YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
-äänimaailma on monesti aivan hirveä: miksi mennä porukalla syömään, jos möykän yli ei kuule, mitä pöydän toisella puolella istuva sanoo.
Ei tartte ku mennä johonkin burgerkingiin tai mäkkiin niin sielä soi joku järkyttävän huono edsheeranin kopio musiikki 130desibelillä korvan juuressa.
Ei ole edes vara siihen makaronilaatikkoon niin kuinka v i t u s s a olisi vara käydä ravintolassa syömässä? Pääsis nyt ensin edes v i t t u töihin
Mulla on sellainen etiikka että en käy ravintoloissa koska ravintoloitsija maksaa työntekijöilleen liian matalaa palkkaa. Monissa on lähes riistopalkkaa ja oikeaa ihmiskauppaakin.
En voi tukea sellaista missä palkat on alle 15e tunti. En yksinkertaisesti voi tukea sellaista toimintaa.
Mun rahoista on riitettävä myös työntekijöille Suomen kaltaisessa maassa.
Inhoan työntekijöiden riistoa ja sitä mitä ammattiliitoille on tehty nyt. Suomi on junttimaa.
Miksi minua pitäisi kiinnostaa jonkun ravintolan pärjääminen? Jos yritys ei kannata niin tehkööt jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole kahvila ja ravintolakulttuuri. Suomalaiset ovat todella omituinen kansa.
Pihejä me ollaan.
Kaikki periaatteessa lähtee palkanmaksun halukkuudesta, jota ei löydy ja kansa matkii. Osa matkii pakon edesta taloussyistä, vaikka ei haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytiin miehen kanssa syömässä Alexanderplatzissa, kolme ruokalajia, jokaiseen anmokseen kuuluva lasillinen viiniä. Lasku 220€
Ja mitä tällä avautumisella yrität tuoda julki? Painottaa anonyymisti, että sinä tai ainakin miehesi on mittapuullasi varsin äveriäs?
Sitä että verotettavia olisi oikeasti olemassa ja sitten meitä jotka haluaisi että verotus olisi kovempi ettei työttömien tai siis pätkätyöläisten tarvitsisi lojua köyhyydessä sillä välin kun me viran saaneet täysin työllistetyt vain säästämme rahaa tileillemme ja rahastoihimme.
Sitä hän tarkoittaa, että rahaa kyllä löytyisi, mutta tällä hetkellä osa ei halua maksaa takaisin mikä kuuluu hyvinvointiyhteiskunnalle.
Miksi se pitää syödä kylmänä? Eikös joka kodissa ole mikroaaltouuni, sehän kuluttaa vähiten sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole kahvila ja ravintolakulttuuri. Suomalaiset ovat todella omituinen kansa.
Hyvin säälittävä kansa vailla kulttuuria ja tyylitajua. Olisi hyvin voinut jättää osaksi Neuvostoliittoa niin olisivat nyt itä-Ukrainassa sotimassa.
Suomalaisilta olisi toiminut kommunismikin ja Neuvostoliitto ei olisi hajonut osaamattomuuteen. Myös sodankäynti onnistuu meiltä ja raudanluja halu onnistua mahdottomassakin.
Venäläiset taas luovuttaa aina liian helpolla. Suomalaisilla on sisu pyörittää ravintolaa, vaikka ainoa asiakas on kuormasta syövä provosoiva huonekärpänen.
Olen eläkeläinen. Kerään ruokani kauppojen tarjouksista ja alelaareista.
Käsittämätön ajatus, että veisin vähät euroni jollekin ravintolan pyörittäjälle.
Syön kotonakin paljon eineksiä, kun en raaski tehdä paljon (sähkö)energiaa vieviä ruokia. Mitä makaronilaatikkokin on: ensin liedellä keitellään ja paistellaan, sitten vielä lykätään tunniksi uuniin! Mitä sähkön haaskausta, kun tuplakypsennys!
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihtoehto olisi kylmä makaronilaatikko kotona?
Säästää sähköä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää syödä kylmänä? Eikös joka kodissa ole mikroaaltouuni, sehän kuluttaa vähiten sähköä.
Kyllä se lämpenee huoneenlämpöiseksi patterin päälläkin talvisin. Muutenkin mitä iloa on syödä lämmintä ruokaa.
Ei ne sotilaat rintamallakaan syöneet mikrolämmintä ruokaa. Kyse on kovuudesta ja siitä että teet sen kylmän makaronilaatikon edessä 100 etunojaa ja jännehyppyä ennen ruokailua.
Kyse on kovuudesta. Mikä sä haluut olla? Kysy sitä itteltäs. Haluutko olla löysä paska vai kova kylmän makaronilaatikon syöjä, jolla ei ole tunteita ruuan lämpöä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintoloiden taso on huono. Vuoden alussa lounaan hinta nousi 12,70e 13,5 euroon samaan aikaan kun laatu heikkeni. Koska olen perheellinen ja ruokaa on pakko tehdä muutenkin niin teen myös lounaat itselleni.
Klikkiotsikko, mutta miksi sitä makaronilaatikkoa ei voi lämmittää?
Moni lounasravintola tarjoaa samoja einespihvejä ja -pyöryköitä kuin mitä kaupat myyvät murto-osahintaan. Usein ravintoloiden hinta-laatusuhde on ihan surkea.
Vierailija kirjoitti:
Kylmää makaronilaatikkoa? Sähkö ja mikroaaltouuni on keksitty lämmittämiseen!
Hiilihydraatit eivät imeydy niin hyvin, kun ruoka nautitaan kylmänä. Tästä on tieteellisiä tutkimuksia: samaa ruokaa lämpimänä syöneet lihoivat helpommin kuin kylmänä aterian nauttineet.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkeläinen. Kerään ruokani kauppojen tarjouksista ja alelaareista.
Käsittämätön ajatus, että veisin vähät euroni jollekin ravintolan pyörittäjälle.
Syön kotonakin paljon eineksiä, kun en raaski tehdä paljon (sähkö)energiaa vieviä ruokia. Mitä makaronilaatikkokin on: ensin liedellä keitellään ja paistellaan, sitten vielä lykätään tunniksi uuniin! Mitä sähkön haaskausta, kun tuplakypsennys!
Mulla oli tuollainen isovanhempi.
Kun kärvistelin nälissäni opiskelijasolussa, niin ei liiennyt edes kymppiä synttäripäivänä häneltä.
Piti sitten kaataa juomamukiin mannasuurimoita 1dl ja ruokalusikallinen sokeria päälle. Sitten 2dl vettä sekaan ja sekoitus.
Ykkösellä alas, mutta eipä se mennyt aina alas ja vähän oksetti. Lisää vettä sekaan ja nielee nielee.
Hetken päästä ryynit turpoaa mahassa ja nälkä on hetkeksi ohi.
Sellainen syntymäpäivä pihien isovanhempien ansiosta. Vanhemmat oli oppineet saman piheyden.
Tässä maassa pitää ryömiä maakuoppaan talveksi ja syödä jotain saatanan naatteja ja puunkuorta selvitäkseen, kun ei porukka osaa laittaa rahaa markkinatalouden rattaisiin, vaikka se tulisi eläkkeenä tilille ja mitään ei tarvitsisi tehdä sen eteen.
Olipa aika omituinen tuo Ylen juttu, vaikkakaan siinä ei sanottu, että makaronilaatikko juuri kylmänä kotona syötäisiin.
Mutta elämystalouden työelämäprofessori valittelee, kun suomalaiset niin helpolla tinkii juuri elämyksistä ja niihin liittyvista yhteisöllisyyden kokemuksista. No daa, sitä yhteisöllisyyttä voi kokea kotonakin! Ei sitä varten tarvitse viimeisiä ropojaan ravintoloitsijalle kiikuttaa!
Helppo sitä on proffan palkalla taivastella. Mistä sitä sitten tinkisi, jollei ravintolassa syömisestä? Jättäisikö vaikka lääkkeet ostamatta, hampaat hoitamatta, kulkisi rikkinäisissä kengissä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen etiikka että en käy ravintoloissa koska ravintoloitsija maksaa työntekijöilleen liian matalaa palkkaa. Monissa on lähes riistopalkkaa ja oikeaa ihmiskauppaakin.
En voi tukea sellaista missä palkat on alle 15e tunti. En yksinkertaisesti voi tukea sellaista toimintaa.
Mun rahoista on riitettävä myös työntekijöille Suomen kaltaisessa maassa.
Inhoan työntekijöiden riistoa ja sitä mitä ammattiliitoille on tehty nyt. Suomi on junttimaa.
Oliko vuonna 2016 tai 2018 kun kysyin tarjoilijalta, jonka kanssa olin jutellut sen illan aikana enemmänkin ja vaikutti tosi fiksulta ihmiseltä, niin palkasta.
8e tunti.
Kaikkeen ne ihmiset alistuu tässä maassa.
Eihän tuolla elä kukaan. Lie noussut nyt ehkä eurolla?
Laittakaapa tähän ketjuun ravintoloiden työntekijöiden palkkoja. Kokin palkka taisi olla kymppi tunnilta vai ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lämpenee huoneenlämpöiseksi patterin päälläkin talvisin. Muutenkin mitä iloa on syödä lämmintä ruokaa.
Ei ne sotilaat rintamallakaan syöneet mikrolämmintä ruokaa. Kyse on kovuudesta ja siitä että teet sen kylmän makaronilaatikon edessä 100 etunojaa ja jännehyppyä ennen ruokailua.
Kyse on kovuudesta. Mikä sä haluut olla? Kysy sitä itteltäs. Haluutko olla löysä paska vai kova kylmän makaronilaatikon syöjä, jolla ei ole tunteita ruuan lämpöä kohtaan.
Haluun olla ehdottomasti full metal kova kylmän makaronilaatikon syöjä!
Siten että teen etunojan ja dippaan nenänpään siihen kylmään lootaan joka alasmenolla!
Vierailija kirjoitti:
Itsetehty makaronilaatikko on euron annos, harvassa noutopöydässä saa tuohon hintaan. Köyhä ei voi käydä valitettavasti ravintoloissa vaikka mieli tekisi.
Niin ja takuuvarmasti bueno, ei koskaan pettymys, koska oon vaan niin hyvä.
Ihmeellinen otsikko
suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Totta kai minä MIELUMMIN kävisin syömässä ruuan ravintolassa, mutta se piru katsokaas maksaa. Ja jos pitäisi se perhekin ruokkia niin se se vasta maksaakin. Jos oikeasti olisi se ja sama kummassa syöt niin jo olisi ruokaravintolat täynnä. Oikeassa maailmassa hyvin harvalla suomalaisella on tuollainen mahdollisuus valita kummassa MIELUMMIN söisi.