Iltalehti : Purra Ylen päätöksestä aloittaa arabian ja somaliankieliset uutislähetykset - Järjetöntä
Ensinnä katson, mitä mieltä olen tästä Ylen ulostulosta ja päätöksestä. Sitä perusteltiin kotouttamisella ja meidän moninaistuvalla yhteiskunnalla. Olen kuitenkin täysin vakuuttunut siitä, että paremmin niin somalin kuin arabian kieltä puhuvia maahanmuuttajia integroidaan sillä, että he oppivat suomen tai ruotsin kieltä. Integroituvat yhteiskuntaan. Sillä tavalla maahanmuuttoa voidaan edistää, että eletään yhteiskunnan perusteiden mukaisesti maassa maan tavalla, Purra vastasi. Purran mukaan hän ei aja nykyiseen Yle-lakiin muutoksia, mutta kysyy, missä raja kulkee. Purra mainitsi esimerkkeinä MM-hiihdon ja Pikku Kakkosen. Samaan aikaan Yleltä viestittiin näiden säästöjen seurauksena, että nyt pitää tarkastella MM-hiihtoa ja välillä on väläytelty jopa Pikku Kakkosen alasajoa mahdollisten säästöjen vuoksi. On se mielestäni hieman ihmeellistä, että johonkin sitä rahaa, resurssia ja energiaa kuitenkin riittää.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/14a7def1-8c8c-4580-9cad-9a25d9901…
Hyvinvointialueiden alijäämät paisuvat niin kovaa vauhtia, että se uhkaa Orpon (kok) hallituksen taloustavoitteiden toteutumista. Monien kansalaisten näkökulmasta tilanne näyttää lohduttomalta. Tiukka aikataulu ja valtavat säästötavoitteet ajavat alueita hakemaan nopeita säästöjä, jotka eivät välttämättä ole pidemmällä aikavälillä järkeviä. Osa alueista esimerkiksi on lähtenyt hakemaan säästöjä ennaltaehkäisevistä palveluista. Käytännössä näin merkittävien säästöjen saaminen tällä aikataululla on hyvin vaikeaa ilman, että ne heikentäisivät palveluiden saatavuutta tai laatua.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3180fcb9-b81d-4115-8ec4-3a8cc4e19…
Rahaa ei ole, mutta ideologisiin tavoitteisiin kuitenkin on. Mitäpä sitä kantasuomalaisella väliä..
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa jos olisin itse jossain sanotaan vaikka Afrikan maassa työkeikalla tai ihan mistä tahansa syystä. Jos siellä vaikka jokin uutiskanava lähettäisi Suomen kielellä oman maansa perusuutiset omasta maastaan niin olisihan se aika mahtavaa. Oppisin sen valtion asioista valtavan paljon jo pelkästään katsomalla niitä...siis tällainen ajatus vain tuli mieleeni.
Sun mielestä sompuille ja muille musuille pitäisi lähettää Pillupäiväkirjoja, Nuorgamin siskoja, prostituution, polyamorian ja transuilun normalisointia heidän omilla kielillään?
Ei millään voi persu pysyä asiassa. Katsele edelleen rauhassa noita lempiohjelmiasi, mutta selvitä itsellesi mikä ohjelma persuja hiertää. Annan vinkin: uu-ti-set.
Senkö takia tran sut ja vihervas
Meillä onkin jo Hamasuutiset. Niin ja niin monta lasta ja naista kuoli. Laittakaa rahaa ja hoidelkaa Israel pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen hallintoneuvostossa 21 poliitikkoa nauttii eduista. Ylen leikkaukset olivat mitätöntä teatteria. Oma lehmä poliitikoilla.
Purrakin syyttää neuvotteluja "farssiksi" vaikka perussuomalaiset olisivat voineet viedä päätöksenteon eduskuntaan. Kokoomus vei Marttisen johdolla Vigeliusta ja Keskisarjaa kuin mätää kukkoa tunkiolle.
Ajattelitko että eduskunnassa olisi äänestetty jotenkin toisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa jos olisin itse jossain sanotaan vaikka Afrikan maassa työkeikalla tai ihan mistä tahansa syystä. Jos siellä vaikka jokin uutiskanava lähettäisi Suomen kielellä oman maansa perusuutiset omasta maastaan niin olisihan se aika mahtavaa. Oppisin sen valtion asioista valtavan paljon jo pelkästään katsomalla niitä...siis tällainen ajatus vain tuli mieleeni.
Sun mielestä sompuille ja muille musuille pitäisi lähettää Pillupäiväkirjoja, Nuorgamin siskoja, prostituution, polyamorian ja transuilun normalisointia heidän omilla kielillään?
Ei vaan uutiset kuten on sanottu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nuo ole päteviä uutisaiheita sompuille ja musuille, parasta kotouttamista Suomen meininkeihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sompuissa ja musuissa ole tran suja, kinkyjä, homoja ja prostituoituja?
"1.Selasin just bbc.comin uutiset ja siellä ei ollu yhtään uutista josta en ois ymmärtäny 100%sesti mitä siinä sanotaan.
2.englannin osaaminen kertois ees jonkunlaisesta sivistyksestä ja nuoret suomalaiset osaa englantia kyllä niin ois joku yhteinen kieli millä pärjätä tässä yhteiskunnassa
3.aika paljon sulta omituista tajunnanvirtaa siirtomaista jotka ei liity mitenkään tähän. Mutta tuo sun oletus et pitää olla joku yli-ihminen et osaa lukea bbc:n uutisia kertoo susta itestä aika paljon. Et sulla on alhanen koulutustaso ja huono kielitaito... Ootko sä somaliasta muuttaneiden lapsi? Anonyymissä internetissä te saatte kulkea valkoihoisen valepuvussa.."
Niin siis käänsit bbc:n uutiset käännösohjelmalla suomeksi? Ymmärrätkö myös eri brittimurteilla puhutut haastattelut jos kyse ei ole netti- vaan ihan radio- tai televisiouutisista? Entä miten sujuu amerikanenglanti tai aussienglanti? Puhumattakaan eri maissa, joissa englanti ei ole virallinen kieli, ymmärrätkö heti, mitä vajavaisesti englantia puhuvat tarkoittavat?
Se ettet sä tiedä/ymmärrä historiaa, on sun oma häpeäsi ja ehkä myös opettajasi, toisaalta voihan olla, ettei sulle vaan ole historiaa pystynyt opettamaan, kun vastaanottokapasiteettia on ollut niin vähän. Tietänet kuitenkin, että nykyisyyden ymmärtämisessä historian tunteminen on kaiken a ja o.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen hallintoneuvostossa 21 poliitikkoa nauttii eduista. Ylen leikkaukset olivat mitätöntä teatteria. Oma lehmä poliitikoilla.
Purrakin syyttää neuvotteluja "farssiksi" vaikka perussuomalaiset olisivat voineet viedä päätöksenteon eduskuntaan. Kokoomus vei Marttisen johdolla Vigeliusta ja Keskisarjaa kuin mätää kukkoa tunkiolle.
Eli perussuomalaiset ovat vain tuulen huuhtoma perse. Kovasti uhosivat että päätös viedään hallituksen pöydälle. Puhetta riitti mutta kokoomus vei ja persut vikisivät.
322/ Miksi tyytyä vain uutisiin - jo hanskassa rompuilla muilla musuilla?
No ei varmasti ole sitäkään vähää kuin monilla meikäläisilläkään. Onhan tuo nähty näissäkin ulkokultaisten piireissä varsinkaan. Jos nut kuitenkin lähdettäisi siitä, että vähemmistökieliinkin kuuluvien on parempi saada oikeaa tietoa kielellä, jota ymmärtää ilman tulkkia, jota saattaa värittää asioita omista lähtökohdistaan ja oma etu edellä. Pelkistä uutisista tällainen riemukas riehunta, mitenköhän olisi joku keskusteohjelma tai vielä hirveämpää jotain viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
"1.Selasin just bbc.comin uutiset ja siellä ei ollu yhtään uutista josta en ois ymmärtäny 100%sesti mitä siinä sanotaan.
