Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso joukko iäkkäitä ei saa palveluita, koska ne ovat muuttuneet digitaalisiksi

Vierailija
13.09.2024 |

YLI 60-vuotiaiden kokema ikäsyrjintä on lähes kaksinkertaistunut Suomessa 30 vuodessa

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010695133.html

Joudun hoitamaan iäkkään äitini asioita jatkuvasti, ilman minua häneltä jäisi laskut maksamatta, asiat hoitamatta ja ruuat tilaamatta. Moni ei ymmärrä sitä, että me emme pysty opettamaan heitä enää käyttämään nettiä. Ei ole olemassa mitään keinoa millä minä saisin äitini ymmärtämään miten se toimii, asia jota monet nuoremmat eivät tunnu ymmärtävän.

Kommentit (420)

Vierailija
41/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan iäkkäitä vanhempiani, ja he tarvitsevat apuani usein.

Asun siis Varhan alueella. Mitä tahansa apua tarvitsee, niin on kyllä hiton vaikea löytää oikea ihminen.

On kaiken maailman koordinaattoria, palvelutarpeen arvioijaa sun muuta. Minunkin on tuota viidakkoa vaikea ymmärtää. Mistä sitä osaa hienojen tittelien perusteella arvioida, mitä työtä kukakin tekee?

Työntekijät myös jostain syystä vaihtuvat koko ajan. Tarjotaan ilmeisesti "silpputyötä" halvalla, ja työntekijät lähtevät vakituisen viran toivossa heti muualle, jos pystyvät.

Palveluita vähennetään ja lisätään. Ihan hullun hommaa. Resurssit menevät sitten jatkuviin muutoksiin. Sama taitaa olla kouluissakin.

Vierailija
42/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on itsestä kiinni haluaako opetella. Nyt puhutaan sitten terveistä ihmisistä. Kyllä mulla ainakin päälle 70v. vanhemmat hoitaa kaiken netissä ihan itse. Ovat halunneet siis oppia älypuhelimet, pankkihommat ym. Se on halusta kiinni, ei mistään muusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAIKEETA TUNTUU 60-KYMMISENÄKIN KUN KAIKKI ON DIGINÄ , VAATII TUNNISTAUMISEN JA KAIKKI PITÄISI TIETÄÄ JA OSATA ITSE.MYÖS RAHAA MENEE KONEISIIN JA MUUHUN MITÄ TARVITSEE .

Osaat kuitenkin kirjoittaa tänne. Ota capslock pois.

60-vuotiaat ovat olleet kolmekymppisiä silloin kun kotitietokoneet tulivat ja nelikymppisiä kun internet yleistyi. On ollut kaikki mahdollisuudet opetella verkko-osaamista.

Minä ostin ensimmäisen tietokoneeni silloin, kun ei vielä ollut edes internetiä. Ihmettelen suurwsti vanhojen ihmisten laiskuutta, ettei ole viitsitty opetella digitaitoja. Taimiksi heidän lapsensaeivätajoissa ole opastaneet vanhempiaan internetin maailmaan. Käsittämätöntä. Olen itse yli seitsenkymppimen ja minua eivät nettihuijarit jymäytä.

Niin minäkin ostin pöytäkoneen 80-luvun lopulla. Ja tein itselleni kotisivut 90-luvun lopulla. Nyt tuore eläkeläinen. Omia vanhempiani olen joutunut opettamaan, mutta vaikea opettaa kun he eivät ole kiinnostuneita. Tai ehkä heitä on hävettänyt oma tietämättömyytensä: jos ei opi mikä on enter, ei kehtaa tunnustaa sitä teini-ikäiselle tyttärenpojalle. Naamioivat sitten avuttomuutensa välinpitämättömyydeksi.

Vierailija
44/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAIKEETA TUNTUU 60-KYMMISENÄKIN KUN KAIKKI ON DIGINÄ , VAATII TUNNISTAUMISEN JA KAIKKI PITÄISI TIETÄÄ JA OSATA ITSE.MYÖS RAHAA MENEE KONEISIIN JA MUUHUN MITÄ TARVITSEE .

Osaat kuitenkin kirjoittaa tänne. Ota capslock pois.

60-vuotiaat ovat olleet kolmekymppisiä silloin kun kotitietokoneet tulivat ja nelikymppisiä kun internet yleistyi. On ollut kaikki mahdollisuudet opetella verkko-osaamista.

Niinpä, mut mites 80-vuotiaat? Vaikka olis taitojakin, mut näkö voi olla huono, sormet ei taivu jne jne.

Vierailija
45/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60v on vielä töissä ja täysillä elämässä mukana. Heidän vanhempansakin saattavat oll elossa ja auttavat heitä noissa asioissa.

Vierailija
46/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on itsestä kiinni haluaako opetella. Nyt puhutaan sitten terveistä ihmisistä. Kyllä mulla ainakin päälle 70v. vanhemmat hoitaa kaiken netissä ihan itse. Ovat halunneet siis oppia älypuhelimet, pankkihommat ym. Se on halusta kiinni, ei mistään muusta. 

Halu taas syntyy uteliaisuudesta ja kiinnostuksesta.

Vierailija
47/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit 60-70 v osaavat kyllä käyttää digipalveluita ihan hyvin. Myös 82 v äitini osaa. Vasta yli 70 v alkaa olla niitä, jotka eivät ole koskaan oppineet tai joilla alkaa olla rajoitteita näössä, ymmärryksessä tai sormien toimivuudessa. Heidät pitää ottaa huomioon, mutta ei lähtökohta ole, että 'ikäihmiset eivät osaa'. 

Vierailija
48/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin kassapalvelut ovat avoinna kerran viikossa muutaman tunnin. Verotoimistoa ei enää ole. Matkalippua junamatkalle ei voi ostaa, koska lipunmyynti on suljettu. Lähin R-Kioski on sadan kilometrin päässä. Hyväkuntoisen mutta pankkikortittoman ja netittömän vanhuksen elämä on muuttunut lähinnä nöyryyttäväksi. 

Mikä vanhusta estää muuttamasta vaikka sinne R-kioskin viereen jos se on vanhukselle välttämätön pslvelu? 

Miksi palvelut katoaa? Kun kukaan ei niitä käytä ja halvemmaksi tulee kun käyttää palveluita jotka ei tarvitse henkilökuntaa. Jos sulla on varaa maksaa henkilökohtaisesta palvelusta kyllä sellaista edelleen on saatavilla.

Vierailija
49/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koittakaapa saada apua Klarnasta. Pelkkiä automaattivastauksia. Jopa silloin, kun botti väittää olevansa ihminen/asiakaspalvelija.

Vierailija
50/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 85v sukulaismies, jolla ei ole koskaan ollut tietokonetta tai nettiä. Pärjäilee silti itsekseen ihan hyvin. Esim. laskut käy maksamassa R-kioskilla.

Vierailija
51/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankin kassapalvelut ovat avoinna kerran viikossa muutaman tunnin. Verotoimistoa ei enää ole. Matkalippua junamatkalle ei voi ostaa, koska lipunmyynti on suljettu. Lähin R-Kioski on sadan kilometrin päässä. Hyväkuntoisen mutta pankkikortittoman ja netittömän vanhuksen elämä on muuttunut lähinnä nöyryyttäväksi. 

Mikä vanhusta estää muuttamasta vaikka sinne R-kioskin viereen jos se on vanhukselle välttämätön pslvelu? 

Miksi palvelut katoaa? Kun kukaan ei niitä käytä ja halvemmaksi tulee kun käyttää palveluita jotka ei tarvitse henkilökuntaa. Jos sulla on varaa maksaa henkilökohtaisesta palvelusta kyllä sellaista edelleen on saatavilla.

Jos asuu alueella josta on 100km lähimmälle ärrälle, luultavasti on hankalaa saada sitä kotitorppaakaan myydyksi tai ainakaan saada siitä sellaista hintaa että saisi asuntoa jostain ärrän vierestä. Nykyään ihan vireiltäkin paikkakunnilta lakkautetaan ärrät, postit, matkahuollot, pankit, terkkarit... 

Vierailija
52/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös voi käydä niin, että niin sinä kuin minäkään emme ymmärrä enää netin käyttöä riittävästi kun tulemme tarpeeksi vanhoiksi, vaikka joten kuten vielä toimeen ilman apuja tulisimmekin. Tätäkin pitäisi yhteiskunnassa miettiä, että mistä saisi yksinkertaisesti apuja jos ei ole omaisiakaan.

Miksi se on yhteiskunnan velvollisuus tarjota apua?

Koskari sivistynyt yhteiskunta huolehtii vanhuksista. Myös valtion budjetissa vanhustenhuolto on mukana. Se kustannetaan siis verovaroin. 

Verovaroin kustannetaan ne palvelut joita päättäjät on kulloinkin päättäneet kustantaa ei muita. Mitään ilmaisia holhouspalveluita mikään yhteiskunnan ei ole velvollisuus tarjota.

Suomen laki sanoo toisin. On järjestettävä apua ihmiselle, joka sitä tarvitsee sairauden, vamman, vanhenemisen jne. takia. Tuohon vaan ei ole rahaa. Monesti iäkkäät eivät halua maksaa euroakaan mistään, vaan apu on saatava ilmaiseksi yhteiskunnalta, vaikka rahaa olisikin. Tai ujostellaan / vieroksutaan sitä, että henkilökohtainen avustaja tai siivooja tulisi kotiin.

Vierailija
53/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalit 60-70 v osaavat kyllä käyttää digipalveluita ihan hyvin. Myös 82 v äitini osaa. Vasta yli 70 v alkaa olla niitä, jotka eivät ole koskaan oppineet tai joilla alkaa olla rajoitteita näössä, ymmärryksessä tai sormien toimivuudessa. Heidät pitää ottaa huomioon, mutta ei lähtökohta ole, että 'ikäihmiset eivät osaa'. 

Minulla on iäkkäitä sukulaisia, joilla on koulutuksena vain kansakoulu ja ikää yli 80 vuotta. Näkö on huono, kehoa runtelee ikä, ollaan kankeita ja hitaita  "jonontukkijoita" ja luulen, että digitaalisuus pelottaa. 

Vierailija
54/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että harvassa ovat ne, joilta puuttuu nk. digitaidot kokonaan. Puhun nyt ns. terveistä aikuisista.

Omassa tuttavapiirissä on jokunen 90+ vuotias joilta em. taidot puuttuvat kokonaan, mutta toisaalta sitten n.80-vuotiaita joilla ei ole ongelmia käyttää tietokonetta/ tablettia/ puhelinta.

Tietokoneet ja älypuhelimet on kuitenkin olleet jo pitkään käytössä, laajasti jo 20+ vuotta. Käytännössä siis aika harva esim. 75-v on voinut välttyä "tietokoneilta" jos on työelämässä ollut, koska n. 20 vuotta sitten ovat olleet 55-v ja kuten sanottua, harvassa ammattissa on voinut _kokonaan_ olla ilman tietokoneita ymv. 

Vierailija
55/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu alueella josta on 100km lähimmälle ärrälle, luultavasti on hankalaa saada sitä kotitorppaakaan myydyksi tai ainakaan saada siitä sella

Miksi se kotitorppa pitäisi saada myydyksi? Muutenkin se asunto on vähän huono sijoituskohde joten ehkä sitä juuri pitääkin ajatella nuorena miten tarvittaessa pysyy muuttamaan eikä joudu asumaan loppuikäänsä siinä lähes asumiskelvottomassa talossa.

Vierailija
56/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksihän kaikki pakkaavat asutuskeskuksiin, kun mitään palveluita ei enää ole. Maaseutu ja syrjäkylät autioituvat, talot  menettävät arvonsa ja jäävät lahoamaan.Mummot sitten asutuskeskuksiin yksiöihin vaikka viidenteen kerrokseen asumaan, et pääsee ärrälle, just niin kuin edellinen ehdottaa.

Vierailija
57/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös voi käydä niin, että niin sinä kuin minäkään emme ymmärrä enää netin käyttöä riittävästi kun tulemme tarpeeksi vanhoiksi, vaikka joten kuten vielä toimeen ilman apuja tulisimmekin. Tätäkin pitäisi yhteiskunnassa miettiä, että mistä saisi yksinkertaisesti apuja jos ei ole omaisiakaan.

Miksi se on yhteiskunnan velvollisuus tarjota apua?

Siksi, että yhteiskunta/päättäjät päätti, että Suomi ottaa kunnon "digiloikan" ja kaikki yhteiskunnan palvelut ja toiminnot muutetaan  sähköisiksi. Ei kukaan tullut ajatelleeksi, että vanhuksilla eikä välttämättä aina nuoremmillakaan ole valmiuksia tuosta vain sujahtaa netin ihmeelliseen maailmaan. Ja todella hirvittää yksinäisten ja sairaiden vanhusten puolesta. Kuka heitä auttaa, jos ei ole omaisia huolehtimassa asioista?

Vierailija
58/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on iäkkäitä sukulaisia, joilla on koulutuksena vain kansakoulu ja ikää yli 80 vuotta. Näkö on huono, kehoa runtelee ikä, ollaan kankeita ja hitaita  "jonontukkijoita" ja luulen, että digitaalisuus pelottaa. 

Miten heiltä sitten onnistuisi esim. hakea palveluita joita ennen oli. Liikkua pankkiin, postiin, kauppaan jne?

Vierailija
59/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt paskaa puhu. Kaikki palvelut saa ihan livenä ja paperisena jos tahtoo. Kyse on vallanhimoisista lähiomaisista, jotka tahtovat vanhusten digitunnukset.

Ilman digitunnuksia pärjää ihan hyvin.

Tunnen paljon vanhuksia 90+++ joilla ei ole tunnuksia ja pärjäävät ihan hyvin.

Vierailija
60/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outoa jankuttaa asiasta, kun tuossa ylhäällä on linkki juttuun, jossa vanhat ihmiset  kertoo kokemuksistaan ja heitä on paljon.

Saamme kuitenkin lukea kommentteja tyyliin minä olen vanha ihminen ja minulla ei ole ongelmia tai luulen, että hyvin harvassa on ne vanhat ihmiset jotka eivät osaa nettiä käyttää jne.

Miksi ette vaikka aloittaisi siitä, että luette jutun jossa vanhat ihmiset joita on paljon ihan itse kertovat miten he asiat kokevat. Onko se liian vaikeaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan