Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa

Vierailija
14.09.2024 |

Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.

https://yle.fi/a/74-20110944

Kommentit (500)

Vierailija
281/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus tuosta ylen artikkelista.

"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".

Ei minulle ravintolassa ruokailu tuo elämyksiä En kaipaa ruokailuun yleistä ympäristön hälinää ympärilläni, haluan nauttia ruokani kaikessa rauhassa kotonani. Toisekseen ravintoloissa ruokailu on omasta mielestäni kallista vaikka minulla onkin siihen varaa. En viitsi tuhlata rahoja ravintolassa ruokailuun koska en siellä viihdy.  En tue palveluita vain sen vuoksi että ne voisivet palvella jatkossakin jos en koe niitä itselleni hyödyllisiksi.

Siinä kiteytettynä suomalaisuus. Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäi

Therian ei ole vielä ehtinyt Ranskaan. Suomessa ollaan jo kissa, kettu tai porsas. Pikkuporsaalla lätissä karju ja emakko. Lätissä syödään sorkat kaukalossa sianruokaa ;D

Vierailija
282/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäin."

Noissa osataan EU-tuet kaapia omiin liiveihin. Me olemme nettomaksajia tuossakin "lystissä". Kyllä täälläkin ulkona voitaisiin käydä syömässä tiheämmin, jos muuttuisimme merkittäviksi nettosaajiksi.

Italia ja Ranska on ollut valtaosan EU ajasta nettomaksajia. Ei ihme että ps menestyy kun kansa sivistymätöntä.

Chart: Which Countries are EU Contributors and Beneficiaries? | Statista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähiöasuminen nostaa kynnystä. Nopeampaa laittaa itse ruoka kuin lähteä keskustaan ulos syömään.  Varmaan tulisi käytyä useammin mutta korona-aika kannusti opettelemaan uusia tekniikoita ruoanlaitossa.

Ainakin mulla tämä pitää paikkansa. Lähiöiden ravintolat on yleensä sellaisia, että ei niissä kovin usein viitsi käydä syömässä tai edes hakemassa ruokaa. Täällä nurkilla HSL päätti vielä vuosi sitten poistaa viikonlopuilta ainoan suoran bussilinjan Helsingin keskustaan, joten ei ihan huvin vuoksi viitsi lähteä stadiin parempiin ravintoloihin sunnuntaipäivälliselle. 

Vierailija
284/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole kahvila ja ravintolakulttuuri. Suomalaiset ovat todella omituinen kansa.

Pihejä me ollaan.

Vierailija
285/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yli suuri hinta estää ravintolassa käymisen

Vierailija
286/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä -00 ja jopa -10 käytiin lasten kanssa ravintolassa syömässä noin kerran kuussa. Ja ovat jo aikuisia. Käytiin myös ystävän tai kaveriporukan kanssa syömässä ja iltaa istumassa.

Nyt ei voisi tai haluaisi, koska:

-hinta-laatu -suhde on hirveä ja aivan kaikkein parhaimpiin ei ole varaa. ->jää yhteen kertaan

-äänimaailma on monesti aivan hirveä: miksi mennä porukalla syömään, jos möykän yli ei kuule, mitä pöydän toisella puolella istuva sanoo. -> jää yhteen kertaan käynti. Esim. Sandron ruoka oli hyvää, mutta meteli sietämätön

-tarjoilu ja asiakaspalvelu tylyä -> jää yhteen kertaan

-ketjupaikoissa reissuilla joskus lasten kanssa käytiin. Mutta ne fu*king pallomeret. Kun olet omasi opettanut, että ruokapöydässä seurustellaan ja syödään, ravintolan nurkassa onkin joku huvipuisto.

Vierailija
287/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä kylmänä syö, tänäänkin lämmitin eilen tehtyä. Ja oli muuten hyvää, mistä ravintolasta muka edes saa makaronilaatikkoa?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se yli suuri hinta estää ravintolassa käymisen

Ja hinta-laatusuhde. Lisäksi yhä suurempi osa ravintoloista on jotain ketjuravintoloita, joista harvemmin saa mitään sellaista, joka olisi ravintolan tekemänä parempaa kuin mitä olisi itse tehtynä. Sitten, jos tarjolla on ravintolassa jotain sellaista, minkä kokee itse tehden liian vaivalloisena tai mihin omat taidot ei pitkän harjoittelunkaan jälkeen riitä, hinta on niin suolainen, että mieluummin vaikka menee kerjuravintolaan syömään sen lehtipihvin ranskalaisilla perunoilla. Tai paistaa kotona lehtipihvinsä itse ja nakkaa pakastimesta kaupan ranskikset uuniin. 

Sen verran sanoisin ketjussa esille tulleeseen "junttiuteen", että oikeastaan vasta 1970-luvulla Suomessa alkoi ruualle tulla muukin merkitys kuin vain se, että tankataan energiaa, jotta jaksetaan tehdä töitä. Siis että alettiin jopa nauttia ruuan maustakin. Ruoka on meillä  ollut siis vasta varsin vähän aikaa muutakin kuin polttoainetta. Ja sekin, että ateriointi olisi sosiaalinen tapahtuma. Kuulun siihen ikäluokkaan, että jo kansakoulussakin piti istua ruokapöydässä hiljaa ja syödä. "Suu kiinni ja syö!"Kotona sain sentään ruokapöydässä jutellakin, mutta omilla vanhemmillani (1920-luvun lopulla syntyneitä) oli vielä kasvatus, että kotonakin ollaan ruokapöydässä hiljaa. 

Mä kyllä tykkäisin käydä välillä läheisten tai ystävien kanssa ravintolassa syömässä, mutta ongelma on siinä, että joko ollaan asuntovelkasisia tai sitten tulot on niin pienet, ettei ole varaa. Eli mun pitäisi sitten tarjota koko porukalle. Pari kertaa vuodessa olen tarjonnutkin, mutta en missään paremmassa ravintolassa, jossa sitten lasku porukalta olisi 500-1000€ per kerta. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä kylmänä syö, tänäänkin lämmitin eilen tehtyä. Ja oli muuten hyvää, mistä ravintolasta muka edes saa makaronilaatikkoa?

Lounasravintoloista. Saa jopa monessa torstaisin hernekeittoa ja pannukakkuakin.

Vierailija
290/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole varaa käydä ulkona syömässä, kaikki rahat menee laskuihin ja elämisen kuluihin. Ehkä jos minulle maksettaisiin parempaa palkkaa jäisi ylimääräistä.

Saat parempaa palkkaa sitten kun ammattiliittosi jaksaa/viitsii neuvotella sinulle sellaisen.  

Eikö se ollutkaan niin, että paikallinen sopiminen (vastapuolina firma + lakimies ja yksinäinen työnhakija) takaa palkankorotuksen ja kaikki hyvät edut? 

Vierailija
291/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo."

Suomalaisessa ravintolassa syöminen vastaa elämyksenä lähinnä peräsuolen tähystystä.

Laskun saatuaan tulee ravintolassakin sellainen olo kuin olisi nụssittu kuivana kakkoseen.

Siksi makaroonilaatikko.

Vierailija
292/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan vääritynyt tuo YLE:n ilmaisu. Tarkoitus oli varmaan sanoa: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät ravintolassa tuhlaamassa viimeiset rahansa.

Vierailija
293/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kokkaan omaan makuuni sopivia ruokia ihan itse. Himokokkaaja.

Wautsi. Iteltä palaa jopa puuro pohjaan. Tuota kuravelliä ei syö erkkikään. Paitsi jos maustaa sen vaikka tsilillä.

Parhaat ovat parhaita, huonot on huonoja.

Vierailija
294/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäin."

Noissa osataan EU-tuet kaapia omiin liiveihin. Me olemme nettomaksajia tuossakin "lystissä". Kyllä täälläkin ulkona voitaisiin käydä syömässä tiheämmin, jos muuttuisimme merkittäviksi nettosaajiksi.

Italia ja Ranska on ollut valtaosan EU ajasta nettomaksajia. Ei ihme että ps menestyy kun kansa sivistymätöntä.

Chart: Which Countries are EU Contributors and Beneficiaries? | Statista

Siellä ravataan ravintoloissa tyhjää toimittamassa. Suomalaiset mm. lukevat enemmän. Tosin jo menneessä ajassa sitä. 

Vierailija
295/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oltu köyhiä on totuttu vaatimattomaan. Ei ole tullut mitään gurmeekansaa.  Matkittua käytöstä mennä  gurmeilemaan ja palvelua arvostelemaan.

Vierailija
296/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäköhän takia? Sillä määrällä makaronilaatikkoa elelee viikon tai ylikin mitä nuo ravintola-annokset maksaa.

Vierailija
297/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hitsi vieköön, olisko vähän pakko jos ei rahat riitä? 

Vierailija
298/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole varaa käydä ulkona syömässä, kaikki rahat menee laskuihin ja elämisen kuluihin. Ehkä jos minulle maksettaisiin parempaa palkkaa jäisi ylimääräistä.

Juu ei tämä nyt ole meille tavallisille ihmisille mikään uutinen. Lounas maksaa nykyään jo 13-18€ ja a la carte illalliset sitten jo 25€ ylöspäin.

Makaroonilaatikko maksaa ehkä 2-3€.

Ei oikein muilla, kun ylen ylipalkatuilla kotou tumiskoordinaattoreilla ja wo ketoimittajilla ole varaa käydä lounailla ja illallisilla. Nämäkin yleläiset muuten lounastaa sinun ja minun rahoilla, siksi sinulla ja minulla ei ole varaa käydä.

Jos ylen rahoituksesta leikattaisi 50% ja tästä leikkauksesta edes vaikka 25% palautettaisi kansalaisille pienentämällä yleveroa sen verran, niin joskus voisikin lounastaa.

Tämä taas auttaisi pieniä palveluita tuottavia suomalaisia yrityksiä. Jos siis leikattaisi reilusti ylen turvonneesta höpölöpöorganisaatiosta, ja ohjattaisi osa tästä kulutukseen, niin kaikki hyötyisivät.

Vierailija
299/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaihtoehto olisi kylmä makaronilaatikko kotona? 

Tätä minäkin ihmettelen. Teen itse makaronilaatikkoa, pakastan kerta-annoksia mutta lämmitän mikrossa ja syön lämpimänä.

Vierailija
300/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-annos ALKAA jostain 15 eurosta. Mun nettokuukausiansiot on jotain 1500. Et revi siitä!

Ja muuten makaronilaatikko on lasten ruokaa. Itselleni teen aikuisten ruokaa!

Eri palvelukeskuksissa saa erittäin monipuolista ja ravitsevaa ruokaa. Viimeksi, kun söin keskiviikkona, maksoi 9,-€, oli salaatit, pääruoka, jälkiruoka, leivät, juomat ja kahvi. Ei paha.