YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Olipa aika omituinen tuo Ylen juttu, vaikkakaan siinä ei sanottu, että makaronilaatikko juuri kylmänä kotona syötäisiin.
Mutta elämystalouden työelämäprofessori valittelee, kun suomalaiset niin helpolla tinkii juuri elämyksistä ja niihin liittyvista yhteisöllisyyden kokemuksista. No daa, sitä yhteisöllisyyttä voi kokea kotonakin! Ei sitä varten tarvitse viimeisiä ropojaan ravintoloitsijalle kiikuttaa!
Helppo sitä on proffan palkalla taivastella. Mistä sitä sitten tinkisi, jollei ravintolassa syömisestä? Jättäisikö vaikka lääkkeet ostamatta, hampaat hoitamatta, kulkisi rikkinäisissä kengissä?
Siis eikö eliitti (toimittajat, proffat ja muut perskärpäset) tajua, että ihmisillä ei rahat riitä enää mihinkään???
Tulen heti ravintolaan syömään, kun Ylen toimittaja tarjoaa minulle aterian. Sovitaan vaan päivä ja paikka.
Ravintolassa käymisestä on tullut todella kallista, eikä täällä meilläpäin edes ole yhtään hyvää ravintolaa. Paikallinen Italialainenkin ravintola on tänä kesänä poistanut listalta kaikki kalaruoat, jäljellä on vaan kinkku-pekoni ruokia.. Eikä edes prosciuttoa tms...
Siksi nykyään mielummin ostan itse raaka-aineet kaupasta ja hyvän viinin alkosta, saan sellaista kuin haluan (toki aina ei onnistu, mutta kehityn koko ajan!). Tulee paljon halvemmaksi. Olen kokannut mm. kylmäsavulohipastaa valkoviinikastikkeella, mansikkasalsaa, tulista coleslawta, hitaasti kypsytettyä porsaan ribsejä, pannacottaa.. Kaikki helppoja tehdä ja ihan hyviä on olleet. Ainut miinus kotona tehdessä on, että joutuu itse tiskaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen etiikka että en käy ravintoloissa koska ravintoloitsija maksaa työntekijöilleen liian matalaa palkkaa. Monissa on lähes riistopalkkaa ja oikeaa ihmiskauppaakin.
En voi tukea sellaista missä palkat on alle 15e tunti. En yksinkertaisesti voi tukea sellaista toimintaa.
Mun rahoista on riitettävä myös työntekijöille Suomen kaltaisessa maassa.
Inhoan työntekijöiden riistoa ja sitä mitä ammattiliitoille on tehty nyt. Suomi on junttimaa.
Et sitten voi käydä ruokakaupassakaan...
Yep, tiedätkö, mitä tuottajalle ruoasta maksetaan? Suosittelen tutustumaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa käymisestä on tullut todella kallista, eikä täällä meilläpäin edes ole yhtään hyvää ravintolaa. Paikallinen Italialainenkin ravintola on tänä kesänä poistanut listalta kaikki kalaruoat, jäljellä on vaan kinkku-pekoni ruokia.. Eikä edes prosciuttoa tms...
Siksi nykyään mielummin ostan itse raaka-aineet kaupasta ja hyvän viinin alkosta, saan sellaista kuin haluan (toki aina ei onnistu, mutta kehityn koko ajan!). Tulee paljon halvemmaksi. Olen kokannut mm. kylmäsavulohipastaa valkoviinikastikkeella, mansikkasalsaa, tulista coleslawta, hitaasti kypsytettyä porsaan ribsejä, pannacottaa.. Kaikki helppoja tehdä ja ihan hyviä on olleet. Ainut miinus kotona tehdessä on, että joutuu itse tiskaamaan.
<3!
Vierailija kirjoitti:
Ja ravintolassa hinta-laatu on usein miten surkea, pettynyt ruokailija
Usein miten wtf?
Kyllä nyt tekeekin mieli lähteä keskinkertaista ruokaa tarjoavaan ravintolaan tuhoamaan ravintoloitsijaa pienempiä tulojani, kun ensin syyllistetään mediassa miten huono olen, jos mieluummin kokkaan hyvää ruokaa kotonani. Täydellisesti kruunautunuu suomalainen ravintolaelämys.