2.englannin osaaminen kertois ees jonkunlaisesta sivistyksestä ja nuoret suomalaiset osaa englantia kyllä niin ois joku yhteinen kieli millä pärjätä tässä yhteiskunnassa
3.aika paljon sulta omituista tajunnanvirtaa siirtomaista jotka ei liity mitenkään tähän. Mutta tuo sun oletus et pitää olla joku yli-ihminen et osaa lukea bbc:n uutisia kertoo susta itestä aika paljon. Et sulla on alhanen koulutustaso ja huono kielitaito... Ootko sä somaliasta muuttaneiden lapsi? Anonyymissä internetissä te saatte kulkea valkoihoisen valepuvussa.."
Niin siis käänsit bbc:n uutiset käännösohjelmalla suomeksi? Ymmärrätkö myös eri brittimurteilla puhutut haastattelut jos kyse ei ole netti- vaan ihan radio- tai televisiouutisista? Entä miten sujuu amerikanenglanti tai aussienglanti
En kääntäny vaan luin suoraan ku oon englannissa native speaker-tasoa.
Suomeen tulevat huonosti sopeutuvat ulkomaalaiset on amerikkaa vihanneista maista niinku Irak, Syyria tai Somalia (Somalia vihaa myös britanniaa mut sehän on USAn lähin liittolainen) ja ei osaa siks englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli perussuomalaiset ovat vain tuulen huuhtoma perse. Kovasti uhosivat että päätös viedään hallituksen pöydälle. Puhetta riitti mutta kokoomus vei ja persut vikisivät.
Tervetuloa reaalipolitiikkaan, kommaritransu.
Vierailija kirjoitti:
Persut on se puolue, missä on vähiten korkeakoulutettuja, joten ne ei oikein tajua sitä, että joskus tiedon jakaminen on se paras tapa vaikuttaa ihmisiin positiivisesti.
Itse kun ovat tiedon ja tieteen suhteen niin vihamielisiä.
Ei somputkaan halua mitään tiedehapatusta. Profeetan kirjoitukset riittää kaikkeen. Huivi päässä nuokin uutiset luetaan.
"En kääntäny vaan luin suoraan ku oon englannissa native speaker-tasoa.
Suomeen tulevat huonosti sopeutuvat ulkomaalaiset on amerikkaa vihanneista maista niinku Irak, Syyria tai Somalia (Somalia vihaa myös britanniaa mut sehän on USAn lähin liittolainen) ja ei osaa siks englantia."
Oi, oikein native speaker-tasoa....😎 sääli, että olen hetero.
Miten maan valtakielen opettelun välttäminen voisi ikinä parantaa integraatiota?
Mitä enemmän saa palvelua omalla kielellään ja oman kulttuurinsa mukaisesti, sitä vähemmän on tarvetta kotoutua uuteen maahan, kun voi olla kuin olisi kotimaassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mä nautin tästä tilanteesta riikkuli. 😄
Mä nautin siitä että sun kelan tukia leikataan sannuli-fani 😄
Menikö tunteisiin persulilla? 😄
Vierailija kirjoitti:
Suomeen tulevat huonosti sopeutuvat ulkomaalaiset on amerikkaa vihanneista maista niinku Irak, Syyria tai Somalia (Somalia vihaa myös britanniaa mut sehän on USAn lähin liittolainen) ja ei osaa siks englantia."
Mutta entä parin kaljan jälkeen... 😎
Vierailija kirjoitti:
Miten maan valtakielen opettelun välttäminen voisi ikinä parantaa integraatiota?
Mitä enemmän saa palvelua omalla kielellään ja oman kulttuurinsa mukaisesti, sitä vähemmän on tarvetta kotoutua uuteen maahan, kun voi olla kuin olisi kotimaassaan.
Mitä enemmän ymmärtää asioita uudesta asuinmaastaan, sitä helpompi on sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä tiedä kumpaa sukupuolta mä oon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän ymmärtää asioita uudesta asuinmaastaan, sitä helpompi on sopeutua.
Sen pitäisi tapahtua kotoutumiskursseilla, ei YLEn uutisilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan tapakulttuuria ja naisten/homoseksuaalien asemaa myöten. Rinnakkaisyhteiskuntien luomisessa ei ole mitään järkeä. Jos haluaa elää basaarikulttuurissa ja sharia-lain mukaisesti, niin miksi tulla ja tuoda ne Suomeen?
Sä nautit vuoden verosuunnittelijan fanittamisesta vassuli. 😄