Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehti : Purra Ylen päätöksestä aloittaa arabian ja somaliankieliset uutislähetykset - Järjetöntä

Vierailija
14.09.2024 |

Ensinnä katson, mitä mieltä olen tästä Ylen ulostulosta ja päätöksestä. Sitä perusteltiin kotouttamisella ja meidän moninaistuvalla yhteiskunnalla. Olen kuitenkin täysin vakuuttunut siitä, että paremmin niin somalin kuin arabian kieltä puhuvia maahanmuuttajia integroidaan sillä, että he oppivat suomen tai ruotsin kieltä. Integroituvat yhteiskuntaan. Sillä tavalla maahanmuuttoa voidaan edistää, että eletään yhteiskunnan perusteiden mukaisesti maassa maan tavalla, Purra vastasi. Purran mukaan hän ei aja nykyiseen Yle-lakiin muutoksia, mutta kysyy, missä raja kulkee. Purra mainitsi esimerkkeinä MM-hiihdon ja Pikku Kakkosen. Samaan aikaan Yleltä viestittiin näiden säästöjen seurauksena, että nyt pitää tarkastella MM-hiihtoa ja välillä on väläytelty jopa Pikku Kakkosen alasajoa mahdollisten säästöjen vuoksi. On se mielestäni hieman ihmeellistä, että johonkin sitä rahaa, resurssia ja energiaa kuitenkin riittää.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/14a7def1-8c8c-4580-9cad-9a25d9901…

Hyvinvointialueiden alijäämät paisuvat niin kovaa vauhtia, että se uhkaa Orpon (kok) hallituksen taloustavoitteiden toteutumista. Monien kansalaisten näkökulmasta tilanne näyttää lohduttomalta. Tiukka aikataulu ja valtavat säästötavoitteet ajavat alueita hakemaan nopeita säästöjä, jotka eivät välttämättä ole pidemmällä aikavälillä järkeviä. Osa alueista esimerkiksi on lähtenyt hakemaan säästöjä ennaltaehkäisevistä palveluista. Käytännössä näin merkittävien säästöjen saaminen tällä aikataululla on hyvin vaikeaa ilman, että ne heikentäisivät palveluiden saatavuutta tai laatua.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3180fcb9-b81d-4115-8ec4-3a8cc4e19…

Rahaa ei ole, mutta ideologisiin tavoitteisiin kuitenkin on. Mitäpä sitä kantasuomalaisella väliä..

Kommentit (452)

Vierailija
361/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikka leikkaa kunnilta kotouttamisrahoja, eli kielikoulutus lakkkaa tai heikkenee huomattavasti ympäri Suomen. Jos riikka oikeasti olisi huolissaan suomen oppimisesta, hän lisäisi rahaa kotouttamispalveluihin, ei leikkaisi niistä.

Normaaleja ihmisiä ei tarvitse kotouttaa ja muita me emme tarvitse.

Vierailija
362/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ne ole uutiset jotka käännetään vaan kohderyhmän ehdoilla tehty jokin jota sitten sanotaan uutisiksi.  Siellä voi olla esim. ettei suurmoskeijaa saada, ketkä vastusti,  tukia vähennetään, ketkä kannatti, miten naiset saataisiin pukeutumaan peittävämmin,  joku mulkoili pahasti, miten saatio etenee jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten maan valtakielen opettelun välttäminen voisi ikinä parantaa integraatiota?

Mitä enemmän saa palvelua omalla kielellään ja oman kulttuurinsa mukaisesti, sitä vähemmän on tarvetta kotoutua uuteen maahan, kun voi olla kuin olisi kotimaassaan.

Mitä enemmän ymmärtää asioita uudesta asuinmaastaan, sitä helpompi on sopeutua.

Eli Pillupäiväkirjat, Pride-kasvatus, Nuorgamin siskot, prostituution, polyamorian ja transuilun normalisoinnit heti tulille?

Vierailija
364/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten maan valtakielen opettelun välttäminen voisi ikinä parantaa integraatiota?

Mitä enemmän saa palvelua omalla kielellään ja oman kulttuurinsa mukaisesti, sitä vähemmän on tarvetta kotoutua uuteen maahan, kun voi olla kuin olisi kotimaassaan.

Sen pitäisi tapahtua kotoutumiskursseilla, ei YLEn uutisilla.

Kyllähän uutisissakin pitää näkyä suomalaisen elämän koko kirjo, kuten Pride-kuukauden juhlinta heinäkuussa ja tissiflashmobit.

365/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut on se puolue, missä on vähiten korkeakoulutettuja, joten ne ei oikein tajua sitä, että joskus tiedon jakaminen on se paras tapa vaikuttaa ihmisiin positiivisesti.

Itse kun ovat tiedon ja tieteen suhteen niin vihamielisiä.

Ei somputkaan halua mitään tiedehapatusta. Profeetan kirjoitukset  riittää kaikkeen. Huivi päässä nuokin uutiset luetaan.  

Siinähän se juuri on tilaisuus saada tietoa uskomusten sijaan. Tiedon halu herää ja siirtää uskohapatukset sinne mihin kuuluvat. 

Vierailija
366/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä nautin tästä tilanteesta riikkuli. 😄

Mä nautin siitä että sun kelan tukia leikataan sannuli-fani 😄

Menikö tunteisiin persulilla? 😄

Persut on menny vassarin tunteisiin oikein huolella. 🤣

Vierailija
367/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En kääntäny vaan luin suoraan ku oon englannissa native speaker-tasoa.

Suomeen tulevat huonosti sopeutuvat ulkomaalaiset on amerikkaa vihanneista maista niinku Irak, Syyria tai Somalia (Somalia vihaa myös britanniaa mut sehän on USAn lähin liittolainen) ja ei osaa siks englantia."

Oi, oikein native speaker-tasoa....😎 sääli, että olen hetero.

Ethän sä tiedä kumpaa sukupuolta mä oon.

Todennäköisesti mies. Kielenkäyttö ja asenne vaikuttavat niin sellaiselta. Saatan toki olla väärässäkin.

Vierailija
368/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut on se puolue, missä on vähiten korkeakoulutettuja, joten ne ei oikein tajua sitä, että joskus tiedon jakaminen on se paras tapa vaikuttaa ihmisiin positiivisesti.

Itse kun ovat tiedon ja tieteen suhteen niin vihamielisiä.

Ei somputkaan halua mitään tiedehapatusta. Profeetan kirjoitukset  riittää kaikkeen. Huivi päässä nuokin uutiset luetaan.  

Siinähän se juuri on tilaisuus saada tietoa uskomusten sijaan. Tiedon halu herää ja siirtää uskohapatukset sinne mihin kuuluvat. 

Katotaan vuoden päästä.

Vierailija
369/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen tulevat huonosti sopeutuvat ulkomaalaiset on amerikkaa vihanneista maista niinku Irak, Syyria tai Somalia (Somalia vihaa myös britanniaa mut sehän on USAn lähin liittolainen) ja ei osaa siks englantia."

Mutta entä parin kaljan jälkeen... 😎

En juo kaljaa tai muutakaan alkoholia.

Vierailija
370/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti mies. Kielenkäyttö ja asenne vaikuttavat niin sellaiselta. Saatan toki olla väärässäkin.

Luulis et Riikka Purra, Lulu Ranne ja Jenna Simula ois raivannu tietä ja päästäis jo noista vanhahtavista stereotypioista et naiset tykkää somaleista ja arabeista.

Vierailija
371/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta: miten esim. virolaiset ja kaikki muutkin, venäläisiä lukuunottamatta, ovat kyenneet integroitumaan ja opiskelemaan kielen ilman tällaisia palveluita? 

Vierailija
372/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli Pillupäiväkirjat, Pride-kasvatus, Nuorgamin siskot, prostituution, polyamorian ja transuilun normalisoinnit heti tulille?

Jos rahat ei riitä? YLE käytti näihin jo 500 miljoonaa.

Vierailija
373/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra itse laukoo nyt (-kin taas) aivan järjettömiä.

(en nyt sano muuta,enkä puutu niihin hänen muihin , aiempiin kannanottoihinsa)

Vierailija
374/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahat ei riitä? YLE käytti näihin jo 500 miljoonaa.

Mona Bling ja Rakel Liekki voivat varmasti dubata ne somaliksi ja arabiaksi nimellistä korvausta vastaan. Sisällöthän ovat muuten jo valmiit.

Vierailija
375/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purra itse laukoo nyt (-kin taas) aivan järjettömiä.

(en nyt sano muuta,enkä puutu niihin hänen muihin , aiempiin kannanottoihinsa)

Sähän voisit tekstittää Pillupäiväkirjat ja transujutut sompuille ja musuille, kun sulla tuntuu olevan pilkuttimet ja muut välimerkit hallussa.

Vierailija
376/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea voitti!

Vierailija
377/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: miten esim. virolaiset ja kaikki muutkin, venäläisiä lukuunottamatta, ovat kyenneet integroitumaan ja opiskelemaan kielen ilman tällaisia palveluita? 

Kulttuuri Suomessa on hyvin erilaista kuin se on arabimaissa. Virolaiset ovat osanneet tulla tänne työkalu- ja kuparivarkaisiin muutenkin aikojen saatossa. Ei tässä mistään ihmeellisestä asiasta ole kysymys. Yle julkaisee netissä näitä uutisia eivätkä ne häiritse valkoihoista heteroa lihansyöjää jos hän ei etsimällä etsi näitä uutisia. Hirveä haloo mitättömästä asiasta.

Haloo on se, ettei tämä edistä kotoutumista lainkaan, vaan edistää rinnakkaisyhteiskuntien syntymistä.

Vierailija
378/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuuri Suomessa on hyvin erilaista kuin se on arabimaissa. Virolaiset ovat osanneet tulla tänne työkalu- ja kuparivarkaisiin muutenkin aikojen saatossa. Ei tässä mistään ihmeellisestä asiasta ole kysymys. Yle julkaisee netissä näitä uutisia eivätkä ne häiritse valkoihoista heteroa lihansyöjää jos hän ei etsimällä etsi näitä uutisia. Hirveä haloo mitättömästä asiasta.

Miksi roudata Suomeen kulttuuria, jolla ei ole aikomustakaan suomalaistua ja osallistua suomalaiseen yhteiskuntaan? Miksi vihervassut esittävät naisten ja sateenkaariväen ystäviä, mutta heiluttavat Palestiina-lippua ja roudaavat naisia säkittävän ja silp

Nyt olet ymmärtänyt jotain väärin. Kyse on ehkä viiden minuutin uutislähetyksestä netissä näillä mainituilla kielillä. Siis sisällöltään samat varmaan kuin ykkösen viiden uutiset. Ei mitään sen ihmeellisempää.

Vierailija
379/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis et Riikka Purra, Lulu Ranne ja Jenna Simula ois raivannu tietä ja päästäis jo noista vanhahtavista stereotypioista et naiset tykkää somaleista ja arabeista.

Eipä sillä mitään merkitystä ole, kun täällä kuka tahansa voi esittää olevansa mitä tahansa. Toki piirille varmaan olisi muutenkin käyttöä kuin Riikan kohdalla. 

Vierailija
380/452 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo on se, ettei tämä edistä kotoutumista lainkaan, vaan edistää rinnakkaisyhteiskuntien syntymistä.

Siis jos kerrotaan mitä tapahtuu siinä maassa jossa asuu kielellä jonka ihminen ymmärtää niin mitä pahaa siinä on? Ihan perusuutiset? Ei ihminen osaa kieltä tänne tullessaan mutta oppii sen varmasti ajan kuluessa. Ihan turhaa intoilua noin pienen asian takia.