportti 18/2024, Perheoikeudelliset palvelut 2023) perusteella Suomessa maksetaan melko pieniä elatusapuja. Vuonna 2023 50,8 % sopimuksista ei ole lainkaan vahvistettu, 13,3 %:ssa sopimuksista elatusavun määrä on ollut alle 67,28 euroa kuukaudessa per lapsi. Sopimuksista 16,8 %:ssa elatusavun määräksi on vahvistettu 168,19-235,45 euroa kuukaudessa lasta kohden. Tätä suuremmasta elatusavusta ovat sopineet noin 7,1 % vanhemmista, ja etenkin yli 302,73 euron elatusapu on harvinaisuus: tähän ovat päätyneet vain 2,7 % vanhemmista. Elatusapujen määrät ovat kuitenkin nousseet viime vuosien aikana merkittävästi.

Vierailija
107/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minilexailejalle tiedoksi. Maksan huomattavasti enemmän kuin nuo antamasi luvut.

Vierailija
108/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa mikä on mielestäsi sopiva elatuksen tarve 6-vuotiaalle, niin mä voin sit ker

Se niistä hiiiiiiiirmu isoista elareista 🙄.

Vierailija
109/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minilexailejalle tiedoksi. Maksan huomattavasti enemmän kuin nuo antamasi luvut.

Poikkeus vahvistaa säännön.

Vierailija
110/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Kuulut marginaaliseen vähemmistöön. Suurin osa ei maksa edes tuota ohjeellista elaria.

Vierailija
111/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäänsä isä joutuu maksamaan oletusarvoisesti elarit, jos lapsi on 50/50 molemmilla? Tällöin isä ostaa yleensä myös vaatteet ja lelut.

Vierailija
112/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota löytyvällä laskurilla voi aika helposti tarkistaa millaiseen tilanteeseen elatusvelvollinen etävanhempi elatusmaksujen osalta joutuu, jos lähivanhempi jättäytyy yhteiskunnan tukien (työmarkkinatuki, asumistuki) varaan ja  saa lisäksi elatusmaksut. Pienipalkkaisen lähivanhemman ei todellakaan kannata mennä töihin, kun elatusmaksuja voi kahdesta alaikäisestä saada noin 1000 euroa kuussa, kun elatusvelvollinen etävanhempi saa noin 3000 euron kuukausipalkkaa ja lähivanhempi on työmarkkinatuella.

https://virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

En tiennyt tätä ennen, kuinka paljon elareita maksetaan. Laskurin perusteella n. 200-300e. Tämäkö on se rahasumma, mistä miehet itkee jatkuvasti ja kaikkialla? Pari satasta? Minulla menee koiraankin tuon verran kuussa.

Vierailija
113/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös ex on nainen eli kuvioissa ei ole miestä. 

Vierailija
114/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla ei porukka tajua, miten epäreilut laskentakaavat näissä on. Isä ei voi mennä naimisiin ja perustaa enää perhettä, kun rahaa ei jåä.

Höpö höpö, mene kouluun ja hanki kunnollinen ammatti. Ja tuollaisen kitisijän ei todellakaan tarvi enää perusta mitään uutta perhettä. 

Vierailija
115/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex-mies ei maksa lapsesta penniäkään. Hankki nollasopparin oikeudesta. Ei jaksa tehdä koodarin töitä, vaikka voisi, on mieluummin työttömänä ettei tarvitse elättää lasta. Toki 'masentunutkin' on mutta ei suostu terapiaan. Ei myöskään tapaa lasta koskaan.

Saako mies nähdä lastansa yhtään? Ja jos ei niin mikä on syy?

Vierailija
116/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä. Eivät nuo elatusmaksut nyt niin kalliita ole. Helposti menee se summa ja enemmänkin. Ja miksi eksäsi pitäisi siis elää kädestä suuhun? 

Vierailija
117/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa mikä on mielestäsi sopiva elatuksen tarve 6-vuotiaalle, niin mä voin sit kertoa paljonko maksan verotonta tulonsiirtoa lähivanhemman tilille.

No meillä ei ole 6-vuotiasta vaan 9-vuotias. Hän kasvaa monta senttiä joka vuosi, joten vaatteita ja kenkiä saa olla jatkuvasti hankkimassa. Lisäksi, heti sen jälkeen, kun oppi kävelemään, vaatteet hajoavat leikeissä ja samasta syystä niitä ei enää löydy kirppareilta. Eli kenkiin ja vaatteisiin menee helposti pari-kolmesataa euroa vuodessa (15-25 €/kk). Talvivaatteet ovat kaikkein kalleimpia. Lisäksi joka kuukausi menee lapsen puhelinlasku 22 €. Ruokaa saa ostaa useammalla satasella (200-300€/vko?) kuussa (en osaa sanoa tarkkaa summaa, koska ei erotella sinun, minun ja hänen ruokia, 1/3 voisi laskea kasvavalle nuorelle), koska hurjaa vauhtia kasvava esiteini on koko ajan nälkäinen. Pyykkiä tulee paljon ja pyykinpesukone + kuivausrumpu käy joka päivä. Lapsella on valitettavasti kasteluongelma, joka lisää tätä pyykin määrää huomattavasti edelleen.

Lisäksi harrastusmaksuihin menee 100-130 €/kk. Halvempiakin harrastuksia toki olisi, mutta koska miehellä ja minulla on hyvät tulot, en oikein näe syytä kieltää lapselta harrastusta, jota tämä rakastaa. Lisäksi pitää olla rahaa satunnaisiin leffailtoihin yms. Myös lääkärissä käynnistä tulee joka kerta lasku, pari kymppiä. Silmälasit pitää uusia kerran vuodessa, nekään ei ole ilmaiset (100 euroa vähintään). Vitamiinilisiin menee muutama euro kuukaudessa. Polkupyörä täytyy myös uusia parin-kolmen vuoden välein, koska jää sekin nopeasti pieneksi. Koulutarvikkeita pitää hankkia. Varmaan unohdin jotakin...

Vierailija
118/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Sairasta, miten Suomi antaa synnyttäjien käyttää lasta aseenaan vieraannuttamisessa ja rahastuksessa. Kyllä synnyttäjän pitäisi kyetä osoittamaan todiste jokaisesta eurosta, että se menee lapsille. Valitettavasti suuri osa tämän maan synnyttäjistä vihaa lapsiaan ja heidän isäänsä.

älkää tehkö lapsia suomalaisen naisen kanssa

Isän elatusvelvollisuus ei lopu siihen, vaikka naisella olisi varaa elää. Jos isällä on kykyä osallistua elatukseen niin totta helvetissä isö osallistuu. 

Aloituksessa kerrotaan että äiti ei mene töihin eli voi hyvinkin tahallisesti pitää elatuskykynään nollaa jolloin isä vastaisi kokonaan lapsen elatuksesta. 

Vierailija
119/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla ei porukka tajua, miten epäreilut laskentakaavat näissä on. Isä ei voi mennä naimisiin ja perustaa enää perhettä, kun rahaa ei jåä.

Se on kumma että miten ne elarit voi laskennallisesti olla niin, ettei isällä ole itsellään varaa syödä lämmintä ruokaa joka päivä. Työtön synnyttäjä matkustelee säännöllisesti ja lapsi on välillä viikkokausia mummolassa. Rikollisvaltio siunaa nämä ihmisoikeusrikokset. On tullut aika hyökätä Suomea vastaan ja kaataa koko valtio. Naisilla on liian turvallinen olo, ja siihen tarvitaan muutos.

https://www.minilex.fi/a/elatusapu-ja-lapsen-yleiset-kustannukset Perustele, mikä näissä on liikaa? 

Vierailija
120/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, mene kouluun ja hanki kunnollinen ammatti. Ja tuollaisen kitisijän ei todellakaan tarvi enää perusta mitään uutta perhettä. 

Juu mitähän niillä uusilla kun ei edellisistäkään halua ole huolehtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme