YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Minä voisin käydä useammin syömässä ravintolassa, mutta en halua englanninkielistä palvelua enkä uikutusmusiikkia.896
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen pienituloinen, söisin vaikka 4 kertaa viikossa ravintolassa. Mutta mutta.
Ruuan pitää olla terveellistä. Laadukasta proteiinia ja höyrystettyjä kasviksia monipuolisesti.
Salaatti vielä erikseen, hyvät öljyt ja liotetut pähkinät. Jälkkäriksi marjoja.
Näitä kastike mössöjä en uskalla syödä, kun minulla on huonot rasva arvot, eli ApoE4-genotyyppi.
Höyrystetty kasvis? Mitä syömistä siinä on :D
Peukuista päätellen ei tajuta eroa höyrytetyn ja höyrystetyn välillä... voi meidän peruskoulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään, joka kävisi ravintolassa syömässä. Kotona saa parempaa halvemmalla.
Minä tiedän moniakin. Ovat hyvätuloisia pariskuntia, reissaavat paljon.
Kuulut todennäköisesti yhteiskunnan eliittiin. Tavallisen kansan keskuudessa ei matkustella eikä käydä ravintolassa.
Minä TIEDÄN moniakin eli en ole itse eliittiä. Ihan yhteiskunnan pohjasakkaa. Enkä koskaan osta edes pizzaa tai hampparia kioskista. Ja ihan keskiluokkaisia ovat nuokin tuntemani pariskunnat tai eläkeläiset. Kyllä heillä rahaa on jotka asuntolainansa ovat maksaneet ja töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihtoehto olisi kylmä makaronilaatikko kotona?
Tuossa ilmeisesti luodaan mielikuvaa jossa köyhä, kelmeä surkimus joka ei osaa tai viitsi tehdä itse ruokaa, syö kaupan harmaata valmismakaronilaatikkoa kylmänä koska ei jaksa laittaa sitä edes mikroon lämpenemään.
Mulla olisi varaa käydä ravintolassakin syömässä.
Mutta kun teen itse parempaa ja laadukkaampaa ruokaa kuin nämä "Ammattilaiset".
Joten en näe mitään järkeä miksi haluaisin syödä huonompaa ruokaa.
On totta että varakkaaksi harvoin tullaan typerehtimällä ja kuten Shakespeare kirjoitti: a fool and his money is soon parted.
Nyt fiksun ja menestyvänkin työpaikka on vaarassa. Kannattaa valita se makaronilaatikko.
Täällä on niin vähän ihmisiäkin että joutuu miettimään tarkkaan mitä kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan ihan kivasti, mutta perheen ravintolasyöminen maksaa vähintään kolmen tunnin nettopalkan. Jos menee vähän parempaan paikkaan niin paljon enemmän. Ymmärrän ravintoayrittäjien kulurakennetta, mutta itselle ei kovin usein ravintolaruoka ole tuon työmäärän arvoinen.
Sattumalta kävin juuri illallisella Suomessa todennäköisesti ensimmäisen ja viimeisen kerran tänä vuonna. Siis "oikeassa" ravintolassa.
Alkupalat (hyvää), pari pientä lasia viiniä (hyvää) ja pääruoka (mauton pettymys), hintaa 70€ per henkilö. Siis WTF?? Onko minulla tähän varaa? On mutta minulla on varaa siksi etten käytä euroakaan mihinkään sellaiseen jossa en saa parasta vastinetta rahoilleni ja suomalainen ravintolaillallinen ei todellakaan kuulu tähän kategoriaan.
Olen käynyt säännöllisesti työmatkoilla esim. Tallinnassa joka on muuten jo Helsingin hintainen paikka mutta
Tuota, 70 eurolla ei suomalaisessa ravintolassa tahdo saada edes puolta pulloa hyvää viiniä.
Sillä saa tukun valmiskastiketta (lisää vain vesi, lämmitä ja voila, punaviinikastike on valmis) tai thaimaalaista valmiiksi kypsennettyä kanafilettä (lämmitystä vaille valmis) tai muuta hitusen epäilyttävää ja ei-ihan-niin-herkullista murkinaa. Ja jotain "talon viiniä".
Samoin muutamasta läheisestä lounaskuppilasta saa eineksiä lämmitettynä noin 13 euron hintaan.
Siis sellaisia, mitkä saa kaupasta ehkä neljällä eurolla.
Hinta-laatusuhde alkaa olla nyt sellainen, että voitte pitää kokkauksenne.
Ammattikokkien bravuureita.
Pakastekuhaa ylikypsänä mössönä, pussikastikkeessa uiden...
Pakasteesta sulatettua broilerin rintaa, muistutti kuivaa koivuhalkoa.
Caesarsalaatti Xtra salaatinkastikeella ja Parmesanjauheella.
Burgeri epämääräisellä pihvillä joka hivenen vielä jäässä sisältä.
Paljon on hyvä kokemuksia ravintoloista...
