Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä se tarkoittaa, kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin näkymättömäksi iän myötä"?

Vierailija
14.09.2024 |

Itse nuorena naisena mietin tuota, että ei minua ainakaan kukaan huomaa ulkonakaan, vaikka olen nuori ja ihan normaalin näköinen(hoikka, pitkät hiukset). Tai kukaan ei varsinaisesti Suomessa jää katsomaan tai tuijottamaan. Enkä kyllä edes katso ihmisiä jatkuvasti, että apua, huomasiko tuo nyt minut.

Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana? Ja mistä te olette huomanneet nuorempana, että ihmiset teidät huomasi ja katseli?

Kommentit (469)

Vierailija
421/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun on näitä vanhempia naisia kertomassa miten asia menee, erikoista että heitä ei kuunnella. Juuri heillä on elämänkokemusta ja viisautta, siitä miten asiat oikeasti menevät. Viisautta olisi oppia heidän virheistään, eikä toistaa itse samoja. Ja sitten tajuta vanhana, ettei ketään oikeasti enää kiinnosta, ja olet edelleen yksin.

Vierailija
422/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52-vuotias, menopaussi jo takana, enkä ole huomannut olevani mitenkään näkymätön. Mitään miesten huomiota en toki hae, enkä käy missään "iskupaikoissa" tai ole Tinderissä, koska en halua seuraa. Mutta noin arjessa ihan yhtä lailla saan kohteliasta palvelua, minua päin ei kävellä, ja mulle ollaan ystävällisiä, kuin silloin kun olin nuorempi ja nätempi. Varmaan jos jonnekin yöelämään menisin, siellä ei tulisi vonkaajia kuten opiskelijana, mutta eipä sellainen kyllä voisi myöskään enää vähempää kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on tullut päinvastoin näkyvämpi. Töissä kuunnellaan mielipidettä ja kaupoissa tullaan tarjoamaan apua. 

Vierailija
424/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kohta 63v ja ukot pyörii ympärillä ja huomiota kyllä saa ihan liiaksi asti. Toki olen ihana, mutta jotain rajaa kuitenkin.

Vierailija
425/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rumilla miesten huomio on vakio kehdosta hautaan, tarkoitin. Ei huomiota. 15/15

Minä pidän itseäni rumana. Naiset monesti hymyilevät minulle. Arvaan sen vain olevan naureskelua rumuudelleni ja piruilua.  

Onko yleistä tuollainen pilkkahymyily rumille?

Vierailija
426/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta vanha ketju jo. Onko ap mies (vahvasti epä len tätä) vai muuten vaan putkiaivo kun kuvittelee kaiken liittyvän ulkonäköön ja miesten huomioon. 

Näkymättömyys ja näkymättömyyden tunne on paljon laajempi eikä oikeastaan liity mitenkään tai korkeintaan osittain hyvin löyhästi ulkonäköön. 

Esimerkki, siinä missä miehelle harmaa ohimoilla lisää uskottavuutta on naiselle harmaantuva pää ammatillinen itsemurha. Varma keino tulla ensin sivuutetuksi ja pian myös ulkoistetuksi seuraaviwn yt-humppien tullen.

Vierailija
427/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on tullut päinvastoin näkyvämpi. Töissä kuunnellaan mielipidettä ja kaupoissa tullaan tarjoamaan apua. 

Hei just sama! Minä olen ollut kaikin tavoin näkymätön nuori ja nuoriaikuinen. En herättänyt kiinnostusta edes siinä mielessä muissa kuin keski-ikäisissä kännisissä vanhoissa ukoissa baarissa. (Ikäiseni) mieheni tapasin kolmekymppisenä. 

Musta on tullut "näkyvä" joskus tässä neljänkympin jälkeen. Se on varmaan vain se, että olen itse hurjasti itsevarmempi. Otan herkästi kontaktia ihmisiin, siis ihan vaan niitä näitä juttelen vaikka sille kaupan kassalle. Olen kohtelias, hymyile ja huomaavainen muille. 

Myyjät tervehtii kaupoissa, saan hyvää palvelua, saan apua, saatetaan käydä juttelemaan ihan tuntemattoman kanssa, töissä mulle ollaan ystävällisiä, ja tosiaan myös kuunnellaan.  Ja ensimmäisen kerran elämässäni olen jopa ollut vaistoavanani, että jokunen mies on katsonut kiinnostuneena... 

Vierailija
428/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vanhempi nainen, enkä tunne olevani näkymätön. Että en nyt tiedä mitä sillä tarkoitetaan.

Vierailija
429/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, kyllä aikaisemmin miehet katseli enemmän päin. En ollut mikään superkaunotar, mutta aika nätti kai kuitenkin. Nyt olen viiskymppinen ja kyllä eron huomaa. Sellasta se on. Onneksi on jo onnellinen avioliitto. (:

Vierailija
430/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin 30 vuotta sitten vielä viheltivät perään jopa ohi menivistä autoista, ei enää 

Vierailija
431/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta vanhemmasta naisesta tulee katkera feministi kun miehet eivät enäö huomaa. Silloin varsinkin kannattaa pysyä kaukana tästä naisesta.

Vierailija
432/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne ovat niitä, jotka ovat leikanneet hiuksensa lyhyeksi. Lyhythiuksisena rinnastetaan mieheen.

Ei se sitä kyllä vaadi. Mulla oli nuorempana välillä ihan lyhyet hiukset ja vientiä oli (mulle sopi hyvin lyhyt tukka). Keski-iässä aika pitkät ja kyllä mä selvästi varsinkin nuorempien miesten silmissä olen nykyään "neutraali". Mikä on ihan ok!

Vierailija
433/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kyse naisista, jotka ovat rakentaneet itsetuntonsa ulkonäkönsä ja sen perusteella saamansa huomion varaan?

Itse en koe itseäni yhtään näkymättömäksi. Ihan kaikki ihmiset vanhenevat. 

Minusta se on ihan neutraali asia. Ei minun itsetuntoni sille ole rakentunut, mutta totta ihmeessä nuorempana käänsi miesten päitä helpommin. Se vain on niin.  

Vierailija
434/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tuntea itsensä näkymättömäksi? Miehen katseko meitä määrittelee? 

Ikävä kyllä maailma on vielä liian miehinen. Ja nainen joillekin vain tikittävä biologinen kello. 

Olemmeko vielä niin apinoita, että lisääntymiskyvykkyys määrittelee arvomme?

Ja paskat.

Katsoin eilen silmiin minua vanhempaa naista, joka on täyttä rautaa. Legenda, jota suuresti arvostan.

Mielestäni jokaisen pitää saada päättää, miten haluaa näkyä. Yksilönä. 

Eihän siinä mistään arvosta olekaan kysymys. Nainen voi olla arvostettu ja arvokas monella lailla, fiksu ja menestynyt ja mukava ja humaani ja huumorintajuinen. Eikä hänen millään lailla tarvitse ajatella, että miehen katse määrittelee häntä ihmisenä. Mutta vanhempana hän ei useimpien miesten silmää enää samalla lailla miellytä.  Se on vaan fakta, se on biologiaa. Ei siitä tarvitse hermostua. 

Vierailija
435/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta katsoo, että tietynikäinen nainen (lisääntymiskyvyn menettänyt) ei ole enää tarpeellinen yhteiskunnan kannalta.

Tämä näkyy esim niin, että sun mielipide ei kiinnosta enää ketään. Ehkä aiemmin sun mielipide huomioitiin esim. töissä, mutta nyt kun kerrot sen, se ohitetaan kokonaan, siihen ei reagoida.

On ihan sama, ootko paikalla vai et, kukaan ei huomaa, jos puutut joukosta.  Jos vaikka tulet myöhässä palaveriin, ihmiset hämmästyy, kun luulivat sun jo olevan siellä.

Palaverin ajankohta vaihtuu, mutta sulle unohdetaan ilmoittaa siitä, kun sä olet se näkymätön. 

Samoin asioista sovitaan suullisesti jossain, missä et ole läsnä ja sulle unohdetaan ilmoittaa siitä, koska sä et ole tärkeä. 

Työpanosta pidetään itsestään selvänä, ei tartte kehua eikä kiittää.

Ilmaisulla ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa, nuorena tai yli 50v. Aina on sitten niitä temperamentilla varustettuja, joita ei voi olla näkemättä/kuulematta, mutta tämä siis yleisesti.

No mut siinähän on tarpeellisuutta/arvoa aika kauan, mies syntyy tarpeettomana/arvottomana ja kuolee arvottomana, ellei ole sota, niin on pieni tarve ja sinnekin lähetetään juurikin kuolemaan.

Anteeksi nyt mutta onpa uhriutumista. Hyvin suuri prosentti naisista kaipaa rinnalleen kivan miehen, hyvin usein niinkin valtavan tärkeään tehtävään kuin lastensa isäksi.

Työelämä kaipaa miehiä ihan samalla lailla kuin naisiakin ja miehet saavat keskimäärin parempaa palkkaa. Miehiä on päättävissä asemissa naisia enemmän. Miten sinä oikein tämän asian ajattelet?

Vierailija
436/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tuntea itsensä näkymättömäksi? Miehen katseko meitä määrittelee? 

Ikävä kyllä maailma on vielä liian miehinen. Ja nainen joillekin vain tikittävä biologinen kello. 

Olemmeko vielä niin apinoita, että lisääntymiskyvykkyys määrittelee arvomme?

Ja paskat.

Katsoin eilen silmiin minua vanhempaa naista, joka on täyttä rautaa. Legenda, jota suuresti arvostan.

Mielestäni jokaisen pitää saada päättää, miten haluaa näkyä. Yksilönä. 

Eihän siinä mistään arvosta olekaan kysymys. Nainen voi olla arvostettu ja arvokas monella lailla, fiksu ja menestynyt ja mukava ja humaani ja huumorintajuinen. Eikä hänen millään lailla tarvitse ajatella, että miehen katse määrittelee häntä ihmisenä. Mutta vanhempana hän ei useimpien miesten silmää enää samalla lailla miellytä.  Se on vaan fakta, se on biologiaa. Ei siitä tarvitse hermostua. 

Ei tietenkään. Itsekään en mieluiten katsele itseni ikäisiä äijänkääkkiä, vaan vähän nuorempia miehiä.

Nuoruudessa on hehkeyttä ja vetovoimaa.

-ohis N54

Vierailija
437/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkotttaa näkymättömyyttä miesten silmissä. Suurin osa miehistä on näkymättömiä koko ikänsä naisten silmissä ja täälläkin heitä haukutaan inceleiksi, persuiksi, mammanpojaksi, mikromuniksi jne. ja moni on palstalla sitä mieltä, että se on heille ihan oikein.

Nainen on näkymätön vasta vanhana. Miksi naisen pitäisi olla eri asemassa? Pelkän naisena olon ei pitäisi oikeuttaa mihinkään erityisempaan huomioon. Tuo lähtee ajattelusta, että nainen istuu pankin päällä ja sitä pitäisi kaikkien miesten tavoitella ja nainen armollisesti valitsee, kenelle osoittaa huomionsa.

Miksi kukaan nainen haluaisi kiusaantua miesten huomiosta vielä ikääntyneenä? Na ajat ovat kaukana takana, kun halusi saada ja joskus saikin huomiota sellaisiltakin miehiltä, joista itse saattoi kiinnostua.

Vierailija
438/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut näkymätön.

Vierailija
439/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesta vanhemmasta naisesta tulee katkera feministi kun miehet eivät enäö huomaa. Silloin varsinkin kannattaa pysyä kaukana tästä naisesta.

Suuri osa vanhemmista naisista eikä läheskään kaikki nuoremmatkaan ole niin kuin sinä, että haluavat olla miesten huomaamia.  Itse asiassa yllättävän moni nainen ei piittaa pätkääkään siitä, huomaavatko vieraat miehet, kun riittää sen yhden oman miehen huomio.

Vierailija
440/469 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi hupsukkamies, joka kuvittelee naisen elämän keskiössä olevan miehet ja miesten halut sekä vaatimukset.

Niin nuori ja tyhjäpää ei naisen pidä olla, ettei olisi feministi. Kuinka latvalaho pitää naisen olla, että kuvittelee olevansa miehiä huonompi, vaikka vuosikausia koulussa istuneena luulisi tietävän totuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi