Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa

Vierailija
14.09.2024 |

Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.

https://yle.fi/a/74-20110944

Kommentit (500)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat tosi persaukista porukkaa ja pihejä. 

Suomi on kallis maa. Mitenkään erityisen pihejä me emme ole.

Keksit joka päivä jotain uutta negatiivista Suomesta ja suomalaisista jotta voisit kitistä psykologillesi siitä.

Suomalaiset on tosi pihejä koska kaikki asiat halutaan tehdä itse ja mistään palvelusta ei olla valmiita maksamaan. 

Ennen 1980-luvun kulutusjuhlaa säästäväisyyttä pidettiinkin Suomessa hyvänä asiana ja tarpeettomaan tuhlaamista huonona asiana. Korkojen nousu sekä yleinen hintojen nousu on aiheuttanut sen, että ihmisillä on aiempaa vähemmän rahaa tuhlaamiseen. Ja nyt on moni havahtunut taas siihenkin, että on hyvä olla säästöjä, jos jotain tapahtuu. Oli se sitten pesukoneen hajoaminen, sairastuminen tai työttömyys. Suomalaiset pistävät aika ison osan nettotuloistaan asumiseen. Asuipa sitten vuokralla tai omassa. Asuntolainojen takaisinmaksuajat ovat nykyisin pitkiä (esim 20 vuotta) ja siinä vaiheessa, kun laina on maksettu, onkin jo tarve remontoida. 

Vierailija
142/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle-vero pois niin voisi säästyneillä rahoilla käydä syömässä.

Ylen toimitusjohtajan elintaso on kuitenkin turvattava! Tarvitsemme Suomeen ihmisiä, joiden ei tarvitse miettiä hintoja eikä kustannuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ylelle suurikin yllätys, että opiskelijana valitsen sen 2 euron makaroonilaatikon sen 25euron ravintola illallisen sijaan, kun koko viikon ruokabudjettiin on 30e. 

Vierailija
144/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vasemmistolainen tai oikeastaan kommunistinen oikeisto, joka ei myönnä tai toteuta yksilönvapauksia kansalleen ja jakaa köyhyyttä työtätekeville tasaisesti, mutta pajarit ja pikku komissaarit saa rahaa ihan perkeleesti kuten neuvostoliitossa aikoinaan. Muu kansa elää ihan saatanan köyhinä ja apaattisina kalliissa vuokrakuutioisaan tyhmenemässä yksitöikkoisuudessaan.

Meille tarjotaan kusetusta oikeiston nimimerkin alla.

Meininki on niin venäläistä, että tulee mieleen onko kaiken takana venäjä?

ihan sama mitä äänestää, niin saa samaa paskaa, mutta oikeisto on aina vetänyt tässä asiassa sen kommunistiseimman linjan. Sitä ei voi ku ihmetellä.

Vierailija
145/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas Yle kärjisti uutisensa. Aivan kuin suomalaisilla ei olisi kotona mitään mahdollisuuksia lämmittää ruokaa. Kyllä joka asunnossa on ainakin hella ja asukkaalla mitä luultavimmin paistinpannu, jolla sen makaronilootan voi kuumentaa. En ole vielä koskaan syönyt mainittua ruokaa kylmänä enkä syö. Osaan lämmittää sen mikrossa, hellalla tai uunissa. Kaikki mainitut värkit löytyvät keittiöstäni. Harvoin käyn missään ravintolassa syömässä, sillä lounaan hinnalla laitan viikoksi ruokaa itselleni. 

Vierailija
146/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".

Elämys ja lounasravintola eivät useinkaan sovi yhteen. Monet paikat ovat todella hälyisiä, meluisia, mikä on epämiellyttävää.

Jep. Joko kamala meteli ja epämiellyttävä valaistus ja jatkuvasti jotain mikä keskeyttää keskustelun ja ajatukset, tai vaihtoehtoisesti sellainen jäykän hiljainen pönötysravintola jossa ei uskalla jutella pöytäseurueensa kanssa mistään merkityksellisestä kun viereiseen pöytään ja sivullisiin kuulijoihin on 50 cm etäisyys. 

Vierailija
147/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

200g / juhlavieraat makaronilaatikkoa on suosittu tarjottava häissä.

Vierailija
148/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen neljävitonen mies ja en ole koskaan käynyt ravintolassa yksin syömässä.

Ensinnäkin tuntipalkka on noin 12e ja toiseksi en ole lapsuudessakaan oppinut ravintoloissa käyntiä. Vanhemmat olivat duunareita ja hyvin säästäväisiä. Myöskään kahvilla ei koskaan käyty.

Baarissa kävin kerran parikymppisenä ja koin sen ahdistavana ympäristönä. Ei myöskään kiinnostanut maksaa oluesta 3.5e tuoppi. Liian kallista. Nykyään taitaa olla 8e tuoppi.

En käytä myöskään alkoholia, joten en näe mitään järkeä lähteä mihinkään missä on ihmisiä. Minulle ruokailu on kuin vessassa käynti. Teen sen mieluusti privaatisti ilman että muita on ympärillä. Ahdistun sellaisesta ja en voi nauttia ravinnosta.

Muutenkin työelämä vie kaiken energian ihmisestä. Ihminen ei jaksa elää elämäänsä töiden jälkeen.

Olemme palaneet työelämässä takaisin 1800-luvulle työpäivien pituudessä. Demareiden 8.8.8 on unhoitettu.

Siksi meillä on pahoinvointia.

Kaurismäkeä...

Vierailija
149/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää ja sirkushuveja. Sitä rahvas tarvitsee. On aina tarvinnut, jotta jaksaa olotilassaan.

Vierailija
150/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen neljävitonen mies ja en ole koskaan käynyt ravintolassa yksin syömässä.

Ensinnäkin tuntipalkka on noin 12e ja toiseksi en ole lapsuudessakaan oppinut ravintoloissa käyntiä. Vanhemmat olivat duunareita ja hyvin säästäväisiä. Myöskään kahvilla ei koskaan käyty.

Baarissa kävin kerran parikymppisenä ja koin sen ahdistavana ympäristönä. Ei myöskään kiinnostanut maksaa oluesta 3.5e tuoppi. Liian kallista. Nykyään taitaa olla 8e tuoppi.

En käytä myöskään alkoholia, joten en näe mitään järkeä lähteä mihinkään missä on ihmisiä. Minulle ruokailu on kuin vessassa käynti. Teen sen mieluusti privaatisti ilman että muita on ympärillä. Ahdistun sellaisesta ja en voi nauttia ravinnosta.

Muutenkin työelämä vie kaiken energian ihmisestä. Ihminen ei jaksa elää elämäänsä töiden jälkeen.

Olemme palaneet työelämässä takaisin 1800-luvulle

Minäkin ihmettelen mitä järkeä on käydä ravintolassa töissä kympin tuntipalkalla tyyliin. Työttömänä voi elää paljon mielenkiintoisemmin ja on aikaa miettiä mitä ilmaista tekemistä keksisi.

Tyhmä nykyään työssä käy ja elää täysin aivokuollutta elämää sairastuen päänupistaan. Paskatyö syrjäyttää ihmisiä.

Vierailija
151/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".

Elämys ja lounasravintola eivät useinkaan sovi yhteen. Monet paikat ovat todella hälyisiä, meluisia, mikä on epämiellyttävää.

Jep. Joko kamala meteli ja epämiellyttävä valaistus ja jatkuvasti jotain mikä keskeyttää keskustelun ja ajatukset, tai vaihtoehtoisesti sellainen jäykän hiljainen pönötysravintola jossa ei uskalla jutella pöytäseurueensa kanssa mistään merkityksellisestä kun viereiseen pöytään ja sivullisiin kuulijoihin on 50 cm etäisyys. 

Kaikista hirveimpiä on ne, jotka ovat esim avonaisia johonkin kauppakeskukseen. Esim Jyväskylässä Sepässä todella monen ravintolan ruokailutilat on sinne käytäville auki, eli se melu käytäviltä kuuluu ja näkyy sinne ruokapöytiin ja toisinpäin. Tosi kiva syödä siinä, kun muut tuijottaa kun kävelevät ohi. 

Toinen inhottava on, kun kaikki pöydät ja tuolit laitetaan ihan vieri viereen niin, että hyvä ettei toisen pöydän ihmisten hengitystä kuulu. 

Vierailija
152/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syo makaronilootaa, varsinkaan kylmänä, kun sen voi helposti kotona lämmittääkin. Syön paljon terveellisemmin.

Pitävätkö nuo ihmisiä hulluina? Miksi ihmeessä lähtisin ravintolaan syömään? Annokset maksavat moninkertaisesti enemmän, eikä siellä ole mitään sellaista tekijää, miksi minun pitäisi syödä ruokani siellä.

Vierailija
153/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime viikolla lounaalla ravintolassa kun oli tarjolla silakkapihvejä, joita en viitsi kotona paistaa. Annoksessa oli pieni määrä perunamuussia ja viitisen karrelle paistettu silakkapihviä sekä runsaasti voisulaa. Ei yhtään vihannesta sen perunamuussin lisäksi. Mikään salaattipöytä ei annokseen kuulunut. Ei kiinnosta maksaa 12 euroa epäterveellisestä rasvasta ja karsinogeeneistä.

Vierailija
154/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne joilla ei ole varaa käydä saisivat kyllä hengenravintoa ravintoloista ja muista viihtyisistä paikoista.

Niin monet duunarit jotka oikeasti tarvitsisivat sosiaalista ympäristöä yksinolon sijaan. Heillä pitäisi olla rahaa ja varaa käydä näissä paikoissa, jotka pian tekevät konkursseja.

Monet masentuu töiden jälkeen köyhinä vuokrakämpissään. Vain vuokraorjuuteen on varaa. Täysin näköalatonta elämää tarjotaan työssäkäyville nuorille ihmisille.

Hävytöntä menoa.

Ei vain nuorille. Olen 50+ ja on pieni palkka. Asun vuokralla kerrostalossa. Ei ole autoa. 

T. duunari

Vierailija
155/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Giniä tislaava työelämysprofessoori saa höpöttöö ihan mittee haluoo.

Vierailija
156/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat tosi persaukista porukkaa ja pihejä. 

Ja tyhmiä ja rumia 👍

Vierailija
157/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käytät kippari vaatteesi kaikki 6kpl mitä sinulla on loppuun ennen kuin ostat uutta. Matkoilla et tietenkään käy kun siellä voisi tulla muita ihmisiä vastaan ja ahdistaa kuten kirjoitit. Mitä järkeä tuollaisessa ankeassa uhriutumis ja ilottomassa elämässä on.

Suomessa on aika korkeat itsemurhaluvut. Täällä tarjotaan heikkoa ostovoimaa ja näköalatonta apaattista varatonta elämää vuokrakämpän seinien sisällä. Ravintolaan ei ole varaa. Ei ole varaa matkustaa tai ostaa vaatteita ja koska vaatteita ole varaa ostaa, niin ei kehtaa käydä missään.

Työttömät on tässä jos syvällä, mutta pahin osuus on työssäkäyvän prosessissa, kun on valehdeltu että työssäkäynti on kannattavaa, niin jossain vaiheessa lävähtää silmille että plus miinus nolla. Saman saa työttömänä. Saman köyhyyden ja näköalattomuuden.

Sitten ainoan ilon saa uhriutumisesta ja ilottomuudesta, koska ne on mitä annetaan palkaksi työstä. Ne on viikonloppuisin läsnä.

Osa juo niiden päälle ettei ne painaisi täysin maihin.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 140: "Toisaalta, miksi pitäisi ostaa paveluita joita osaa, kykenee ja ehtii itsekin tehdä, kun mikään ei ole edes vastenmielistä puuhaa.  Laitan mieluummin ne säästyneet rahat syrjään kun ei ikinä voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan."

Aivan totta. Mä en edes tykkää muista kotihommista kuin ruuanlaitosta, mutta en mäkään osta siivouspalveluita tms vaan teen itse. Vuosi sitten, kun mulla oli kotona vesivahinko asunnon alakerrassa, päätin siinä samassa yhteydessä maksaa itse sille remppafirmalle, joka jo oli kotonani hoitamassa purku- ja korjausrakennukset, olohuoneen yhden seinän tapetoinnista. Ensin ajattelin, että vaan maalaan seinän itse, mutta koska huone on korkea ja minä taas lyhyt, päätin päästä helpolla (joskin kalliilla). Kotini muissa huoneissa olen vuosien varrella maalannut itse. 

Vierailija
159/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas Yle kärjisti uutisensa. Aivan kuin suomalaisilla ei olisi kotona mitään mahdollisuuksia lämmittää ruokaa. Kyllä joka asunnossa on ainakin hella ja asukkaalla mitä luultavimmin paistinpannu, jolla sen makaronilootan voi kuumentaa. En ole vielä koskaan syönyt mainittua ruokaa kylmänä enkä syö. Osaan lämmittää sen mikrossa, hellalla tai uunissa. Kaikki mainitut värkit löytyvät keittiöstäni. Harvoin käyn missään ravintolassa syömässä, sillä lounaan hinnalla laitan viikoksi ruokaa itselleni.

Ei ollut Yle joka kärjisti. Vain aloittaja puhui kylmästä maronilaatikosta.

Olisit lukenut linkistä artikkelin niin tietäisit tuonkin.

Vierailija
160/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei vielä ole sellaista ulkona syömisen kulttuuria, kuin monissa muissa maissa.

Ei olekaan. Eikä ole juuri minkään muunkaan palvelun ostokulttuuria.

Tämä on ihan totta. Itse siivotaan eikä palkata viikkosiivoojaa. Itse pestään pyykit eikä viedä pesulaan. Siis silloinkin, kun varaa olisi. Tässä voi olla taustalla ajatuksena, että on tyhmää maksaa sellaisesta, minkä osaa ja pystyy tekemään itsekin. "Taitava ja ahkera emäntä" leipoo pullatkin itse eikä osta kaupasta. 

Suomen verotus tekee ostotyöstä niin kallista suhteessa omaan palkkaan, että palveluja kannattaa ostaa vain silloin kun on aivan pakko. Olen melko hyvätuloinen, mutta silti autot ja talo kannattaa remontoida itse. Samoin hiukset kannattaa leikata itse. Ruoan teen aina itse. Näin välttää valtavasti verojen maksua ALV:n, palkkaverojen ja yritysten tuloveron muodossa.