Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä se tarkoittaa, kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin näkymättömäksi iän myötä"?

Vierailija
14.09.2024 |

Itse nuorena naisena mietin tuota, että ei minua ainakaan kukaan huomaa ulkonakaan, vaikka olen nuori ja ihan normaalin näköinen(hoikka, pitkät hiukset). Tai kukaan ei varsinaisesti Suomessa jää katsomaan tai tuijottamaan. Enkä kyllä edes katso ihmisiä jatkuvasti, että apua, huomasiko tuo nyt minut.

Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana? Ja mistä te olette huomanneet nuorempana, että ihmiset teidät huomasi ja katseli?

Kommentit (469)

Vierailija
441/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei tosiaan ole kyse (ainakaan pelkästään) miesten huomiosta. Naisille suunnatut tuotteet markkinoidaan nuorille naisille ja niiden myyjät ovat nuoria naisia. Keski-ikäisellä on kuitenkin ihan eri tavalla rahaa kuin sillä parikymppisellä. Vaatteet on leikattu nuoren naisen vartalolle. Kokeilkaapa huvin vuoksi hakea uutta työpaikkaa keski-ikäisenä. Ei ole edes jatkuvasti sairastelevia pieniä lapsia. 

Vierailija
442/469 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun naisen ulkonäkö lähtee, mitään ei jää jäljelle ja kukaan ei enään katso, edes toiset naiset ei katso kateellisena.

Koskee vain sellaisia naisia, jotka ovat pyrkineet hyötymään ja saamaan itselleen etuuksia ulkonäöllään ja naisellisella avuttomuudellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/469 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkottaa sitä että liikaa ryppyjä, joten sinua aletaan kohdella samoin kuin meitä ylipainoisia ja rumempia naisia kohdeltiin nuorina. Eli kuin et olisi olemassakaan.

Vierailija
444/469 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rumilla miesten vakio. Kauniilla eron huomaa, kun nuorena oli jonoksi asti ja kohteliaisuuksia sateli. Ei tule enää niin helposti vanhempana.

Edelleenkään en ole ruma, vaan melko tavis, melkein symmetriset kasvvot myös. Mutta en ole huomannut että kukaan Suomessa katselee tai tuijottaa 

Kyllä mun mies varmasti.

Vierailija
445/469 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole tuijottamisesta.

40 v saakka muilta sai hymyjä, kohteliaisuutta, jopa hississä tai ohikulkija halusi vain sanoa jotain positiivista. 5kymppisenä (sama paino, tyyli, vain 10+ vanhempi), selkeä ero. Huomiota saa vitsinä, jos jaksaa vaikka työpaikalla olla itseironinen, mummoenergia-tyylillä. Nauttikaa kaikki nuoremmat ajoissa, unohtakaa turha ujous ja vaatimattomuus! 

Vierailija
446/469 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku (kirjailija Outi Pakkanen? Anteeksi jos meni väärin) on joskus sanonut, että keski-ikäinen nainen voi tehdä vaikka murhan eikä kukaan huomaa. 

Vierailija
447/469 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös naiset koe tuijotuksen ahdisteluna, näin ainakin on tälläkin palstalla kerrottu? Niin tai näin, aina väärin päin. 

Itse lakkasin me too- jupakan jälkeen katsomasta naisia kokonaan, otan vielä rillitkin pois ulkona, niin en taatusti näe muuta kuin utuisia hahmoja. Eipä tule ahdisteltua taatusti ketään :D

Vierailija
448/469 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin parikymppinen, sain paljon huomiota miehiltä. Välillä ihan kadulla käännyttiin katsomaan.

Nyt 48 vuotiaana en saa mitään huomiota miehiltä. 

Tätä se näkymättömäksi muuttuminen varmaan tarkoittaa.

Vierailija
449/469 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä ei 49v nainen saa oikein mitään huomiota enää. Pari kertaa on miehet lähestyneet, mutta olivat jotain 65-70+...  Ja olen ihan kivan näköinen ja hyvässä kunnossa, moni luulee nuoremmaksi. Hyvä puoli on se, että voi rauhassa kulkea ulkohousuissa ja pipo päässä, ei kukaan edes odota muuta...

Olen kyllä naimisissa, joten siinä mielessä ihan sama, oma mies tykkää ilmeisesti vielä. Mutta kyllä sitä vähän on ikävä sitä huomiota, mitä nuorempana sai. 

Vierailija
450/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpaouto ketju. Olen 58 v enkä tunnista mitään näistä. Ehkä en vain tajua olevani näkymätön? 

Etsin kommentointipaikkaa, ja tämä viesti oli hyvä sellainen.

Se on jännä juttu tämä näkyvyys. Itse olin "näkyvä" 12-22 ikäiseksi suunnilleen. Pukeuduin tavallisesti, mikä nyt silloin oli tavallista. Olinko tyytyväinen näkyvyyteen? En, koska juttusille tulevat eivät oikeastaan olleet kiinnostuneet minusta vaan iästäni ja ilmeisesti olettivat, että olen siksi helppo ja nopea.   Monesti päissään, mutta ei aina. Minua ei kiinnostanut saada sellaista huomiota sellaisilta miehiltä. 

Lopulta se saattoi alkaa näkyä sekä ilmeestäni että pukeutumisestani. En hymyillyt ja olin vain viileän asiallinen.

Miehet (nyt tarkoitan siis tavallisia) harvoin alkavat juttusille ihan vieraiden naisten kanssa, jos siihen ei ole syytä. He eivät myöskään yleensä katso naisia näkyvästi.

Muutuin siis näkymättömäksi, mutta vain tietynlaisille miehille. Normaalit miehet edelleen tarjoutuvat auttamaan/vaihtavat pari sanaa/ tervehtivät yms. tilanteen mukaan.

Jokaisella naisella on oikeus pukeutua niin kuin haluaa (ja oikeus olla silti rauhassa). Pukeutuminen ja käytös viestittää aina jotakin, ja joskus se viestii ihan muuta kuin itse ymmärrämme. Toisaalta, pitääkö naisten pukeutumisen olla arvokasta, klassista, siveää, sivistynyttä?  Kokeilkaa joskus, millaisia katseita saatte eri tavoilla pukeutumalla erilaisilta kohderyhmiltä. Omalla kohdalla totesin, että haluan itse määritellä, miten minua katsotaan. Tai mitä minusta katsotaan ja miksi. 

Vierailija
451/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarkoitan esim näitä:

- noin kolmivitoseksi asti ympärillä pyöri aina joku mies, yleensä aika luusereita koska en ole mikään kaunotar ollut ikinä mutta aina siis oli joku mies joka oli kiinnostunut. Muutenkin tuli miehiltä katseita. Nyt 10 v myöhemmin ei miehiä kiinnosta pätkän vertaa 

- nuorempana sai helpommin kavereita ja ystäviä

- kaupoissa sai parempaa palvelua, nyt meininki on aika tylyä

- nuorempana sai helpommin työpaikkoja, nyt ei millään

Vierailija
452/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole tuijottamisesta.

40 v saakka muilta sai hymyjä, kohteliaisuutta, jopa hississä tai ohikulkija halusi vain sanoa jotain positiivista. 5kymppisenä (sama paino, tyyli, vain 10+ vanhempi), selkeä ero. Huomiota saa vitsinä, jos jaksaa vaikka työpaikalla olla itseironinen, mummoenergia-tyylillä. Nauttikaa kaikki nuoremmat ajoissa, unohtakaa turha ujous ja vaatimattomuus! 

Olen itse kyllä nähnyt hyvin iäkäiden naisten saavan tällaista huomiota.

Vierailija
453/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku (kirjailija Outi Pakkanen? Anteeksi jos meni väärin) on joskus sanonut, että keski-ikäinen nainen voi tehdä vaikka murhan eikä kukaan huomaa. 

Markkinoi varmaan tuolla lailla kirjojaan, jotka ovat dekkareita.

