Iso joukko iäkkäitä ei saa palveluita, koska ne ovat muuttuneet digitaalisiksi
YLI 60-vuotiaiden kokema ikäsyrjintä on lähes kaksinkertaistunut Suomessa 30 vuodessa
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010695133.html
Joudun hoitamaan iäkkään äitini asioita jatkuvasti, ilman minua häneltä jäisi laskut maksamatta, asiat hoitamatta ja ruuat tilaamatta. Moni ei ymmärrä sitä, että me emme pysty opettamaan heitä enää käyttämään nettiä. Ei ole olemassa mitään keinoa millä minä saisin äitini ymmärtämään miten se toimii, asia jota monet nuoremmat eivät tunnu ymmärtävän.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Palveluja ei saa livenä. Terveyskeskuksiin ei noin vain kävellä. Ilman tunnistautumista et voi hoitaa asioitasi.
Kaikki palvelut saa myös ilman tunnistautumista. Olen kehitysvammaisen aikuisen lapseni edunvalvoja ja hoidan hänen asiansa ilman verkkopankkitunnuksia, joita edunvalvonnassa oleva ei edes saa
Vierailija kirjoitti:
Hoidan myös erittäin iäkkään isäni asioita. Ei oo pankkikorttia eikä digitaitoja.
Onneksi minulla on hänen tilinsä käyttöoikeudet, että saan laskut maksettua. Käteistä nostan omalla kortillani hänelle.
Vaikeeta on olla vanhus tänä päivänä, kun on jäänyt kehityksen kelkasta.
Miten sait tilien käyttöoikeuden ja ennen kaikkea saitko verkkopankkitunnukset? Meillä sama edessä mutta pankista sanottiin että vain tekemällä edunvalvontasopimuksen voi saada verkkopankki tunnukset. Edunvalvontasopimusta ei voi tehdä kun vanhempi on vielä täysissä järjissään ja voi hoitaa pankkiasiansa kun matkustaa 80 km toiselle paikkakunnalle junalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 85v sukulaismies, jolla ei ole koskaan ollut tietokonetta tai nettiä. Pärjäilee silti itsekseen ihan hyvin. Esim. laskut käy maksamassa R-kioskilla.
Tuo pitää vanhuksen terveenä ja mielen virkeänä. Palveluita saa kyllä livenä.
Usein vallanhimoiset sukulaiset vain vievät digitunnukset vanhuksilta ja vanhusten itsenäisyyden. Levittävät valhetta, että ilman digipalveluita ei pärjää yhteiskunnassa.
Vallanhimoiset? Sanoisin pikemminkin vastuuntuntoiset. Vanhukset ovat kuin pieniä lapsia. Vanha äiti klikkasi linkkiä ja pankkitili tyhjeni.
Siksi niille ei kannatakkaan hakea digitunnuksia tai älypuhelimiin avaimia.
Pärjäävät maailmassa ihan ilman mitään tunnuksia. Se on turvallisinta niin heille. Ja itsenäisyys ja sosiaaliset kontaktit toteutuvat palvelutiskeillä ja jonoissa.
On turhaa murtaa vanhuksen psyykettä puhumalla hänelle digimaailmasta ja korostaa vanhuksen kykyä olla oppimatta digiasioita.
Pankkitunnuksia ei kannata vanhukselle hankkia omaisen. Ei hän itsekkään niitä hankkisi, jos et kertoisi hänelle, että niitä on olemassa.
Kuka ihme näitä päätöksiä oikein tekee? Tämä palveluiden ja kaiken muunkin "sähköistäminen" on hyvin, hyvin lyhytnäköistä. Käteismaksun lopettaminenkin esimerkiksi, kuinka helppo jonkun onkaan halutessaan sabotoida sähköistä maksuliikennettä, ja sitten vasta pulassa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei tietenkään kiinnosta ketään, tulee päivä jolloin sinustakin tulee vanha, kuvittelet että se päivä ei koita koskaan. Voin kertoa, se tulee nopeammin kuin ymmärrätkään.
Niin tulee. Ensimmäiset aivohalvaus oireet oli nelissäkymmenissä ja sen jälkeen on ollut vaikeaa oppia asioita, myös kyky entisiin jo osaamiini alentui merkittävästi. Ensinnäkin palveluilla ei ole selkokieli sivustoja ihmisille joille netin käyttö on haastavaa/ vaikeaa.
En käsitä miten jopa Kelalla ei ole selkokielisivustoja?
Kaikki mainokset ja kuvat pois, yksinkertainen asettelu. Turhat tekstit pois. Kelan ei tarvitse mainostaa itseään miten sitä ja tätä. Kaikki tuollainen turha roska pois! En meinaa nykyisin löytää mitään nettisivuilta kun ne on tungettu täyteen mielikuvien herättämistä ja villkuvia mainoksia, linkkejä jotka ei johda minnekään vaan pyörit niissä linkeissä loputonta ympyrää. Ja sitä en erityisesti ymmärrä, että on jokin linkki mistä sanotaan, että tästä pääsee palveluun ja siellä ei olekaa sitä palvelua vaan siellä on sivusto mainoksilla missä on lisää linkkejä muihin palveluihin eli ei edes sitä mihin linkillä pitäisi päästä! Ihan helvettiä nykyisin. Miten on viranomaispalvelutkin osattu paskoa näin totaalisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VAIKEETA TUNTUU 60-KYMMISENÄKIN KUN KAIKKI ON DIGINÄ , VAATII TUNNISTAUMISEN JA KAIKKI PITÄISI TIETÄÄ JA OSATA ITSE.MYÖS RAHAA MENEE KONEISIIN JA MUUHUN MITÄ TARVITSEE .
Osaat kuitenkin kirjoittaa tänne. Ota capslock pois.
60-vuotiaat ovat olleet kolmekymppisiä silloin kun kotitietokoneet tulivat ja nelikymppisiä kun internet yleistyi. On ollut kaikki mahdollisuudet opetella verkko-osaamista.
Missä se capslock on tässä? Onko se virtapistorasiassa?
Otanko töpselin irti vai mitä teen?
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoille tuli tietojenkäsittely 90-luvulla, jolloin moni tämän hetken eläkeläinen oli vielä työelämässä. Silloin heillä olisi ollut saumaa opetella.
60-vuotiaat ovat olleet kolmekymppisiä silloin kun kotitietokoneet tulivat ja nelikymppisiä kun internet yleistyi. On ollut kaikki mahdollisuudet opetella verkko-osaamista.
Tässä on ollut useita vuosikymmeniä aikaa opetella käyttämään tietokonetta ja kaikilla työssäkäyville on ollut mahdollisuus ostaa sellainen. Täysin oma valinta jos ei ole halunnut opetella digitaitoja muun maailman mukana. Taantumuksellinen jääräpäinen junttius kostautuu.
Henkinen väkivalta on sitä, että Murray vanhuksen itsetunnon ja poljet häntä alas.
Toitotat hänelle, kaikki on digiä, et pärjää enää tässä maailmassa ilman digiä!
Sen sijaan voit auttaa vanhusta. Vaikka r kioskista kertoa. Että siellä maksa laskut. Tai laita laskut maksukuoreen ja vie pankin postilaatikkoon.
Vie vanhuksesi pankkineuvotteluun ja etsikää ne ei digit tavat hoitaa asiat.
Kaikista ihmisarvon kannalta alentavinta on ottaa pois vanhukselta "omien asioiden" hoito.
Digitunnuksien haku vanhukselle on henkistä väkivaltaa.
Lähes aina.
Vierailija kirjoitti:
No se on itsestä kiinni haluaako opetella. Nyt puhutaan sitten terveistä ihmisistä. Kyllä mulla ainakin päälle 70v. vanhemmat hoitaa kaiken netissä ihan itse. Ovat halunneet siis oppia älypuhelimet, pankkihommat ym. Se on halusta kiinni, ei mistään muusta.
Empatia ja ymmärrys on myös omasta halusta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös voi käydä niin, että niin sinä kuin minäkään emme ymmärrä enää netin käyttöä riittävästi kun tulemme tarpeeksi vanhoiksi, vaikka joten kuten vielä toimeen ilman apuja tulisimmekin. Tätäkin pitäisi yhteiskunnassa miettiä, että mistä saisi yksinkertaisesti apuja jos ei ole omaisiakaan.
Miksi se on yhteiskunnan velvollisuus tarjota apua?
Että yhteiskunta toimisi kuin rasvattu ratas eikä kukaan jäisi jälkeen niin, että laskut menevät ulosottoon, koska ei osaa maksaa niitä koneella. Se on kaikkien etu. Omaisilta ei paljoa vaadi mennä vanhuksen luo laittamaan suoraveloitukseen toistuvat laskut. Jos ei ole omaisia, pitäisi olla valmius käydä tekemässä em. jutut vanhuksen koneelle. Hyvin yksinkertainen ratkaisu eikä maksa paljoa.
Muistisairaus voi oireilla jo 50:n tienoilla, jolloin ei enää opikaan uusia temppuja. Heidän elämä on turvattava.
Vielä on työuraa jäljellä helposti 35v ja itsekin jonotin 3,4h chatissa hoitajalle pääsyä kysyäkseni vain tärkeiden verikokeiden tuloksia, kun takaisinsoittopalvelustakaan ei ollut viikkoon kuulunut mitään ja omakantaankaan ne eivät tule kuin joskus 3-6 viikon päästä.
Ja samaan aikaan hva:t on nyt potkimassa väkeä ja palveluita vielä lisää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan myös erittäin iäkkään isäni asioita. Ei oo pankkikorttia eikä digitaitoja.
Onneksi minulla on hänen tilinsä käyttöoikeudet, että saan laskut maksettua. Käteistä nostan omalla kortillani hänelle.
Vaikeeta on olla vanhus tänä päivänä, kun on jäänyt kehityksen kelkasta.
Miten sait tilien käyttöoikeuden ja ennen kaikkea saitko verkkopankkitunnukset? Meillä sama edessä mutta pankista sanottiin että vain tekemällä edunvalvontasopimuksen voi saada verkkopankki tunnukset. Edunvalvontasopimusta ei voi tehdä kun vanhempi on vielä täysissä järjissään ja voi hoitaa pankkiasiansa kun matkustaa 80 km toiselle paikkakunnalle junalla.
Käyttäkää nyt hyvät ihmiset sitä r kioskia. Sieltä saa kaiken, junaliputkin!
Ja laskut voi maksaa sinne.
Ihme diginatiiveja omaiset on. Ei pärjää ilman pankkitunnuksien ottamisen pakottamista!
93 vuotias pärjää hyvin. Hän on kyllä tietokonekurssit käynyt muttei ole hankkinut itselleen.
Laskut pankin kuoressa pankkiin, ajanvaraukset puhelimella. Tosin hankaloituneet, paina 1 jne. Lankapuhelimella ei onnistuisi mutta hän osaa käyttää kännykkää.
Puhelinluettelon puute on suuri, netittömän on hankala löytää, mistä kampaamo/jalkahoito tms kun entinen lopetti.
Vanhus siis pärjää mutta valittelee miten vaikea on nykyisin puhelimen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoille tuli tietojenkäsittely 90-luvulla, jolloin moni tämän hetken eläkeläinen oli vielä työelämässä. Silloin heillä olisi ollut saumaa opetella.
Tässä on ollut useita vuosikymmeniä aikaa opetella käyttämään tietokonetta ja kaikilla työssäkäyville on ollut mahdollisuus ostaa sellainen. Täysin oma valinta jos ei ole halunnut opetella digitaitoja muun maailman mukana. Taantumuksellinen jääräpäinen junttius kostautuu.
On luonnollista ja oikein että nämä juntit jäärät saavat maksaa lisämaksuja palveluista👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VAIKEETA TUNTUU 60-KYMMISENÄKIN KUN KAIKKI ON DIGINÄ , VAATII TUNNISTAUMISEN JA KAIKKI PITÄISI TIETÄÄ JA OSATA ITSE.MYÖS RAHAA MENEE KONEISIIN JA MUUHUN MITÄ TARVITSEE .
Osaat kuitenkin kirjoittaa tänne. Ota capslock pois.
Minä ostin ensimmäisen tietokoneeni silloin, kun ei vielä ollut edes internetiä. Ihmettelen suurwsti vanhojen ihmisten laiskuutta, ettei ole viitsitty opetella digitaitoja. Taimiksi heidän lapsensaeivätajoissa ole opastaneet vanhempiaan internetin maailmaan. Käsittämätöntä. Olen itse yli seitsenkymppimen ja minua eivät nettihuijarit jymäytä.
Ja varmuudella kuitenkin jokainen kantasuomalainen vanhus osaa lukea, jos on kognitioiltaan edelleen terve. Moni nykyinen lapsi/nuori, jotka on diginatiiveja, ei osaa lukea kunnolla, eikä edes ymmärrä lukemaansa. Kyse on symboleista ja niiden varaan nojautuvasta ymmärtämisestä omine sisäisine logiikoineen. Vanhus ei ymmärrä sanaa enter, sinä kirjoitit, on siitä hyvä esimerkki. Hän ei ole alkeista asti "oppinut lukemaan" tietokonetta ja sen logiikkaa, joten olisi luonnollista, että aloitetaan silloin a:sta, josta jatketaan B:n kautta seuraaviin. Samalla opetetaan "lauseenjäsenet", "välimerkit", "sijamuodot", "lauserakenteet" ja "kappaleiden muodostaminen".
Jos sinulla on työkalupakki huoneen toisella puolella, niin luulet saavasi jonkun tuomana pyytämäsi työkalun hurjan isosta määrästä , Kun vain kerrot, mikä on työkalun nimi, ja mihin sitä tarvitset tehdäksesi jonkun jutun, ja hakijaksi valikoitunut ei ole koskaan itse käyttänyt ainoatakaan pakin työkalua, eikä edes nähnyt, eikä varmuudella koskaan itselleen aiemmin kerrottu sen tarkkoja tunnistustietoja tai ominaisuuksia.
Ööh. Ai ne iäkkäät ovat muuttuneet digitaalisiksi?
Kyllä nykyään ihan yli 70 vuotiaat osaavat käyttää ja on laitteet. Ja joka tapauksessa jopa soittamalla saa asioita hoidettua.
En ymmärrä tätä omituista mantraa, mitä varsinkin nuoret hokevat vuodesta toiseen.
Leski-isäni käy pankissa säännöllisesti. Ikä lähes 100v. On ystävystynyt pankkineidin 25 v kanssa. Vie ruusun mennessään neidille.
Pelkään että isäni voi kosia neitiä. Silloin menettäisi perinnön. Aion hakea edunvalvontaa ja pankkitunnukset isälleni.
Minä haluan palvelua ihmiseltä, en koneelta.
Äläs sano. Vanhalla aivot myös rappeutuu. Sinulle voi yks kaks tulla joku aivokatkos ja ehkä teetkin mitä huijari sanelee tai asiat nyt ei yhtenä päivänä enää luistakkaan. Ei se ole tahdon asia jos alkaa aivoissa tulemaan vaikka verenkiertohäiriöitä. Etkä vaikka heti asiaa tunnista ja tunnusta.