YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Mun puolesta ne voi kuluttaa rahaa joilla sitä on ylimääräistä. Aivan turha syyllistää ihmisiä siitä, että jättävät ravintolapalvelut käyttämättä. Itse mieluummin kokkaan kotona sitä parjattua makaroonilaatikkoa kuin maksan ravintolassa 25€ palasesta kanaa ja grillattuja vihanneksia. Ei kiitos. Joidenkin parempituloisten on näköjään vaikea käsittää, että parikymppiä on toisille iso raha jonka mielummiin käyttää ruokakauppaan.
Tottakai tunnen myötätuntoa yrittäjiä kohtaan, mutta tässä tilanteessa on ajateltava omaa taloutta. Matalatuloisena (bruttopalkka 2000-2100€) yksineläjänä ei ole rahkeita ns. elämyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-annos ALKAA jostain 15 eurosta. Mun nettokuukausiansiot on jotain 1500. Et revi siitä!
Ja muuten makaronilaatikko on lasten ruokaa. Itselleni teen aikuisten ruokaa!
Eri palvelukeskuksissa saa erittäin monipuolista ja ravitsevaa ruokaa. Viimeksi, kun söin keskiviikkona, maksoi 9,-€, oli salaatit, pääruoka, jälkiruoka, leivät, juomat ja kahvi. Ei paha.
Eihän tuo ole ravintola siinä mielessä kuin tässä keskustelussa puhutaan. Tuo on yhteiskunnan syrjäytyneille ja eläkeläisille tarkoitettu ruokala
Kylmää makaronilaatikkoa? Sähkö ja mikroaaltouuni on keksitty lämmittämiseen!
Professorit ja toimitusjohtajat ovat vähän ulalla, että toiset joutuu miettimään ostetaanko lapselle talvikengät vai käydäänkö hammaslääkärissä. Siinä kohtaa ei harmillisesti luovuta ravintolakäynneistä ihan muuten vaan.
Toisekseen keskihintaiset ravintolat, missä olisi varaa käydä useammin, eivät ole mitään elämyksiä, vaan keskinkertaista ruokaa keskinkertaisessa miljöössä -> ei mitenkään erityisen houkuttelevaa. Käymisestä saa sen ilon ettei tarvitse kokata tai tiskata ja tämän ilon saa pikaruokalassa halvemmalla. On näissäkin positiivisia poikkeuksia, jos kohta negatiivisiakin..
Seuran vuoksi käyn ravintoloissa, mutta seura onkin yleensä niin hyvää, että ravintola ei siihen vaikuta. Porukalla on niin kivaa, että voitaisi syödä yhdessä vaikka haaleaa kaurapuuroa pyöräkatoksessa ja nauttisin.
Huippuravintolat ovat asia erikseen, mutta niissä ei vaan ole varaa ihan säännöllisesti käydä.
Lisään tähän vielä, että joskus aikoinaan saattoi käyttää isomman nipun lounasseteleitä kerralla. Ja maksaa niillä ravintolassa muidenkin (esim puoliso ja lapset) kuin vain omat syömisensä. Eli jos oli ollut töissä vällillä omat eväät ja säästynyt lounareita, niin sitten saattoi joku viikonloppu käydä perheen kanssa ravintolassa syömässä. Tai jos halusikin syödä jotain vähän kalliimpaa, saattoi käyttää kaksi lounaria yhden ateriansa maksamiseen. Nyt ei enää voi vaan se on tuo 13,50€ per päivä. Jos annos maksaa 15€, sitten pitää erikseen maksaa se puuttuva 1,50€. Tämän takia en enää ota täyttä lounasetua."
Olin markka aikana ravintolassa töissä tarjoilijana ja viinikassana. Arkipäivisin oli lounas klo 10 - 14. Muina aikona oli à la carte- annokset. Lounassetelien arvo lähti 5 mk:sta, eriarvoiset lounassetelit olivat eri värisiä. No, joka tapauksessa lounasseteleillä pystyi maksamaan mihin aikaan päivästä tai illasta tahansa. Antoi vain riitävästi lounasseteleitä ja maksoi tarvittaessa erotuksen rahalla.
Joskus omin silmin todistin kun joku rahapulan iskiessä möi lounaseteleitä jollekin. Kun sai työnantajalta tietyn summan edestä lounasseteleitä ei kukaan voinut tietää kuka niitä käytti ja mihin aikaan päivästä ruokaili. Ei niissä ollut mitään seurantakoodia 😁
Hämmästyttää myös ravintoloiden valtavan pitkät ruokalistat (en tarkoita niitä parhaita). Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että pakastimesta kaivetaan sinne sedimentoitunutta ruokaa jota vähän lämmitellään ja ehkä tuunaillaan. Ja sitten ne lasten nauravat nakit... Vaikka kyseessä olisi pastaa koko ajan tarjoava ravintola, esim. seuraava on mahdoton toteuttaa: "Hän haluaisi pelkkää pastaa lastenannoksen, erikseen raastettua parmesania ja jos mahdollista, pikku kulhon vihreitä oliiveja". Eihän tuo ole mahdollista! Mikä sen hinta ois, kuka tuon tekee -on niin vaikeaa, tosi hankalia asiakkaita.
Käytiin miehen kanssa syömässä Alexanderplatzissa, kolme ruokalajia, jokaiseen anmokseen kuuluva lasillinen viiniä. Lasku 220€
Vierailija kirjoitti:
Käytiin miehen kanssa syömässä Alexanderplatzissa, kolme ruokalajia, jokaiseen anmokseen kuuluva lasillinen viiniä. Lasku 220€
Ja mitä tällä avautumisella yrität tuoda julki? Painottaa anonyymisti, että sinä tai ainakin miehesi on mittapuullasi varsin äveriäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tällä avautumisella yrität tuoda julki? Painottaa anonyymisti, että sinä tai ainakin miehesi on mittapuullasi varsin äveriäs?
Vaikea päätellä yhtään mitään. On voitu kerrankin repäistä ja pistää viimeiset roposet liikkeelle. Tai. säästetty kauan että edes kerran elämässä syödään "hienosti" kera viinien. Tai on joka päiväistä elämää 😉 Ei kuitenkaan kerro oliko kaikki sen arvoista.
No kyllä sitä nyt perheellinen miettii laittaako yhteen ravintolakäyntiin 100-200e vai ostaako sillä viikon safkat.
Ihan selvää se on kaikessa kulutuksessa, kun rahat on vähissä niin sitten karsitaan ylimääräiset menot pois. Näin se valtio ja yrityksetkin toimii, kun näyttää että menoja on enemmän kuin tuloja niin ekana karsitaan menoja.
Turha tuostakaan taas kuluttajia syyttää, kun ylimääräistä ei ole niin ylimääräistä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Atrian Arki makaronilaatikko on todella hyvää kylmänä. Ostan sitä aina kun se tarjouksessa 1€.
Yksi helpoiten valmistettavia ruokia, onnistuu aina ja aineetkin ovat tavallisia, ettei tarvitse mitään erityistä ostaa. Toki satunnaisesti eurolla ei ole kallis, mutta itse tehty ei ole juurikaan kallimpaa, mutta maukkaampaa. Maksalaatikon ostan aina kaupasta, on se sen verran työläämpi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintoloiden taso on huono. Vuoden alussa lounaan hinta nousi 12,70e 13,5 euroon samaan aikaan kun laatu heikkeni. Koska olen perheellinen ja ruokaa on pakko tehdä muutenkin niin teen myös lounaat itselleni.
Klikkiotsikko, mutta miksi sitä makaronilaatikkoa ei voi lämmittää?
Taisi olla ap:n oma lisä juttuun tämä kylmä.
Itse asiassa ei ollut. Kopioin otsikon suoraan jutusta. Ovat korjanneet sen tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintoloiden taso on huono. Vuoden alussa lounaan hinta nousi 12,70e 13,5 euroon samaan aikaan kun laatu heikkeni. Koska olen perheellinen ja ruokaa on pakko tehdä muutenkin niin teen myös lounaat itselleni.
Klikkiotsikko, mutta miksi sitä makaronilaatikkoa ei voi lämmittää?
Jutussa puhuttiin kyllä makaronilaatikosta, mutta ei kylmästä makaronilaatikosta. Kylmä oli ketjun aloittajan oma lisäys.
Kopio on suoraan alkuperäisestä otsikosta.
Mulla ei ole varaa käydä niissä parhaimmissa ravintoloissa.Keskinkertaisissa olisi,mutta vaikka en ole kummoinen kokki teen itse parempaa ja ennenkaikkea vähäsuolaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole kahvila ja ravintolakulttuuri. Suomalaiset ovat todella omituinen kansa.
Hyvin säälittävä kansa vailla kulttuuria ja tyylitajua. Olisi hyvin voinut jättää osaksi Neuvostoliittoa niin olisivat nyt itä-Ukrainassa sotimassa.
Ravintolayrittäjär saavat mitä halusivat äänestäessään kokoomusta viime eduskuntavaaleissa. Turha inistä.
Ulkonasyömisen kustannukset tuntuvat huomattavasti menoissa...
Itse koen, että kaikki mitä voin kotona tehdä, niin siitä on turha maksaa 3x hintaa, tuntuu muutenkin köyhältä kun palkasta ei jää käteen paljoa, kaikki hinnat nousseet. Ymmärrän että kulut tulee kattaa, mutta miksi Suomessa ei myydä volyymillä vaan kovilla hinnoilla? Oma kipuraja on alle 15e, jos hintaa ulkona syömiselle tulisi 10e, niin voisin käydä 2-3 kertaa syömässä viikon aikana. Jos puhutaan sitten että hinta olisi vielä halvempi niin voisi vieläkin useammin syödä ulkona.
Liian kallista ja lisäksi olen katsonut liikaa "kuppilat kuntoon" -ohjelmia.
Minulla, joka päivä cappuccino ja croisantti kahvilassa.