YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 euroa ravintolan yhteen ateriaan vai 3-4 päivän ruuat?Itsellä ainakin tässä ottaa kiinni. Päivittäine ruoka budjetti noin 4 euroa.
Missä ravintolassa 15€ syö yhtään mitään? Lounasravintoloissa lounasaikaan ehkä mutta listalta et saa mitään 15 eurolla.
Pizzeria on myös ravintola.
Alkavat ne pizzojen hinnatkin olla tuota tasoa, ostit mukaan tai söit paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus tuosta ylen artikkelista.
"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".
Ei minulle ravintolassa ruokailu tuo elämyksiä En kaipaa ruokailuun yleistä ympäristön hälinää ympärilläni, haluan nauttia ruokani kaikessa rauhassa kotonani. Toisekseen ravintoloissa ruokailu on omasta mielestäni kallista vaikka minulla onkin siihen varaa. En viitsi tuhlata rahoja ravintolassa ruokailuun koska en siellä viihdy. En tue palveluita vain sen vuoksi että ne voisivet palvella jatkossakin jos en koe niitä itselleni hyödyllisiksi.
Tuota elämyksellisyyttä korostetaan joka paikassa nykyään. Onkohan joku jossain tehnyt tutkimuksen jonka lopputulos on että ihmiset haluavat elämyksiä ravintoloissa ja kaupoissa? Tuttu kertoi olleensa Stockmannilla töissä ja siellä pitää kuulemma myyjien tuottaa elämyksiä asiakkailleen. Hän tuumasi että laulanko summan kassalla vai vienkö tavarat hyllyyn tanssien, heitänkö pari volttia vai jonglööraanko kahvikupeilla. Sama mainoksissa nykyään: WC paperistakin saadaan lyhytelokuva televisioon. Kaipaako joku oikeasti näitä viihdykkeitä kun ostetaan ruokaa, tavaraa ja vessapaperia? En minä ainakaan. Minä haluan kaupasta äkkiä pois ja siksi ostankin suurimman osan verkkokaupasta. Mainoskatkolla vaihtuu kanava ylelle.
Ravintolayrittäjän pitäisi ymmärtää, että hinta pitää olla 10-20€ annos jotta olisi mahdollista käydä ravintolassa.
En tiedä ketään, joka kävisi ravintolassa syömässä. Kotona saa parempaa halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa aika omituinen tuo Ylen juttu, vaikkakaan siinä ei sanottu, että makaronilaatikko juuri kylmänä kotona syötäisiin.
Mutta elämystalouden työelämäprofessori valittelee, kun suomalaiset niin helpolla tinkii juuri elämyksistä ja niihin liittyvista yhteisöllisyyden kokemuksista. No daa, sitä yhteisöllisyyttä voi kokea kotonakin! Ei sitä varten tarvitse viimeisiä ropojaan ravintoloitsijalle kiikuttaa!
Helppo sitä on proffan palkalla taivastella. Mistä sitä sitten tinkisi, jollei ravintolassa syömisestä? Jättäisikö vaikka lääkkeet ostamatta, hampaat hoitamatta, kulkisi rikkinäisissä kengissä?
Siis eikö eliitti (toimittajat, proffat ja muut perskärpäset) tajua, että ihmisillä ei rahat riitä enää mihinkään???
Suurimmalla osalla riittää todella hyvin, saavat säästöön joka kuukausi tuhansia euroja. Jostain syystä eivät enää halua kuluttaa rahaa vaan sijoittaa.
Miksi tuossa artikkelissa lukee että keskustelu aiheesta on päättynyt vaikka siinä on nolla kommenttia? :D Joku virhe?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään, joka kävisi ravintolassa syömässä. Kotona saa parempaa halvemmalla.
Minä tiedän moniakin. Ovat hyvätuloisia pariskuntia, reissaavat paljon.
Nro 306: "Olin markka aikana ravintolassa töissä tarjoilijana ja viinikassana. Arkipäivisin oli lounas klo 10 - 14. Muina aikona oli à la carte- annokset. Lounassetelien arvo lähti 5 mk:sta, eriarvoiset lounassetelit olivat eri värisiä. No, joka tapauksessa lounasseteleillä pystyi maksamaan mihin aikaan päivästä tai illasta tahansa. Antoi vain riitävästi lounasseteleitä ja maksoi tarvittaessa erotuksen rahalla.
Joskus omin silmin todistin kun joku rahapulan iskiessä möi lounaseteleitä jollekin. Kun sai työnantajalta tietyn summan edestä lounasseteleitä ei kukaan voinut tietää kuka niitä käytti ja mihin aikaan päivästä ruokaili. Ei niissä ollut mitään seurantakoodia 😁"
Tuokin on ihan totta. Mä olen miettinyt, mikä idea tässä uudistuksessa oikein oli. Verottajalle pitäisi olla ihan sama, syönkö minä niillä lounasseteleillä viitenä päivänä viikossa ravintolassa (ja lihon äkkiä yli satakiloiseksi) vai käytänkö osan niistä maksamalla esim lasteni tai jonkun ystäväni annokset. Ravintoloitsijalle taas on ihan sama, kuka niillä lounareiilla syö, kunhan ravintoloitsija saa ne lounarit. Jos ottaisin täyden lounasedun, voisin kantaa ravintoloihin yli 3000 € vuodessa, mutta koska en pysty syömään itse niin paljon, otan vain noin puolet tuosta lounasedusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa aika omituinen tuo Ylen juttu, vaikkakaan siinä ei sanottu, että makaronilaatikko juuri kylmänä kotona syötäisiin.
Mutta elämystalouden työelämäprofessori valittelee, kun suomalaiset niin helpolla tinkii juuri elämyksistä ja niihin liittyvista yhteisöllisyyden kokemuksista. No daa, sitä yhteisöllisyyttä voi kokea kotonakin! Ei sitä varten tarvitse viimeisiä ropojaan ravintoloitsijalle kiikuttaa!
Helppo sitä on proffan palkalla taivastella. Mistä sitä sitten tinkisi, jollei ravintolassa syömisestä? Jättäisikö vaikka lääkkeet ostamatta, hampaat hoitamatta, kulkisi rikkinäisissä kengissä?
Siis eikö eliitti (toimittajat, proffat ja muut perskärpäset) tajua, että ihmisillä ei rahat riitä enää mihinkään???
Suurimmalla osalla riittää tod
Vaikka rahaa olisikin, kannattaako sillä hankkia ylihintaisia (huonoja) *elämyksiä*?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää syödä kylmänä? Eikös joka kodissa ole mikroaaltouuni, sehän kuluttaa vähiten sähköä.
Ei, jokaisessa kodissa ei ole mikroaaltouunia. Useimmissa varmaan on, mutta esim. minulla ei ole koskaan ollut mikroa. En yksinkertaisesti tarvitse sellaista, ja se veisi turhaan tilaa keittiössä. Ja on muuten kaiken lisäksi vielä rumakin. :D
Mä oon ollut yksin mökillä pian viikon ja unelmoinut makaronilaatikosta, siitä perinteisestä höttömakaronista eikä mitään sipulia kummempaa kasvista sitä terveellistämään. Tänään teen! Muttin ketsuppia ostin.
Kotona tulee tehtyä harvoin, kun nyt jo teinille se ei ole koskaan kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustassa pelipaikalla ruokaravintolan pelkkä vuokra voi olla 6 000 e/kk. Siihen kaikki muut kulut päälle. Tervetuloa "ritisoijat" yrittämään. Ja muistakaa: ruuan ja juoman pitää olla sitten pirun halpaa... lol...
Hinnat on ihan kohdillaan, meillä kuluttajilla vaan ei palkkatulot riitä palveluiden ostamiseen.
Missä Suomessa saa maistuvaa, kohtuuhintaista ruokaa ja ystävällistä palvelua koko perheelle?
Miten niin kylmää makaronilaatikkoa? Eilenkin söin oman maan punajuuria ja lohta...
Suomessa mene ravintolaan ja odotat vähintään tunnin sitä ruokaasi ja maksat 50€. Kotimatkalla käyt grillillä syömässä hampparin kun jäi nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän moniakin. Ovat hyvätuloisia pariskuntia, reissaavat paljon.
Kuulut todennäköisesti yhteiskunnan eliittiin. Tavallisen kansan keskuudessa ei matkustella eikä käydä ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen pienituloinen, söisin vaikka 4 kertaa viikossa ravintolassa. Mutta mutta.
Ruuan pitää olla terveellistä. Laadukasta proteiinia ja höyrystettyjä kasviksia monipuolisesti.
Salaatti vielä erikseen, hyvät öljyt ja liotetut pähkinät. Jälkkäriksi marjoja.
Näitä kastike mössöjä en uskalla syödä, kun minulla on huonot rasva arvot, eli ApoE4-genotyyppi.
Höyrystetty kasvis? Mitä syömistä siinä on :D
Vierailija kirjoitti:
Yle-vero pois niin voisi säästyneillä rahoilla käydä syömässä.
Kerran vuodessa mäkissä, vai? Onnea.
Ja käteinen kassan ohi on tyypillistä.