Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso joukko iäkkäitä ei saa palveluita, koska ne ovat muuttuneet digitaalisiksi

Vierailija
13.09.2024 |

YLI 60-vuotiaiden kokema ikäsyrjintä on lähes kaksinkertaistunut Suomessa 30 vuodessa

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010695133.html

Joudun hoitamaan iäkkään äitini asioita jatkuvasti, ilman minua häneltä jäisi laskut maksamatta, asiat hoitamatta ja ruuat tilaamatta. Moni ei ymmärrä sitä, että me emme pysty opettamaan heitä enää käyttämään nettiä. Ei ole olemassa mitään keinoa millä minä saisin äitini ymmärtämään miten se toimii, asia jota monet nuoremmat eivät tunnu ymmärtävän.

Kommentit (420)

Vierailija
101/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkinen väkivalta on sitä, että Murray vanhuksen itsetunnon ja poljet häntä alas.

Toitotat hänelle, kaikki on digiä, et pärjää enää tässä maailmassa ilman digiä!

Sen sijaan voit auttaa vanhusta. Vaikka r kioskista kertoa. Että siellä maksa laskut. Tai laita laskut maksukuoreen ja vie pankin postilaatikkoon.

Vie vanhuksesi pankkineuvotteluun ja etsikää ne ei digit tavat hoitaa asiat.

Kaikista ihmisarvon kannalta alentavinta on ottaa pois vanhukselta "omien asioiden" hoito. 

Miksei se vanhus ihan itse kysy pankista, että miten voin hoitaa asiat ilman nettiä. Mihin se vanhus tarvitsee niitä (vallanhinoisia) omaisia?

Vierailija
102/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAIKEETA TUNTUU 60-KYMMISENÄKIN KUN KAIKKI ON DIGINÄ , VAATII TUNNISTAUMISEN JA KAIKKI PITÄISI TIETÄÄ JA OSATA ITSE.MYÖS RAHAA MENEE KONEISIIN JA MUUHUN MITÄ TARVITSEE .

Osaat kuitenkin kirjoittaa tänne. Ota capslock pois.

60-vuotiaat ovat olleet kolmekymppisiä silloin kun kotitietokoneet tulivat ja nelikymppisiä kun internet yleistyi. On ollut kaikki mahdollisuudet opetella verkko-osaamista.

Minä ostin ensimmäisen tietokoneeni silloin, kun ei vielä ollut edes internetiä. Ihmettelen suurwsti vanhojen ihmisten laiskuutta, ettei ole viitsitty opetella digitaitoja. Taimiksi heidän lapsensaeivätajoissa ole opastaneet vanhempiaan internetin maailmaan. Käsittämätöntä. Olen itse yli seitsenkymppimen ja minua eivät nettihuijarit jymäytä.

Minä olen kuuskymppinen ja työaikanani tulivat tietsikat normaaleiksi työvälineeksi. Kursseilla hypättiin tämän tästä, koska silloin huolehdittiin, että koko firman henkilöstö osaa niitä työhönsä tarvittavan määrän käyttää. ATK-tukihenkilöt olivat joka firmassa auttamassa pulmatilanteissa. Silloin alussa ei kotikoneita eikä kannettavia ollut saatikka tabletteja. Käyttö jäi työpäivän ajaksi tavallisella työntekijällä. Toki toiset innostuivat niin, että ostivat silloin kalliita tietsikoita kotikäyttöön ja pelatakseen pelejä niillä, kunhan pelit ensin tulivat markkinoille.

Vielä ainakaan minulla ei ole vaikeuksia oppia uutta ja käyttää tabletteja sun muita, mutta kaukana ei ole se aika, kun en enää osaakaan ja opittu unohtuu. Pakko siihen on apuja saada, jos ei kaverilta tai sukulaisilta, niin jostakin, jonne voi vaan soittaa ja kysyä apua.

Isäni käytti sujuvasti ilman apua tietsikoita elämänsä loppuun asti. Menehtyi 86 vuotiaana. Oli muutenkin hyvin älykäs mies, joka piti haasteista ja ratkoa itse niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit maksukuoret on olleet tapa maksaa laskut vuosikymmeniä. Miksi se tapa ei vanhuksille kelpaa?

Vierailija
104/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös voi käydä niin, että niin sinä kuin minäkään emme ymmärrä enää netin käyttöä riittävästi kun tulemme tarpeeksi vanhoiksi, vaikka joten kuten vielä toimeen ilman apuja tulisimmekin. Tätäkin pitäisi yhteiskunnassa miettiä, että mistä saisi yksinkertaisesti apuja jos ei ole omaisiakaan.

Miksi se on yhteiskunnan velvollisuus tarjota apua?

Koskari sivistynyt yhteiskunta huolehtii vanhuksista. Myös valtion budjetissa vanhustenhuolto on mukana. Se kustannetaan siis verovaroin. 

Verovaroin kustannetaan ne palvelut joita päättäjät on kulloinkin päättäneet kustantaa ei muita. Mitään ilmaisia holhouspalveluita mikään yhteiskunnan ei ole velvollisuus tarj

Ei päivystykseen noin vaan tulla, tarvitaan hoidon tarpeen arvio. Jos on vain pikkuvaiva, silloin päivystyksestä ei saa hoitoa.

Vierailija
105/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti iso ongelma. Olen ihmetellyt, miten sellaiseen asiaan kuin fyysinen esteettömyys on tehty lainsäädäntöä ja ohjeistusta sivutolkulla ja valtavat yhteiskunnan investoinnit, mutta saman aikaisesti palvelut muutetaan digitaalisiksi, mikä tiputtaa osan porukasta niiden ulkopuolelle.

Pitäisi luoda uudenlainen digitaalinen esteettömyyskäsite, joka takaisi sen, ettei tietotekniset rajoitteet estä palveluiden saatavuutta.

Vierailija
106/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 64.v tietokone käytössä ollut noin 30 vuotta,älypuhelin on ,en ole pudonnut rattailta.Miksi  esim kahdeksankymppinen valittaa ja itkee kun on ollut vuosikymmeniä aikaa hankkia laitteet.

Vierailija
107/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä digipalvelujen rinnalla pitäisi olla mahdollisuus myös ns. vanhanaikaiseen paperiasiointiin. Moni ei vanhus ei osaa digilaitteita käyttää, tai jo opitut taidot voi kadota esim. muistisairauden myötä.

Vierailija
108/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun äitini on 83- vuotias. on täysin mahdotonta yrittää opettaa hänelle mitään digitaitoja - ei ymmärrä, ei osaa, ei muista enää minuutin päästä. Ei ymmärrä, mikä on tekstiviesti, ri ymmärrä , että puhelimella voi kirjoittaa viestejä.Ei ymmärrä s-postia, joten hän ei voi tilata mitään, kun kaikkeen vaaditaan nykyään s-postiosoite. hän on käynyt 1940-1950 luvun taitteessa 6 vuotta kansakoulua ja soppakoulun, ei muuta koulutusta, kurssia, edes halua kehittää itseään, riittää, että osaa siivota, tehdä ruokaa, pyykätä, silittää ja kutoa sukat - muita taitoja ei tarvita hänen mielestään. Kielten opettelu (engl.) on hänen mielestään typerää, kun sanoja ei lausuta, niin kuin ne kirjoitetaan, tämä on mielestään henkilökohtainen loukkaus!

Hänellä on diabetes, ja liuskat loppuivat, ei osaa hankkia uusia, kun ne pitää tilata eli ei osaa siis käyttää tietokonetta, ei voi tilata, tk:sta ei liuskoja saa. Jää sokerit mittaamatta! yritän auttaa mutta miten? ei ole oikeuksia!!

Kuitenkin hän pääsi aina aikoinaan töihin, myyjäksi ei paljoa vaatinut, mutta kun pankki-ja luottokortit yleistyivät alkoi jo ongelmat, ei ymmärtänyt mankelin (siihen aikaa oli mankeli, jolla kortti höylättiin!) käyttöä saati pyytää asiakkaalta allekirjoitusta !  No ongelmia tuli esimiesten kanssa, kenen vika? No tietysti niiden, jotka ovat hyväksyneet p- kortin käyttöön, vain käteinen on oikein - sanoo äitini!

Yritän selittää, että joidenkin ihmisten on täysin mahdoton oppia mitään uutta!!

Vierailija
109/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että harvassa ovat ne, joilta puuttuu nk. digitaidot kokonaan. Puhun nyt ns. terveistä aikuisista.

Omassa tuttavapiirissä on jokunen 90+ vuotias joilta em. taidot puuttuvat kokonaan, mutta toisaalta sitten n.80-vuotiaita joilla ei ole ongelmia käyttää tietokonetta/ tablettia/ puhelinta.

Tietokoneet ja älypuhelimet on kuitenkin olleet jo pitkään käytössä, laajasti jo 20+ vuotta. Käytännössä siis aika harva esim. 75-v on voinut välttyä "tietokoneilta" jos on työelämässä ollut, koska n. 20 vuotta sitten ovat olleet 55-v ja kuten sanottua, harvassa ammattissa on voinut _kokonaan_ olla ilman tietokoneita ymv. 

Tämä on totta. Itsekin käytin esimiesasemassa jo yli 20 vuotta sitten tietokonetta töissä. Erilaisiin asioihin raporteista tilauksiin. Jä tähän päivään asti olen käyttänyt. Seuraavassa työpaikassa sama. Opiskellessa sen jälkeen, tietokoneella tehtiin paljon kaikenlaista. Sen jälkeen muutamassa työpaikassa edelleen tein tilauksia koneella, ja raportteja, sähköpostia jne.

Sittemmin jäin työttömäksi. Olen yli 50v. Ongelmat digi-asioissa alkoi sen jälkeen. En puhu digiä. En tiedä, mitä kaikki termit tarkoittaa ja mihin niitä tarvitaan. Yksinkertaisimmillaan, kun työpaikkailmoitukseen vastaamisessa tarvittiin tietoa siitä, mitä ohjelmia/ohjelmistoja olen käyttänyt. Minä en tiedä. Edelleenkään. Kone oli vain työkalu, joka toimi odottamallani ja toivomallani tavalla, eikä minun tarvinut varsinaisesti tietää, mikä sen toiminnan mahdollisti. Jos tuli tekninen häiriö, niin sitä varten oli it-osasto ja -tuki, joka normalisoi toiminnan. Yleensä etäohjatusti ilman edes käyttäjän läsnäolovaatimusta. En tietenkään kuvitellut tulevaisuutta ilman digiä, mutta en sentään olettanut, että minun pitäisi se sisäistää "omana kielenään", koska riitti, että osasin sillä tehdä tarvittavia asioita. Kynnys virallisissa asioinneissa ja monessa muussakin kokeilla "yrityksen ja erehdyksen-metodia" on tavanomaista korkeampi, koska tietoturvariskit on nykyisin tunnistettu ja tunnustettu koko ajan kasvava ongelma. Oppirahat voi helposti olla liikaa omista mokista. Ja ne voi olla esim. identiteettivarkauden tai kavalluksen takia olla eliniän kestäviä.

Jälkisanoina voin todeta sen, että myös työnimikkeet oli vaihtuneet dramaattisesti muutamassa vuodessa ennen työttömyyden alkamista. Ne ei enää ollut tunnistettavia, vaan modernisoitu ikään kuin hienommiksi, joissa työn sisältö jää tuntemattomaksi. Moni varmasti riittävän kyvykäs keski-ikäinen ei edes osaa hakeutua moniin paikkoihin em. syystä. Koska termistö muuttui itselle tuntemattomaksi. Se on varmaan osa "palkka-malttia" ja sitä, että "image is everything", kun osa palkasta tuntuu nykyäänkin vielä korvautuneen hienomman kuuloisella tittelillä vs. vanha, josta käytännössä normaalikehityksellä palkkaa saisi enemmän.

Vierailija
110/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan palvelua ihmiseltä, en koneelta. 

Saahan sitä haluta mutta saat sitten maksaa siitä lisämaksua 😊

Vierailija
111/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digitaali-iäkäs.

Luulisin että jos on niin vanha ettei nuo yksinkertaistetut peruspalvelut netissä suju niin ei ne suju silloin paperilomakkeillakaan. Eli tuo ei ole sinänsä digitaalisuuden syy paitsi siinä mielessä että tää suomen (esim. sosiaaliturva) järjestelmä on ihan järjettömän monimutkainen, päällekkäinen ja byrokraattinen. Ei tuosta selviä kolhuitta läpi oikeastaan juuri kukaan.

Eikä digitaalisuus ole tuota saanut yksinkertaistettua vaan hetkessä sinne pätkähtää joku 10-20 liitevaatimusta johonkin hakemukseen palautuksen yhteydessä. 

Vierailija
112/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minun äitini on 83- vuotias. on täysin mahdotonta yrittää opettaa hänelle mitään digitaitoja - ei ymmärrä, ei osaa, ei muista enää minuutin päästä. Ei ymmärrä, mikä on tekstiviesti, ri ymmärrä , että puhelimella voi kirjoittaa viestejä.Ei ymmärrä s-postia, joten hän ei voi tilata mitään, kun kaikkeen vaaditaan nykyään s-postiosoite. hän on käynyt 1940-1950 luvun taitteessa 6 vuotta kansakoulua ja soppakoulun, ei muuta koulutusta, kurssia, edes halua kehittää itseään, riittää, että osaa siivota, tehdä ruokaa, pyykätä, silittää ja kutoa sukat - muita taitoja ei tarvita hänen mielestään. Kielten opettelu (engl.) on hänen mielestään typerää, kun sanoja ei lausuta, niin kuin ne kirjoitetaan, tämä on mielestään henkilökohtainen loukkaus!

Hänellä on diabetes, ja liuskat loppuivat, ei osaa hankkia uusia, kun ne pitää tilata eli ei osaa siis käyttää tietokonetta, ei voi tilata, tk:sta ei liuskoja saa. Jää sokerit mitta

Sitten kun itse muutun noin vihannekseksi on jo eutanasian aika ja ongelma ratkaistu 

Vierailija
113/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 64.v tietokone käytössä ollut noin 30 vuotta,älypuhelin on ,en ole pudonnut rattailta.Miksi  esim kahdeksankymppinen valittaa ja itkee kun on ollut vuosikymmeniä aikaa hankkia laitteet.

Taantumukselliset juntit eivät ole halunneet opetella 30vuodessa käyttämään tietokonetta. Turha valittaa. Näiden pitää sitten maksaa omasta junttiudestaan  lisämaksuja. 

Vierailija
114/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankin kassapalvelut ovat avoinna kerran viikossa muutaman tunnin. Verotoimistoa ei enää ole. Matkalippua junamatkalle ei voi ostaa, koska lipunmyynti on suljettu. Lähin R-Kioski on sadan kilometrin päässä. Hyväkuntoisen mutta pankkikortittoman ja netittömän vanhuksen elämä on muuttunut lähinnä nöyryyttäväksi. 

Mikä vanhusta estää muuttamasta vaikka sinne R-kioskin viereen jos se on vanhukselle välttämätön pslvelu? 

Miksi palvelut katoaa? Kun kukaan ei niitä käytä ja halvemmaksi tulee kun käyttää palveluita jotka ei tarvitse henkilökuntaa. Jos sulla on varaa maksaa henkilökohtaisesta palvelusta kyllä sellaista edelleen on saatavilla.

Jos asuu alueella josta on 100km lähimmälle ärrälle, luultavasti on hankalaa saada sitä koti

Olisitko sinä osannut ennustaa nykykehityksen 60 vuotta sitten. En usko, joten älä oleta, että joku muukaan tavis. Vaikuttaa siltä, että "viisaatkaan" ei osanneet ennustaa sinne päinkään. Ja siksi meillä on järkyttävä, velkaannuttava, ja nuorempia polvia näivettävä eläkeläisongelma eläkkeiden maksun muodossa. Ja terveydenhuollon kokonaisromahtamassa oleva tila. Koska tarvitsevat enemmän hoitoa. Mutta koska sen lisäksi terveydenhuoltojärjestelmä on suunniteltu, mitoitettu ja toteutettu (+rahoitettu) kantasuomalaisia varten. Tänne on kuitenkin muuttanut ympäri maailmaa väkijoukko kooltaan 1/2 miljoonaa. Kymmenesosan lisäys. Edellisen jo arvattavissa olevan painolastin lisäksi. Ei noin pitkä aika sitten tiedetty, että alkaen 50-luvulla syntyneistä, niin lapsia tehdään hyvin vähän.

Vierailija
115/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee muistisairaus niin taidot häviää.

Vierailija
116/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 86 ja maksaa itse laskunsa ipadillaan ja tarkistaa labratulokset Omakannasta. Aion ottaa oppia hänestä kun se aika tulee. 

Vierailija
117/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taantumukselliset juntit eivät ole halunneet opetella 30vuodessa käyttämään tietokonetta. Turha valittaa. Näiden pitää sitten maksaa omasta junttiudestaan  lisämaksuja. 

Olen 80. Olen 70-luvulta asti käyttänyt tietokoneita. Ensin reikäkortilla ladattavia.  Eli  kolmikymppisestä lähtien minäkin. 

Tietysti riippuu töistä mitä on tehnyt 

Vierailija
118/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen tuntuu  oma vika mitäs et opettelut jankuttajilta unohtuvan, ihminen ei monesti ole samassa kunnossa fyysisesti ja kognitiivisilta kyvyiltään vanhempana. Moni asia vaikuttaa, se ei nyt päde iäkkäiden kohdalla että aloitat hysteerisen jankuttamisen kuinka heidän pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja lopettaa valittaminen.

On oikeasti hämmentävää kuinka vähäistä joidenkin ymmärrys on vanhempia ihmisiä kohtaan. Ja kun joku taas tulee jauhamaan jostain yksittäistapauksesta kuinka hän tuntee Pertsan joka hiihti joka päivä 50km kylille hoitamaan asioita 90 vuotiaana, kaikki ei ole Pertsoja.

Vierailija
119/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan myös erittäin iäkkään isäni asioita. Ei oo pankkikorttia eikä digitaitoja.

Onneksi minulla on hänen tilinsä käyttöoikeudet, että saan laskut maksettua. Käteistä nostan omalla kortillani hänelle.

Vaikeeta on olla vanhus tänä päivänä, kun on jäänyt kehityksen kelkasta. 

Miten sait tilien käyttöoikeuden ja ennen kaikkea saitko verkkopankkitunnukset? Meillä sama edessä mutta pankista sanottiin että vain tekemällä edunvalvontasopimuksen voi saada verkkopankki tunnukset. Edunvalvontasopimusta ei voi tehdä kun vanhempi on vielä täysissä järjissään ja voi hoitaa pankkiasiansa kun matkustaa 80 km toiselle paikkakunnalle junalla.

Käyttäkää nyt hyvät ihmiset sitä r kioskia. Sieltä saa kaiken, junaliputkin!

Ja laskut voi maksaa sinne.

<

Ei meillä mitään r kioskeja ole. Ei ole vanhemman paikkakunnallakaan. Olisi kaikkien kannalta helpompaa verkkopankki kun saisi e laskuna kaikki sinne ja voisi vanhemman tililtä maksaa. Kaikki asutaan eri paikkakunnalla ja vanhemman liikkuminen etenkin talvella on todella riskipeliä ja hankalaa. Nyt pitää autolla junalla ja linja-autolla ajella milloin minnekin. Ei luulisi olevan mahdotonta järjestää niitä tunnuksia. Näkeehän pankki sitten mitä sieltä maksetaan ja kenelle. Ei sieltä omille tileille mitään siirrellä, senkin voisi estää jollakin konstilla.

Vierailija
120/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt paskaa puhu. Kaikki palvelut saa ihan livenä ja paperisena jos tahtoo. Kyse on vallanhimoisista lähiomaisista, jotka tahtovat vanhusten digitunnukset.

Ilman digitunnuksia pärjää ihan hyvin.

Tunnen paljon vanhuksia 90+++ joilla ei ole tunnuksia ja pärjäävät ihan hyvin.

Tuskin voi ja pärjää. Terveisiä vaan reilu viiskymppiseltä, joka ei voi enää maksaa ostoksiaan S-ryhmän kaupoissa debit (pankkikortti)-kortillaan. Enää siis moneen viikkoon. Tilillä on kyllä rahaa ihan reilustikin. Tuli vaan kotiin kirje, jossa se toimimisen lakkaaminen ilmoiteettiin. Asian voi hoitaa nettipankissa. Tai voisi, JOS minulla olisi nettitunnukset, joita ei ole. Toinen vaihtoehto varata aika Prisman s-pankkiin. Se on toisessa kaupungissa se lähin. Ehkä ehdin käymään ja toivottavasti aikojakin sitten olisi, kun kohta määräaika menee umpeen, jolloin kai sitten tili vaan suljetaan?

Tällaisessa tapauksessa vanhus tarvitsisi auton ja mahdollisesti kuljettajan, jos omaa korttia ei ole, tai ajo-oikeutta enää. "Virasto-aikana" lähes. Eikö ole mitään valtiollista tai kunnallista kirjautumispakkoa mihinkään sinun vanhuksella, johon vaaditaan pankkitunnuksin toteutettava vahva tunnistautuminen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi