YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Ravintolassa syömistä turhempaa rahanmenoa ei paljon löydy.
Otan tonnikalaa purkista aamulla metrossa. Rasvaset sormet pyyhin ilmaislehteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minua pitäisi kiinnostaa jonkun ravintolan pärjääminen? Jos yritys ei kannata niin tehkööt jotain muuta.
Samaa mieltä. Ei ole mun vastuulla jonkun ravintolan pärjääminen. Jos en halua laittaa vähäisiä eurojani "elämyksiin", niin en laita. Yrittäjien on turha kiukutella. Kun ihmisillä ei ole rahaa, niin sitä ei mistään taiota lisää. Olen yksineläjä 1600-1800 euron nettopalkalla. Jos pakollisten menojen jälkeen kuukauden lopussa on jotain jäänyt, niin se menee tasan tarkkaan säästöön, koska asiat menee tässä maassa koko ajan synkemmäksi. Pakko laittaa oma pärjääminen etusijalle.
Yrittäjät ovat itse tämän hallituksen valtaan äänestäneet. Heidän pitää kestää sen seuraukset, aivan kuten hallitusta äänestämättömätkin kestävät OrpoPurra-hallituksen päätökset joutuvat kestämään. Et voi syödä kakkua ja säilyttää sitä.
Työ vie kaikki voimat. Ei jaksa enää lähteä kaupungille ravintoloihin, kun vihdoin pääsee töistä kotiin. Myös valitettava tosiasia, että rasvalla ja kermalla kyllästetyt ruoat eivät pidemmän päälle maistu. Harvassa ravintolassa saa niin hyvää ruokaa, että siitä kannattaa maksaa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa syömistä turhempaa rahanmenoa ei paljon löydy.
Löytyy: alkoholi- ja tupakka- sekä nikotiinituotteet (poislukien tupakasta vieroittautuminen) ja osa kosmetiikasta.
Rahat menevät rikollisesti siitetyn lapsen kasvatukseen. Mielelläni olisin kasvattamatta jos voisin.
Mieluummin syön itse tekemää ruokaa, tiedän ainakin mitä siihen on laitettu, millaisessa ympäristössä ja miten tuoreista raaka-aineista tehty.
Suomen verot, palkkataso ja hinnat eivät yhtään auta asiaa. 20-50e yhdestä ravintola-ateriasta ei käy järkeen. Lounaalle en kotoa ole kesken työpäivän lähdössä.
Hinnoittelu ei tietenkään vaikuta asiaan jos niiltä yrittäjiltä kysytään. Se on lopulta aika tyhmää maksaa kauhea summa siittä valmis hampurilaisesta mikä vaan lämmitetään siellä ravintolassa. Sen valmis hampurilaisen rahallinen arvo on korkeintaan kympin luokkaa mutta ravintolassa siitä samaisesta valmis hampurilaisesta saa maksaa 20-40€ . Yrittäjät on tämänkin homman pilanneet omalla rahan ahneudella. Rahan ahneus on se syy miksi suomalaiset ei käytä niitä palveluita. Eihän nämä yrittäjät itsekään suostu maksamaan kympin tuotteesta 20-40€
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin syön itse tekemää ruokaa, tiedän ainakin mitä siihen on laitettu, millaisessa ympäristössä ja miten tuoreista raaka-aineista tehty.
Suomen verot, palkkataso ja hinnat eivät yhtään auta asiaa. 20-50e yhdestä ravintola-ateriasta ei käy järkeen. Lounaalle en kotoa ole kesken työpäivän lähdössä.
Samaa mieltä, hintaero on niin mieletön että ei ole mulle pienipalkkaiselle mikään vaihtoehto edes syödä missään ravintoloissa. Muistelen lämmöllä kun joskus nollarilla tallinnassa sai ihan kauppakeskuksen kahviossa lohipastan tyyliin vitosella! Sellaisia ostaisin, mutten näitä nykyisen hintatason annoksia. En tiedä miten nykyään, mutta omana kouluaikana koulujen linjastoruoka oli tarpeeksi hyvää, sellaisesta voisin mieluummin max kympin maksaa kerran tai pari viikossa, kuin ravintolaruuasta.
Kun raha on tiukassa, ostaa mieluummin 2 eurolla makaronilaatikon kuin 100 eurolla ravintola-annoksen.
Trickle-down-efekti ei näytä valuttavan tarpeeksi vaikka hallitus satsaisi siihen kuinka paljon tahansa.
Etkö ap tajua, että todella monella on tällä hetkellä rahat niin tiukoilla, että ei kannata maksaa ravintolaan
Kylmää, miksi ihmeessä??
Onneksi vielä on varaa lämmittää ruoka. Se minkä teen itse, en eineksiä. Suomessa ravintolassa hinta ja laatu eivät kohtaa eikä suomalaisilla ole varaakaan syödä ulkona.
Jos Suomessa olisi terveempi ja järkevämpi pk yritysten rakenne, säädökset, määräykset (muidenkin kuin ravintoloiden), verotus ja arvostus yrittäminen saataisiin kannattavaksi ja ehkä hinnatkin kohtuullisiksi. Nyt kiristetään viimeisetkin sentit parilta hassulta asiakkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaihtui lounassetelit Edenredin Lounari -korttiin. Ikävä kyllä se kortti ei kelpaa maksuvälineeksi tuohon meidän lähikuppilaan. Sinne kun aiemmin kannoin lähes kaikki lounassetelini. Tällä alueella se kortti kelpaa maksuvälineeksi vain yhteen ravintolaan, jossa halvinkin hampurilainen maksaa yli 16€. Ja siis tolla kortilla voi maksaa vain 13,50€ päivässä. Saa siitä ravintolasta tolla hinnalla halvimman pizzan, mutta hetkinen....lounasedun idea on ylläpitää työntekijän terveyttä ja hyvinvointia. Jos mä syön 5 pizzaa viikossa, niin aika äkkiä en mahdu edes ovesta ulos. Muut paikat, johon tuo kortti kelpaa, ovat kaikki bussimatkan päässä. Eli sitten sen lounaan lisäksi maksat bussilipun hinnankin. Ja sen verran menee jo pelkkiin matkoihin aikaa, ettei lounastauolla ehdi. Sen pizzan ehtisi just ja just ehkä käydä hakemassa, jos juoksisi ravintolaan ja takaisin. Joten sorry lähiravintolan omistaja, että en enää ole yhtä hyvä asiakas kuin lounasseteleiden aikaan. Onneksi en ottanut tohon korttiin kuin 500 € arvosta saldoa. Kortti on ollut mulla nyt 4,5 kk ja vain yhden aterian olen sillä ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa puhutaan jostain ihme yhteisöllisistä iloista, en minä semmoisia halua. Haluan syödä ruokani yksin rauhassa, ilman melua ja tarvetta kommunikoida kenenkään kanssa.
Yhteisöllisyys tulee siitä kun lueskelee vauvapalstaa makaronilaatikon kanssa.
Enemän tässä kieltämättä on yhteisöllisyyttä kuin istua yksin ravintolassa syömässä.
Lisäksi Suomessa alkaa ravintolakulttuuri olla sitä, että et enää kohtaa tarjoilijoita. Valitset pöydän, tilaat sovelluksella tai menet kassalle, jossa tilaat ja maksat. Itse joudut vahtimaan, koska ruokasi on valmista ja itse sen myös joudut tiskiltä hakemaan. Onneksi on vielä ravintoloita, joissa saa palvelua, mutta kuinka kauan?
Suomen kansa haluaa runsaita, oikeaa jauhelihaa ja hiilareita sisältäviä annoksia ilman turhaa hienostelua.
"Yhteisöllisyydestä ja muiden seurassa olemisesta ei niinkään välitetä. Eikä se edes tarkoita sitä, että olisi puhuttava tuntemattomien kanssa kahvilassa, vaan sitä, että yhteisöllisyyttä syntyy pelkästään samassa tilassa olemisesta."
Miksi semmoisestsa yhteisöllisyydestä sitten pitäisi välittää? Ei mua ainakaan kiinnosta nähdä mitään vieraita ihmisiä samassa tilassa. Viihdyn parhaiten kotona omissa oloissa, tai luonnonrauhassa jossain ulkona. Ravintolat sun muut ei kiinnosta yhtään. Eikä yhteisöllisyys yleensäkään, olen aika erakkoluonne.
Minä en syö kylmää makaronilaatikkoa. Lämmitän aina niin maistuu paremmin.
Yhteisöllisyys tulee siitä kun lueskelee vauvapalstaa makaronilaatikon kanssa.