YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Minä käyn 3-7 kertaa viikossa ravintolassa viikon aikana, ihan samalla tavalla tekee muutkin kun ei missään ole näkynyt asiakaskatoa, uusia ravintoloita avautuu jatkuvasti, eli missä ne sulketuvat sitten mahtavat olla?
Vierailija kirjoitti:
Varaa on, mutta en lähde maksamaan ravintoloiden riistohintoja jostain einesmurkinasta, kun itsetehtynä saa halvempaa ja terveellisempää
Sun tyylisellä ihmisellä olisi varaa maksella kelvollisia palkkojakin, mutta et tee niin, koska itse ja minä minää.
Siksi
Taidan olla tässä ketjussa poikkeus, mutta käymme mieheni kanssa yksin tai yhdessä ulkona syömässä aina, kun siihen on mahdollisuus. Käymme useimmiten lounasravintoloissa, joissa hinnat ovat noin 13-20€.
En pidä ruoan valmistamisesta eikä mieheni ole milloinkaan itse sitä valmistanut. Ulkona syödessä saa ruoan tehtynä ja tiskit tiskattuina, voi itse keskittyä olennaiseen. Äärimmäisen harvoin olen itse keksinyt valittamisen aihetta ruoasta, täällä moni tuntuu sitä löytävän.
Ei ole varaa maksaa kokin kastikkeella sotkemasta lautasesta hienosti asetettuja heinän varsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-annos ALKAA jostain 15 eurosta. Mun nettokuukausiansiot on jotain 1500. Et revi siitä!
Ja muuten makaronilaatikko on lasten ruokaa. Itselleni teen aikuisten ruokaa!
Sun mielestä se on lasten ruokaa. 😄
Mä syön aina samaa ruokaa lapsen kanssa.
Ei vaan miun mielestä, vaan aivan objektiivisesti niin. Kysypä lapsilta, niin veikkaisin, että ainakin 90 % pitää makaronilaatikosta, ja OIKEIN paljon. Aikuisissa on näitä, jotka ei ole koskaan kasvanut aikuisiksi. Siltikään makaronilaatikko ei ole, hmm, ruokana mitenkään erityinen aikuisille.
Viimeyönä kuumehoureissa juuri ajattelin miten rikas ravintolakulttuuri meilläkin olisi jos jossain voisi syödä alle 5€. Ei tartte olla mitään gourmet annoksia vaan ihan vaan jotain currykeittoa ja leipää tms., mitä keittiössä voi valmistaa suuria annoksia kerralla. Ja se kulttuuri olisi sitä että jokaisella ravintolalla olisi omat erikoisuutensa (ei siis mitään saman suurkeittiön safkaa joka paikassa) ja kansalaiset kokoontuisi sinne yhdessä syömään ja juttelemaan. Asiakkaita kävisi paljon enemmän, joten loppupeleissä bisnes voisi paremmin kuin jos niiltä muutamalta asiakkaalta veloitetaan +20€ per lautanen.
Tämä kuitenkin vaatisi myös päättäjiltä tekoja hintojen yms. suhteen että yrittäminen olisi kannattavaa. Tämä hallitus on tehnyt päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
"Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäin."
Noissa osataan EU-tuet kaapia omiin liiveihin. Me olemme nettomaksajia tuossakin "lystissä". Kyllä täälläkin ulkona voitaisiin käydä syömässä tiheämmin, jos muuttuisimme merkittäviksi nettosaajiksi.
Millälailla tämä parantaisi ravintolan tasoa ja palvelua? Turhaa höpinää tämä.
Aika harvoin käyn ravintolassa syömässä mutta varmaan 10-20 kertaa vuodessa.
Makaronilootaa syön harvoin mutta aina uunituoreena.
Jos raha riittäisi niin useamminkin söisin ulkona.
Opiskelijana ollessa kävin ehkä kerran viikossa jossain syömässä. Se oli ravintola, lounaspaikka tai vaikka hese - mikä milloinkin.
Nyt olen valmistunut ja en käy ravintoloissa enää lähes ollenkaan. Ehkä hakemassa joskus edullisen hampurilaisen hesestä (1,5 e) tai noutokahvin reissussa ollessa.
Mielummin säästän rahat / sijoitan ne. En nauti erityisesti ravintoloissa käymisestä ja mulle tulee parempi mieli siitä, että säästän rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaa on, mutta en lähde maksamaan ravintoloiden riistohintoja jostain einesmurkinasta, kun itsetehtynä saa halvempaa ja terveellisempää
Sun tyylisellä ihmisellä olisi varaa maksella kelvollisia palkkojakin, mutta et tee niin, koska itse ja minä minää.
Siksi
Henkilölle ketä arvostaisin kyllä, mutta en sun kaltaselle mulkulle
Olen ollut aina tyytyväinen saamaani palveluun ravintoloissa, lähes joka reissusta on jäänyt hyvä mieli. Mutta onhan tämä nyt ilmiselvästi ensimmäisiä karsittavia menoja jos on rahan kanssa tiukkaa, tällä hetkellä en edes tuhlaa juuri mihinkään muutenkaan ylimääräistä.
"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".
Elämys ja lounasravintola eivät useinkaan sovi yhteen. Monet paikat ovat todella hälyisiä, meluisia, mikä on epämiellyttävää.
Ne joilla ei ole varaa käydä saisivat kyllä hengenravintoa ravintoloista ja muista viihtyisistä paikoista.
Niin monet duunarit jotka oikeasti tarvitsisivat sosiaalista ympäristöä yksinolon sijaan. Heillä pitäisi olla rahaa ja varaa käydä näissä paikoissa, jotka pian tekevät konkursseja.
Monet masentuu töiden jälkeen köyhinä vuokrakämpissään. Vain vuokraorjuuteen on varaa. Täysin näköalatonta elämää tarjotaan työssäkäyville nuorille ihmisille.
Hävytöntä menoa.
Man åt en middag igår på en rätt anspråkslös krog som kallar sig gastropub.
En ryggbiff med pommes och sallad samt ett rejält glas hyfsat vin blev snäppet under 50 €. Maten var riktigt bra och vinet hyfsat, men skall en så enkel middag verkligen kosta mera än 20 € ens i Finland?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustassa pelipaikalla ruokaravintolan pelkkä vuokra voi olla 6 000 e/kk. Siihen kaikki muut kulut päälle. Tervetuloa "ritisoijat" yrittämään. Ja muistakaa: ruuan ja juoman pitää olla sitten pirun halpaa... lol...
No ehkä tuossa vaiheessa vaan saa syyttää itseään, että oliko loppupelissä järkevää lähteä yrittäjäksi..
Niin, mä ajattelen että musta olisi ihana elättää itseni myymällä kotimaisesta villasta neulottuja villasukkia. Voinko siis velvoittaa muut suomalaiset ostamaan niitä määrittelemääni itselleni kannattavaan hintaan, kun musta se olis kivaa kulttuuria ja mulle kiva tapa elättää itseni? Ehkä en, joten teen työkseni jotain millä elän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atrian Arki makaronilaatikko on todella hyvää kylmänä. Ostan sitä aina kun se tarjouksessa 1€.
Hyi hel........ . Kertoo kaiken miten luokattoman huonosti suomalaiset syövät.
Se on todella hyvää ja nopeaa ruokaa. Kaksi kylmää makaronilaatikkoa kerralla naamaan ja maitoa suoraan purkista kyytipojaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Italialaisethan on saaneet valtavia summia esimerkiksi remontteihin EU-rahaa." Italialaisilla ei todellakaan ole mitään ongelmaa nostaa kaikkia mahdollisia EU-tukia. Siellä on yhden dokkarin mukaan mafiataustaista kuponkien täyttäjää virastot väärällään. Me suomalaiset emme kehtaa näin tehdä, kun muut luulisivat meitä ryccäläisen köyhiksi.
Mitä hemmettiä höpiset? Kateus taas päällä ja salaliittoteorioihin uskominen. Dokkarit eivät ole mitenkään aitoja todisteita mistään kunhan joku filmintekijä on sellaisen väsännyt ja saanut sen jopa nähtäväksi.
Opiskelijoita ja pienituloisilta juuri leikattiin tuista.
Tuo on aika iso ryhmä, mikä on nyt poissa kokonaan ravintoloitsijoilta.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei vielä ole sellaista ulkona syömisen kulttuuria, kuin monissa muissa maissa.
Ei olekaan. Eikä ole juuri minkään muunkaan palvelun ostokulttuuria.
Tämä on ihan totta. Itse siivotaan eikä palkata viikkosiivoojaa. Itse pestään pyykit eikä viedä pesulaan. Siis silloinkin, kun varaa olisi. Tässä voi olla taustalla ajatuksena, että on tyhmää maksaa sellaisesta, minkä osaa ja pystyy tekemään itsekin. "Taitava ja ahkera emäntä" leipoo pullatkin itse eikä osta kaupasta.
Toisaalta, miksi pitäisi ostaa paveluita joita osaa, kykenee ja ehtii itsekin tehdä, kun mikään ei ole edes vastenmielistä puuhaa. Laitan mieluummin ne säästyneet rahat syrjään kun ei ikinä voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Täysturhake on mikro, vein jo kauan sitten vehkeen pois. Paistinpannulla lämmitän ja herkullista tulee.