Vierailija
454/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä ei 49v nainen saa oikein mitään huomiota enää. Pari kertaa on miehet lähestyneet, mutta olivat jotain 65-70+...  Ja olen ihan kivan näköinen ja hyvässä kunnossa, moni luulee nuoremmaksi. Hyvä puoli on se, että voi rauhassa kulkea ulkohousuissa ja pipo päässä, ei kukaan edes odota muuta...

Olen kyllä naimisissa, joten siinä mielessä ihan sama, oma mies tykkää ilmeisesti vielä. Mutta kyllä sitä vähän on ikävä sitä huomiota, mitä nuorempana sai. 

Tämähän on hyvin yksilöllistä. Myös ikäluokkasi ihmiset löytävät uusia suhteita, eli jotkut ikäisesi naiset saavat miesten huomiota ja (uusia) miehiäkin. Itseäni on tämän vuoden puolella lähestynyt kaksi miestä ihan livemaailmassa, deittisovelluksessa sain matchit niiden kahden eniten kiinnostavan kanssa, ja toisen kanssa alettiin tapailla ja tutustua paremmin.

Vierailija
455/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuorena seksikäs, upeat hiukset ja kroppa. Niitä en korostanut, olivat synnyinlahjana saatuja. Miesten osoittama huomio oli kiusallista ja aiheutti minulle suurta  vihantunnetta vastakkaista sukupuolta kohtasn. En ole koskaan voinut sietää sellaista. Onneksi ikä teki tehtävänsä, olen helpottunut kun saan kulkea rauhassa. En minäkään nuorena tuijotellut miehiä kiimaisena tai ehdotellut mitään, miksi miehiltä pitäisi hyväksyä sellainen käytös? 

Vierailija
456/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vain noussut puheenaiheeksi joissain medioissa kun ei ole muutakaan aihetta. Mielestäni ei kyllä näin ole, ei erityisemmin kukaan kiinnittänyt ainakaan näihin huomiota ennenkään, esim. yksi työkaveri valitti sitä, mutta kun on meikitön päälle 60 vee ja kulkee verkkareissa niin mitä luulee? ei häneen ennenkään nuorempana kiinnitetty huomiota kun ei ole naisellinen 

Vierailija
457/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on hyvin yksilöllistä. Myös ikäluokkasi ihmiset löytävät uusia suhteita, eli jotkut ikäisesi naiset saavat miesten huomiota ja (uusia) miehiäkin. Itseäni on tämän vuoden puolella lähestynyt kaksi miestä ihan livemaailmassa, deittisovelluksessa sain matchit niiden kahden eniten kiinnostavan kanssa, ja toisen kanssa alettiin tapailla ja tutustua paremmin.

Siis varmaan tapaa vielä uusia ihmisiä ja löytää uuden kumppaninkin, lähinnä nyt oli puhe näkymättömyydestä vrt nuorempana. Itse kyllä huomaan aika ison eron. Jopa etelän maissa, jossa miehet ovat joskus aika tunkeilevia. Luulin miesten muuttuneen, kun sain olla niin rauhassa Marokossa, mutta tajusinkin olevani vanhempi nainen/äiti-kategoriassa, ja täysin näkymätön miehille jo. No, sai ainakin kulkea ihan rauhassa... 

Vierailija
458/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen muuttunut vanhempana hyvin näkyväksi, koska painoa on tullut lisää kolkytä kiloa. Nuorena olin niin laiha, että olin melkein näkymätön ja kuljin ovistakin saranapuolelta. Nykyisin kyllä ihmiset joutuu väistelemään kapeilla kaduilla, etteivät joudu ylikävellyksi.  Eikä haittaa yhtään, siis minua. En osaa vastata kysymykseesi, koska en ole kuullut kenenkään sanovan muuttuneensa näkymättömäksi iän myötä.

Vierailija
459/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät sano noin koska ovat aina olleet näkymättömiä

Vierailija
460/469 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin jääkiekkopelissä niin ainoa joka tuijotti hetken oli joku yli 70 vuotias mies. En kerjää huomiota mutta huvittuneena mietin asiaa että kaikki on katoavaista. -n52

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi