Iso joukko iäkkäitä ei saa palveluita, koska ne ovat muuttuneet digitaalisiksi
YLI 60-vuotiaiden kokema ikäsyrjintä on lähes kaksinkertaistunut Suomessa 30 vuodessa
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010695133.html
Joudun hoitamaan iäkkään äitini asioita jatkuvasti, ilman minua häneltä jäisi laskut maksamatta, asiat hoitamatta ja ruuat tilaamatta. Moni ei ymmärrä sitä, että me emme pysty opettamaan heitä enää käyttämään nettiä. Ei ole olemassa mitään keinoa millä minä saisin äitini ymmärtämään miten se toimii, asia jota monet nuoremmat eivät tunnu ymmärtävän.
Kommentit (420)
"Kyllä vanhuskin on niin fiksu että tajuaa ottaa rajattoman liittymän. "
Niin ja omaiset sitten niitä peruu kun puhelinmyyjä, "tärkeä sosiaalinen kontakti", on myynyt tietokoneettomalle ja älypuhelittomalle vanhukselle laajakaistat ja rajattomat liittymät, viihdepaketit jne. Plus aurinkopaneelit ja putkirempan.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun yleisimmät kommentit koska minä olen hyvin perillä myös digitaalisista asioista kukaan muu ei voi olla huonosti niistä perillä, minun henk.kohtaiset kokemukset kumoaa kaikkien muiden kokemukset. Moni myös tuntee vanhan ihmisen jolla ei ole ongelmia, joten tämä on taas osoitus kuinka kenelläkään muulla ei voi olla mitään ongelmia.
Hupaisa ketju, kuinkahan monella eri tapaa voi vähätellä toisten ihmisten ongelmia ja kokemuksia ja jopa kieltää niiden olemassaolo.
Minulla ainakin tarkoitus kertoa ettei kaikkia vanhoja voi laittaa saman leiman alle, tyhmiä ja autettavia. Voin olla vaikka ensi viikolla mutta en juuri nyt.
Yleistäminen ärsyttää.
Tässä on ollut vuosikymmenet aikaa opetella.Ihan omaa syytä jos on niin tomppeli ettei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun yleisimmät kommentit koska minä olen hyvin perillä myös digitaalisista asioista kukaan muu ei voi olla huonosti niistä perillä, minun henk.kohtaiset kokemukset kumoaa kaikkien muiden kokemukset. Moni myös tuntee vanhan ihmisen jolla ei ole ongelmia, joten tämä on taas osoitus kuinka kenelläkään muulla ei voi olla mitään ongelmia.
Hupaisa ketju, kuinkahan monella eri tapaa voi vähätellä toisten ihmisten ongelmia ja kokemuksia ja jopa kieltää niiden olemassaolo.
Minulla ainakin tarkoitus kertoa ettei kaikkia vanhoja voi laittaa saman leiman alle, tyhmiä ja autettavia. Voin olla vaikka ensi viikolla mutta en juuri nyt.
Yleistäminen ärsyttää.
Aloituksessa jo lukee otsikossa 'iso joukko' joka kääntyy joidenkin päässä jokaikinen vanhus koko maapallolla, kaikki 100% iäkkäistä. Eihän se sitä tarkoita, iso joukko tarkoittaa, että on kyselyn mukaan johon vastattiin paljon iäkkäitä ihmisiä joilla on noita ongelmia.
Onko se sitten niin, että ei edes ole mitään halua ymmärtää mistä kirjoitetaan, kova halu on vain päästä kommentoimaan välittämättä siitä mitä oikeasti on kirjoitettu ja mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistäminen ärsyttää.
Aloituksessa jo lukee otsikossa 'iso joukko' joka kääntyy joidenkin päässä jokaikin
No eihän tänne ne kerro mielipiteitään jotka ovat nettiajan ulkopuolella. Kerroin 93-vuotiaasta joka pärjää koska humeeti on tallella. Maksut perinteisesti kuoressa pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ollut vuosikymmenet aikaa opetella.Ihan omaa syytä jos on niin tomppeli ettei osaa.
Mut ethän sinä tomppeli , ylimielinen pläjä voi tietää mitä olet itse vanhana? Kun nytkin olet jo täysääliö?
etkö tajua, että kaikki ei opi kaikkea, kuten et sinäkään pääsisi ydinfysiikkaa tai avaruustieteitä vaativaan hommaan!! Pystyisitkö edes vaativaan siivojan työhön , se kun tehdäännilman tietokonetta?
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoille tuli tietojenkäsittely 90-luvulla, jolloin moni tämän hetken eläkeläinen oli vielä työelämässä. Silloin heillä olisi ollut saumaa opetella.
Omat vanhempani osasivat 90-luvulla käyttää tietokonetta, nettiä ja Nokia kännykkää.
Toinen jo menehtyi ja ennen kuolemaa ei enää osannut pariin vuoteen käyttää tietokonetta, vaikka oli tämän alan ammattilainen, eli koodari nykykielellä.
Toinen vielä elossa, ja ei osaa enää käyttää Doroa, vaikka siinä on vanhan Nokia-puhelimen kaltainen käyttöliittymä.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 86 ja maksaa itse laskunsa ipadillaan ja tarkistaa labratulokset Omakannasta. Aion ottaa oppia hänestä kun se aika tulee.
Mikä ihme siinä on ettei ymmärretä että voi tulla jotain pikku mutkia matkaan? Voit itse sairastua ennen eläkeikääsi muistisairauteen tai saada parkinsonin, ms-taudin, aivoverenvuodon, ei kyse ole kaikilla iäkkäilläkään siitä ettei vaan viitsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt paskaa puhu. Kaikki palvelut saa ihan livenä ja paperisena jos tahtoo. Kyse on vallanhimoisista lähiomaisista, jotka tahtovat vanhusten digitunnukset.
Ilman digitunnuksia pärjää ihan hyvin.
Tunnen paljon vanhuksia 90+++ joilla ei ole tunnuksia ja pärjäävät ihan hyvin.
Nämä vallanhimoiset lähiomaiset myös uskottelevat vanhuksille, että kaikki on VAIN diginä ja tunnukset on pakko hankkia. Näin vanhus syrjäytyy yhteiskunnasta aiemmin ja dementoituu herkemmin, kun normaalit asioiden hoidot evätään häneltä.
On sosiaalinen kontakti soittaa terveyskeskukseen puhelimella sen sijaan että käyttäisi omakantaa.
On sosiaalinen kontakti jutella pankki neidin kanssa, sen sijaan että verkkopankissa asioisi. Ja vielä hienommaksi asian tekee se, j
Minä en ole vanhus, mutta minulla on rajaton liittymä kännyssä. Ei se auta puheluiden rahastamisessa. Virasto- ja terveyspalvelut (puhelut) on usein silti maksullisia "palvelunumeroita". Jonottaa saat. Paljon. Soittaminen harvoin johtaa puhelinkontaktiin. Kukaan ei vastaa edes säädyttömän pitkän jonotuksen päätteeksi. Yleisesti nauhote esittää sitten näppäilyvaihtoehdot puhelun alussa ja lopussa. Takaisinsoittoa ei välttämättä tule. Tain se ainoa silloin, kun olet suihkussa, vessassa tms.
On hienoa, että kerrotte teidän kokemuksista tai teidän vanhempien joilla ei ole ongelmia, en vain ymmärrä miten se liittyy tähän avaukseen millään tavalla. Hei, hieno juttu sinun äitisi Irmeli hän hoitaa omat asiansa netissä 90vuotiaana, vetää sata leukaa ja juoksee joka aamu 5km lenkin.
Mitenkäs se Irmelin tarinan nyt pitikään auttaa sitä "isoa joukkoa" iäkkäitä jotka ei ole Irmeleitä ja heillä on vaikeuksia, minulta menee nyt hieman ohi.
Pankki, kela, vero yms asiat on helppoa ja nopeaa hoitaa sähköisesti.Ihan turha siellä on seisottaa henkilökuntaa tiskillä tai vastailemassa puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 86 ja maksaa itse laskunsa ipadillaan ja tarkistaa labratulokset Omakannasta. Aion ottaa oppia hänestä kun se aika tulee.
Mikä ihme siinä on ettei ymmärretä että voi tulla jotain pikku mutkia matkaan? Voit itse sairastua ennen eläkeikääsi muistisairauteen tai saada parkinsonin, ms-taudin, aivoverenvuodon, ei kyse ole kaikilla iäkkäilläkään siitä ettei vaan viitsitä.
Sitten jos ei itse pysty, niin pyydetään apua. Ja silloin se apu on paljon helpompi toteuttaa kotoa käsin netin kautta, kuin että sukulainen roudaa ms-potilaan pyörätuolineen Nordeaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut ethän sinä tomppeli , ylimielinen pläjä voi tietää mitä olet itse vanhana? Kun nytkin olet jo täysääliö?
etkö tajua, että kaikki ei opi kaikkea, kuten et sinäkään pääsisi ydinfysiikkaa tai avaruustieteitä vaativaan hommaan!! Pystyisitkö edes vaativaan siivojan työhön , se kun tehdäännilman tietokonetta?
No olkoot sitten käyttämättä palveluita jos on niin imbesilli ettei verkkopankkia osaa käyttää. Me muut joudumme maksamaan siitä että muutama tomppeli ei osaa käyttää sähköisiä palveluita. Siellä kun pitää seisottaa henkilökuntaa tiskillä näiden tyhmeliinien takia.
Se kannattaa tietenkin ymmärtää, että muistisairaus vanhus, joka ei hoida omia asioitaan alkaa olla jo täysin muiden ja yhteiskunnan ongelma.
Hänelle itselleen alkaa olla se ja sama, mitä ympärillä tapahtuu.
Muita kyllä harmittaa, kun laskut jää maksamatta ja kaikki asiat hoitamatta. Edes vessassa ei osaa käydä.
Tietokoneen käytön mahdollisia hankaluuksia on muitakin kuin se että muistaa miten palveluita käytetään. Pitää osata myös ylläpitää tietokonetta ja hankkia tarvittaessa uusi. Käsien ja sorminäppäryyden pitää olla kunnossa ja pitää olla hyvä näkö. Pitää ymmärtää milloin on vaarassa tulla huijatuksi ettei menetä rahojaan. Huijari voi olla myös kaupan myyjä joka tyrkyttää tarpeettomia ja kalliita laitteita ja palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta, tulevaisuudessa eutanasia hoitaa vihannekseksi muuttuneiden ongelmat lopullisesti. Sitä ennen pärjää hyvin jos on maailman muutoksessa mukana.
85-vuotias äitini osasi vielä muutama vuosi sitten käyttää sähköpostia. Enää ei osaa eikä tekstareiden kirjoittaminenkaan onnistu. Muistisairaus etenee nopesti ja taidot katoavat.
90-vuotias isäni on oppinut aikanaan jonkun verran käyttämään tietokonetta, mutta nyt ei enää näe. Puhelimen käyttö onnistuu, kun tunnistaa Dorossa numeron 5 kohdalla olevan pienen kohouman.
Kummatkin kansakoulun käyneitä eikä työssä ole tarvittu tietokoneen käyttöä. Ei ole itsestään selvää heille digitaitojen opettelu ollut.
Isä hoitaa laskujen maksun suoraveloituksella (toistuvat laskut) ja niitä kuoria käyttäen (satunnaiset laskut). Kyseli minulta, että voisinko alkaa maksaa verkkopankin kautta viimeksi mainittuja hänen puolestaan. No, ei ole hänellä verkkopankkia ja pitäisi ilmeisesti yhdessä mennä 70 km päähän pankin konttorissa käymään. Parempi on, jos jatkaa vanhalla tavalla.
Huomaa hyvin kuinka monet ketjuun kommentoivista eivät ole ikinä olleet missään tekemisissä iäkkäiden ihmisten kanssa. He ovat luoneet päässään jonkun fantasiaskenaarion jossa kaikki toimii juuri niinkuin on suunniteltu.
Minulla on esimerkiksi sellainen lähtötilanne, ei nettipankkitunnuksia, ei voimassaolevaan henkilöllisyystodistusta, erittäin huonossa kunnossa oleva vanha ihminen joka ei pysty kauheasti liikkumaan. Hän ei suostu minkäänlaisiin valtutuuksiin.
Jos jossain vaiheessa saamme nettitunnukset ja henkilöllisyystodistukset, se on vasta alku, koska hän ei pysty itsenäisesti hoitamaan asioita netissä. Tälläinen tilanne ei ole mikään harvinaisuus, tilanteen ratkaisu on vain jätetty muiden harteille, vanha ihminen käytännössä täysin heitteille, ei kukaan noita ongelmia hänen puolesta ratkaise ja jos kukaan ei ole kiinnostunut, kohta on laskut maksamatta ja vanhus koditon, sähköt katki jne.
Vanhukset taas vaatimassa että muiden tulisi taipua heidän ehtoihinsa. Opetelkoot käyttämään sähköisiäpalveluita tai sitten ovat käyttämäti.Ei pidä taipua noiden tyrannien tahtoon.Ovat jo tuhonneet suomen yli isoilla eläkkeillään jotka revitään nuorien selkänahasta.