Mitä se tarkoittaa, kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin näkymättömäksi iän myötä"?
Itse nuorena naisena mietin tuota, että ei minua ainakaan kukaan huomaa ulkonakaan, vaikka olen nuori ja ihan normaalin näköinen(hoikka, pitkät hiukset). Tai kukaan ei varsinaisesti Suomessa jää katsomaan tai tuijottamaan. Enkä kyllä edes katso ihmisiä jatkuvasti, että apua, huomasiko tuo nyt minut.
Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana? Ja mistä te olette huomanneet nuorempana, että ihmiset teidät huomasi ja katseli?
Kommentit (516)
Sitä, ettei viihteessä näe enää vanhempia naisia positiivisissa sivuosissa. Siinä missä miespääosia esittää hyvinkin eri ikäiset, naisia vain nuoret.
"Muutuin näkymättömäksi" on nykyään positiivinen ilmaisu sille ettei halua tänne tulleiden ulkomaiden rai s g a a ji en katsovan päinkään. Pätee kaiken ikäisiin naisiin.
Semmoset pohjasakat kun ra i s g a i l e e 85-vuotiaita mummoja jopa pyykkituvassa Oulussa, monta kertaa vielä!
Ei kukaan uskalla enää katsoa ketään, ettei tule syytettä ahdistelusta ja leimata pervoksi.
Heitä ei enää katsota parinmuodostusmielessä.
Vaatetuksella asiaan saa muutoksen, jos haluaa.
Miespäälliköt näkevät vain nuoret naiset ja haluavat kehittää heitä. Sillä ei ole väliä, vaikka itsellä on vaikka mitä asiantuntemusta. Sitä ei saa käyttää, saatikka että pääsisi koulutuksiin tai kursseille.
Sitten nuori nainen lähtee lyhyellä irtisanomisajalla muualle kehittymään. Siellä sitten ollaan ja tehtävät pitää hoitaa, vaikka koulutuksia ja kursseja ei ole saatu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. En ollut mikään superkaunotar mutta nätti blondi joka sai aina seuraa, juomaa ja huomiota jokaisella baarireissulla. En oikein ymmärtänyt silloin "markkina-arvoani" mutta muistan edelleen miten kiva oli kävellä baariin ja tuntea miesten huomio. Tätä kesti noin 42-45-vuotiaaksi saakka
No nyt..55-vuotiaana olen totaalisen näkymätön. Seuraani ei tule kukaan ja olen kuin ilmaa. Vaikea tätä on sulattaa. Mutta mikäs voit.Ikä näkyy naamasta ja tyylikin on tätimäinen. Näillä vuosirenkailla en enää edes yritä.
Toki 7-kymppiset papparaiset joskus flirttailevat mutta he taas ovat näkymättömiä minulle.
Nauti nuoruudestasi !
Miksi et yritä, jos asia häiritsee? Viisikymppinen voi olla todella vetävä ja viehättävä, jos pitää huolta painosta, lihaksista, liikkuvuudesta, ihonhoidosta, hiuksista, meikistä, pukeutumisesta jne. Ei minusta vie sen enempää aikaa kuin ennenkään. Olen aina ollut joka päivä meikkaavaa ja liikkuvaa sorttia ja jatkan sitä loppuelämäni. Miesten huomio ei ole syy, mutta huomaan saavani aina esimerkiksi hyvää kohtelua asiakastilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tarkoita sitä, että kadulla tuijotettaisiin tai mitään sellaista, vaan ylipäätään yhteiskunnassa, ja varsinkin työelämässä. Vanhoille ukoille tulee karismaa ja valtaa, naisille työttömyyttä ja sitten ehkä töitä eläkkeeseen asti pienemmällä palkalla kuin nuorena.
Miettikääpä politiikkaa miten naisia kohdellaan. Jos Sanna Marin olisi näyttänyt Tarja Haloselta, niin puhuttaisiinko hänestä enää mitään kun lähti pääministerin paikalta ja politiikasta? Tarja Halosen käsilaukkua ja pukeutumista moitittiin että on kuin muumimamma ja että on ruma miesmäinen kun istuu urheilutapahtuman katsomossa lenkkarit jalassa ja lippis päässä. Kun Sanna Marin kävi tapahtumissa seksikkäässä pikku nahkatakissa ja teki lenkkipolun varrella lenkkarit jalassa ja lippis päässä vähän leukoja, niin uuuuuuu! Eikä olisi Sanna Marin saanut ulkomailla samanlaista suitsutusta jos olisi ollut 20 vuotta vanhempi ja 20kg lihavempi, eli olisi muotilehden kannessa ollut ilman paitaa pelkkä jakku päällä.
Saiko Antti Rinne huomiota? Pätee miehiin ja naisiin. Jos pidät itsesi kuosissa, tulee enemmän positiivista palautetta. Jos päästät itsesi menemään, palaute on enemmän negatiivista. Rinna ja Halonen vs. Marin ja Stubb. Normaalipaino ja urheilullisuus on valuuttaa, etenkin mitä vanhemmaksi tulee.
Se tarkoittaa sitä, että vihdoinkin saa olla miehiltä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei tosiaan ole kyse (ainakaan pelkästään) miesten huomiosta. Naisille suunnatut tuotteet markkinoidaan nuorille naisille ja niiden myyjät ovat nuoria naisia. Keski-ikäisellä on kuitenkin ihan eri tavalla rahaa kuin sillä parikymppisellä. Vaatteet on leikattu nuoren naisen vartalolle. Kokeilkaapa huvin vuoksi hakea uutta työpaikkaa keski-ikäisenä. Ei ole edes jatkuvasti sairastelevia pieniä lapsia.
Kaupat on täynnä keski-ikäisille tehtyjä tuotteita. Kosmetiikkaa ja vaatteita. Ehkä ei kannata mennä Henkalle, vaan etsiä laadukkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä, ettei viihteessä näe enää vanhempia naisia positiivisissa sivuosissa. Siinä missä miespääosia esittää hyvinkin eri ikäiset, naisia vain nuoret.
Siksiköhän ne Vera Stanhope -tyyppiset sarjat kiehtoo? Niissä arvostetaan sitä karua kokeneisuutta ja äärimmäistä ammatillista osaamista.
Vanha viisas nainen tietää ja tietämyksensä ansiosta pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ikäraja oli selvästi 30 vuodessa, tosin näytin tuolloin vielä 25 -vuotiaalta. Huomasin aivan selvästi muuttuneeni kirjaimellisesti näkymättömäksi. Kukaan ei enää katsonut kohti ellei ollut pakko.
Mulla raja tuli noin 45-vuotiaana. Silloin lakkasi nämä nuoret miehet eli noin 20-35-vuotiaat katsomasta. Mua on jotenki aina katsottu pitkään ja kehuttu kauniiksi (siis ei nämä tuntemattomat, vaan ne, joiden kanssa olen jutellut). Nykyään sellaiset vanhemmat miehet tuijottaa kyllä, jopa yli 70-vuotiaat, mutta alle 35-vuotiaille olen kuin ilmaa, eivät vilkaisekaan. Tuijotus on siis sitä, että jos asioin kaupassa ajatuksissani ja kuljeskelen, niin huomaan sivusilmällä jonkun katsovan "pitkään" ja kun vilkaisen ihmistä, tulee automaattisesti katsekontakti. Ja nämä ovat siis aina miehiä. Nuorempana baarissa tuli varmaan 5-10 miestä juttusille, yksin ei pystynyt olemaan minuuttiakaan. Nyt koko illan saa olla rauhassa naisystävän kanssa, kukaan ei tule pöytään. Jos joku mies tulee lähistölle, niin valitseekin pöydän, jossa istuu selkeästi nuorempia naisia :D
N48
Vierailija kirjoitti:
Olisittekin näkymättömiä mutta ettehän te ole! Hyi!
Tämä, koska muututte näkymättömiksi te lihavat ja rumat keski-ikäiset ihrakasat???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksiköhän ne Vera Stanhope -tyyppiset sarjat kiehtoo? Niissä arvostetaan sitä karua kokeneisuutta ja äärimmäistä ammatillista osaamista.
Vanha viisas nainen tietää ja tietämyksensä ansiosta pelastaa.
Nämähän on fantasiasarjoja naisille. Ei kulahtanut keski-ikäinen läski pärjää edes aivojumpassa.
Threadsissa joku sanoi fiksusti, että vanhemmat naiset muuttuvat näkymättömäksi vain miesten silmissä, eivät naisten. Toiset naiset osaavat kyllä arvostaa aikuisen naisen kokemusta, viisautta ja tyyliä.
Eikä se miestenkään osalta niin itsestään selvää ole, että näkymättömäksi muuttuu, kunhan ei hukkaa omaa naisellisuuttaan. Täytän itse pian 45 vuotta ja saan kyllä seuraa aina kun vaan haluan. Määrittelen itse oman arvoni ja pukeudun ja käyttäydyn sen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisittekin näkymättömiä mutta ettehän te ole! Hyi!
Tämä, koska muututte näkymättömiksi te lihavat ja rumat keski-ikäiset ihrakasat???
Sitten kun lakkaatte kyyläämästä meitä.
Joillekin vanhoille naisille tulee niin huono mielenmaisema ettei heitä vaan olla noteeraamatta vaan aktiivisesti vältellään. Kukapa nyt myrkkyastiaan haluaisi tarttua.
Kannattaisi aktiivisesti puhdistaa mieltään ja sieluaan, ja täyttää sitä virkistävillä, positiivisilla asioilla.