YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole kahvila ja ravintolakulttuuri. Suomalaiset ovat todella omituinen kansa.
Eikä etelän ravintoloitsijat maksa työnantajamaksuja,selittää jotain.
Vierailija kirjoitti:
Teen teille pastaa Carbonara Ruokakermalla ja Xtra Pekonilla.
Tulkaa syömään 25e annos. Jälkkäriksi Mokkapala kahvilla 9e.
Itselleni annos maksaa 2e ja Jälkkäri 1,5e
Ravintola saa ainekset halvemmalla...
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle-vero pois niin voisi säästyneillä rahoilla käydä syömässä.
Persujen trollipaja on tänäänkin ahkeroinut palstalla. Porukka menee täysillä halpaan . YLE- vero pois, niin on rahaa syödä kylmän makaronilaatikon sijaan ravintolassa oikeen lämmintä ravintolaruokaa. 🤣Tässäkin jutussa oli haastateltu henkilöä JONKA mukaan ihmisillä ei jne. Persu se tönäisee nyt vanhan mummonsakin nurin, jotta pääsee ulisemaan YLE-verosta.
Yle-vero on hyttysen pieru Saharassa. Katsopas joskus palkkakuittiasi, mikäli olet työssäkäyvä. Persuista en kauheasti piittaa, mutta onhan nuo sinunkin tarkoin harkitut argumentit aivan lastentarhaosastoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa ravintolaan. Ja miksi se laatikko kylmänä pitää syödä? Kyllä minä ainakin sen lämmitän enenn kuin syön ja luulen että niin 99% muistakin jostka makrulootaa syövät tekevät.
Mutku KokPersut ovat nostaneet sähkön hintaa niin, ettei ole varaa lämmittää sähköllä ja klapit maksavat aivan hirveästi. Pakko syödä kylmänä. Riikka alenna heti sähkön hinta! Haluan lämmintä makaroonilootaa!
Mulla olis helposti varaa käydä ravintolassa syömässä vaikka joka päivä, mutta syön mieluummin kotona rauhassa sellaista ruokaa mistä pidän. Jos kävisin ravintoloissa se olisi pelkkää hyväntekeväisyyttä ravintoloiden tukemiseksi, ei omista tarpeista lähtöisin olevaa. Miksi siis kävisin? Ei mua haittaisi vaikka ravintoloita ei olisi ollenkaan. Hyvin voisin elää loppuelämäni käymättä ravintoloissa. Jos ravintolat kaatuu, niin sehän on vain osoitus siitä, että ne ei ole mitenkään elintärkeitä, eikä ihmisillä joko ole varaa tai halua niissä käydä. Ei niitä keinotekoisesti kannata pitää pystyssä, jos kukaan ei niitä oikeasti tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle-vero pois niin voisi säästyneillä rahoilla käydä syömässä.
Persujen trollipaja on tänäänkin ahkeroinut palstalla. Porukka menee täysillä halpaan . YLE- vero pois, niin on rahaa syödä kylmän makaronilaatikon sijaan ravintolassa oikeen lämmintä ravintolaruokaa. 🤣Tässäkin jutussa oli haastateltu henkilöä JONKA mukaan ihmisillä ei jne. Persu se tönäisee nyt vanhan mummonsakin nurin, jotta pääsee ulisemaan YLE-verosta.
Yle-vero on hyttysen pieru Saharassa. Katsopas joskus palkkakuittiasi, mikäli olet työssäkäyvä. Persuista en kauheasti piittaa, mutta onhan nuo sinunkin tarkoin harkitut argumentit aivan lastentarhaosastoa.
Vero tässä parjauskampanjassa ei olekaan se jutun ydin. Argumenttini ovat suoraan juttuun ja siitä tehtailtuun mielipiteiden vaikutustarkoitukseen perustuvia. Palkansaajana olen aina maksanut joka eurosta veron (toisin kuin yrittäjäystäväni, jollain mahdollisuus pikkuisen kiertää).
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni ja minä olemme keskituloisia eläkeläisiä. Me käymme pari kertaa viikossa lounaalla ja ehkä kerran kuukaudessa päivällisellä ravintolassa.
Lounaspaikoissa saa kyllä rahoilleen vastinetta. Käydään mm. kaupungintalon ravintolassa, Arabian opiskelijaravintolassa, Fagtoryssa, Puotilan kartanossa. On kivaa vaihtelua ja sovitaan tapaamisiakin lounaalle.
Ja siinä ei tietenkään teidän mielestä ole mitään vikaa, että työssä käyvillä ei ole varaa käydä ravintoloissa syömässä? Eikä varsinkaan niillä kokeilla, jotka tekee teille ne annokset matalalla palkalla.
Ravintolassa syöminen menee minulla samaan kategoriaan kuin hieroja, kosmetologi, kampaaja, kukkakauppa ja kotisiivous. Tiedän että ne olisivat mukavia ja ymmärrän että palveluita kuluttamalla työllistää muita. Mutta ei ole varaa. Olen ok-tuloinen mutta yh jolloin progressiivinen verotus kirpaisee ja nettotuloni on pienet verrattuna kahden keskituloisen aikuisen talouteen. Kevyemmällä verotuksella jäisi rahaa sinne ravintolassakin käyntiin. Tästä on nyt turha kuluttajaa syytellä vaan hallitusta (ostovoiman heikentyminen) ja työnantajia (palkankorotusten pienuus vaikka voittoa tulee).
Onhan nuo hyvät mestat tupaten täynnä. Töiden jälkeen käytiin normipizzeriassa pienessä kaupunkitaajamassa ja vapaa pöytä löytyi salin perältä. Yrittäjien on vaikea tajuta haaveilussaan, että mikäli ravintoloita on vieri vieressä, asiakaskuntaa ei löydy joka paikkaan sillä väestöpohjalla vaikka kaikki asukkaat olisi miljonäärejä. Sama se mistä yrityksestä on kyse, jos tarjontaa on liikaa asukasmäärää kohden, ei niitä asiakkaita vaan riitä kylliksi joka paikkaan. Sitä sanotaan yrittäjän riskiksi. Tietenkin yrittäjä voi lopullisesti ampua itseään jalkaan, ja uhriutua sekä huudella, ettei kauppa käy kun nuo riivatun köyhät vaan kävelee raflan ohi makaronnilaatikot kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus tuosta ylen artikkelista.
"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".
Ei minulle ravintolassa ruokailu tuo elämyksiä En kaipaa ruokailuun yleistä ympäristön hälinää ympärilläni, haluan nauttia ruokani kaikessa rauhassa kotonani. Toisekseen ravintoloissa ruokailu on omasta mielestäni kallista vaikka minulla onkin siihen varaa. En viitsi tuhlata rahoja ravintolassa ruokailuun koska en siellä viihdy. En tue palveluita vain sen vuoksi että ne voisivet palvella jatkossakin jos en koe niitä itselleni hyödyllisiksi.
Siinä kiteytettynä suomalaisuus. Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäi
1/4 taloudesta siellä pimeitä palkkoja,ei ihme että virallinen BKT on pieni...
Harvoin käyn ravintolassa.
15€ = kaupasta aineksia ostamalla saan sellaisen annoksen mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni ja minä olemme keskituloisia eläkeläisiä. Me käymme pari kertaa viikossa lounaalla ja ehkä kerran kuukaudessa päivällisellä ravintolassa.
Lounaspaikoissa saa kyllä rahoilleen vastinetta. Käydään mm. kaupungintalon ravintolassa, Arabian opiskelijaravintolassa, Fagtoryssa, Puotilan kartanossa. On kivaa vaihtelua ja sovitaan tapaamisiakin lounaalle.
Ja siinä ei tietenkään teidän mielestä ole mitään vikaa, että työssä käyvillä ei ole varaa käydä ravintoloissa syömässä? Eikä varsinkaan niillä kokeilla, jotka tekee teille ne annokset matalalla palkalla.
Tähänkö on menty, että jotkut keskituloiset eläkeläiset kerran viikossa lounaalla työ/opiskelijaruokalassa ja kerran kuukaudessa ravintolassa syödessään pitävät koko alan pystyssä? Kenelläkään muulla ei ole varaa! Aivan järkyttävää! Parasta heidän alkaa syödä kotona kylmää makaronilaatikkoa ja lähettää rahat valtiokonttorin kautta 14 tonnia/kk tienaavien veronalennuksiin. Kaatuu ne loputkin yrittäjät alalta, mutta ei tarvitse kadehtia joidenkin varakkaampien eläkeläisten asemaa. Itse olen näitä -teen kerran viikossa makaroonilaatikon syöjiä. Tosin lämmitän sen mikrossa kuutena päivänä.
No ei sitä makaronilaatikkoa tartte kylmänä syödä. Mikroon pariksi kolmeksi minuutiksi, ketsuppia päälle ja syö lämpimänä. Ai niin, mutta kun on säästetty jättämällä mikroaaltouuni ostamatta. Ruoka ja naiset lämpiminä.
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä makaronilaatikkoa tartte kylmänä syödä. Mikroon pariksi kolmeksi minuutiksi, ketsuppia päälle ja syö lämpimänä. Ai niin, mutta kun on säästetty jättämällä mikroaaltouuni ostamatta. Ruoka ja naiset lämpiminä.
Meillä tarjotaan nämä molemmat kuumina! 😉😘💋
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa ravintolaan. Ja miksi se laatikko kylmänä pitää syödä? Kyllä minä ainakin sen lämmitän enenn kuin syön ja luulen että niin 99% muistakin jostka makrulootaa syövät tekevät.
Mutku KokPersut ovat nostaneet sähkön hintaa niin, ettei ole varaa lämmittää sähköllä ja klapit maksavat aivan hirveästi. Pakko syödä kylmänä. Riikka alenna heti sähkön hinta! Haluan lämmintä makaroonilootaa!
Jotkut pölhöt lämmittää mikroateriat pannulla tai uunissa, mikä syö sähköä paljon enemmän kuin mikrossa lämmitys. Lisäksi ruokaa pitää vartoa puoli tuntia kauemmin. Kaikki eivät ole tulleet vielä edes 1990-luvulle.
Nyt kannattaa ostaa einesfirman osakkeita, koska koko Suomi syö ainoastaan makaronilaatikkoa! 👍
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pölhöt lämmittää mikroateriat pannulla tai uunissa, mikä syö sähköä paljon enemmän kuin mikrossa lämmitys. Lisäksi ruokaa pitää vartoa puoli tuntia kauemmin. Kaikki eivät ole tulleet vielä edes 1990-luvulle.
Ja sä luulet että vaimosi arvostaa abc:n äitienpäivälounasta. Kokeile joskus sitä makruloodaa paistinpannulta, maku on ihan eri.
Kai sitä tulisi käytyä ravintoloissa syömässä enemmän kuin ei koskaan, jos verojen ynnä muiden vähennysten jälkeen tileistä jäisi käteen edes kaksi tonnia kuukaudessa. Sitten kun siitä nettopalkasta menee ne muut vähennykset, kuten asuminen, sähkö, vakuutus, puhelin ja netti, niin ei siitä liikene. Tässä kun menisi auton ostamaan, niin kohta olisi samanlainen arjen sankari kuin se eräs lahtelainen silloin joskus yli 20 vuotta sitten, joka asui Ladassaan. Liian pienet tulot kun on, niin ei siinä paljo palveluita käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä luulet että vaimosi arvostaa abc:n äitienpäivälounasta. Ko
Kun ei olla toista ihmistä koskaan edes ohimennen nähty, ei edes nimeltä tiedetä, eikä olla koskaan sanaakaan puhuttu toisen kanssa, niin on hyvin helppoa luulla, mitä tuon henkilön vaimo arvostaa.
Siinä se provoilija ei malttanut jättää heittämättä ylimääräistä löylykauhallista. Lähti vähän lapasesta ja moni lukijoista huomasi, mistä on kysymys.