Veikkaan, että parhaat jatkaa tämänkin laskusuhdanteen yli. Loppuu ne, joiden tuotto perustui lähinnä kuluttajien huolimattomuuteen ravintolan laadun sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole kahvila ja ravintolakulttuuri. Suomalaiset ovat todella omituinen kansa.
Siihen on monta syytä, ettei Suomessa ole ravintolakulttuuria. Suurin syy ovat hinnat. Verottajaan ja yrittäjiin on iskenyt ahneus. Hinnat ovat Euroopan huippukahviloiden tasoa, mutta palvelu ja tuotteet vaatimatonta keskitasoa. Ei se ole niin, että jos hinnalla x tuotto on y, niin hinnat tuplaamalla tuottokin tuplaantuisi. Yhden suomalaisen oluttuopin hinnalla monessa EU-maassa kolmihenkinen perhe nauttien kahvit ja leivonnaiset ja iskä vielä oluen siihen päälle..
Sitten yhtenä syynä on myös se, että suomalaisia aina moititaan, etteivät he osaa sitä kahvila- ja ravintolakulttuuria. Kahvi on kuulemma huonoa ja suomalaiset käyvät vääränlaisia kahviloissa, huoltoasemilla. Kyllä tavallinen perusjuntti sitten jättää menemättä paikkaan, jossa häntä pidetään moukkana ja jossa jo on etukäteen selvä, ettei hän osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ravintolassa hinta-laatu on usein miten surkea, pettynyt ruokailija
Usein miten wtf?
Nyt kiinnitit huomion olen naiseen.
15 euroa ravintolan yhteen ateriaan vai 3-4 päivän ruuat?Itsellä ainakin tässä ottaa kiinni. Päivittäine ruoka budjetti noin 4 euroa.
Jutussa mainittiin, että suomalaiset luopuvat helposti elämyksistä. Yleensä se ravintola ruoka ei ole mikään elämys, ellei lasketa elämykseksi huonokin elämys. Kovin monta kertaa ei viitsi päiväpalkkaansa tuhlata pettymykseen.
No on varmana tosi elämys ku joku mies on tuonut kiljuvan lapsensa ja kiljuvan vaimonsa samaan ravintolaan. Joo, ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole kahvila ja ravintolakulttuuri. Suomalaiset ovat todella omituinen kansa.
Pihejä me ollaan.
Miten niin? Maksamme pienemmällä palkalla tuplahintaa verrattuna muuhun läntiseen Eurooppaan.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää ettei keskiverto suomalaisella ole varaa ravintoladinneriin? Yhden ihmisen ruokailu on 50€.
Ravintoloissa hinnat on aika korkeita, koska suomalainen tapaa sitten syödä "koko rahan edestä" ja ahmitaan seisova pöytä tyhjäksi jo ennen lämmintä ruokaa.
Itse en käy enää ravintoloissa, koska ruoka on hirveän suolaista, ja viimeksi kun kysyin, onko broileri suomalaista, niin edeskäypä purskahti nauruun. Hintaa annoksella oli kuitenkin 18 euroa.
Vierailija kirjoitti:
15 euroa ravintolan yhteen ateriaan vai 3-4 päivän ruuat?Itsellä ainakin tässä ottaa kiinni. Päivittäine ruoka budjetti noin 4 euroa.
Missä ravintolassa 15€ syö yhtään mitään? Lounasravintoloissa lounasaikaan ehkä mutta listalta et saa mitään 15 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ravintolassa 15€ syö yhtään mitään? Lounasravintoloissa lounasaikaan ehkä mutta listalta et saa mitään 15 eurolla.
Pizzeria on myös ravintola.
Miksi makaronilaatikko pitäisi kylmänä syödä paistettuna ihan hyvä ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa hinnat on aika korkeita, koska suomalainen tapaa sitten syödä "koko rahan edestä" ja ahmitaan seisova pöytä tyhjäksi jo ennen lämmintä ruokaa.
Itse en käy enää ravintoloissa, koska ruoka on hirveän suolaista, ja viimeksi kun kysyin, onko broileri suomalaista, niin edeskäypä purskahti nauruun. Hintaa annoksella oli kuitenkin 18 euroa.
Alakartet ne vasta kalliita ovatkin.
Et sitten voi käydä ruokakaupassakaan...