Suomen Yrittäjät: maassa on edelleen karjuva työvoimapula
Kesä ei tuonut muutosta pk-yritysten työvoimapulaan. Kyselyn mukaan noin kolmannes (32 prosenttia) pk-yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Osuus on sama kuin kesäkuun kyselyssä.
- Tarvitsemme toimia monella rintamalla. Pitää madaltaa työllistämisen riskejä, kannustaa työttömiä ja työvoiman ulkopuolella olevia työelämään, lisätä työperäistä m-muuttoa ja panostaa ammatilliseen koulutukseen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo SY:n tiedotteessa.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/3922fb84-6dd9-4fa2-ad1c-ff98c98b5c62
Kommentit (259)
"Suurin osa työttömistä on kouluttamattomia ja ammattitaidottomia, kun taas työantajat etsivät koulutettua ammattitaitoista väkeä töihin. Tästä se työvoimapula johtuu."
Eli tänne on saatava lisää a ra b ej a ja so m pp u ja ... lol...
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ollut pitkään hyvinvointivaltio, jossa on ollut menestyviä globaaleja yrityksiä kuten Nokia. Vastaavia ei ole syntynyt 20 vuoteen ja yritysmaailma väittää usein että menneeseen elintasoon ei ole paluuta ja leikkaukset ovat siksi väistämättömiä. Miksi Suomessa ei voisi tulevaisuudessakin syntyä menestyvää korkean teknologian liiketoimintaa jos koulutukseen ja tuotekehitykseen satsattaisiin? Miksi tätä ei enää nähdä mahdollisena? Sen sijaan koulutuksesta leikataan ja investointeja ei synny. On jotenkin absurdia että nykyiset uutiset näyttävät tyrkyttävän prostituutiota nuorten työllistymisalaksi. Moniko poliitikko, hyvätuloinen vanhempi tai yritysjohtaja suosittelisi alaa omille lapsilleen?
Se tuntuu olevan ala millä töitä riittää ja maksetaan hyvin.
Työnantajat päättää kenet otetaan Työttömät ei.
Vierailija kirjoitti:
Muistan jonkun mielipiteen, että suomalaiset eivät kelpaa marjayrityksille, koska ulkomaalaiset osaavat sen paremmin.
Suomen yrittäjien työvoimapula on samaa luokkaa, vaaditaan työntekijältä mahdoton työpanos ja kova pätevyys tessin minimipalkalla.
Juu, marja- alan työvoimapula. Maksavat alle kaksi euroa kilolta. Kuka hullu myisi ämpärillisen alle kympillä, kun kuluttaja maksaa siitä 50-60 e.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä olen sitä mieltä, että työvoimapula on tosiasia. Itse olen kärvistellyt ilman motivoitunutta työvoimaa muutaman vuoden. Nyt kausityöntekijän palkka oli n. 3500€ + 16 päivän päivärahat kuukaudessa ja 900€ / kk kilometrikorvauksia oman auton käytöstä. Työ on fyysisesti raskasta reissuhommaa ja töitä pitäisi tehdä oikeasti eikä vain lonnia työpäivää läpi. Muutama on käynyt kokeilemassa ja aina alkanut marina jostain. Työ on helpoa, mutta raskasta ja vaatii sitoutumista aina sen neljä päivää viikossa. Työhön ei ole koulutusta, vaan olen kouluttanut jokaisen työntekijän itse. Mielestäni ihmmiset ovat saaneet liian helpon kuvan rahan saannista ja enää ei kiinnosta työnteko. Etenkään, jos siinä tulee hiki tai muuten vaan väsyttää. Onneksi olen löytänyt opiskelijoita,jotka tekevät edes lomiensa ajan töitä ja tienaavat ihan kivasti omasta mielestään.
No ilmoita sitten jossain kanavassa että tarvitset niitä työntekijöitä. Jos sun firma ei näy missään muussa kun yritysrekisterissä niin kukapa sulta tajuaa niitä töitäkään kysyä. Jos taas olet ulkoistanut sun työntekijähaun vuokrafirmalle niin sieltä saat just näitä kokeilijoita.
T:samaa duunia tehnyt
Olen ihmetellyt näitä työvoimapulaa itkeviä yrittäjiä? Firmojen nimet, työtehtävän kuvaus, palkkaus, työehdot, työpaikan osoite esille, niin katsotaan, kuinka monta hakemusta k.o. firma saa? Sekä seurataan rekrytointiprosessia loppuun saakka, saadaan oikenmukainen kuva työvoimapulaa kärsivistä yrityksistä. Taitaa olla tämä yrittäjien itkeminen pelkkää hallituksen teatteria, että saadaan oikeutettua työttömien kurjistukset?
Luin jostakin, en enää muista mistä, osuvia kommentteja yrityksille. Työnhakijan mielestä tarjotut
- Kilpailukykyinen palkka ei tarkoita TES-minimiä.
- Joustavat työajat ei tarkoita, että tehdään ylitöitä 1 yhteen korvauksella tai 1 yhteen vapaana kun keritään jos keritään tai pahimmillaan pelkällä kiitoksella.
Ei myöskään aamuliukumaa 7.45-8.15 ja iltaliukumaa 15.45-16.15
- Suuren talon edut ei tarkoita maksutonta kahvia, jotta jaksetaan painaa 100 lasissa pitkää päivää.
- Kattava työterveyshuolto ei tarkoita pelkästään maksutonta yleislääkäriä.
Muita en muista
Eikös noista työttömistä voisi tehdä vaikka saippuaa?
Karjuva työvoimapula on ollut niin kauan kuin muistan (jostain 1970-luvulta lähtien). Se on karjunut karjumistaan niin, että siltä on mennyt itseltään jo ääni, ja muiden täytyy toistaa samaa vanhaa mantraa sen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yrittäjien kaipaama osaaminen todella niin korkeatasoista ettei siihen normaali ihminen kykene? Eikä siihen pysty edes yrittäjä itse täsmäkouluttamaan, ainakaan suomalaista työnhakijaa? Mutta työperäisen m-muuttajan kyllä pystyy, vai kuvitteleeko yrittäjä että joku maailman huippuosaaja olisi innolla tulossa juuri hänen puljuunsa töihin? Kai joku voisi ehkä tullakin, kun vaan maksaa tarpeeksi kovan palkan, vai valtionko se pitäisi maksaa?
Tivissä oli just juttua kuinka esim. IT-ala kärsii edelleen työvoimapulasta. Otetaan nyt sieltä sit vaikka tieturva.
MItähän täsmäkoulutusta pitäisi antaa työtä vieroksuvalle pummille joka ei selvinnyt peruskoulusta kunnolla, ei ole lukiota tai edes ammatillista koulutusta. Siihen sit pitäisi "täsmäkouluttaa" erityksen rahoilla ja ajalla, kovalla palkalla tietysti.
IT-alan koulutuksen saaneitakin on työttöminä tai muiden alojen töissä. Työnantajat vaativat aina viimeisintä osaamista ja valittavat sitten, kun tarjolla on ihmisiä viime vuoden osaamisella. Kannattaisiko valita niistä tarjokkaista sopivin tyyppi ja antaa hänelle koulutus viimeisen vuoden aikana tulleista uusista jutuista, niin silloin olisi käytössä tarvittava osaaja? Mutta ei, eihän niin voi tehdä, kun on kivempi jäädä valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova pula ja silti eivät palkkaa ketään, ainakaan niin että palkalla eläisi, menköön konkkaan.
Teen ostokseni ulkomailta kostoksi.
Ilmeisen kova pula, kun eivät edes viitsi vastata hakemuksiin. Hain siis erilaisiin myyntihommiin, joihin ei edes edellytetty kokemusta. No mulla oli vähän kokemusta ja koulutustakin sekä kielitaitoa. En kelvannut. Onneksi työllistyin toiselle alalle. Ihmetyttää vaan nuo toistuvat työpaikkailmoutukset. Ovatko jotain huijausta vai mitä? N40
Olet 40-vuotias nainen, eli lapset kotona ja pää sekaisin stressistä ja kuumista aalloista. Johtaja-setä palkkaa mieluummin aina valmiin kisakireän parikymppisen.
Sitten alkaakin valitus siitä, kuinka nykynuoret ovat kännyköillään koko ajan. Mutta kun ei voi ottaa 40+ naista, niin ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova pula ja silti eivät palkkaa ketään, ainakaan niin että palkalla eläisi, menköön konkkaan.
Teen ostokseni ulkomailta kostoksi.
Ilmeisen kova pula, kun eivät edes viitsi vastata hakemuksiin. Hain siis erilaisiin myyntihommiin, joihin ei edes edellytetty kokemusta. No mulla oli vähän kokemusta ja koulutustakin sekä kielitaitoa. En kelvannut. Onneksi työllistyin toiselle alalle. Ihmetyttää vaan nuo toistuvat työpaikkailmoutukset. Ovatko jotain huijausta vai mitä? N40
Olet 40-vuotias nainen, eli lapset kotona ja pää sekaisin stressistä ja kuumista aalloista. Johtaja-setä palkkaa mieluummin aina valmiin kisakireän parikymppisen.
Olen lapseton sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömistä on kouluttamattomia ja ammattitaidottomia, kun taas työantajat etsivät koulutettua ammattitaitoista väkeä töihin. Tästä se työvoimapula johtuu.
Mä olin työtön maisteri. Tiedän myös jokusen tohtorin, jotka ovat olleet työttömänä. Mikä koulutus olisi sun mielestä riittävän korkea, jos nämä ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä olen sitä mieltä, että työvoimapula on tosiasia. Itse olen kärvistellyt ilman motivoitunutta työvoimaa muutaman vuoden. Nyt kausityöntekijän palkka oli n. 3500€ + 16 päivän päivärahat kuukaudessa ja 900€ / kk kilometrikorvauksia oman auton käytöstä. Työ on fyysisesti raskasta reissuhommaa ja töitä pitäisi tehdä oikeasti eikä vain lonnia työpäivää läpi. Muutama on käynyt kokeilemassa ja aina alkanut marina jostain. Työ on helpoa, mutta raskasta ja vaatii sitoutumista aina sen neljä päivää viikossa. Työhön ei ole koulutusta, vaan olen kouluttanut jokaisen työntekijän itse. Mielestäni ihmmiset ovat saaneet liian helpon kuvan rahan saannista ja enää ei kiinnosta työnteko. Etenkään, jos siinä tulee hiki tai muuten vaan väsyttää. Onneksi olen löytänyt opiskelijoita,jotka tekevät edes lomiensa ajan töitä ja tienaavat ihan kivasti omasta mielestään.
<
Ja mielellään vieläpä niin että siitä saa selvää ja tulee fiilis, että täähän vaikuttaa hyvältä paikalta. Liian usein näkee näitä työvoimapulaa valittavien yrittäjien ilmoituksia TE:n sivuilla, joiden tyyli on luokkaa "Haetaan työn tekijää hommiin. Pitää olla ahk-era. Perehdytys on. T: Pertsa".
Lappiin vingutaan jatkuvasti etelän veteliä MaRa-alan sesonkitöihin. Palkka ehkä 2000€/kk ja asunto keskellä sesonkiajan jänkhää pitäisi löytää ja maksaa itse. Sitten ihmetellään kun ei löydy ketään.
Samaan aikaan Pohjois-Norjassa haetaan ihmisiä samoihin töihin. Palkka 4000€/kk + asuminen ja täysi ylläpito.
Miksei asuminen ja täysi ylläpito kuulu myös suomalaisyrittäjän repertuaariin? Luulisi jostain mökki- tai hotellikompleksista irtoavan pari mökkiä tai huonetta sesonkiväellekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan jonkun mielipiteen, että suomalaiset eivät kelpaa marjayrityksille, koska ulkomaalaiset osaavat sen paremmin.
Suomen yrittäjien työvoimapula on samaa luokkaa, vaaditaan työntekijältä mahdoton työpanos ja kova pätevyys tessin minimipalkalla.
Juu, marja- alan työvoimapula. Maksavat alle kaksi euroa kilolta. Kuka hullu myisi ämpärillisen alle kympillä, kun kuluttaja maksaa siitä 50-60 e.
Marjayrittäjät pääsevät linnaan. Onnea heille valitsemalleen tielle.
Poliisin mukaan ovat tienneet miljoonia riistämällä hädänalaisia, mutta itkivät lehtien palstoilla työvoimapulaa ja haukkuivat suomalaisia liian vaativiksi ja laiskoiksi. Eivät kuulemma edes suostu asumaan työpaikalla, eikä heille kelpaa työnantajan tarjoamat ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Tuota uutisointia oli 2020-2021. Maatalous- ja marjayrittäjät vaativat poikkeuslupia tuoda työvoimaa EU:n ulkopuolelta suljettujen rajojen yli, koska suomalaisista ei kuulemma ole mihinkään.
Viljelijät vaati ja saivatkin erikoisluvan laatia nimilistat välttämättömästi tarvitsemistaan ulkom. spesialisteista. Sittenhän tulikin skandaali kun paljastui, että noilla erikoislennoilla esim. Ukrainasta tuotujen joukossa olikin paljon mm. prostituoituja ja rikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Tähän saa laittaa.
Työnkuva.
Palkka.
Työpaikan sijainti.
Kiitos jo etukäteen runsaasta osanotosta.
Pulaa on suomalaisten duunareiden korvaajista. Kyse on niistä duuneista joissa on jo suomalainen töissä. Kokoomus on luvannut 100 000 työpaikkaa. Vain lapsellinen suomalainen äänestäjä haluaa uskoa että kyse on työpaikoista suomalaisille tai uutta työpaikkaa.
Menisinkin töihin mutta kun kurja vuokranantaja ei hyväksy vuokranmaksussa homehtunutta lohenpääsoppaa.