YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Ravintola- ja matkailuala on nyt jo aika monta vuotta ulissut siitä että ihmiset ei maksa (tolkuttomia hintoja) heidän tarjoamistaan (hintaansa nähden kuppaisista) palveluista ja tuotteista. En mä oikein tiedä mitä ne odottaa, että alkaisin säälistä ostaa?
Minä kyllä matkailen ja syön ulkona, mutta niin että saan mahdollisimman hyvin rahoilleni omien arvojeni mukaan vastinetta - maksan siis esim. mausta, palvelusta ja viihtyisyydestä, mutta en brändistä tai kokin harrastelusta tai erikoisuudentavoittelusta. Harvoin jonkun jäkälän uittaminen keitossa muuttaa makua niin ratkaisevasti paremmaksi että olisi hinnan tuplaantumisen väärti, ainakaan kovin säännöllisesti ruokaillen.
Suomessa on niin matalat palkat duunareilla. Ne seitkytlukulaiset jotka joskus innostuivat imitoimaan jenkkien ravintolakultuuria ovat kyllä rikkaita ja kaiken itselleen ahnehtineita, mutta alkavat olemaan liian vanhoja käymään ravintoloissa.
Heillä olisi rahaa. Duunareilla ei ole oikein ollut rahaa ikinä käydä missään muualla kuin kotona ja töissä. Sitten joskus marketissa. Täysin näköalatonta elämää huonolla ostovoimalla. Tämä totuus alkaa lävähtää naamalle. Ja sitten heitä vielä leikataan, koska suurin osa duunareista on pätkätyöläisiä ja työttömiä leikataan, joten entistä kurjempaa tulee olemaan. Nekin jotka kävi ravintoloissa tai baareissa ei käy enää.
Meillä ei koskaan ollut oikeaa ravintolakultuuria tai kahvilakultuuria Suomessa. Buumerit vähän imitoi jenkkimeininkiä ja jaksoi hetken ylläpitää näitä teattereita pystyssä, jossa leikittiin ravintolaa. Suurin osa keskiluokastakaan ei todellakaan tiedä miten köyhää (heidän yrityksen työläisensä) tai alemman tason työläiset ovatkaan.
Moni on henkisesti aivan aivokuollut ja huuhtelee aivojaan viinalla, koska mihinkään muuhun ei ole varaa ja ei ole siihenkään enää pitkään. Varallisuus on jotenkin jaettu päin persettä. Se alkaa näkyä ihan kohta rytinällä.
Tätä on äänestetty, tätä saadaan nyt. Mitä siitäkin tulisi jos elämässä laittaisi rahansa kaikkeen turhaan kuten ravintolassa käyntiin?
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-annos ALKAA jostain 15 eurosta. Mun nettokuukausiansiot on jotain 1500. Et revi siitä!
Ja muuten makaronilaatikko on lasten ruokaa. Itselleni teen aikuisten ruokaa!
Sun mielestä se on lasten ruokaa. 😄
Mä syön aina samaa ruokaa lapsen kanssa.
Kaupoissa voi nykyään olla ravintolatasoa parempi valikoima esimerkiksi valmisannoksia.
"Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäin."
Noissa osataan EU-tuet kaapia omiin liiveihin. Me olemme nettomaksajia tuossakin "lystissä". Kyllä täälläkin ulkona voitaisiin käydä syömässä tiheämmin, jos muuttuisimme merkittäviksi nettosaajiksi.
Kansaa kusetetaan. Milloin tämä kurjuus lopetetaan?
Varaa on, mutta en lähde maksamaan ravintoloiden riistohintoja jostain einesmurkinasta, kun itsetehtynä saa halvempaa ja terveellisempää
Olen sinkku, enkä halua/ole varaa käydä yksin ravintolassa syömässä. Teen isomman satsin ruokaa kerralla, yleensä neljäksi päiväksi, ja olen laskenut, että tulee maksamaan n. 5€/ ateria. Missä ravintolassa voin syödä 5€ lämpimän ruuan? En kyllä jaksa vaivautua aina edes ulos lähtemään, vaan haluan saada sen ruuan helposti ja nopeasti eteeni työpäivän jälkeen.
106. Eivät ole halpoja nekään, mutta ymmärrän pointin kauppiaan kannalta. Niitähän on jatkojalostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat tosi persaukista porukkaa ja pihejä.
Suomi on kallis maa. Mitenkään erityisen pihejä me emme ole.
Keksit joka päivä jotain uutta negatiivista Suomesta ja suomalaisista jotta voisit kitistä psykologillesi siitä.
Suomalaiset on tosi pihejä koska kaikki asiat halutaan tehdä itse ja mistään palvelusta ei olla valmiita maksamaan.
Miksi mennä ravintolaan, kiinalaisiin, takkulaisiin ja muihin syömään mitä sattuu. Kukaan ei osaa suomen sanaa, ei kiitos.
Vink vink, huoneenlämpöinen hernekeitto suoraan purkista jälkiruokalusikalla on ihana elämys. En ole vielä päättänyt mikä on parasta kyytipojaksi, siis kyytitytöksi puna- vai valkoviini.
Vierailija kirjoitti:
Olen neljävitonen mies ja en ole koskaan käynyt ravintolassa yksin syömässä.
Ensinnäkin tuntipalkka on noin 12e ja toiseksi en ole lapsuudessakaan oppinut ravintoloissa käyntiä. Vanhemmat olivat duunareita ja hyvin säästäväisiä. Myöskään kahvilla ei koskaan käyty.
Baarissa kävin kerran parikymppisenä ja koin sen ahdistavana ympäristönä. Ei myöskään kiinnostanut maksaa oluesta 3.5e tuoppi. Liian kallista. Nykyään taitaa olla 8e tuoppi.
En käytä myöskään alkoholia, joten en näe mitään järkeä lähteä mihinkään missä on ihmisiä. Minulle ruokailu on kuin vessassa käynti. Teen sen mieluusti privaatisti ilman että muita on ympärillä. Ahdistun sellaisesta ja en voi nauttia ravinnosta.
Muutenkin työelämä vie kaiken energian ihmisestä. Ihminen ei jaksa elää elämäänsä töiden jälkeen.
Olemme palaneet työelämässä takaisin 1800-luvulle työpäivien pituudessä. Demareiden 8.8.8 on unhoi
Ja käytät kippari vaatteesi kaikki 6kpl mitä sinulla on loppuun ennen kuin ostat uutta. Matkoilla et tietenkään käy kun siellä voisi tulla muita ihmisiä vastaan ja ahdistaa kuten kirjoitit. Mitä järkeä tuollaisessa ankeassa uhriutumis ja ilottomassa elämässä on.
Tuntipalkkani on nettona 10,18e. Minun pitäisi tehdä 4 tuntia töitä jonkun halvan ravintola-annoksen eteen että voin hetken teeskennellä että minulla on varaa siihen. Siinä 4 tunnissa on aika monta kusilätkköä, eristyshuonetta ja loputtomasti sontaa siivottuna, jotta voi odottaa puoli tuntia ruokaa ja syödä toisen.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on äänestetty, tätä saadaan nyt. Mitä siitäkin tulisi jos elämässä laittaisi rahansa kaikkeen turhaan kuten ravintolassa käyntiin?
Itkisin että tulipa syötyä puolessa tunnissa viikon palkka saatana.
Sitten olisi jotenkin petetty olo. Samalainen kuin työpäivän jälkeen. Sellainen henkisesti persenussittu olotila. Pöllymystynyt ja ei voi olla tota olo.
Tätäkö tää elämä on loppuajan. Vai tapanko itteni. Ei ole herkkua, no onneksi ei ole mikään kokoaikainen työ ja pääsee joskus työttömäksi ja saa elää omaa elämäänsä saatana.
Sellainen. Ravintolat on yksiä huijareiden pesiä. Käyt sellaisessa niin vähintään parin päivän palkat hujahti puolessa tunnissa suolistoon. Sehän on ihan perseestä ja ravintolan työntekijät tekee tota duunia itse kympin tuntipalkalla. Ei heillä itselläkään ole varaa oman lafkan palveluihin :D:D:D
Täys huijaus! Rikkaat käy vähän leikkimässä ravintoloissa hienompia ihmisiä. Pelleilyä sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää panko tupakkiin, viinaan ja kulisseihin liikaa. Jää rahaa nauttia elämästä.
En laitakaan, ravintolaruokailu ei silti ole mikään nautinto. Joskus reissussa käydään syömässä, mutta nautitaan kesällä ennemmin eväät/marketin tarjonnasta jossain rantakalliolla.
Arjessa häiritsee ravintolaruokailussa ajankäyttö: matkaa autolla 22km suuntaansa, kotiruoka on jo syöty ennenkuin ollaan raflassa saatu annos pöytään. Toisekseen sen autoilun vuoksi ei voi ottaa lasillista ja julkisia ei ole. Taksi on tuolla matkalla kalliimpi kuin se annos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itkisin että tulipa syötyä puolessa tunnissa viikon palkka saatana.
Sitten olisi jotenkin petetty olo. Samalainen kuin työpäivän jälkeen. Sellainen henkisesti persenussittu olotila. Pöllymystynyt ja ei voi olla tota olo.
Tätäkö tää elämä on loppuajan. Vai tapanko itteni. Ei ole herkkua, no onneksi ei ole mikään kokoaikainen työ ja pääsee joskus työttömäksi ja saa elää omaa elämäänsä saatana.
Sellainen. Ravintolat on yksiä huijareiden pesiä. Käyt sellaisessa niin vähintään parin päivän palkat hujahti puolessa tunnissa suolistoon. Sehän on ihan perseestä ja ravintolan työntekijät tekee tota duunia itse kympin tuntipalkalla. Ei heillä itselläkään ole varaa oman lafkan palveluihin :D:D:
Olet asiallinen tyyppi. Toivottavasti sulla käy elämässä vielä hyvin. Voitat vaikka lotossa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustassa pelipaikalla ruokaravintolan pelkkä vuokra voi olla 6 000 e/kk. Siihen kaikki muut kulut päälle. Tervetuloa "ritisoijat" yrittämään. Ja muistakaa: ruuan ja juoman pitää olla sitten pirun halpaa... lol...
No ehkä tuossa vaiheessa vaan saa syyttää itseään, että oliko loppupelissä järkevää lähteä yrittäjäksi..
"Italialaisethan on saaneet valtavia summia esimerkiksi remontteihin EU-rahaa." Italialaisilla ei todellakaan ole mitään ongelmaa nostaa kaikkia mahdollisia EU-tukia. Siellä on yhden dokkarin mukaan mafiataustaista kuponkien täyttäjää virastot väärällään. Me suomalaiset emme kehtaa näin tehdä, kun muut luulisivat meitä ryccäläisen köyhiksi.