Mikä ihmeen juttu tämäkin nyt oli? "Miksi ette anna minulle rahojanne vaan syötte mieluummin kotona?" Uliuli uiks uiks
En tiedä muista kaupungeista mutta Helsingissä ainakin alkaa olla vaikeaa löytää vaikkapa lounasta alle 13 euron. Hyvät salaattipöydät ovat kadonneet ja tarjolla on tuohon hintaan mikrolämmitettyjä mössöjä tai massabuffetteja tyyliin lihapullat ruskeakastikkeessa ja jauhemuusi.
13 eurolla teen komiasti hyvän lihamakaronilaatikon, josta syön monta päivää. Ja juu mikroaaltouuni keksittiin 1946, jolla ihan kätevästi ja nopeasti saa ruuan lämpimäksi. Kuten myös ahneet ravintoloitsijat ovat huomanneet.
Olen työläijnen ja tuntipalkkani on 9e ja vuokra on autottomuuden takia keskustassa 1100e ja käteen jäävä osuus vain parisen sataa euroa.
Joskus kaupassa joudun miettimään ostankon halvinta extraa, pirkkaa vai jätänkö ihan ostamatta. Ei siis välttämättä ole varaa ostaa halvintakaan. Tässä on mun yksilönvapaudet Suomessa. Kiitos kansalaiset.
Aivan kuin kotona syötäisiin kylmää makaronilaatikkoa
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen (brutto n. 5100 e kk), ja minulla on kolme teini-ikäistä poikaa. Hinnat ja muut kulut ovat nousseet viime vuosina niin paljon, että jostain on tingittävä. Ennen söimme ulkona noin kerran kuukaudessa, nykyään kerran puolessa vuodessa. Se vaan on fakta. On pakko säästää jatkuvasti puskuria, kun nykypäivänä ei voi enää olla varma edes vakituisesta työpaikastaan.
Keskituloisen määritelmästä en väännä, mutta tiesithän tienaavasi enemmän kuin 90% veronmaksajista? (Ja ehkä 80% palkansaajista jää sua pienituloisemmiksi.)
Ja oikein näet tän asian sekä oikein toimit.
Vierailija kirjoitti:
Atrian Arki makaronilaatikko on todella hyvää kylmänä. Ostan sitä aina kun se tarjouksessa 1€.
Atriaa huonompaa ei olekaan!
Olen syönyt ravintoloissa 70-luvulta lähtien ja laatu on laskenut tasaisesti kotimaisista raaka-aineista ulkomaisiin eineksiin.
Usein en käy, lähinnä reissussa ollessa. 70-luvulla opettajavanhemmat vei meitä kuppiloihin ja huoltsikoille muutamia kertoja vuodessa ja ne päihitti nykyiset "ravintolat" maussa ja laadussa mennen tullen. Niissä olikin keittiö eikä lämmittämöä.
Puolisoni ja minä olemme keskituloisia eläkeläisiä. Me käymme pari kertaa viikossa lounaalla ja ehkä kerran kuukaudessa päivällisellä ravintolassa.
Lounaspaikoissa saa kyllä rahoilleen vastinetta. Käydään mm. kaupungintalon ravintolassa, Arabian opiskelijaravintolassa, Fagtoryssa, Puotilan kartanossa. On kivaa vaihtelua ja sovitaan tapaamisiakin lounaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus tuosta ylen artikkelista.
"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".
Ei minulle ravintolassa ruokailu tuo elämyksiä En kaipaa ruokailuun yleistä ympäristön hälinää ympärilläni, haluan nauttia ruokani kaikessa rauhassa kotonani. Toisekseen ravintoloissa ruokailu on omasta mielestäni kallista vaikka minulla onkin siihen varaa. En viitsi tuhlata rahoja ravintolassa ruokailuun koska en siellä viihdy. En tue palveluita vain sen vuoksi että ne voisivet palvella jatkossakin jos en koe niitä itselleni hyödyllisiksi.
Siinä kiteytettynä suomalaisuus. Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäin.
Ihan höpöhöpöä tuo sinun väitteesi. Yhtälailla noissa maissa on pienituloisia joiden rahat riittää vain kotona syömiseen. Ei sielläkään tavalliset palkansaajat päivittäin ravintoloissa ja kahviloissa käy. Ja sielläkin on ihmisiä jotka eivät niissä viihdy.
Syön mieluummin edullista ja herkullista kotiruokaa kuin käyn ylihintaisissa ruokkimoissa.
Lounastarjoilu sais olla klo 15 saakka. Lomalaiset ei syö lounasta klo 10.30 tai 12, se on vasta aamiaisaika/aamiaisen jälkeinen vapausaika.
Ehkä pitäisi etukäteen laskea, mikä kannattaa. Asiakas kuitenkin päättää, tuleeko vai eikö tule. Ei tule, jos ei hinta-laatusuhde ole kohdillaan. Eikä se ole asiakkaan syy, vaan palveluntuottajan. Ihmisillä on muitakin menoja kuin ravintolayrittäjän Mersun maksaminen. Ajatteletko niin, että jos myyn ruoka-annoksen hintaan x€ ja kun nostan hinnan 2x€:ksi, liikevaihto tuplaantuu, eiku