Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa

Vierailija
14.09.2024 |

Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.

https://yle.fi/a/74-20110944

Kommentit (500)

Vierailija
441/500 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se rikkain kymmenys jota leikkaukset eivät kosketa tai joka niistä hyötyy, ei tue ravintolayrittäjiä? 

Korkeimman tulodesiilin alarajalla mennään jossain 6000€ kuukausipalkan tasolla mikä on suunnilleen minimisumma jolla parin, kolmen lapsen kanssa voi ylläpitää pk-seudulla eurooppalaisittain korkeintaan keskiluokkaista elintasoa. 

Missä tahansa länsimaassa tukehdutaan suunnilleen nauruun kun verrataan tämän suomalaisen 10% huippua edustavan ostovoimaa paikallisiin hyvätuloisiin ja Suomessa 90%:lla ostovoima on vielä huomattavasti tämänkin alla.

Suomessa korkeintaan 3-5% kovatuloisin eliitti on niitä jotka voisivat käydä viikollakin vaikka joka ilta "oikeassa" ravintolassa perheen kanssa illallisella eikä tarvita taskulaskinta ynnäämään että tämä porukka on niin marginaalinen että se ei montaa ravintolaa elätä koko Suomen tasolla.

Mä olen sitten tuota korkeinta tulodesiiliä. En mikään käy en ravintoloissa ja koen, että talous on tiukoilla ja pitää säästää? Miksi? Olen perheen ainoa tulonsaaja! Mies on työtön ja lisäksi on lapsia ja koira. Elätäpä lapsiperhe yksin runsaan 6000 euron bruttotuloilla. Ei siinä käydä ravintoloissa syömässä. Hiuksetkin leikkaan ja värjään nykyään itse.

Työttömyys on suurta Suomessa ja aika monella työttömällä on varmaan perhe. Eli sen perheen ja työttömän elättää joku muu. Tätä ei nykyään missään huomioida, vaan työttömistä puhutaan ikäänkuin he eläisivät ihan yksinään. Työttömyys koettelee taloudellisesti koko hänen lähipiiriään. Ja lisää työttömiä tulee koko ajan.

Vierailija
442/500 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ravintola ei kannata, niin on varmasti tehty vääriä päätöksiä jossain vaiheessa. Työntekijöilläkin kaikilla aloilla on koeaika näyttää kyntensä, miten hoitaa pestinsä. Ei se yrittäjälläkään sen kummempaa ole. Jos ajattelit Saharassa myydä hiekkaa tai etelänavalla lunta, niin huonostihan siinä käy, koska kysyntä on puhdas nolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/500 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minua pitäisi kiinnostaa jonkun ravintolan pärjääminen? Jos yritys ei kannata niin tehkööt jotain muuta.

Samaa mieltä. Ei ole mun vastuulla jonkun ravintolan pärjääminen. Jos en halua laittaa vähäisiä eurojani "elämyksiin", niin en laita. Yrittäjien on turha kiukutella. Kun ihmisillä ei ole rahaa, niin sitä ei mistään taiota lisää. Olen yksineläjä 1600-1800 euron nettopalkalla. Jos pakollisten menojen jälkeen kuukauden lopussa on jotain jäänyt, niin se menee tasan tarkkaan säästöön, koska asiat menee tässä maassa koko ajan synkemmäksi. Pakko laittaa oma pärjääminen etusijalle.

Vierailija
444/500 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin lämmitän sen makaroonilaatikon

Kylmänä syöminen on ap.:n keksimä. Sitä ei sanottu siinä jutussa.

Siinä se provoilija ei malttanut jättää heittämättä ylimääräistä löylykauhallista. Lähti vähän lapasesta ja moni lukijoista huomasi, mistä on kysymys.

Kylmä oli mukana alkuperäisessä ylen otsikossa. Hävisi äkkiä.

Vierailija
445/500 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi varaa käydä ravintolassakin syömässä.

Mutta kun teen itse parempaa ja laadukkaampaa ruokaa kuin nämä "Ammattilaiset".

Joten en näe mitään järkeä miksi haluaisin syödä huonompaa ruokaa.

Täällä pk-seudulla kun menet viikonloppuna illalliselle johonkin "oikeaan" ravintolaan joka on siis vielä valovuoden päässä Michelin-tasosta niin yhden hengen pääruokana 150g ulkofileepihvikin maksaa saman verran kuin kilo kotimaista sisäfilettä Citymarketin tarjouksessa.

En ole itsekään mikään michelin-kokki mutta osaan kyllä paistaa pihvin paksulla valurautapannulla paremmin kun mitä em. paikoissa eteen tuodulta lautaselta löytyy ja teen lisukkeeksi myös valkosipuliperunat tai ranskalaiset paremmin kuin ravintolassa.

Minulla olisi varaa käydä silloin tällöin vaimon kanssa ravintolassa illallisella mutta kun vielä 200€ hintaan ei illasta jää suuhun juuri sen parempaa makua kuin ABC:n a la carte-pläjäyksestä niin hinta-laatusuhde on täysin järjetön. Lisää siihen vielä puoli tuntia laskun odottelua ja 60€ reilun 15km taksimatkasta kotiin niin illasta ei jää muita muistoja kuin vitutus. 

Sitä paitsi teen itse vähän paremmasta jauhelihasta ja makaronista sellaista makaronilaatikkoa jota viitsii lämmittää vielä seuraavana päivänä mikrossakin. Kelpaa jopa lapsille. 

Vierailija
446/500 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset osaavat lämmittää ruokansa. Ei makaronilaatikkoakaan tarvitse syödä kylmänä.

Monella ei vaan nykyään ole vara syödä ulkona. Syitä sille voi tiedustella hallitukselta.

Itse tilaan usein ravintolaruokaa kotiin. Ravintolaan ei kiinnosta mennä syömään, sillä kotona on viihtyisämpää. Se on asia jolle ravintoloitsijat voisivat tehdä jotain.

Vierailija
447/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täysin poikkeava maa eurooppalaisittain ihmisten suhtautumisessa mm. ravintolassa syömiseen. Jotain mätää on Suomessa.

Suomalaiset vaikka ostaisivatkin ravintola ruokaa, niin se kuskataan aina kotiin, eikä jäädä paikan päälle syömään.

Suomalaisille koti on kuin joku pesä, jossa kyhjötetään jopa kuukausi putkeen. Yhteisöllisyydestä ja muiden seurassa olemisesta ei niinkään välitetä. Eikä se edes tarkoita sitä, että olisi puhuttava tuntemattomien kanssa kahvilassa, vaan sitä, että yhteisöllisyyttä syntyy pelkästään samassa tilassa olemisesta.

Vierailija
448/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alv: n nosto ja työttömyyden uhka. Ei ole varaa, vaikka ravintolassa olisikin kiva käydä syömässä.

Vierailija
449/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu kulttuuriin, olishan mulla varaa mut ei vaan mun juttu

Vierailija
450/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullista takeawayta, kotiinkuljetuksella tai ilman, niin johan alkaa ruoka maistua. Kahviloissa/ravintoloissa on harvoin kiva istua, siinä näytillä, ja esittää syövänsä ja juovansa rennosti.

Vierailija
451/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille riittää ja kelpaa ABC:n ravintola. Muut ravintolat hallitus voi laittaa kyykkyyn, koska ne on kuitenkin vain pienyrittäjiä hallituksen mielestä.

Sitäpaitsi ABC:lla on muskelit, jotka kestää vaikka alv35% tai raaka-aineiden 50% hinnannousun. Ravintolakulttuurista myös viis ja rakkaudesta ruokaan ja sen valmistamiseen. Joten suomalaisille riittää S-ryhmän raflat.

Vierailija
452/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse parempaa ja halvemmalla. Ravintoloissa lähinnä tyly palvelu parhaassa tapauksessa jollain englantia muistuttavalla mongerruksella ja röykeät soomi himoverotus hinnat.

Kotona muutenkin viihtyisämpää.

Lasi viiniä maksaa jotain 15€ niin on verotuksessa vikaa. 

Lounasruokakin ihan järjettömän hintaista nykyään.

Vierailija
453/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa puhutaan jostain ihme yhteisöllisistä iloista, en minä semmoisia halua. Haluan syödä ruokani yksin rauhassa, ilman melua ja tarvetta kommunikoida kenenkään kanssa.

Vierailija
454/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tapansa mukaan "paranteli" uutista.

Vierailija
455/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmää? Tuskin on varaa ravintolaan, jos ei ole varaa sähköihin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on täysin poikkeava maa eurooppalaisittain ihmisten suhtautumisessa mm. ravintolassa syömiseen. Jotain mätää on Suomessa.

Suomalaiset vaikka ostaisivatkin ravintola ruokaa, niin se kuskataan aina kotiin, eikä jäädä paikan päälle syömään.

Suomalaisille koti on kuin joku pesä, jossa kyhjötetään jopa kuukausi putkeen. Yhteisöllisyydestä ja muiden seurassa olemisesta ei niinkään välitetä. Eikä se edes tarkoita sitä, että olisi puhuttava tuntemattomien kanssa kahvilassa, vaan sitä, että yhteisöllisyyttä syntyy pelkästään samassa tilassa olemisesta.

Noh, en minäkään arvosta mitenkään sitä, että jos syön ruokaani, ympärilläni pölisee mulle tuntemattomia ihmisiä. Eri juttu on, jos menen syömään mulle tuttujen ihmisten kanssa yhdessä. Kyllä siihen tuntemattomien hölinään riittää ihan bussissa matkustaminen, terveyskeskuksen odotustilassa odottaminen, kauppakeskuksisssa asiointi jne. En henkilökohtaisesti oikein ymmärrä, miten se lisää "yhteisöllisyyttä", että käyn apteekissa? Sielläkin joutuu jonottamaan vuoronumeronsa kanssa muiden asiakkaiden kanssa. 

Ja mä tosiaan haen tosta paikallisesta aina välillä ruokaa. Annokset on niin isoja, että syön yhdestä annoksesta kolme kertaa. En keksi yhtäkään syytä, miksi mun pitäisi syödä siellä annoksesta 1/3 ja ottaa kuitenkin loput mukaan. Tulee vaan ravintoloitsijalle ylimääräistä tiskiä. 

Vierailija
457/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina ulkona kun olen ulkomailla, mutta Suomessa hintataso on niin korkea, että valmistan ruoan itse kotona. Etelä-euroopassa jo katuruokaa saa ulkona 5 eurolla ja jos olen eri puolilla Aasiaa, niin jopa 2 eurolla saa ruoan katukeittiöissä.  Suomessa ei alle 20 eurolla selviä ravintolasta vaan noin 30 euroa on lähellä totuutta.. Buffeteja löytyy 15-20 eurolla.  Hampurilais- ja kebab ateriat ovat 10-15 euroa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Luin nyt tuon aloituksessa olleen Ylen artikkelin ja joo, jos suomalaista ei huvita vetää alkoholia, niin ei silloin yleensä huvita istua missään pubissakaan yksin. Jopa ihan lähiökuppiloissa alkoholittomat juomat (siis muut kuin vesi ja  limsat) on ihan törkeän hintaisia. Nelostuopin saa halvemmalla kuin vaikka alkoholittoman piña coladan. Ja siinä sitten selvinpäin katselet, kun muut kiskovat alkoholia? Jas ajattelet, että jee, tämäpä kivaa?

Näiden ravintoloitsijoiden kannattaisi ottaa myös huomioon sekin, että Suomessa sääolosuhteet vain pienen osan vuodesta kannustaa ihmisiä lähtemään kodin ulkopuolelle. Kauniina kesäpäivinä kyllä terassit on täälläkin täynnä, mutta kuka lähtee töiden jälkeen vesi- tai räntäsateessa tai lumimyräkässä johonkin pubiin? Kun on kotiin päässyt, siellä on hyvä olla. Seuraavan kerran lähtee taas aamulla töihin. Tai jos on koira, niin koiran kanssa ulos, tai jos on jokin harrastus, niin sinne. Mutta yksin jonnekin pubiin?

Vierailija
459/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ABC:lle 10km ja ravintoloihin 23km. En tod lähde enää työpäivän jälkeen ajelemaan ruuan perässä. Menee puolentunnin hommaan 2 tuntia aikaa.

Vierailija
460/500 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noissa maksa vaivaa enää juuri käydä, ei ole enää edes yksityisyyttä jutella niissä rauhassa.