Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso joukko iäkkäitä ei saa palveluita, koska ne ovat muuttuneet digitaalisiksi

Vierailija
13.09.2024 |

YLI 60-vuotiaiden kokema ikäsyrjintä on lähes kaksinkertaistunut Suomessa 30 vuodessa

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010695133.html

Joudun hoitamaan iäkkään äitini asioita jatkuvasti, ilman minua häneltä jäisi laskut maksamatta, asiat hoitamatta ja ruuat tilaamatta. Moni ei ymmärrä sitä, että me emme pysty opettamaan heitä enää käyttämään nettiä. Ei ole olemassa mitään keinoa millä minä saisin äitini ymmärtämään miten se toimii, asia jota monet nuoremmat eivät tunnu ymmärtävän.

Kommentit (432)

Vierailija
421/432 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomannut tämän sähköisen sadismin millä nuoret syrjii vanhempiaan.  

Vierailija
422/432 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ne arabit vei paperiset puhelinluettelot sitten maksuautomaatit sitten ikänäkö vaikeudet vaihdevuodet estää näkemästä pientä älypuhelinta ja tunnusluku laitteen textiä ei näe. MIKÄ HELVETTI VAIVAA NUORISOA JOKA SYRJII OMIA VANHEMPIAAN JA ISOVANHEMPIAAN.  Kassalla 20 vuotias myyjä kääntää koneen vanhuksille että tee se itse ja itsepalvelu kassat . Työnteko ei huvita palkkansa eteen minkä asiakkaat maksaa.  Teidän vanhemmat on pyyhkinyt teidän pyllyt kun olitte pieniä ja nyt syrjitte heitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/432 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi keinonivel asentamatta digitaalisesti, koska on Nokia 3110, eikä se tue keinonivelen asentamista.

Vierailija
424/432 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaa kun tulee 50-60 v saati 70-80 huomaatte itse sitten . Tulee hormonipuutos ja ikänäkö tulee diapetes ja verenpaine . Näkökyky ei riitä mihinkään tunnusluku laitteen minimikokoon.  SUURENNUSLASILLA SITTEN.  Vanhat ihmiset joutuu olemaan kuin pienet ala asteella koulussa oppimassa . 

Vierailija
425/432 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin selvisi miksi posti ei kuljeta postia koska se on bisnes ja jakaja yrityksiä monia .  Siksi pääpostin kuuluu olla valtion hoidossa yksin.  

Vierailija
426/432 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorten vuoro tulla vanhoiksi niin arvatkaa mikä valitus silloin on !!!! 

Vierailija
427/432 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaa kun tulee 50-60 v saati 70-80 huomaatte itse sitten . Tulee hormonipuutos ja ikänäkö tulee diapetes ja verenpaine . Näkökyky ei riitä mihinkään tunnusluku laitteen minimikokoon.  SUURENNUSLASILLA SITTEN.  Vanhat ihmiset joutuu olemaan kuin pienet ala asteella koulussa oppimassa . 

Digitalisaatio alkoi Suomessa jo viime vuosituhannen lopussa. Missä sinä olit silloin?

Vierailija
428/432 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAIKEETA TUNTUU 60-KYMMISENÄKIN KUN KAIKKI ON DIGINÄ , VAATII TUNNISTAUMISEN JA KAIKKI PITÄISI TIETÄÄ JA OSATA ITSE.MYÖS RAHAA MENEE KONEISIIN JA MUUHUN MITÄ TARVITSEE .

Osaat kuitenkin kirjoittaa tänne. Ota capslock pois.

60-vuotiaat ovat olleet kolmekymppisiä silloin kun kotitietokoneet tulivat ja nelikymppisiä kun internet yleistyi. On ollut kaikki mahdollisuudet opetella verkko-osaamista.

Et varmaan ole ollut muistisairaiden kanssa tekemisissä. Ihan alkuun useimmilta unohtuu juuri nuo teknisten juttujen osaaminen, vaikka olisi itse niitä suunnitellut.

Et osaa enää käyttää juuri mitään laitetta. Vessan vetäminenkin on vaikea juttu, puhumattakaan kahvinkeittimestä yms.

Selitä siinä sitten, että osasithan sä viime viikollakin.🤯

T. Hoitsu

Vierailija
429/432 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitys jatkuu,jos ei seuraa sitä jää kelkasta pois. Eläkeläisillä on paljon aikaa opetella diginatiiviksi.Vai ovatko aivot surkastuneet eläkeelle päästyään?

Eivät heti, mutta kyllä se sinullekin vielä tapahtuu ja tuolla asenteella ansaitset sen, että saata maata paskat vaipoissasi digitaitoinesi💩😈

Vierailija
430/432 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Digitalisaatio alkoi Suomessa jo viime vuosituhannen lopussa. Missä sinä olit silloin?

Oppimassa ne silloiset jutut. Niillä ei tee enää mitään. Eikä näillä nykyisillä tee mitään enää 25 vuoden kuluttua - kaikki pitää opetella uudestaan alusta alkaen.

Vierailija
431/432 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkopankki on eri asia kuin mobiilipankki. Verkkopankkiin mennään internetselaimen kautta millä tahansa laitteella jossa on internet. Mobiilipankki toimii älypuhelimella tai tabletilla mobiilisovelluksen kautta.

Pankissa kerrottiin, että verkkopankista aletaan vähitellen luopumaan. T. Vanhus

Miksi luovuttaisiin ainakaan niin kauan kun kaikkia palveluita ei ole edes mahdollista käyttää mobiilipankissa? Ei pankit sinne konttoriin ihmisiä nykyisin halua.

Kysy pankista. Jospa he kehittävät mobiilipankkia niin, että verkkopankin käyttö voidaan lopettaa. 

En ole vanhus, mutta näppäinpuhelimella teen puhelinasiat ja en pankkiasioiden takia hanki älypuhelinta. Alan sitten käydä pankkikonttorissa, jos ei verkkopankkia enää ole.😅

Vierailija
432/432 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso joukko ikäihmisiä oppisi kyllä käyttämään digipalveluita omiksi tarpeiksi jos vain opettelisivat. Omalla paikkakunnallakin on viikottain ikäihmisille tarjolla digineuvontaa, mutta vain harvat hyödyntävät tätä neuvontaa.

Ja kun ovat oppineet, koko systeemi pannaan uusiksi, ja kaikki on aloitettava uudelleen nollapisteestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme